Previsió per a gener: aconseguirà el doll polar desencadenar un altre gran temporal?

Durant la segona meitat de gener les temperatures estaran per damunt del normal en el centre i sud.

L’any 2021 acabarà amb un ambient primaveral en gran part d’Espanya, amb valors anormalment alts durant el dia que ja han arribat als 25 °C en zones de Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia.
La pregunta ara és com començarà l’any. En els últims anys gener ha presentat grans temporals, però perquè això torne a succeir necessitarem un canvi brusc de temps, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Gener ens ha deixat temporals històrics com Filomena en el 2021 o Gloria en el 2020. De moment no s’esperen esdeveniments d’aquest tipus, però el nostre model ja comença a preveure, almenys, un canvi de tendència per a la primera part del mes.

L’any s’iniciarà amb un ambient estable i suau, no obstant això, ja s’albira una massa d’aire polar o àrtic vinculada a un tàlveg a partir del dia 4. Això comportarà un descens de les temperatures, amb valors que rondaran la mitjana o quedaran per davall sobretot en l’est peninsular, el vessant cantàbric i l’arxipèlag balear.

En funció de l’evolució del tàlveg podrien donar-se diverses situacions respecte a les precipitacions, ara en el model preval un escenari més aviat sec per a mediats de la setmana vinent, amb tot just algunes pluges febles en el nord de la península.

 

Doll polar amb ondulacions per a començar gener

 

En la primera meitat del mes el temps estarà influït per l’anticicló de les Açores, amb predomini del vent del nord en punts del litoral cantàbric i del nord-est en el litoral mediterrani. En aquestes regions, les temperatures seran més baixes del normal i es podran produir precipitacions; en la resta del país, aquestes últimes semblen poc probables.

No es produirà una intensa circulació zonal i el jet stream, també denominat doll polar, mostrarà unes certes ondulacions, per la qual cosa l’anticicló podria traslladar-se a latituds més septentrionals facilitant l’arribada de masses d’aire fred a la Península i Balears. Aquesta situació no sembla que vaja a portar episodis notables de pluges, excepte potser en punts del litoral cantàbric i del mediterrani.

 

 

Com serà la segona quinzena?

 

L’ECMWF no espera una circulació atmosfèrica determinada ara com ara, la qual cosa dona lloc a bastant incertesa. Si fem cas al que actualment plantegen els mapes, en la segona quinzena els termòmetres se situaran lleugerament per damunt de l’habitual a Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó, oest de Galícia, Extremadura, en el litoral aquest i a la vall de l’Ebre.

A més, podrien produir-se més precipitacions del normal a les illes orientals de Canàries, Golf de València i a la Regió de Múrcia, mentre la resta del país segueix amb un ambient sec.

En resum, la primera quinzena estarà determinada per les ondulacions del corrent en doll i una atmosfera activa, mentre que en la segona part del mes hi ha una gran incertesa, al no haver-hi un patró clar. De moment no s’entrelluquen grans temporals.

Últimes notícies

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.

El PP manté la gestora del partit a la Comunitat Valenciana i reserva decisions sobre candidats

El PP ha decidit prorrogar la gestora a la Comunitat Valenciana i ajornar la convocatòria del congrés autonòmic, mentre posa Sergio Sayas al capdavant de la gestora de Navarra després de la dimissió de Javier García.

Ford tanca el marge per a més concessions salarials a Almussafes fins a 2030

Ford Espanya ha comunicat a la plantilla d'Almussafes que el marge per a augmentar concessions o costos fins a 2030 s'ha esgotat i que presentarà esta setmana el document definitiu de l'Acord 2030 en una reunió final.

Baldoví acusa Pérez Llorca de viure agenollat a Vox i sotmés a Feijóo

Joan Baldoví ha acusat Juanfran Pérez Llorca de no estar a l'altura de la Presidència de la Generalitat, de viure agenollat a Vox i d'arrossegar-se davant el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, durant el debat de política general en Les Corts.