Pronòstic per a la Tardor 2021: temporada de DANES i pluges torrencials

Comença la tardor i amb ell la temporada de DANES amb major potencial per a deixar pluges torrencials.

Els experts de Meteored han oferit tota la informació sobre estos fenòmens, la seua possible relació amb el context climàtic actual i el pronòstic per a la nova estació.

Precisament, el període tardorenc arrancarà amb un d’estos episodis de DANA i possibles acumulats de precipitació superiors als 200 litres per metre quadrat.

“Han arribat les DANES d’última generació”

 

DANA és l’acrònim de depressió aïllada de nivells alts; és a dir, un si de baixes pressions que s’aïlla del doll polar a uns 9000 metres d’altura sense reflex inicial en superfície.

Els episodis de fortes pluges no sempre són deguts a DANES, tal com vam poder comprovar en les recents pluges torrencials de Benicàssim o Sagunt.

Allí va mediar una convergència de vents local i una mica d’aire fred en altura, sense haver-hi una depressió aïllada del jet stream.

La DANA és com un ‘director d’orquestra’ que pot, o no, combinar a bons músics per a desenvolupar un concert dolent o extremadament meravellós depenent de la qualitat d’estos músics. Perquè es produïsquen pluges torrencials ha d’haver-hi “gasolina de primera categoria”, això és una unió eficient de molta humitat, inestabilitat i convergències locals. La DANA pot ser el misto d’ignició.

En els últims anys, els efectes de les pluges torrencials s’estan empitjorant. Parafrasejant al Dr. Jeff Masters, expert meteoròleg americà, podem dir que han aparegut DANES de “nova generació”.

L’aire reté en l’actualitat un 4% més d’humitat per cada 1 °F/0,55 °C d’augment de temperatura. De fet, sobre els oceans este increment és de fins a un 10% respecte a 1970. Eixe acreixement addicional pot conduir a un 30% més de precipitacions.

“S’estan produint canvis en els patrons meteorològics a gran escala”

 

Segons l’IPCC és indiscutible que les activitats humanes estan provocant un canvi climàtic, fent que els esdeveniments extrems, com les onades de calor, pluges torrencials i sequeres siguen més freqüents i de major intensitat. Això es percep de forma més evident en la zona mediterrània.

Segons l’informe, la fase càlida actual comporta canvis en els patrons meteorològics a gran escala, però estem lluny encara de conéixer de quina manera van manifestant-se tots ells.

No és fàcil saber si s’estan formant més DANES en els últims anys per este canvi climàtic, però les que es formen i aconsegueixen la península Ibèrica tenen més probabilitat de provocar episodis  hidrometeorologiques extrems d’alt impacte, potenciats en molts casos per factors aliens al comportament atmosfèric, com la ubicació d’habitatges i infraestructures en zones inundables.

“S’aveïna una tardor més càlida de l’habitual i amb pluges al costat del Mediterrani”

La resta de setembre, més enllà de l’actual DANA, es caracteritzarà per un ambient assolellat i temperatures bastant suaus. Si plou, serà lleugerament algun dia en el litoral cantàbric. Només s’aconseguiran 30 °C ocasionalment a la vall del Guadalquivir, Múrcia i la conca mitjana de l’Ebre.

A l’octubre les temperatures estaran per damunt del normal en tota la Península i rondaran els valors habituals per a estes dates en l’arxipèlag canari i a Balears.

Les precipitacions se situaran per davall dels valors normals a Extremadura, gran part de Castella-la Manxa, Andalusia i les regions mediterrànies; es registraran valors normals d’octubre en la resta de Península, Balears i Canàries.

Per a novembre s’esperen temperatures més fresques del normal en algunes zones de Castella i Lleó, el País Basc, La Rioja i Catalunya; estaran dins dels valors normals d’este mes en la resta de les regions. Les precipitacions seran escasses en el vessant atlàntic.

També plourà poc en la resta de la meitat sud i gran part de Catalunya, i estaran dins de la normalitat en les altres regions peninsulars i a Balears.

Es preveu una tardor més seca de l’habitual en gran part de la península i Canàries. A la vora del Mediterrani podria ser fins i tot lleugerament humit.

En definitiva, s’espera un trimestre més càlid del normal en gran part del país, especialment a l’interior, sud, sud-est peninsular i Balears. Quant a les precipitacions, la tardor serà seca exceptuant el vessant mediterrani, Balears i potser les illes Canàries més occidentals.

Podria ploure per damunt de la mitjana entre les províncies de València, Alacant i Eivissa.

Anuncios

Últimes notícies

El Barça es creua amb el Recol·lectes Valladolid i l’Enforne Alacant amb el Bada Huesca en els quarts de la Copa del Rei

El sorteig de la Copa del Rei d'handbol definix uns quarts de final amb un Barça-Recol·lectes Atlètic Valladolid i un Enforne Alacant-Bada Huesca com a creus estel·lars en el Centre de Tecnificació.

Barcala rep a les noves belleas del foc i els reconeix com a símbol de les Fogueres

L'alcalde d'Alacant i la corporació municipal han rebut oficialment a les noves belleas del foc adulta i infantil i a les seues dames, als qui han reconegut com a ambaixadores de les Fogueres durant tot l'any.

Robatori de 800 metres de línia elèctrica deixa sense enllumenat a la pedania del Escorratel a Orihuela

El robatori d'uns 800 metres de cablejat elèctric, entre línies subterrànies i aèries, ha deixat sense enllumenat públic a la pedania del Escorratel, a Orihuela, mentres l'Ajuntament treballa per a reposar el servici amb caràcter d'urgència.

Detingut un jove de 26 anys per un apunyalament mortal en un comerç de València

La Policia Nacional ha detingut a un jove de 26 anys per la mort a ganivetades d'un altre home en un comerç del barri de Russafa, a València. El Grup d'Homicidis investiga les causes del crim i la Policia Científica analitza l'escena.

La dura temporada de Carlos Álvarez en el Llevant acaba una altra vegada en la infermeria

Carlos Álvarez, heroi de l'últim ascens del Llevant, s'ha lesionat el turmell esquerre i està pràcticament descartat per als quatre partits finals de LaLiga EA Sports després d'un curs plagat de problemes físics.

El Consell insistix a tendir la mà a les associacions de víctimes de la dana malgrat les seues crítiques

El Consell afirma que mantindrà el diàleg amb totes les associacions de víctimes de la dana, malgrat l'absència de dos col·lectius en una reunió clau i a les seues crítiques per la falta de respostes a les seues necessitats urgents.

Macrooperació policial a Benidorm: 80 detinguts per tràfic de drogues en locals d’oci

Una macrooperació conjunta en una zona d'oci de Benidorm se salda amb 80 detinguts per presumptes delictes de tràfic de drogues i pertinença a grup criminal, a més de diverses sancions administratives als locals inspeccionats.

El València Basket perseguix una remuntada històrica davant el Panathinaikos en l’Eurolliga

El València Basket necessita alçar un 0-2 davant el Panathinaikos per a entrar en la Final Four de l'Eurolliga, una gesta que només va aconseguir el Reial Madrid davant el Partizan en 2023.