Torna a brillar el cel: ja són ací les Leònides!

 

Les Leònides és una pluja de meteors visible entre el 6 i el 30 de novembre de tots els anys. Provenen del cometa 55P/Tempel-Tuttle, que tarda 33,2 anys a fer un volt completa en la seua òrbita.

L’última vegada que va transitar prop de la nostra òrbita va ser l’any 1998 i no serà fins a 2031 quan puguem veure una gran pluja d’estreles el mes de novembre com ja va ocórrer en 1833 a Amèrica del Nord.

Entre els pròxims 16 i 17 de novembre tindran el seu pic màxim segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN). La seua taxa d’activitat serà modesta en comparació amb altres pluges d’estreles i oscil·larà entre els 10 i 20 meteors per hora.

El seu pic màxim serà dos dies abans del pleniluni del 19 de novembre, per la qual cosa enguany no serà el més idoni per a la seua observació. Malgrat això, quan la Lluna comence a posar-se després de l’horitzó, entre les 4:00 h i les 6:00 h, les condicions seran una mica més favorables.

 

Meteors o meteorits?

 

Les Leònides igual que altres estreles fugaces són considerades meteors. Són deixalles que ha llançat un cometa al seu pas i segueixen la seua mateixa òrbita. En aqueix cas, les Leònides són els fragments del cometa 55P/Tempel-Tuttle.

La grandària de les Leònides varia i pot oscil·lar entre un mil·límetre i diversos centímetres. Quan entren en la nostra atmosfera es desintegren, ja que viatgen a grans velocitats que poden anar entre els 20.000 quilòmetres per hora i els 71 quilòmetres per segon. Si la seua grandària és major i no es desintegren dins de la nostra atmosfera passen a denominar-se meteorits.

 

On es podran veure?

 

Igual que amb altres pluges d’estreles, qualsevol mirador, muntanya o espai obert i sense obstacles és idoni per a gaudir de les Leònides. El recomanable és eixir de la ciutat per a evitar així la contaminació lumínica.

Es recomana arribar al punt d’observació entre mitja hora i una hora abans que comence l’espectacle per a acostumar així la vista a la foscor. Malgrat l’estat de la Lluna, és preferible mirar cap als punts més foscos, amb indiferència de la direcció.

A més, a causa de les temperatures fredes és necessari portar una bona jaqueta per a gaudir de l’espectacle.

Últimes notícies

El Valencia Basket fitxa Dylan Osetkowski per a reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge del pivot estatunidenc amb passaport alemany Dylan Osetkowski per a les dos pròximes temporades, després de la seua eixida del Partizan de Belgrad i amb experiència prèvia en la Lliga Endesa amb Unicaja.

El Levante inicia la pretemporada 26-27 amb Bardeli com a únic fitxatge i pendent d’eixides

El Levante comença dilluns la pretemporada 26-27 amb Enzo Bardeli com a única cara nova, sense vendes tancades i amb diversos jugadors en l’aparador.

Justin de Haas celebrarà l’últim any de Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla

El central neerlandés Justin de Haas, nou jugador del Valencia CF fins a 2030, ha destacat la sort de poder jugar l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla i ha elogiat la pressió i el suport de l’afició valencianista.

Diumenge assolellat i oratge estable abans d’una nova onada de calor

Este diumenge es manté l’oratget estable i assolellat a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 30 graus, abans que dilluns arribe una segona onada de calor amb valors pròxims als 40 graus en zones d’interior i prelitoral.

L’Alfàs del Pi consagra Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata

El Festival de l’Alfàs del Pi ha homenatjat Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata i una estrella al Passeig Marítim del Cinema de l’Albir, en una 38a edició que reunix més de mil curtmetratges.

L’assassí masclista d’Alacant continua ingressat i sota custòdia policial

L’home detingut per matar la seua dona i una filla i ferir greument una altra a la Cañada del Fenollar continua ingressat a l’hospital de Sant Joan d’Alacant sota custòdia policial, mentres el cas l’investiga l’EMUME de la Guàrdia Civil.

València tanca uns Gay Games històrics i passa el testic a Perth 2030

València ha posat punt final als Gay Games amb un acte a la Fonteta, on ha passat el testic a Perth, seu de l’edició de 2030, després d’una setmana amb més de 10.200 esportistes de 81 països.

Xabi López-Arostegui trenca el seu contracte i deixa el Valencia Basket després de cinc temporades

L’aler basc Xabi López-Arostegui ha acordat amb el Valencia Basket la rescissió del contracte fins a 2027 i se’n va del club després de cinc temporades i 253 partits.