17.2 C
València
Divendres, 6 febrer, 2026

Pronòstic per a la Tardor 2021: temporada de DANES i pluges torrencials

Comença la tardor i amb ell la temporada de DANES amb major potencial per a deixar pluges torrencials.

Els experts de Meteored han oferit tota la informació sobre estos fenòmens, la seua possible relació amb el context climàtic actual i el pronòstic per a la nova estació.

Precisament, el període tardorenc arrancarà amb un d’estos episodis de DANA i possibles acumulats de precipitació superiors als 200 litres per metre quadrat.

“Han arribat les DANES d’última generació”

 

DANA és l’acrònim de depressió aïllada de nivells alts; és a dir, un si de baixes pressions que s’aïlla del doll polar a uns 9000 metres d’altura sense reflex inicial en superfície.

Els episodis de fortes pluges no sempre són deguts a DANES, tal com vam poder comprovar en les recents pluges torrencials de Benicàssim o Sagunt.

Allí va mediar una convergència de vents local i una mica d’aire fred en altura, sense haver-hi una depressió aïllada del jet stream.

La DANA és com un ‘director d’orquestra’ que pot, o no, combinar a bons músics per a desenvolupar un concert dolent o extremadament meravellós depenent de la qualitat d’estos músics. Perquè es produïsquen pluges torrencials ha d’haver-hi “gasolina de primera categoria”, això és una unió eficient de molta humitat, inestabilitat i convergències locals. La DANA pot ser el misto d’ignició.

En els últims anys, els efectes de les pluges torrencials s’estan empitjorant. Parafrasejant al Dr. Jeff Masters, expert meteoròleg americà, podem dir que han aparegut DANES de “nova generació”.

L’aire reté en l’actualitat un 4% més d’humitat per cada 1 °F/0,55 °C d’augment de temperatura. De fet, sobre els oceans este increment és de fins a un 10% respecte a 1970. Eixe acreixement addicional pot conduir a un 30% més de precipitacions.

“S’estan produint canvis en els patrons meteorològics a gran escala”

 

Segons l’IPCC és indiscutible que les activitats humanes estan provocant un canvi climàtic, fent que els esdeveniments extrems, com les onades de calor, pluges torrencials i sequeres siguen més freqüents i de major intensitat. Això es percep de forma més evident en la zona mediterrània.

Segons l’informe, la fase càlida actual comporta canvis en els patrons meteorològics a gran escala, però estem lluny encara de conéixer de quina manera van manifestant-se tots ells.

No és fàcil saber si s’estan formant més DANES en els últims anys per este canvi climàtic, però les que es formen i aconsegueixen la península Ibèrica tenen més probabilitat de provocar episodis  hidrometeorologiques extrems d’alt impacte, potenciats en molts casos per factors aliens al comportament atmosfèric, com la ubicació d’habitatges i infraestructures en zones inundables.

“S’aveïna una tardor més càlida de l’habitual i amb pluges al costat del Mediterrani”

La resta de setembre, més enllà de l’actual DANA, es caracteritzarà per un ambient assolellat i temperatures bastant suaus. Si plou, serà lleugerament algun dia en el litoral cantàbric. Només s’aconseguiran 30 °C ocasionalment a la vall del Guadalquivir, Múrcia i la conca mitjana de l’Ebre.

A l’octubre les temperatures estaran per damunt del normal en tota la Península i rondaran els valors habituals per a estes dates en l’arxipèlag canari i a Balears.

Les precipitacions se situaran per davall dels valors normals a Extremadura, gran part de Castella-la Manxa, Andalusia i les regions mediterrànies; es registraran valors normals d’octubre en la resta de Península, Balears i Canàries.

Per a novembre s’esperen temperatures més fresques del normal en algunes zones de Castella i Lleó, el País Basc, La Rioja i Catalunya; estaran dins dels valors normals d’este mes en la resta de les regions. Les precipitacions seran escasses en el vessant atlàntic.

També plourà poc en la resta de la meitat sud i gran part de Catalunya, i estaran dins de la normalitat en les altres regions peninsulars i a Balears.

Es preveu una tardor més seca de l’habitual en gran part de la península i Canàries. A la vora del Mediterrani podria ser fins i tot lleugerament humit.

En definitiva, s’espera un trimestre més càlid del normal en gran part del país, especialment a l’interior, sud, sud-est peninsular i Balears. Quant a les precipitacions, la tardor serà seca exceptuant el vessant mediterrani, Balears i potser les illes Canàries més occidentals.

Podria ploure per damunt de la mitjana entre les províncies de València, Alacant i Eivissa.

Últimes notícies

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.

L’IVAM prorroga fins al 22 de febrer l’exposició de Cristina García Rodero

L'IVAM ha estés la mostra de Cristina García Rodero fins al diumenge 22 de febrer pel gran acolliment del públic. Hi haurà visites guiades i un recital.

Desarticulada una trama d’explotació laboral en obradors de pa: 12 migrants alliberats

La Policia ha desarticulat una xarxa que explotava a migrants en obradors de pa de Palència. Hi ha 12 víctimes alliberades, 5 detinguts i dos locals clausurats.