Pronòstic per a la Tardor 2021: temporada de DANES i pluges torrencials

Comença la tardor i amb ell la temporada de DANES amb major potencial per a deixar pluges torrencials.

Els experts de Meteored han oferit tota la informació sobre estos fenòmens, la seua possible relació amb el context climàtic actual i el pronòstic per a la nova estació.

Precisament, el període tardorenc arrancarà amb un d’estos episodis de DANA i possibles acumulats de precipitació superiors als 200 litres per metre quadrat.

“Han arribat les DANES d’última generació”

 

DANA és l’acrònim de depressió aïllada de nivells alts; és a dir, un si de baixes pressions que s’aïlla del doll polar a uns 9000 metres d’altura sense reflex inicial en superfície.

Els episodis de fortes pluges no sempre són deguts a DANES, tal com vam poder comprovar en les recents pluges torrencials de Benicàssim o Sagunt.

Allí va mediar una convergència de vents local i una mica d’aire fred en altura, sense haver-hi una depressió aïllada del jet stream.

La DANA és com un ‘director d’orquestra’ que pot, o no, combinar a bons músics per a desenvolupar un concert dolent o extremadament meravellós depenent de la qualitat d’estos músics. Perquè es produïsquen pluges torrencials ha d’haver-hi “gasolina de primera categoria”, això és una unió eficient de molta humitat, inestabilitat i convergències locals. La DANA pot ser el misto d’ignició.

En els últims anys, els efectes de les pluges torrencials s’estan empitjorant. Parafrasejant al Dr. Jeff Masters, expert meteoròleg americà, podem dir que han aparegut DANES de “nova generació”.

L’aire reté en l’actualitat un 4% més d’humitat per cada 1 °F/0,55 °C d’augment de temperatura. De fet, sobre els oceans este increment és de fins a un 10% respecte a 1970. Eixe acreixement addicional pot conduir a un 30% més de precipitacions.

“S’estan produint canvis en els patrons meteorològics a gran escala”

 

Segons l’IPCC és indiscutible que les activitats humanes estan provocant un canvi climàtic, fent que els esdeveniments extrems, com les onades de calor, pluges torrencials i sequeres siguen més freqüents i de major intensitat. Això es percep de forma més evident en la zona mediterrània.

Segons l’informe, la fase càlida actual comporta canvis en els patrons meteorològics a gran escala, però estem lluny encara de conéixer de quina manera van manifestant-se tots ells.

No és fàcil saber si s’estan formant més DANES en els últims anys per este canvi climàtic, però les que es formen i aconsegueixen la península Ibèrica tenen més probabilitat de provocar episodis  hidrometeorologiques extrems d’alt impacte, potenciats en molts casos per factors aliens al comportament atmosfèric, com la ubicació d’habitatges i infraestructures en zones inundables.

“S’aveïna una tardor més càlida de l’habitual i amb pluges al costat del Mediterrani”

La resta de setembre, més enllà de l’actual DANA, es caracteritzarà per un ambient assolellat i temperatures bastant suaus. Si plou, serà lleugerament algun dia en el litoral cantàbric. Només s’aconseguiran 30 °C ocasionalment a la vall del Guadalquivir, Múrcia i la conca mitjana de l’Ebre.

A l’octubre les temperatures estaran per damunt del normal en tota la Península i rondaran els valors habituals per a estes dates en l’arxipèlag canari i a Balears.

Les precipitacions se situaran per davall dels valors normals a Extremadura, gran part de Castella-la Manxa, Andalusia i les regions mediterrànies; es registraran valors normals d’octubre en la resta de Península, Balears i Canàries.

Per a novembre s’esperen temperatures més fresques del normal en algunes zones de Castella i Lleó, el País Basc, La Rioja i Catalunya; estaran dins dels valors normals d’este mes en la resta de les regions. Les precipitacions seran escasses en el vessant atlàntic.

També plourà poc en la resta de la meitat sud i gran part de Catalunya, i estaran dins de la normalitat en les altres regions peninsulars i a Balears.

Es preveu una tardor més seca de l’habitual en gran part de la península i Canàries. A la vora del Mediterrani podria ser fins i tot lleugerament humit.

En definitiva, s’espera un trimestre més càlid del normal en gran part del país, especialment a l’interior, sud, sud-est peninsular i Balears. Quant a les precipitacions, la tardor serà seca exceptuant el vessant mediterrani, Balears i potser les illes Canàries més occidentals.

Podria ploure per damunt de la mitjana entre les províncies de València, Alacant i Eivissa.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’Hospital General de València tanca dos banys per una forta olor després d’un abocament químic

L'Hospital General de València ha clausurat dos banys d'ús professional després d'un abocament accidental de colorant amb anilina que va generar una forta olor, mentres analitza mostres de les aigües residuals.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h en la mitat nord de Castelló este diumenge

Aemet activa l'avís groc per vents del nord-oest de fins a 80 km/h a l'interior i litoral nord de Castelló, amb pluges i notable descens tèrmic.

Les màximes en la Comunitat Valenciana depassen els 30 graus i Xàtiva lidera amb 30,7

Les temperatures màximes en la Comunitat Valenciana han depassat els 30 graus en diversos municipis, amb Xàtiva al capdavant en aconseguir els 30,7 graus segons Avamet i 29,7 segons Aemet.

Un home atés per inhalació de fum després d’un incendi en una vivenda d’Alcoi

Un incendi originat presumptament en un calefactor en una vivenda d'Alcoi ha provocat una intensa fumera, el desallotjament preventiu de diversos veïns i l'atenció sanitària a un home per inhalació de fum.

Detonen de forma controlada una bomba de la Guerra Civil trobada en un solar de València

Una bomba d'aviació de més de 50 quilos de la Guerra Civil ha sigut trobada en un solar de València i detonada de manera controlada en una zona aïllada del port, després d'un operatiu coordinat entre Policia Nacional i Autoritat Portuària.

Paiporta s’alia amb el Teatre Nacional de Catalunya per a reforçar la seua reconstrucció cultural després de la dana

L'Ajuntament de Paiporta i el Teatre Nacional de Catalunya firmen un acord per a impulsar la reconstrucció cultural del municipi, reforçar les arts escèniques en català i acompanyar la reparació dels seus principals equipaments.

Pérez Llorca ressalta l’avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d’Alacant

La Generalitat subratlla l'avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d'Alacant, una infraestructura clau per a la intermodalitat que preveu entrar en servici a principis de 2029.

Justícia reforça el jutjat que instruïx la causa de la DANA a Catarroja

La Conselleria de Justícia garantix la continuïtat dels recursos humans en el jutjat de Catarroja que instruïx la causa de la DANA i convertix 200 reforços judicials en places estructurals a partir de juliol.