15.8 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

Torna a brillar el cel: ja són ací les Leònides!

 

Les Leònides és una pluja de meteors visible entre el 6 i el 30 de novembre de tots els anys. Provenen del cometa 55P/Tempel-Tuttle, que tarda 33,2 anys a fer un volt completa en la seua òrbita.

L’última vegada que va transitar prop de la nostra òrbita va ser l’any 1998 i no serà fins a 2031 quan puguem veure una gran pluja d’estreles el mes de novembre com ja va ocórrer en 1833 a Amèrica del Nord.

Entre els pròxims 16 i 17 de novembre tindran el seu pic màxim segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN). La seua taxa d’activitat serà modesta en comparació amb altres pluges d’estreles i oscil·larà entre els 10 i 20 meteors per hora.

El seu pic màxim serà dos dies abans del pleniluni del 19 de novembre, per la qual cosa enguany no serà el més idoni per a la seua observació. Malgrat això, quan la Lluna comence a posar-se després de l’horitzó, entre les 4:00 h i les 6:00 h, les condicions seran una mica més favorables.

 

Meteors o meteorits?

 

Les Leònides igual que altres estreles fugaces són considerades meteors. Són deixalles que ha llançat un cometa al seu pas i segueixen la seua mateixa òrbita. En aqueix cas, les Leònides són els fragments del cometa 55P/Tempel-Tuttle.

La grandària de les Leònides varia i pot oscil·lar entre un mil·límetre i diversos centímetres. Quan entren en la nostra atmosfera es desintegren, ja que viatgen a grans velocitats que poden anar entre els 20.000 quilòmetres per hora i els 71 quilòmetres per segon. Si la seua grandària és major i no es desintegren dins de la nostra atmosfera passen a denominar-se meteorits.

 

On es podran veure?

 

Igual que amb altres pluges d’estreles, qualsevol mirador, muntanya o espai obert i sense obstacles és idoni per a gaudir de les Leònides. El recomanable és eixir de la ciutat per a evitar així la contaminació lumínica.

Es recomana arribar al punt d’observació entre mitja hora i una hora abans que comence l’espectacle per a acostumar així la vista a la foscor. Malgrat l’estat de la Lluna, és preferible mirar cap als punts més foscos, amb indiferència de la direcció.

A més, a causa de les temperatures fredes és necessari portar una bona jaqueta per a gaudir de l’espectacle.

Últimes notícies

Thompson guia un gran València Basket per a assaltar el OAKA (79-89)

València Basket va remuntar a Atenes i va véncer 79-89 al Panathinaikos amb un Darius Thompson excel·lent. El triomf li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Thompson lidera l’assalt del València al OAKA: 79-89

El València Basket va remuntar a Atenes amb una segona part excel·lent i es va imposar 79-89 al Panathinaikos, guiat per Darius Thompson i l'encert exterior. El triomf, nové del curs, li consolida en la zona de play off de l'Eurolliga.

Bernabé reivindica la Constitució com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat

En l'acte pel Dia de la Constitució a València, Pilar Bernabé ha defés la Carta Magna com un contracte que exigix responsabilitat i lleialtat i ha apel·lat a cuidar la democràcia cada dia.

Pilar Bernabé admet fallades del PSOE en atendre les denunciants de Paco Salazar

La secretària d'Igualtat del PSOE reconeix que el partit no va estar a l'altura amb les dones que van denunciar a Paco Salazar i anuncia una revisió del protocol.

Bernabé titlla d’intolerable que Mazón seguisca com a diputat després dels seus missatges amb Pradas en la DANA

La delegada del Govern critica que el expresident mantinga l'escó i l'aforament després de divulgar-se els xats del dia de la DANA amb Salomé Pradas. Assenyala al PP per protegir-lo.

Els Arts estrena Luisa Miller de Verdi amb el debut operístic de sir Mark Elder

El Palau de les Arts presenta el 10 de desembre Luisa Miller de Verdi, amb el debut operístic de sir Mark Elder i direcció escènica de Valentina Carrasco. La producció forma part del 20 aniversari del coliseu valencià.

El sector hoteler de la Comunitat Valenciana preveu una ocupació del 77% en el pont

La Comunitat Valenciana anticipa una ocupació mitjana del 77% en el pont de la Constitució i la Immaculada. València frega el 'ple tècnic' per la Marató i l'interior registra bones xifres.

Jorge Suárez entrega a la jutgessa notes manuscrites seues i de Pradas del Cecopi

El subdirector d'Emergències ha aportat a la instrucció els seus apunts i les notes manuscrites de Salomé Pradas de la reunió del Cecopi del 29 d'octubre. Els documents reflectixen recomanacions considerades per a l'És-Alert que no van arribar a l'avís final.