Previsió per a gener: aconseguirà el doll polar desencadenar un altre gran temporal?

Durant la segona meitat de gener les temperatures estaran per damunt del normal en el centre i sud.

L’any 2021 acabarà amb un ambient primaveral en gran part d’Espanya, amb valors anormalment alts durant el dia que ja han arribat als 25 °C en zones de Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia.
La pregunta ara és com començarà l’any. En els últims anys gener ha presentat grans temporals, però perquè això torne a succeir necessitarem un canvi brusc de temps, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Gener ens ha deixat temporals històrics com Filomena en el 2021 o Gloria en el 2020. De moment no s’esperen esdeveniments d’aquest tipus, però el nostre model ja comença a preveure, almenys, un canvi de tendència per a la primera part del mes.

L’any s’iniciarà amb un ambient estable i suau, no obstant això, ja s’albira una massa d’aire polar o àrtic vinculada a un tàlveg a partir del dia 4. Això comportarà un descens de les temperatures, amb valors que rondaran la mitjana o quedaran per davall sobretot en l’est peninsular, el vessant cantàbric i l’arxipèlag balear.

En funció de l’evolució del tàlveg podrien donar-se diverses situacions respecte a les precipitacions, ara en el model preval un escenari més aviat sec per a mediats de la setmana vinent, amb tot just algunes pluges febles en el nord de la península.

 

Doll polar amb ondulacions per a començar gener

 

En la primera meitat del mes el temps estarà influït per l’anticicló de les Açores, amb predomini del vent del nord en punts del litoral cantàbric i del nord-est en el litoral mediterrani. En aquestes regions, les temperatures seran més baixes del normal i es podran produir precipitacions; en la resta del país, aquestes últimes semblen poc probables.

No es produirà una intensa circulació zonal i el jet stream, també denominat doll polar, mostrarà unes certes ondulacions, per la qual cosa l’anticicló podria traslladar-se a latituds més septentrionals facilitant l’arribada de masses d’aire fred a la Península i Balears. Aquesta situació no sembla que vaja a portar episodis notables de pluges, excepte potser en punts del litoral cantàbric i del mediterrani.

 

 

Com serà la segona quinzena?

 

L’ECMWF no espera una circulació atmosfèrica determinada ara com ara, la qual cosa dona lloc a bastant incertesa. Si fem cas al que actualment plantegen els mapes, en la segona quinzena els termòmetres se situaran lleugerament per damunt de l’habitual a Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó, oest de Galícia, Extremadura, en el litoral aquest i a la vall de l’Ebre.

A més, podrien produir-se més precipitacions del normal a les illes orientals de Canàries, Golf de València i a la Regió de Múrcia, mentre la resta del país segueix amb un ambient sec.

En resum, la primera quinzena estarà determinada per les ondulacions del corrent en doll i una atmosfera activa, mentre que en la segona part del mes hi ha una gran incertesa, al no haver-hi un patró clar. De moment no s’entrelluquen grans temporals.

Últimes notícies

Brugué es lluïx amb un doblet en la golejada del Levante al Betis

Roger Brugué ha firmat dos gols en la victòria del Levante per 5-2 davant el Betis i ha explicat que tenia moltes ganes de marcar en casa en Primera Divisió. El davanter reivindica el treball de l’equip i demana un any tranquil per a l’afició granota.

El Levante goleja el Betis i s’estrena amb un 5-2 al Ciutat

El Levante ha derrotat el Betis per 5-2 al Ciutat de València en la jornada 3 de LaLiga EA Sports, amb un doblet decisiu de Roger Brugué en la segona part.

La modernització del viver de La Yesa reforça la producció de planta autòctona

La Conselleria de Medi Ambient ha modernitzat el viver forestal de La Yesa amb un nou túnel de cultiu i 30 taules de producció per a incrementar la planta autòctona destinada a projectes de restauració ecològica a la Comunitat Valenciana.

Desallotgen un hotel de Benidorm per un incendi en un transformador

Un incendi en un transformador d'Iberdrola ha obligat a desallotjar de manera preventiva l'hotel Mont Park de Benidorm. No s'han registrat ferits ni persones ateses pels servicis sanitaris.

Mor un home de 70 anys en colpejar-se el cap a la platja el Trampolí de Dénia

Un home de 70 anys ha mort este dissabte a la platja el Trampolí de Dénia després de colpejar-se el cap mentre es banyava, segons ha informat el CICU.

Dépor i València busquen a Riazor la seua primera victòria de Lliga

Deportivo i València es retroben huit anys després en Primera a Riazor, on els dos equips necessiten estrenar el seu compte de victòries.

Corberán destaca l’actitud ‘intachable’ del Valencia abans de visitar Riazor

Carlos Corberán destaca l’actitud i el compromís ‘intachables’ del Valencia en este inici de Lliga, tot i la falta de gol i les baixes per lesió de Guido Rodríguez i Pablo Maffeo abans de visitar el Deportivo en Riazor.

Els bombers continuen treballant en la cua de l’incendi de El Saler amb evolució favorable

Els bombers centren este dissabte al matí els treballs en la cua de l’incendi forestal de El Saler, estabilitzat des de dijous, amb una evolució qualificada com a molt favorable. Es manté un important desplegament de mitjans terrestres per assegurar el perímetre i evitar rebrots amb l’augment de temperatures i canvis de vent.