Troben quantitats perilloses d’antibiòtics en centenars de rius de tot el món

Imatge del riu que passa per Bangladesh molt contaminat | Arxiu
 

Un estudi liderat per la Universitat de York, en el Regne Unit, conclou que els principals rius del món contenen perilloses quantitats d’antibiòtics, una dada molt alarmant per als ecosistemes i la salubritat de les aigües dolces. En concret, els investigadors van analitzar 711 punts fluvials de 72 països de tot el planeta, el 65% dels quals tenien concentracions d’antibiòtics.

 

Preocupa el fet que zones molt poblades, com Bangladesh, mostren les quantitats més elevades analitzades, amb més de 300 voltes la concentració d’antibiòtics considerada ‘segura’. En este cas, per exemple, els nivells de meronizadol eren especialment elevats, producte que s’utilitza per a curar infeccions bacterianes. L’estudi va analitzar la presència de fins a 14 antibiòtics d’ús comú, com ara la trimetoprima o la ciproflaxacina.

 

Àfrica i Àsia, els continents més perjudicats

Els límits més elevats de concentracions d’antibiòtics en rius es van trobar en Àfrica i Àsia, especialment en Bangladesh, Kènia, Ghana, Pakistan i Nigèria. Açò es deu al fet que estos països no tenen depuradores en condicions ni les tecnologies per a eliminar la totalitat d’antibiòtics presents en les aigües. De fet, estes elevades quantitats es trobaven al costat de plantes de tractament d’aigua.

 

No obstant, Europa i Amèrica no se salven d’estes dades, ja que també s’han trobat zones amb nivells elevats d’antibiòtics, cosa que convertix este problema en internacional. En Europa, la zona més contaminada per estos medicaments es troba en Àustria, ja que les dades del Danubi superaven fins a 4 voltes els límits segurs.

 

Els investigadors van enviar kits per a agafar mostres a coneguts de tot el planeta per a què recolliren dades dels seus rius, les congelaren i les enviaren al Regne Unit. S’han analitzat mostres de rius tan coneguts com el Tàmesi, el Tíber, el Tigris, el Sena, el Danubi, el Mekong o el Chao Phraya.

 

Imatge del Tàmsi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats

Imatge del Tàmesi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats | Arxiu

 

La resistència dels bacteris, el principal problema

Segons els experts, esta presència tan elevada d’antibiòtics en els rius de tot el planeta pot comportar una resistència cada volta més elevada dels bacteris a estos fàrmacs, ja que s’està alterant l’ecosistema i la natura acaba assimilant els canvis per supervivència. Ara els investigadors intentaran saber quins efectes té esta contaminació sobre la flora i la fauna.

 

En este sentit, els experts asseguren que s’hauran de fer inversions per part de les institucions en infraestructures per a tractar correctament les aigües residuals, a més d’aplicar lleis més estrictes i netejar les zones més afectades per esta greu situació.

Últimes notícies

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la Confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia el veto a les dones en la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt i revisarà la seua inscripció com a entitat religiosa, en considerar que vulnera drets constitucionals.

Paunovic confia en el pla de Luis de la Font per a la porteria d’Espanya

El seleccionador de Sèrbia, Velljko Paunovic, assegura que Luis de la Font té un pla clar per a la porteria d'Espanya i considera a la Roja candidata al Mundial pel seu estil i continuïtat.

Álex Baena viu com un orgull el seu retorn a Vila-real amb la selecció espanyola

Álex Baena afronta com un partit molt especial l'amistós España-Sèrbia, el seu primer retorn a l'Estadi de la Ceràmica des de la seua eixida del Vila-real, i confia a consolidar-se per al Mundial malgrat els pocs minuts en l'Atlètic.

De la Font reivindica la seua porteria abans de l’Espanya-Sèrbia amistós

Luis de la Font assegura que Espanya compta amb quatre dels deu millors porters del món i afronta els amistosos davant Sèrbia i Egipte com si ja estiguera jugant el Mundial.

Ana Redondo reclama la dimissió de Susana Camarero després dels seus insults al Govern

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, reclama la dimissió de la vicepresidenta valenciana Susana Camarero en considerar insuficients les seues disculpes per dir prostitutes al Govern d'Espanya.

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, en considerar que vulnera drets fonamentals i manté una discriminació injustificada.

Camarero es disculpa per la seua frase sobre les prostitutes i l’atribuïx a un lapsus

Susana Camarero demana disculpes per afirmar en Les Corts que el Govern està 'ple de prostitutes', sosté que va ser un lapsus corregit al moment i acusa l'oposició de manipular les seues paraules.

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per dir prostitutes a les ministres

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per afirmar que el Govern d'Espanya estava ple de prostitutes i sosté que la vicepresidenta valenciana ha dit el que realment pensa.