11.2 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Torna a brillar el cel: ja són ací les Leònides!

 

Les Leònides és una pluja de meteors visible entre el 6 i el 30 de novembre de tots els anys. Provenen del cometa 55P/Tempel-Tuttle, que tarda 33,2 anys a fer un volt completa en la seua òrbita.

L’última vegada que va transitar prop de la nostra òrbita va ser l’any 1998 i no serà fins a 2031 quan puguem veure una gran pluja d’estreles el mes de novembre com ja va ocórrer en 1833 a Amèrica del Nord.

Entre els pròxims 16 i 17 de novembre tindran el seu pic màxim segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN). La seua taxa d’activitat serà modesta en comparació amb altres pluges d’estreles i oscil·larà entre els 10 i 20 meteors per hora.

El seu pic màxim serà dos dies abans del pleniluni del 19 de novembre, per la qual cosa enguany no serà el més idoni per a la seua observació. Malgrat això, quan la Lluna comence a posar-se després de l’horitzó, entre les 4:00 h i les 6:00 h, les condicions seran una mica més favorables.

 

Meteors o meteorits?

 

Les Leònides igual que altres estreles fugaces són considerades meteors. Són deixalles que ha llançat un cometa al seu pas i segueixen la seua mateixa òrbita. En aqueix cas, les Leònides són els fragments del cometa 55P/Tempel-Tuttle.

La grandària de les Leònides varia i pot oscil·lar entre un mil·límetre i diversos centímetres. Quan entren en la nostra atmosfera es desintegren, ja que viatgen a grans velocitats que poden anar entre els 20.000 quilòmetres per hora i els 71 quilòmetres per segon. Si la seua grandària és major i no es desintegren dins de la nostra atmosfera passen a denominar-se meteorits.

 

On es podran veure?

 

Igual que amb altres pluges d’estreles, qualsevol mirador, muntanya o espai obert i sense obstacles és idoni per a gaudir de les Leònides. El recomanable és eixir de la ciutat per a evitar així la contaminació lumínica.

Es recomana arribar al punt d’observació entre mitja hora i una hora abans que comence l’espectacle per a acostumar així la vista a la foscor. Malgrat l’estat de la Lluna, és preferible mirar cap als punts més foscos, amb indiferència de la direcció.

A més, a causa de les temperatures fredes és necessari portar una bona jaqueta per a gaudir de l’espectacle.

Últimes notícies

Eray Cömert es reivindica amb Unai Núñez ja en la graderia: ‘Porte sis mesos difícils’

El central suís va firmar un partit sòlid, va marcar i va ser clau en el triomf del València davant l'Espanyol, mentres el nouvingut Unai Núñez va seguir el xoc des de la graderia.

Corberán destaca el caràcter del València en el seu moment més difícil

Corberán es va felicitar per la reacció del València amb dos victòries seguides després de veure's en descens. Va subratllar el 3-2 a l'Espanyol i el valor anímic de guanyar a Mestalla.

Manolo González va carregar contra el VAR després del València-Espanyol i va reclamar falta prèvia en el penal

L'entrenador de l'Espanyol va carregar contra l'arbitratge després del València-Espanyol i va qüestionar la intervenció del VAR. Va reclamar una falta prèvia a Ramazani abans del penal a Beltrán que va precedir el 3-2.

El València s’imposa a l’Espanyol amb un penal en el 95 (3-2)

Ramazani va convertir un penal en el descompte per a decidir un partit que l'Espanyol va igualar dos vegades. El València va encadenar la seua segona victòria seguida per primera vegada en la temporada.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut assistides per inhalació lleu després de l'incendi d'una vivenda en el barri de Tres Forques. La Policia Nacional investiga l'origen i es remena una estufa com a hipòtesi inicial.

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona, Alcoi, Ayora i Xert

Ratxes de fins a 122 km/h s'han mesurat a Xixona, Alcoi, Xert i Ayora, amb nombrosos municipis per damunt de 100 km/h. Bombers i carreteres, activats.

Emergències activa el nivell extrem de risc d’incendis pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

La Conselleria d'Emergències i Interior ha elevat a nivell extrem el risc d'incendis forestals en tota la Comunitat Valenciana pel temporal de vent i ha activat el nivell groc. Les autoritats han demanat màxima precaució, prohibixen qualsevol foc i han detallat 18 incidències ateses pels bombers.

Pilar Bernabé afirma que a Feijóo només li va interessar que Mazón isquera bonic durant la DANA de València

Pilar Bernabé ha acusat a Alberto Núñez Feijóo de prioritzar la imatge de Carlos Mazón durant la DANA de 2024 a València. També ha reclamat coordinació institucional i respecte a les víctimes.