Un nou sistema permet preveure a on i quan caurà un rellamp

Rayos

Investigadors han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp | PixaBay

Els llamps són un dels fenòmens més complexos, més estudiats i menys coneguts de la meteorologia. Fins ara, els sistemes de predicció de llamps es recolzaven en observacions des del satèl·lit, sistemes aerotransportats o en models recolzats en sensors que registren des de terra la magnitud del camp electroestàtic. Tecnologies totes molt cares i poc precises.

 

Ara, un equip d’investigadors d’universitats suïsses i britàniques han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp amb una anticipació de 10 a 30 minuts i en un radi de 30 km. El sistema utilitza una combinació de dades meteorològiques estàndard i intel·ligència artificial.

 

«Els sistemes actuals són lents i molt complexos i, a més, requerixen comptar les costoses dades adquirides per radar o satèl·lits», explica Amirhossein Mostajabi, estudiant de doctorat que va idear la tècnica. «El nostre mètode utilitza dades que es poden obtindre de qualsevol estació meteorològica. Això significa que podem cobrir regions remotes que estan fora de l’abast del radar i satèl·lit i a on les xarxes de comunicació no estiguen disponibles».

 

A més, pel fet que les dades es poden adquirir fàcilment i en temps real, es poden fer prediccions de forma molt ràpida, podent emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta.

 

rayo

El sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes | PixaBay

Entrenar a la màquina

El mètode utilitza un algoritme d’aprenentatge automàtic que ha sigut entrenat per a reconéixer les condicions que conduïxen a la generació del llamp. Per a fer això, els investigadors van utilitzar dades recopilades durant un període de deu anys de 12 estacions meteorològiques suïsses, situades tant en àrees urbanes com muntanyoses.

 

Es van tindre en compte quatre paràmetres: pressió atmosfèrica, temperatura de l’aire, humitat relativa i velocitat del vent. Estos paràmetres es van correlacionar amb els enregistraments dels sistemes de detecció i localització de llamps. Utilitzant este mètode, l’algoritme va poder aprendre les condicions baix les que es produïxen els llamps.

 

llamp

Este nou sistema permet emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta | PixaBay

Eficiència comprovada

Una volta entrenat, el sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes. Esta és la primera volta que un sistema basat en dades meteorològiques simples ha sigut capaç de preveure llamps a través de càlculs en temps real. El mètode oferix una forma simple de predir un fenomen tan complex com la generació i descàrrega dels llamps.

 

«Considerem tres rangs temporals d’anticipació: de 0 a 10 minuts, de 10 a 20 minuts i de 20 a 30 minuts. La probabilitat mitjana de detecció entre les 12 estacions va ser respectivament del 78%, 78% i 76%» explica Mostajabi.

 

Els investigadors ara planegen utilitzar la seua tecnologia en el projecte europeu ‘Làser Lightning Rod’. L’objectiu d’esta iniciativa és desenvolupar sistemes per a protegir-se contra els llamps. Llançat el 2017, el projecte implica tirar polsos de làser curts a diferents terawatts a l’atmosfera durant una tempesta per a desencadenar un llamp, guiant-lo cap a una ubicació específica i lluny d’àrees vulnerables.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Mor un home de 78 anys a la platja de Varadero de Santa Pola després d’un desmai a l’aigua

Un home de 78 anys ha mort a la platja de Varadero, a Santa Pola, després de desmaiar-se dins de l’aigua. Altres banyistes han intentat reanimar-lo sense èxit i la Guàrdia Civil ha iniciat el protocol judicial.

Localitzen el cadàver d’un home de 70 anys en un socavó d’un descampat en obres a València

Han trobat el cos sense vida d’un home d’uns 70 anys en un socavó d’un descampat en obres entre l’Hospital La Fe i la rotonda dels Anzuelos, a València. La Policia Nacional investiga el cas i, de moment, no veu indicis de criminalitat a l’espera de l’autòpsia.

El Elche potencia la franja verda en la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027

L’Elche ha presentat la nova primera equipació per a la temporada 2026-2027, amb la franja verda més protagonista sobre el fons blanc i detalls en negre en coll i mànigues.

Dispositiu policial reforçat a la Comunitat Valenciana per a la final del Mundial entre Espanya i Argentina

La Delegació del Govern ha anunciat un desplegament reforçat de Policia Nacional i Guàrdia Civil en les principals ciutats valencianes durant la final del Mundial entre Espanya i Argentina d’este diumenge, tant en les retransmissions públiques com en les possibles celebracions.

Ordenen presó per a cinc acusats de narcotràfic amb fiança de fins a 12.000 euros

La Secció Tercera de l’Audiència Provincial de València ha acordat presó provisional per a cinc condemnats per narcotràfic, eludible amb fiances d’entre 10.000 i 12.000 euros que hauran de depositar en un termini de tres dies.

Més de 3.300 avisos entre Emergències i ajuntaments de València la vesprada de la DANA

El 112 i les autoritats locals de la província de València van creuar 3.323 comunicacions la vesprada de la DANA del 29 d’octubre de 2024, segons un informe remés a la jutgessa que investiga les inundacions amb 231 víctimes mortals.

Brugué resta importància a la derrota del Llevant i es queda amb les sensacions de la pretemporada

Roger Brugué ha valorat la pretemporada del Levante UD després de la derrota contra el Sheffield United i ha destacat que, per damunt del resultat i del seu gol, el més important són les sensacions de l’equip.

Brugué relativitza la derrota del Levante i es queda amb les sensacions de la pretemporada

Roger Brugué ha restat importància a la derrota del Levante UD contra el Sheffield United en pretemporada i ha insistit que el més important són les sensacions positives i la bona dinàmica del grup.