18.9 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

Torna a brillar el cel: ja són ací les Leònides!

 

Les Leònides és una pluja de meteors visible entre el 6 i el 30 de novembre de tots els anys. Provenen del cometa 55P/Tempel-Tuttle, que tarda 33,2 anys a fer un volt completa en la seua òrbita.

L’última vegada que va transitar prop de la nostra òrbita va ser l’any 1998 i no serà fins a 2031 quan puguem veure una gran pluja d’estreles el mes de novembre com ja va ocórrer en 1833 a Amèrica del Nord.

Entre els pròxims 16 i 17 de novembre tindran el seu pic màxim segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN). La seua taxa d’activitat serà modesta en comparació amb altres pluges d’estreles i oscil·larà entre els 10 i 20 meteors per hora.

El seu pic màxim serà dos dies abans del pleniluni del 19 de novembre, per la qual cosa enguany no serà el més idoni per a la seua observació. Malgrat això, quan la Lluna comence a posar-se després de l’horitzó, entre les 4:00 h i les 6:00 h, les condicions seran una mica més favorables.

 

Meteors o meteorits?

 

Les Leònides igual que altres estreles fugaces són considerades meteors. Són deixalles que ha llançat un cometa al seu pas i segueixen la seua mateixa òrbita. En aqueix cas, les Leònides són els fragments del cometa 55P/Tempel-Tuttle.

La grandària de les Leònides varia i pot oscil·lar entre un mil·límetre i diversos centímetres. Quan entren en la nostra atmosfera es desintegren, ja que viatgen a grans velocitats que poden anar entre els 20.000 quilòmetres per hora i els 71 quilòmetres per segon. Si la seua grandària és major i no es desintegren dins de la nostra atmosfera passen a denominar-se meteorits.

 

On es podran veure?

 

Igual que amb altres pluges d’estreles, qualsevol mirador, muntanya o espai obert i sense obstacles és idoni per a gaudir de les Leònides. El recomanable és eixir de la ciutat per a evitar així la contaminació lumínica.

Es recomana arribar al punt d’observació entre mitja hora i una hora abans que comence l’espectacle per a acostumar així la vista a la foscor. Malgrat l’estat de la Lluna, és preferible mirar cap als punts més foscos, amb indiferència de la direcció.

A més, a causa de les temperatures fredes és necessari portar una bona jaqueta per a gaudir de l’espectacle.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Ramazani i Sadiq decidixen el derbi i afonen al Llevant (0-2)

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat de València amb punts de Ramazani (64') i Sadiq (84'). El pla a la contra va castigar un Llevant que va acabar exposat.

El levantinismo rep a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua cara

L'afició del Llevant va rebre a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua imatge en el seu primer retorn al Ciutat de València amb el València. El migcampista és titular.

Dimitrievski frena al Llevant i manté viu al València en el derbi (0-0)

El Llevant va tindre l'ocasió més clara amb una cabotada d'Iván Romero que Stole Dimitrievski va traure en el 16; el València, sense connectar amb Pepelu i Ugrinic, a penes va inquietar a Ryan.

El vent marca l’obertura de temporada en el Ricardo Tormo

El Circuit Ricardo Tormo ha obert la temporada amb nou carreres concentrades en diumenge pel fort vent. Van Langendonck, Ruta, Bearman, Kräling i els GT i GT4 repartixen triomfs; Stromsted domina en prototips.

La DGT alça les restriccions de velocitat a Castelló pel vent

La DGT ha alçat el límit de 80 km/h en l'AP-7 de Castelló pel vent. Seguixen restriccions per a pesats en l'A-33 i en l'AP-7, amb alerta groga.

El Ciutat de València va rebre a Pepelu amb crits i bitllets amb la seua cara

L'afició del Llevant va corejar 'Pepelu és una rata' i va mostrar bitllets amb el seu rostre en el seu retorn al Ciutat. Els càntics, amb el lema 'Pepelu judas', van començar en els limítrofs i es van repetir durant el calfament.

El Vila-real encadena tres eixides sense guanyar més d’un any després

El Vila-real va perdre 2-1 davant el Getafe i encadena tres eixides sense guanyar. L'última victòria fora va ser 1-3 davant l'Elx el 3 de gener.

Demi Vollering conquista la Setmana Ciclista de la Comunitat Valenciana amb victòria al sprint a València

Demi Vollering es va imposar en l'última etapa a València i va assegurar la general de la dècima Setmana Ciclista. Va sumar el seu segon títol i el mallot de punts.