Pronòstic per a la Tardor 2021: temporada de DANES i pluges torrencials

Comença la tardor i amb ell la temporada de DANES amb major potencial per a deixar pluges torrencials.

Els experts de Meteored han oferit tota la informació sobre estos fenòmens, la seua possible relació amb el context climàtic actual i el pronòstic per a la nova estació.

Precisament, el període tardorenc arrancarà amb un d’estos episodis de DANA i possibles acumulats de precipitació superiors als 200 litres per metre quadrat.

“Han arribat les DANES d’última generació”

 

DANA és l’acrònim de depressió aïllada de nivells alts; és a dir, un si de baixes pressions que s’aïlla del doll polar a uns 9000 metres d’altura sense reflex inicial en superfície.

Els episodis de fortes pluges no sempre són deguts a DANES, tal com vam poder comprovar en les recents pluges torrencials de Benicàssim o Sagunt.

Allí va mediar una convergència de vents local i una mica d’aire fred en altura, sense haver-hi una depressió aïllada del jet stream.

La DANA és com un ‘director d’orquestra’ que pot, o no, combinar a bons músics per a desenvolupar un concert dolent o extremadament meravellós depenent de la qualitat d’estos músics. Perquè es produïsquen pluges torrencials ha d’haver-hi “gasolina de primera categoria”, això és una unió eficient de molta humitat, inestabilitat i convergències locals. La DANA pot ser el misto d’ignició.

En els últims anys, els efectes de les pluges torrencials s’estan empitjorant. Parafrasejant al Dr. Jeff Masters, expert meteoròleg americà, podem dir que han aparegut DANES de “nova generació”.

L’aire reté en l’actualitat un 4% més d’humitat per cada 1 °F/0,55 °C d’augment de temperatura. De fet, sobre els oceans este increment és de fins a un 10% respecte a 1970. Eixe acreixement addicional pot conduir a un 30% més de precipitacions.

“S’estan produint canvis en els patrons meteorològics a gran escala”

 

Segons l’IPCC és indiscutible que les activitats humanes estan provocant un canvi climàtic, fent que els esdeveniments extrems, com les onades de calor, pluges torrencials i sequeres siguen més freqüents i de major intensitat. Això es percep de forma més evident en la zona mediterrània.

Segons l’informe, la fase càlida actual comporta canvis en els patrons meteorològics a gran escala, però estem lluny encara de conéixer de quina manera van manifestant-se tots ells.

No és fàcil saber si s’estan formant més DANES en els últims anys per este canvi climàtic, però les que es formen i aconsegueixen la península Ibèrica tenen més probabilitat de provocar episodis  hidrometeorologiques extrems d’alt impacte, potenciats en molts casos per factors aliens al comportament atmosfèric, com la ubicació d’habitatges i infraestructures en zones inundables.

“S’aveïna una tardor més càlida de l’habitual i amb pluges al costat del Mediterrani”

La resta de setembre, més enllà de l’actual DANA, es caracteritzarà per un ambient assolellat i temperatures bastant suaus. Si plou, serà lleugerament algun dia en el litoral cantàbric. Només s’aconseguiran 30 °C ocasionalment a la vall del Guadalquivir, Múrcia i la conca mitjana de l’Ebre.

A l’octubre les temperatures estaran per damunt del normal en tota la Península i rondaran els valors habituals per a estes dates en l’arxipèlag canari i a Balears.

Les precipitacions se situaran per davall dels valors normals a Extremadura, gran part de Castella-la Manxa, Andalusia i les regions mediterrànies; es registraran valors normals d’octubre en la resta de Península, Balears i Canàries.

Per a novembre s’esperen temperatures més fresques del normal en algunes zones de Castella i Lleó, el País Basc, La Rioja i Catalunya; estaran dins dels valors normals d’este mes en la resta de les regions. Les precipitacions seran escasses en el vessant atlàntic.

També plourà poc en la resta de la meitat sud i gran part de Catalunya, i estaran dins de la normalitat en les altres regions peninsulars i a Balears.

Es preveu una tardor més seca de l’habitual en gran part de la península i Canàries. A la vora del Mediterrani podria ser fins i tot lleugerament humit.

En definitiva, s’espera un trimestre més càlid del normal en gran part del país, especialment a l’interior, sud, sud-est peninsular i Balears. Quant a les precipitacions, la tardor serà seca exceptuant el vessant mediterrani, Balears i potser les illes Canàries més occidentals.

Podria ploure per damunt de la mitjana entre les províncies de València, Alacant i Eivissa.

Últimes notícies

El guàrdia civil il·licità ferit a Huelva seguix ingressat i espera el seu trasllat a Alacant

El guàrdia civil il·licità de 37 anys ferit en una persecució a una narcolancha enfront de Huelva continua ingressat a Cadis a l'espera de ser traslladat a Alacant, mentres l'altre agent ferit greu continua recuperant-se.

L’alcalde d’Utiel defén que tancar els col·legis va evitar una tragèdia en la dana

L'alcalde d'Utiel sosté davant la jutgessa que el tancament dels centres educatius durant la dana va evitar una tragèdia major en un institut situat al costat del riu Magre, on van morir sis persones en el municipi.

Els contactes negatius per hantavirus podran rebre visites des de la proxima setmana

Els pacients espanyols amb resultat negatiu en hantavirus, inclosos els aïllats a l'Hospital Gomez Ulla i dos dones ingressades a Barcelona i Alacant, podran rebre visites des de la proxima setmana si una nova PCR confirma el negatiu.

La Diputació reforça amb més de 124.000 euros la prevenció d’incendis en les muntanyes d’Enguera

La Diputació de València destina este any més de 124.000 euros a la prevenció d'incendis i gestió forestal en les muntanyes d'Enguera, el municipi amb major superfície de muntanya pública de la província, i impulsa a més diversos projectes del Pla Obert d’Inversions.

La Diputació de València amplia l’abocador de Pedralba amb un nou àmbit d’abocament

La Diputació de València i l'empresa pública GIRSA han ampliat l'abocador de Pedralba amb un nou àmbit d'abocament d'uns 15.000 metres quadrats per a reforçar la seua capacitat i garantir la gestió segura de residus no perillosos.

Les associacions de VTC denuncien multes per servicis urbans malgrat l’aval del TSJCV

UNAUTO-VTC i MOVVA critiquen que ajuntaments mantinguen campanyes de multes contra els servicis urbans de VTC malgrat que el TSJCV ha validat esta activitat dins del marc autonòmic vigent.

Ford cridarà els sindicats a renovar l’acord per l’electrificació d’Almussafes

Ford convoca als sindicats d'Almussafes per a obrir una nova negociació sobre l'acord per l'electrificació firmat en 2022, en plena aplicació de l'ERTO en la planta.

Faconauto preveu 109.000 matriculacions en la Comunitat Valenciana malgrat la fi de les ajudes per la dana

Faconauto calcula que en 2026 es matricularan 109.000 turismes en la Comunitat Valenciana, un 14,7% menys que en 2025 per les ajudes per la dana, però amb un creixement estructural del 7,5% sense eixe efecte extraordinari.