Previsió per a gener: aconseguirà el doll polar desencadenar un altre gran temporal?

Durant la segona meitat de gener les temperatures estaran per damunt del normal en el centre i sud.

L’any 2021 acabarà amb un ambient primaveral en gran part d’Espanya, amb valors anormalment alts durant el dia que ja han arribat als 25 °C en zones de Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia.
La pregunta ara és com començarà l’any. En els últims anys gener ha presentat grans temporals, però perquè això torne a succeir necessitarem un canvi brusc de temps, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Gener ens ha deixat temporals històrics com Filomena en el 2021 o Gloria en el 2020. De moment no s’esperen esdeveniments d’aquest tipus, però el nostre model ja comença a preveure, almenys, un canvi de tendència per a la primera part del mes.

L’any s’iniciarà amb un ambient estable i suau, no obstant això, ja s’albira una massa d’aire polar o àrtic vinculada a un tàlveg a partir del dia 4. Això comportarà un descens de les temperatures, amb valors que rondaran la mitjana o quedaran per davall sobretot en l’est peninsular, el vessant cantàbric i l’arxipèlag balear.

En funció de l’evolució del tàlveg podrien donar-se diverses situacions respecte a les precipitacions, ara en el model preval un escenari més aviat sec per a mediats de la setmana vinent, amb tot just algunes pluges febles en el nord de la península.

 

Doll polar amb ondulacions per a començar gener

 

En la primera meitat del mes el temps estarà influït per l’anticicló de les Açores, amb predomini del vent del nord en punts del litoral cantàbric i del nord-est en el litoral mediterrani. En aquestes regions, les temperatures seran més baixes del normal i es podran produir precipitacions; en la resta del país, aquestes últimes semblen poc probables.

No es produirà una intensa circulació zonal i el jet stream, també denominat doll polar, mostrarà unes certes ondulacions, per la qual cosa l’anticicló podria traslladar-se a latituds més septentrionals facilitant l’arribada de masses d’aire fred a la Península i Balears. Aquesta situació no sembla que vaja a portar episodis notables de pluges, excepte potser en punts del litoral cantàbric i del mediterrani.

 

 

Com serà la segona quinzena?

 

L’ECMWF no espera una circulació atmosfèrica determinada ara com ara, la qual cosa dona lloc a bastant incertesa. Si fem cas al que actualment plantegen els mapes, en la segona quinzena els termòmetres se situaran lleugerament per damunt de l’habitual a Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó, oest de Galícia, Extremadura, en el litoral aquest i a la vall de l’Ebre.

A més, podrien produir-se més precipitacions del normal a les illes orientals de Canàries, Golf de València i a la Regió de Múrcia, mentre la resta del país segueix amb un ambient sec.

En resum, la primera quinzena estarà determinada per les ondulacions del corrent en doll i una atmosfera activa, mentre que en la segona part del mes hi ha una gran incertesa, al no haver-hi un patró clar. De moment no s’entrelluquen grans temporals.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.