10.6 C
València
Dijous, 18 desembre, 2025

Sanitat preveu altes temperatures per al cap de setmana

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública preveu per a aquest cap de setmana temperatures elevades i ha activat el protocol informatiu per a advertir a la població sobre riscos potencials. Les indicacions estan dirigides especialment als col·lectius més vulnerables: persones majors, amb malalties cròniques, els qui treballen exposats a altes temperatures, dones embarassades, menors d’edat així com col·lectius fràgils des del punt de vista socioeconòmic.

Es recomana evitar eixir al carrer o fer exercici físic intens en les hores més caloroses del dia (entre les 12 i les 16 hores), protegir-se amb crema solar, buscar llocs frescos i a l’ombra, utilitzar roba folgada, lleugera i de colors clars i protegir-se el cap amb una gorra o barret.

En la llar, s’aconsella tancar les persianes i baixar els tendals en les façanes exposades al sol, a més de situar-se en les zones més fresques.

A més, quan es pare o estacione el cotxe en la via pública, mai s’ha de deixar ni a persones ni mascotes perquè en el seu interior s’aconsegueixen temperatures molt elevades.

Finalment, s’insta la població a beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set; evitar el consum d’alcohol i les begudes amb molta cafeïna; i substituir els menjars copiosos i calents per plats freds, fruites i verdures fresques.

Principals riscos per a la salut de les temperatures extremes

Davant temperatures extremes, cal parar atenció, i tractar de previndre, cremades solars, enrampades musculars, l’esgotament per calor i el colp de calor.

Per a evitar cremades, es recomana usar cremes de protecció solar elevada i passar poc temps al sol.
Enfront de les enrampades musculars per activitat física excessiva o elevada sudoració, cal suspendre l’activitat i descansar en un lloc fresc. No s’ha de participar en cap activitat física intensa de llarga duració i cal beure sucs diluïts en aigua o begudes per a esportistes. Si les enrampades duren més d’una hora, cal acudir al centre de salut.

Els principals símptomes de l’esgotament per calor són mal de cap, cansament, feblesa, marejos, nàusees o desmai. Per a contrarestar-ho, cal descansar en un lloc fresc, beure sucs diluïts en aigua o begudes per a esportistes i acudir al centre de salut si els símptomes duren més d’una hora.

El colp de calor pot ser greu perquè el cos és incapaç de regular la seua temperatura, que es va incrementant ràpidament i pot aconseguir els 40,6 °C. Els símptomes principals són: calor, sequedat i pellroja, pols ràpid, dolor intens de cap, confusió i pèrdua de consciència.

Davant aquesta situació, s’ha de telefonar a urgències i, mentre s’espera, refredar el cos, romandre en una habitació fosca, posar draps d’aigua freda sobre la persona o donar-li un bany o dutxa freda.

Últimes notícies

La Diputació de València inaugura en el MuVIM l’exposició de Luis Vidal Corella

La Diputació de València ha inaugurat en el MuVIM una gran mostra dedicada a Luis Vidal Corella amb 200 imatges, 80 inèdites, sobre guerra i postguerra. L'exposició s'estructura en tres seccions i incorpora objectes originals, i podrà visitar-se fins al 29 de març de 2026.

El Racing tomba al Vila-real i es fica en octaus (2-1)

El Racing de Santander va véncer 2-1 al Vila-real en El Sardiner amb un doblet d'Arana i va segellar el seu passe a octaus de la Copa del Rei. Ayoze va retallar al final sense premi.

Emergències entrega a la jutgessa el primer esborrany del Es-Alert del dia de la DANA

La Subdirecció d'Emergències va remetre al jutjat l'esborrany del Es-Alert del 29 d'octubre de 2024, amb fitxa tècnica i mapa. L'avís final es va difondre a les 20.11 després del debat en el Cecopi.

1-0: la Cultural torna a octaus cinc anys després després d’eliminar al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa va superar al Llevant per 1-0 i tornarà als octaus de final cinc anys després. Un gol de Rafa Tresaco i la falta d'encert granota van decidir.

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.