13.9 C
València
Divendres, 6 febrer, 2026

Previsió per a gener: aconseguirà el doll polar desencadenar un altre gran temporal?

Durant la segona meitat de gener les temperatures estaran per damunt del normal en el centre i sud.

L’any 2021 acabarà amb un ambient primaveral en gran part d’Espanya, amb valors anormalment alts durant el dia que ja han arribat als 25 °C en zones de Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia.
La pregunta ara és com començarà l’any. En els últims anys gener ha presentat grans temporals, però perquè això torne a succeir necessitarem un canvi brusc de temps, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Gener ens ha deixat temporals històrics com Filomena en el 2021 o Gloria en el 2020. De moment no s’esperen esdeveniments d’aquest tipus, però el nostre model ja comença a preveure, almenys, un canvi de tendència per a la primera part del mes.

L’any s’iniciarà amb un ambient estable i suau, no obstant això, ja s’albira una massa d’aire polar o àrtic vinculada a un tàlveg a partir del dia 4. Això comportarà un descens de les temperatures, amb valors que rondaran la mitjana o quedaran per davall sobretot en l’est peninsular, el vessant cantàbric i l’arxipèlag balear.

En funció de l’evolució del tàlveg podrien donar-se diverses situacions respecte a les precipitacions, ara en el model preval un escenari més aviat sec per a mediats de la setmana vinent, amb tot just algunes pluges febles en el nord de la península.

 

Doll polar amb ondulacions per a començar gener

 

En la primera meitat del mes el temps estarà influït per l’anticicló de les Açores, amb predomini del vent del nord en punts del litoral cantàbric i del nord-est en el litoral mediterrani. En aquestes regions, les temperatures seran més baixes del normal i es podran produir precipitacions; en la resta del país, aquestes últimes semblen poc probables.

No es produirà una intensa circulació zonal i el jet stream, també denominat doll polar, mostrarà unes certes ondulacions, per la qual cosa l’anticicló podria traslladar-se a latituds més septentrionals facilitant l’arribada de masses d’aire fred a la Península i Balears. Aquesta situació no sembla que vaja a portar episodis notables de pluges, excepte potser en punts del litoral cantàbric i del mediterrani.

 

 

Com serà la segona quinzena?

 

L’ECMWF no espera una circulació atmosfèrica determinada ara com ara, la qual cosa dona lloc a bastant incertesa. Si fem cas al que actualment plantegen els mapes, en la segona quinzena els termòmetres se situaran lleugerament per damunt de l’habitual a Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó, oest de Galícia, Extremadura, en el litoral aquest i a la vall de l’Ebre.

A més, podrien produir-se més precipitacions del normal a les illes orientals de Canàries, Golf de València i a la Regió de Múrcia, mentre la resta del país segueix amb un ambient sec.

En resum, la primera quinzena estarà determinada per les ondulacions del corrent en doll i una atmosfera activa, mentre que en la segona part del mes hi ha una gran incertesa, al no haver-hi un patró clar. De moment no s’entrelluquen grans temporals.

Últimes notícies

Molt més que una obra: la Generalitat es bolca amb la reconstrucció

La Generalitat Valenciana ha desplegat un ampli conjunt d’actuacions...

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.

L’IVAM prorroga fins al 22 de febrer l’exposició de Cristina García Rodero

L'IVAM ha estés la mostra de Cristina García Rodero fins al diumenge 22 de febrer pel gran acolliment del públic. Hi haurà visites guiades i un recital.

Desarticulada una trama d’explotació laboral en obradors de pa: 12 migrants alliberats

La Policia ha desarticulat una xarxa que explotava a migrants en obradors de pa de Palència. Hi ha 12 víctimes alliberades, 5 detinguts i dos locals clausurats.

Alerta taronja per vent en el litoral nord de València i fenòmens costaners a Alacant

Emergències ha activat el nivell taronja per vent en el nord del litoral valencià i per fenòmens costaners en tot el litoral d'Alacant. Es demana evitar la costa i ajornar activitats en la mar.

Detingut a Alzira per guardar 25 armes antigues sense llicència en una casa de camp

La Policia ha arrestat a un home després de localitzar 15 armes curtes i 10 llargues, algunes amb munició, sense llicències ni números de sèrie. La troballa es va produir en una casa de camp d'Alzira després d'una investigació iniciada per una denúncia.

EU-Podem impulsa una moció de censura contra Barcala per l’escàndol de les VPP

EU-Podem ha anunciat contactes amb l'oposició per a explorar una moció de censura contra l'alcalde Luis Barcala per l'escàndol de les VPP. La iniciativa arriba després del ple en el qual també Vox va demanar la seua dimissió i agreuja l'aïllament del govern en minoria.

L’ex director d’Emergències ha negat haver accedit ni filtrat l’àudio de Aemet

L'ex director general d'Emergències ha negat haver accedit o filtrat l'àudio de Aemet. Un informe de la Guàrdia Civil li situa entre els qui van copiar la crida, en una causa paral·lela a la gestió de la DANA.