Torna a brillar el cel: ja són ací les Leònides!

 

Les Leònides és una pluja de meteors visible entre el 6 i el 30 de novembre de tots els anys. Provenen del cometa 55P/Tempel-Tuttle, que tarda 33,2 anys a fer un volt completa en la seua òrbita.

L’última vegada que va transitar prop de la nostra òrbita va ser l’any 1998 i no serà fins a 2031 quan puguem veure una gran pluja d’estreles el mes de novembre com ja va ocórrer en 1833 a Amèrica del Nord.

Entre els pròxims 16 i 17 de novembre tindran el seu pic màxim segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN). La seua taxa d’activitat serà modesta en comparació amb altres pluges d’estreles i oscil·larà entre els 10 i 20 meteors per hora.

El seu pic màxim serà dos dies abans del pleniluni del 19 de novembre, per la qual cosa enguany no serà el més idoni per a la seua observació. Malgrat això, quan la Lluna comence a posar-se després de l’horitzó, entre les 4:00 h i les 6:00 h, les condicions seran una mica més favorables.

 

Meteors o meteorits?

 

Les Leònides igual que altres estreles fugaces són considerades meteors. Són deixalles que ha llançat un cometa al seu pas i segueixen la seua mateixa òrbita. En aqueix cas, les Leònides són els fragments del cometa 55P/Tempel-Tuttle.

La grandària de les Leònides varia i pot oscil·lar entre un mil·límetre i diversos centímetres. Quan entren en la nostra atmosfera es desintegren, ja que viatgen a grans velocitats que poden anar entre els 20.000 quilòmetres per hora i els 71 quilòmetres per segon. Si la seua grandària és major i no es desintegren dins de la nostra atmosfera passen a denominar-se meteorits.

 

On es podran veure?

 

Igual que amb altres pluges d’estreles, qualsevol mirador, muntanya o espai obert i sense obstacles és idoni per a gaudir de les Leònides. El recomanable és eixir de la ciutat per a evitar així la contaminació lumínica.

Es recomana arribar al punt d’observació entre mitja hora i una hora abans que comence l’espectacle per a acostumar així la vista a la foscor. Malgrat l’estat de la Lluna, és preferible mirar cap als punts més foscos, amb indiferència de la direcció.

A més, a causa de les temperatures fredes és necessari portar una bona jaqueta per a gaudir de l’espectacle.

Últimes notícies

Benidorm reunirà l’elit mundial del ciclisme en la primera Gala UCI el 9 de desembre

Benidorm acollirà el 9 de desembre la primera Gala del Ciclisme UCI, on es premiarà els millors ciclistes, equips i països de la temporada 2026.

Investiguen un veí d’Alacant per suplantar un treballador i quedar-se el seu finiquito

La Guàrdia Civil ha identificat un ciberdelinqüent d'Alacant que ha suplantat el correu d'un empleat d'una empresa de la província de València per cobrar el seu finiquito i l'última nòmina. El frau, basat en la tècnica BEC, ha acabat amb l'investigat acusat d'estafa informàtica i blanqueig de capitals.

Echávarri acusa el PP d’haver deixat Les Naus en mans de ‘jetas’

L’exalcalde d’Alacant Gabriel Echávarri responsabilitza el PP del procés d’adjudicació de les VPP de Les Naus, que han acabat en mans de ‘unos jetas’. El promotor Francisco Ordiñana s’ha negat a respondre en Les Corts al·legant el procediment judicial obert.

Mariano Pernía: Espanya ha merescut un resultat més ampli en la final del Mundial

Mariano Pernía, exinternacional amb Espanya i tècnic de Sesiones AFE, considera que el 1-0 de la final del Mundial 2026 es queda curt i que la selecció espanyola ha sigut clarament superior.

Quasi 400 regatistes omplin la badia d’Alacant en el TabarcaVela-Trofeu Diputació

Quasi 400 regatistes i 50 embarcacions participen este cap de setmana en la 30a edició de la regata TabarcaVela-Trofeu Diputació d’Alacant, una cita clau de la vela de creuer al Mediterrani.

El PP exigix la dimissió de Diana Morant per comparar Feijóo amb Hitler

Miguel Tellado ha reclamat la dimissió immediata de Diana Morant després que la ministra afirmara que Alberto Núñez Feijóo seguix un camí que s’assembla al del govern de Hitler. Les paraules han obert una forta polèmica i han provocat reaccions dispars en PSOE, Sumar, IU i Podem.

Barcala es nega a comparéixer en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala (PP), ha comunicat que no acudirà este divendres a la comissió municipal sobre les vivendes públiques de Les Naus, al·legant que no aportaria res nou i que hi ha una causa judicial oberta. L’oposició l’acusa d’evitar donar explicacions sobre el que qualifica com el major escàndal polític del seu mandat.

Greenpeace alerta de quasi 200 punts crítics al litoral espanyol per la seua fragilitat extrema

Un informe de Greenpeace alerta que el litoral espanyol viu una fragilitat sense precedents pel canvi climàtic i la urbanització, amb 194 punts crítics i fortes conseqüències econòmiques i ambientals.