Previsió per a gener: aconseguirà el doll polar desencadenar un altre gran temporal?

Durant la segona meitat de gener les temperatures estaran per damunt del normal en el centre i sud.

L’any 2021 acabarà amb un ambient primaveral en gran part d’Espanya, amb valors anormalment alts durant el dia que ja han arribat als 25 °C en zones de Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia.
La pregunta ara és com començarà l’any. En els últims anys gener ha presentat grans temporals, però perquè això torne a succeir necessitarem un canvi brusc de temps, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

Gener ens ha deixat temporals històrics com Filomena en el 2021 o Gloria en el 2020. De moment no s’esperen esdeveniments d’aquest tipus, però el nostre model ja comença a preveure, almenys, un canvi de tendència per a la primera part del mes.

L’any s’iniciarà amb un ambient estable i suau, no obstant això, ja s’albira una massa d’aire polar o àrtic vinculada a un tàlveg a partir del dia 4. Això comportarà un descens de les temperatures, amb valors que rondaran la mitjana o quedaran per davall sobretot en l’est peninsular, el vessant cantàbric i l’arxipèlag balear.

En funció de l’evolució del tàlveg podrien donar-se diverses situacions respecte a les precipitacions, ara en el model preval un escenari més aviat sec per a mediats de la setmana vinent, amb tot just algunes pluges febles en el nord de la península.

 

Doll polar amb ondulacions per a començar gener

 

En la primera meitat del mes el temps estarà influït per l’anticicló de les Açores, amb predomini del vent del nord en punts del litoral cantàbric i del nord-est en el litoral mediterrani. En aquestes regions, les temperatures seran més baixes del normal i es podran produir precipitacions; en la resta del país, aquestes últimes semblen poc probables.

No es produirà una intensa circulació zonal i el jet stream, també denominat doll polar, mostrarà unes certes ondulacions, per la qual cosa l’anticicló podria traslladar-se a latituds més septentrionals facilitant l’arribada de masses d’aire fred a la Península i Balears. Aquesta situació no sembla que vaja a portar episodis notables de pluges, excepte potser en punts del litoral cantàbric i del mediterrani.

 

 

Com serà la segona quinzena?

 

L’ECMWF no espera una circulació atmosfèrica determinada ara com ara, la qual cosa dona lloc a bastant incertesa. Si fem cas al que actualment plantegen els mapes, en la segona quinzena els termòmetres se situaran lleugerament per damunt de l’habitual a Andalusia, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó, oest de Galícia, Extremadura, en el litoral aquest i a la vall de l’Ebre.

A més, podrien produir-se més precipitacions del normal a les illes orientals de Canàries, Golf de València i a la Regió de Múrcia, mentre la resta del país segueix amb un ambient sec.

En resum, la primera quinzena estarà determinada per les ondulacions del corrent en doll i una atmosfera activa, mentre que en la segona part del mes hi ha una gran incertesa, al no haver-hi un patró clar. De moment no s’entrelluquen grans temporals.

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.