13.3 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Troben quantitats perilloses d’antibiòtics en centenars de rius de tot el món

Imatge del riu que passa per Bangladesh molt contaminat | Arxiu
 

Un estudi liderat per la Universitat de York, en el Regne Unit, conclou que els principals rius del món contenen perilloses quantitats d’antibiòtics, una dada molt alarmant per als ecosistemes i la salubritat de les aigües dolces. En concret, els investigadors van analitzar 711 punts fluvials de 72 països de tot el planeta, el 65% dels quals tenien concentracions d’antibiòtics.

 

Preocupa el fet que zones molt poblades, com Bangladesh, mostren les quantitats més elevades analitzades, amb més de 300 voltes la concentració d’antibiòtics considerada ‘segura’. En este cas, per exemple, els nivells de meronizadol eren especialment elevats, producte que s’utilitza per a curar infeccions bacterianes. L’estudi va analitzar la presència de fins a 14 antibiòtics d’ús comú, com ara la trimetoprima o la ciproflaxacina.

 

Àfrica i Àsia, els continents més perjudicats

Els límits més elevats de concentracions d’antibiòtics en rius es van trobar en Àfrica i Àsia, especialment en Bangladesh, Kènia, Ghana, Pakistan i Nigèria. Açò es deu al fet que estos països no tenen depuradores en condicions ni les tecnologies per a eliminar la totalitat d’antibiòtics presents en les aigües. De fet, estes elevades quantitats es trobaven al costat de plantes de tractament d’aigua.

 

No obstant, Europa i Amèrica no se salven d’estes dades, ja que també s’han trobat zones amb nivells elevats d’antibiòtics, cosa que convertix este problema en internacional. En Europa, la zona més contaminada per estos medicaments es troba en Àustria, ja que les dades del Danubi superaven fins a 4 voltes els límits segurs.

 

Els investigadors van enviar kits per a agafar mostres a coneguts de tot el planeta per a què recolliren dades dels seus rius, les congelaren i les enviaren al Regne Unit. S’han analitzat mostres de rius tan coneguts com el Tàmesi, el Tíber, el Tigris, el Sena, el Danubi, el Mekong o el Chao Phraya.

 

Imatge del Tàmsi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats

Imatge del Tàmesi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats | Arxiu

 

La resistència dels bacteris, el principal problema

Segons els experts, esta presència tan elevada d’antibiòtics en els rius de tot el planeta pot comportar una resistència cada volta més elevada dels bacteris a estos fàrmacs, ja que s’està alterant l’ecosistema i la natura acaba assimilant els canvis per supervivència. Ara els investigadors intentaran saber quins efectes té esta contaminació sobre la flora i la fauna.

 

En este sentit, els experts asseguren que s’hauran de fer inversions per part de les institucions en infraestructures per a tractar correctament les aigües residuals, a més d’aplicar lleis més estrictes i netejar les zones més afectades per esta greu situació.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.