11.7 C
València
Dimecres, 3 desembre, 2025

Mor l’artista ‘indomable’ María Jiménez als 73 anys

L’artista sevillana María Jiménez ha mort aquest dijous als 73 anys, segons ha informat la seua família en un comunicat.

«Amb profunda tristesa i dolor als nostres cors, acomiadem avui Maria Jiménez, dona estimada i respectada pel seu compromís infrangible amb la seua família, amics i admiradors. Un esperit indomable, una personalitat aclaparadora, una dona forta i valenta que va lluitar contra totes les adversitats més enllà de l’imaginable», ha assenyalat el seu fill, Alejandro Jiménez, en aquest comunicat.

Les restes mortals de la cantant han sigut traslladades al tanatori de la SE-30 de Sevilla. La funerària està condicionant el Saló baixador de l’Ajuntament de Sevilla per instal·lar-hi la capella ardent. Triana l’acomiadarà amb la missa prevista aquest migdia a l’església de Santa Ana.

María Jiménez farà una passejada pòstuma amb cotxe de cavalls pel seu barri de Triana, de manera que la seua família complirà un dels últims desitjos de l’artista, segons ha indicat l’Ajuntament. La família de l’artista està decidint si aquesta passejada es produirà abans o després de la col·locació del fèretre a l’Ajuntament.

Biografia

María Jiménez va nàixer al barri sevillà de Triana el 3 de febrer 1950. Va deixar la seua feina com a netejadora per començar a ballar als tablaos de Sevilla quan amb prou feines tenia 15 anys, fins a convertir-se en una de les artistes més completes i reconegudes a nivell nacional.

Collia gairebé cinquanta anys de carrera musical. Va publicar díhuit àlbums, a més d’actuar en pel·lícules i sèries de televisió.

Entre els seus reconeixements va ser guardonada l’any 2022 amb la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts, atorgada pel Ministeri de Cultura, i també la Medalla de la Ciutat de SevillaInsígnia d’Or de Chiclana, el Premi Andalusia Excel·lent o la distinció als Premis Radiolé.

En 1976 va publicar el seu primer disc que incloïa rumbes, tangos, buleries, boleros, ranxeres i balades de Silvio Rodríguez, Lolita del Turó i Amancio Prada. Va ser l’any 1978 quan Jiménez va llançar ‘Se acabó’, el primer senzill del qual es va convertir en un absolut èxit a Espanya i Mèxic, amb una lletra desenfadada sobre una dona farta d’una situació de maltractament.

Durant els anys huitanta va seguir gravant i llançant àlbums. Al 2001 va col·laborar a la cançó La llista de la compra amb el grup La cabra mecànica que va aconseguir arribar a dalt de tot de la llista de Los 40 Principales.

El 2002 va publicar el disc ‘On més dol’Donde más duele’ (Canta per Sabina) que versiona les cançons de Joacín Sabina. Finalment, l’any 2020 va publicar el seu darrer àlbum, La vida a la meva manera, que recull dotze cançons i col·laboracions amb artistes com Pitingo o Miguel Póveda.

Una vida en cançons

La seua primera interpretació com a actriu va ser a la pel·lícula Manuela (1976), en què va fer un xicoter paper i va participar també a la banda sonora on va coincidir amb Gonzalo García-Pelayo, qui s’encarregaria de produir el seu primer disc en què es troben els temes ‘Se acabó’, ‘Háblame en la cama’ o ‘Con golpes de pecho’ , una ranxera que María Jiménez va convertir en un èxit al nostre país utilitzant un estil més flamenc i donant pas a la seua època daurada. A este disc van seguir dos més de cançons versionades, units a altres èxits televisius de l’artista.

A la pantalla gran, l’artista també va participar en altres pel·lícules com Manuela (1976)Perdóname, amor (1982)¡Ja me maten!'(2000)Yo puta (2004) o Los managers, entre altres cintes.

En televisió, Jiménez també va aparéixer en sèries de ficció com Hostal Royal Manzanares (1996) o Todos los hombres sois iguales (1997) i va ser presentadora a Canal Sur Televisió amb el programa Bienaventurados (2006) i jurat a l’exitós Se llama copla, emès també a la televisió pública andalusa.

En el pla extramusical, la cantant va fundar el 2022 la Fundació María Jiménez per lluitar contra la violència masclista arran de la pròpia experiència personal i amb l’objectiu de ser un espai de refugi per a les dones víctimes de maltractaments”.

Maria, que ha mort a les 1:00 hores, envoltada dels seus éssers estimats, “va dedicar la seua vida als seus dos fills, Rocío i Alejandro, les seues passions, els seus amics, a qui va cultivar i va estimar amb gran generositat fins al final dels seus dies, a la seua germana Isabel, a qui adorava, i sent bandera de llibertat“, resa el text.

Va treballar incansablement per deixar un llegat musical i una empremta contra la violència de gènere que defensava dia a dia. Sempre amb la humilitat per davant i la veritat sortint sense censura pels seus llavis“, ha destacat Alejandro, qui també ha ressaltat que compartia “la seua passionsper la vida” amb tot el seu entorn “a raudales i dia a dia“.

Se’ns en va l’última gran diva, i una nova estrella passa a formar part del firmament, amb una brillantor intensa. Sense cap dubte, serà profundament estranyada, la trobarem molt a faltar, la seua família, amics i admiradors, però el seu llegat viurà per sempre“, ha indicat el fill.

Reaccions a la mort de María Jiménez

Últimes notícies

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.