Arriba el primer temporal hivernal de la temporada amb possibles nevades

La previsió que apuntava a un canvi de temps amb un descens tèrmic considerable, pluges i neu està a punt de complir-se.

S’acosta el primer gran temporal hivernal de la temporada que, possiblement, afecta gran part del territori nacional, encara que de manera desigual, segons Samuel Biener, expert de Meteored.

Durant la jornada de hui començarà a aïllar-se una DANA sobre la vertical del nord de la península. En punts d’Astúries, Cantàbria i en el nord de Galícia podrien produir-se pluges localment persistents i intenses que podrien anar a més amb el pas de les hores sent puntualment intenses a Castella-la Manxa, en el sud-est de Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat Valenciana, Balears i en la Comunitat de Madrid. 

Aquestes precipitacions també afectaran més zones del vessant cantàbric, sud d’Aragó, Extremadura i Regió de Múrcia.

En la meitat nord, les temperatures descendiran i es començarà a sentir l’aire polar associat a la DANA. En la Serralada Cantàbrica, Sistema Ibèric, Sistema Central i al Pirineu es produiran nevades amb intensitat, amb una cota de neu que baixarà dels 1.000 metres en el centre i nord, excepte al Pirineu, on es quedarà una mica més alta.

 

Pluja i neu a partir del dimarts

 

El dimarts, la situació es tornarà complicada, amb el nucli de la DANA sobre la vertical del centre peninsular, i amb temperatures que aconseguiran els -30 °C a uns 5.500 metres.

En la meitat oriental de Castella-la Manxa, es produiran pluges localment fortes, que amb el pas de les hores es desplaçaran a Aragó, centre i nord de la Comunitat Valenciana, Balears i Catalunya, amb un flux de sud-est molt humit procedent del Mediterrani.

Es podrien donar uns certs problemes a conseqüència de la magnitud de les precipitacions en forma de pluja i neu. El vessant cantàbric, Navarra, La Rioja, Castella i Lleó, Madrid, Andalusia, Extremadura i Melilla també podrien veure’s afectades per les precipitacions.

A partir d’uns 1.000 metres, a les muntanyes del centre i nord les nevades continuaran sent abundants, encara que la cota baixarà fins als 800 metres en algunes zones, i podrien produir-se caigudes locals de la cota de neu.

A l’interior de Castelló, Ibèrica saragossana, i a la vall del Jiloca i serra d’Albarrasí es produiran acumulats de més de 20 centímetres de neu. A més podria produir-se calamarsa o neu granulada. En zones de Tarragona i Castelló es podrien registrar més de 80-100 l/m².

Es va una DANA i arriba una altra

 

El dimecres la DANA es desplaçarà al Mediterrani i les pluges més fortes es donaran a Catalunya, nord de la Comunitat Valenciana, Castella i Lleó, Aragó, Balears i Cantàbric Occidental. En les principals serralades romandran les nevades, però amb una cota de neu que ja començarà a pujar.

Aquesta DANA començarà a ser reabsorbida per la circulació de l’oest, encara que es despenjarà una altra per l’oest i es mantindrà el flux de nord. A partir del cap de setmana, la situació tendirà a estabilitzar-se, amb un augment de les temperatures.

 

Borrasca a Canàries?

 

A Canàries es preveu una situació bastant complicada a partir del dimecres, amb aire fred en altura i la possible formació d’una borrasca entorn de l’arxipèlag. D’arribar a produir-se, a les illes centrals i occidentals, incloent-hi en la zona de l’erupció, podrien produir-se precipitacions intenses, la qual cosa seria un gran problema.

 

Possible Filomena?

 

La imminent arribada del temps hivernal ha despertat, encara més, el fantasma de la borrasca Filomena. Els experts de Meteored parlen sobre la possibilitat que es repetisca aquest fenomen. Per a José Antonio Maldonado, director de meteorologia de, no hi haurà una altra «Filomena», sinó que la pròxima borrasca podria ser Celia si arriba a tindre el suficient impacte.

 Francisco Martín afirma que és «poc probable climatològicament, perquè aquest tipus de situacions són rares», mentre que José Miguel Viñas, reflexiona sobre que «Sempre hi ha la possibilitat que torne a donar-se aqueixa combinació d’ingredients que done lloc a una cosa semblant».

Últimes notícies

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.

Vox defensa la gestió dels incendis a la Comunitat Valenciana i acusa el PSPV de falta de lleialtat

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, assegura que s’ha actuat amb diligència en els incendis forestals d’estiu amb els mitjans disponibles i acusa el PSPV i el Govern central de falta de suport i de polititzar la gestió.