Pronòstic per a la Tardor 2021: temporada de DANES i pluges torrencials

Comença la tardor i amb ell la temporada de DANES amb major potencial per a deixar pluges torrencials.

Els experts de Meteored han oferit tota la informació sobre estos fenòmens, la seua possible relació amb el context climàtic actual i el pronòstic per a la nova estació.

Precisament, el període tardorenc arrancarà amb un d’estos episodis de DANA i possibles acumulats de precipitació superiors als 200 litres per metre quadrat.

“Han arribat les DANES d’última generació”

 

DANA és l’acrònim de depressió aïllada de nivells alts; és a dir, un si de baixes pressions que s’aïlla del doll polar a uns 9000 metres d’altura sense reflex inicial en superfície.

Els episodis de fortes pluges no sempre són deguts a DANES, tal com vam poder comprovar en les recents pluges torrencials de Benicàssim o Sagunt.

Allí va mediar una convergència de vents local i una mica d’aire fred en altura, sense haver-hi una depressió aïllada del jet stream.

La DANA és com un ‘director d’orquestra’ que pot, o no, combinar a bons músics per a desenvolupar un concert dolent o extremadament meravellós depenent de la qualitat d’estos músics. Perquè es produïsquen pluges torrencials ha d’haver-hi “gasolina de primera categoria”, això és una unió eficient de molta humitat, inestabilitat i convergències locals. La DANA pot ser el misto d’ignició.

En els últims anys, els efectes de les pluges torrencials s’estan empitjorant. Parafrasejant al Dr. Jeff Masters, expert meteoròleg americà, podem dir que han aparegut DANES de “nova generació”.

L’aire reté en l’actualitat un 4% més d’humitat per cada 1 °F/0,55 °C d’augment de temperatura. De fet, sobre els oceans este increment és de fins a un 10% respecte a 1970. Eixe acreixement addicional pot conduir a un 30% més de precipitacions.

“S’estan produint canvis en els patrons meteorològics a gran escala”

 

Segons l’IPCC és indiscutible que les activitats humanes estan provocant un canvi climàtic, fent que els esdeveniments extrems, com les onades de calor, pluges torrencials i sequeres siguen més freqüents i de major intensitat. Això es percep de forma més evident en la zona mediterrània.

Segons l’informe, la fase càlida actual comporta canvis en els patrons meteorològics a gran escala, però estem lluny encara de conéixer de quina manera van manifestant-se tots ells.

No és fàcil saber si s’estan formant més DANES en els últims anys per este canvi climàtic, però les que es formen i aconsegueixen la península Ibèrica tenen més probabilitat de provocar episodis  hidrometeorologiques extrems d’alt impacte, potenciats en molts casos per factors aliens al comportament atmosfèric, com la ubicació d’habitatges i infraestructures en zones inundables.

“S’aveïna una tardor més càlida de l’habitual i amb pluges al costat del Mediterrani”

La resta de setembre, més enllà de l’actual DANA, es caracteritzarà per un ambient assolellat i temperatures bastant suaus. Si plou, serà lleugerament algun dia en el litoral cantàbric. Només s’aconseguiran 30 °C ocasionalment a la vall del Guadalquivir, Múrcia i la conca mitjana de l’Ebre.

A l’octubre les temperatures estaran per damunt del normal en tota la Península i rondaran els valors habituals per a estes dates en l’arxipèlag canari i a Balears.

Les precipitacions se situaran per davall dels valors normals a Extremadura, gran part de Castella-la Manxa, Andalusia i les regions mediterrànies; es registraran valors normals d’octubre en la resta de Península, Balears i Canàries.

Per a novembre s’esperen temperatures més fresques del normal en algunes zones de Castella i Lleó, el País Basc, La Rioja i Catalunya; estaran dins dels valors normals d’este mes en la resta de les regions. Les precipitacions seran escasses en el vessant atlàntic.

També plourà poc en la resta de la meitat sud i gran part de Catalunya, i estaran dins de la normalitat en les altres regions peninsulars i a Balears.

Es preveu una tardor més seca de l’habitual en gran part de la península i Canàries. A la vora del Mediterrani podria ser fins i tot lleugerament humit.

En definitiva, s’espera un trimestre més càlid del normal en gran part del país, especialment a l’interior, sud, sud-est peninsular i Balears. Quant a les precipitacions, la tardor serà seca exceptuant el vessant mediterrani, Balears i potser les illes Canàries més occidentals.

Podria ploure per damunt de la mitjana entre les províncies de València, Alacant i Eivissa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més de 550 corredors desafiaran les escales del Gran Hotel Bali en la Pujada Vertical

La XX Pujada Vertical al Gran Hotel Bali reunirà este dissabte a Benidorm a més de 550 esportistes, inclosos els millors especialistes del circuit mundial de carreres de gratacels.

València impulsa la recuperació dels seus ponts històrics i prioritza el de San José

L'Ajuntament de València aferma el pla de conservació dels cinc ponts històrics i concentra ara els treballs en el Pont de San José, on ja s'ha actuat en nou dels seus tretze arcs.

L’alberg i centre d’experiències mediterrànies de Tabarca reobri amb nova oferta sostenible

L'alberg i centre d'experiències mediterrànies de l'illa de Tabarca reobri després d'una renovació sostenible, amb tallers gastronòmics, rutes guiades i activitats astronòmiques per a desestacionalitzar el turisme en la Costa Blanca.

Awa Fam afronta la Copa de la Reina centrada en el València Basket malgrat la seua condició de possible número u del draft WNBA

Awa Fam, interior del València Basket i una de les grans favorites al número u del draft de la WNBA, afronta la Copa de la Reina centrada en ajudar al seu equip i no a millorar la seua posició en el sorteig estatunidenc.

La Comunitat Valenciana es consolida com a gran node logístic europeu amb el nou centre de JYSK a Almenara

La Generalitat destaca a la Comunitat Valenciana com a gran node logístic i industrial europeu gràcies a la inversió de 300 milions d'euros de JYSK en un macrocentre a Almenara, que generarà més de 250 ocupacions i reforçarà la xarxa de distribució a Espanya, Portugal i el Marroc.

L’alta velocitat Madrid-València reduïx la velocitat en un tram de Tarancón per problemes en la via

La línia d'alta velocitat Madrid-València manté limitada la velocitat en un tram de 163 metres a l'altura de Tarancón per problemes en el carril, amb impacte mínim en els temps de viatge, segons Adif.

Barcala anuncia una reunió al més alt nivell per a impulsar el tren a l’aeroport d’Alacant-Elx

Luis Barcala anuncia una reunió al més alt nivell en els pròxims dies per a abordar la connexió ferroviària de l'aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández amb les ciutats d'Alacant i Elx i reduir el dèficit d'infraestructures.

Pérez Llorca garantix que els diputats del PP col·laboraran amb la Justícia per la gestió de la dana

Juanfran Pérez Llorca assegura que tots els diputats del PP continuaran acudint a les citacions judicials com a testimonis en la causa penal per la gestió de la dana del 29 d'octubre de 2024, en la qual està cridat a declarar Carlos Mazón.