7.1 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

Troben quantitats perilloses d’antibiòtics en centenars de rius de tot el món

Imatge del riu que passa per Bangladesh molt contaminat | Arxiu
 

Un estudi liderat per la Universitat de York, en el Regne Unit, conclou que els principals rius del món contenen perilloses quantitats d’antibiòtics, una dada molt alarmant per als ecosistemes i la salubritat de les aigües dolces. En concret, els investigadors van analitzar 711 punts fluvials de 72 països de tot el planeta, el 65% dels quals tenien concentracions d’antibiòtics.

 

Preocupa el fet que zones molt poblades, com Bangladesh, mostren les quantitats més elevades analitzades, amb més de 300 voltes la concentració d’antibiòtics considerada ‘segura’. En este cas, per exemple, els nivells de meronizadol eren especialment elevats, producte que s’utilitza per a curar infeccions bacterianes. L’estudi va analitzar la presència de fins a 14 antibiòtics d’ús comú, com ara la trimetoprima o la ciproflaxacina.

 

Àfrica i Àsia, els continents més perjudicats

Els límits més elevats de concentracions d’antibiòtics en rius es van trobar en Àfrica i Àsia, especialment en Bangladesh, Kènia, Ghana, Pakistan i Nigèria. Açò es deu al fet que estos països no tenen depuradores en condicions ni les tecnologies per a eliminar la totalitat d’antibiòtics presents en les aigües. De fet, estes elevades quantitats es trobaven al costat de plantes de tractament d’aigua.

 

No obstant, Europa i Amèrica no se salven d’estes dades, ja que també s’han trobat zones amb nivells elevats d’antibiòtics, cosa que convertix este problema en internacional. En Europa, la zona més contaminada per estos medicaments es troba en Àustria, ja que les dades del Danubi superaven fins a 4 voltes els límits segurs.

 

Els investigadors van enviar kits per a agafar mostres a coneguts de tot el planeta per a què recolliren dades dels seus rius, les congelaren i les enviaren al Regne Unit. S’han analitzat mostres de rius tan coneguts com el Tàmesi, el Tíber, el Tigris, el Sena, el Danubi, el Mekong o el Chao Phraya.

 

Imatge del Tàmsi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats

Imatge del Tàmesi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats | Arxiu

 

La resistència dels bacteris, el principal problema

Segons els experts, esta presència tan elevada d’antibiòtics en els rius de tot el planeta pot comportar una resistència cada volta més elevada dels bacteris a estos fàrmacs, ja que s’està alterant l’ecosistema i la natura acaba assimilant els canvis per supervivència. Ara els investigadors intentaran saber quins efectes té esta contaminació sobre la flora i la fauna.

 

En este sentit, els experts asseguren que s’hauran de fer inversions per part de les institucions en infraestructures per a tractar correctament les aigües residuals, a més d’aplicar lleis més estrictes i netejar les zones més afectades per esta greu situació.

Últimes notícies

1-1: Pepelu salva un punt per al València de penal en el 87 davant l’Elx

El València va dominar i va generar ocasions, però va empatar 1-1 gràcies a un penal transformat per Pepelu en el 87 després del 0-1 de Diang. L'equip seguirà en descens malgrat el punt.

Pepelu empata de penal en el 87 i el València rescata un punt davant l’Elx

Pepelu va empatar de penal en el 87 després del gol de Diang en el 75; el València va dominar però va fallar en la definició i dormirà en la zona roja.

El València perdona a l’Elx en una primera part marcada per les molèsties físiques (0-0)

El València va ser superior però va fallar en la definició i va marxar 0-0 al descans davant l'Elx a Mestalla. Thierry es va retirar amb molèsties i Dimitrievski va seguir després de ser atés.

Mestalla guarda un minut de silenci per Fernando Martín i la seua família

Mestalla va guardar un minut de silenci abans del València-Elx en record de Fernando Martín i la seua família, morts en un naufragi a Indonèsia. L'homenatge va incloure a Enrique Collar

Pedro Martínez demana calma després de dos derrotes seguides del València Basket

El tècnic del València Basket va demanar calma després de caure davant Unicaja pocs dies després de la derrota en Eurolliga davant el Mònaco i va defendre l'esforç de l'equip.

70-76: Unicaja trenca la imbatibilidad del Roig Arena amb un Audige decisiu

Unicaja es va imposar 70-76 a València Basket amb 20 punts de Chase Audige, que va jugar en una nit molt emotiva. L'equip malagueny va canviar el partit després del descans i va ser el primer a guanyar en el nou Roig Arena en la acb.

70-76: El València s’apaga i cedix l’invicte del Roig Arena davant un Unicaja guiat per Audige

Unicaja es va emportar un triomf de prestigi en el Roig Arena (70-76) amb un Audige determinant i un València penalitzat pel seu desencert exterior. Va ser la primera derrota local en el nou pavelló en la acb.

Moleiro i Gerard Moreno desmunten a l’Alabés amb un 3-1

El Vila-real es va imposar 3-1 a l'Alabés després d'una primera part embossada. Moleiro va obrir el marcador i va assistir a Mikautadze; Gerard Moreno va firmar el segon.