10.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Troben quantitats perilloses d’antibiòtics en centenars de rius de tot el món

Imatge del riu que passa per Bangladesh molt contaminat | Arxiu
 

Un estudi liderat per la Universitat de York, en el Regne Unit, conclou que els principals rius del món contenen perilloses quantitats d’antibiòtics, una dada molt alarmant per als ecosistemes i la salubritat de les aigües dolces. En concret, els investigadors van analitzar 711 punts fluvials de 72 països de tot el planeta, el 65% dels quals tenien concentracions d’antibiòtics.

 

Preocupa el fet que zones molt poblades, com Bangladesh, mostren les quantitats més elevades analitzades, amb més de 300 voltes la concentració d’antibiòtics considerada ‘segura’. En este cas, per exemple, els nivells de meronizadol eren especialment elevats, producte que s’utilitza per a curar infeccions bacterianes. L’estudi va analitzar la presència de fins a 14 antibiòtics d’ús comú, com ara la trimetoprima o la ciproflaxacina.

 

Àfrica i Àsia, els continents més perjudicats

Els límits més elevats de concentracions d’antibiòtics en rius es van trobar en Àfrica i Àsia, especialment en Bangladesh, Kènia, Ghana, Pakistan i Nigèria. Açò es deu al fet que estos països no tenen depuradores en condicions ni les tecnologies per a eliminar la totalitat d’antibiòtics presents en les aigües. De fet, estes elevades quantitats es trobaven al costat de plantes de tractament d’aigua.

 

No obstant, Europa i Amèrica no se salven d’estes dades, ja que també s’han trobat zones amb nivells elevats d’antibiòtics, cosa que convertix este problema en internacional. En Europa, la zona més contaminada per estos medicaments es troba en Àustria, ja que les dades del Danubi superaven fins a 4 voltes els límits segurs.

 

Els investigadors van enviar kits per a agafar mostres a coneguts de tot el planeta per a què recolliren dades dels seus rius, les congelaren i les enviaren al Regne Unit. S’han analitzat mostres de rius tan coneguts com el Tàmesi, el Tíber, el Tigris, el Sena, el Danubi, el Mekong o el Chao Phraya.

 

Imatge del Tàmsi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats

Imatge del Tàmesi al seu pas per Londres, un dels rius analitzats | Arxiu

 

La resistència dels bacteris, el principal problema

Segons els experts, esta presència tan elevada d’antibiòtics en els rius de tot el planeta pot comportar una resistència cada volta més elevada dels bacteris a estos fàrmacs, ja que s’està alterant l’ecosistema i la natura acaba assimilant els canvis per supervivència. Ara els investigadors intentaran saber quins efectes té esta contaminació sobre la flora i la fauna.

 

En este sentit, els experts asseguren que s’hauran de fer inversions per part de les institucions en infraestructures per a tractar correctament les aigües residuals, a més d’aplicar lleis més estrictes i netejar les zones més afectades per esta greu situació.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

La UMH desenrotlla un prototip que automatitza l’unflat en angioplàsties

Intara, creat amb suport del Parc Científic de la UMH per la start-up Valux Medical, regula de manera automàtica la pressió de la pilota en angioplàsties i entra en validació. El dispositiu, basat en IA, apunta a reduir la variabilitat del procediment i a millorar la seguretat del pacient.

Kibet firma la millor marca mundial de l’any en el 10K de Castelló; Schrub i Megan Keith baten rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any 2026. Yann Schrub i Megan Keith van firmar rècords d'Europa; Caroline Makandi va guanyar en dones

Les víctimes de la dana compareixeran en Les Corts 482 dies després de la tragèdia

Les principals associacions d'afectats per la dana del 29 d'octubre de 2024 declararan la setmana vinent en la comissió d'investigació de Les Corts. Serà en la quinta sessió, després de mesos de retards i crítiques per la seua exclusió inicial.

Galbiati reivindica la defensa de Baskonia per a tombar al Barça i ficar-se en la final

Galbiati va destacar que la defensa en l'últim quart va sostindre a Baskonia en la semifinal davant el Barça. Va elogiar a Diakité i va anticipar una final exigent davant el Reial Madrid.

Kurucs reivindica el col·lectiu després de véncer al Barça: ‘No tenim egos i juguem junts’

Kurucs va subratllar que la victòria de Baskonia davant el Barça en la Copa del Rei va arribar des del joc coral i una defensa amb energia. Diakite va decidir amb un tap a 7 segons.

Xavi Pascual apunta a l’últim quart després de l’eliminació del Barça davant Baskonia

El tècnic del Barça va lamentar una última habitació desastrosa amb només nou punts, que va fer inútil el control previ del partit i els va deixar sense final.

Laprovittola lamenta la derrota del Barça i l’avantatge de deu punts perduda davant Baskonia

El base del Barça va lamentar caure en semifinals davant Baskonia després de dilapidar una renda de deu punts en l'últim quart. Parra va assenyalar accions clau que van decantar el final.