Juny es tanca amb 59 morts per calor a la Comunitat Valenciana, 17 d’elles a la província de València

Ejemplo de shortcode con estilo
El mes de juny ha registrat 59 morts atribuïdes a les altes temperatures a la Comunitat Valenciana, 54 d’elles concentrades en l’última setmana de l’episodi de calor extrema.

El mes de juny ha acabat amb 59 morts atribuïdes a l’onada de calor a la Comunitat Valenciana, 54 de les quals s’han produït en l’última setmana, coincidint amb dies consecutius de temperatures que han arribat als 40 graus.

Segons les estimacions del sistema de Monitorització de la Mortalitat Diària (MoMo) de l’Institut de Salut Carlos III, entre l’1 i el 29 de juny s’han registrat a Espanya 892 defuncions relacionades amb les altes temperatures, 59 de les quals corresponen a la Comunitat Valenciana.

Perfil de les víctimes i setmana més crítica

Les dades de MoMo indiquen que, de les persones mortes per calor a la Comunitat Valenciana, 31 eren hòmens i 28, dones. La major part de les víctimes superava els 65 anys.

No obstant això, també s’han registrat quatre defuncions en el tram d’edat entre 15 i 64 anys. Estes xifres mostren que, encara que el risc és més alt en persones majors, la calor extrema també pot afectar adults més jóvens.

La setmana 26, compresa entre el 22 i el 28 de juny, ha sigut la més mortífera. En eixos set dies s’han concentrat 48 de les 59 morts estimades en tot el mes a la Comunitat.

Dins d’esta setmana crítica, MoMo ha registrat 9 morts el 24 de juny i altres 9 el 25. El 26 de juny s’han comptabilitzat 8 defuncions, el 27 de juny 7 i el 28 de juny unes altres 7.

A més, el 23 de juny s’han produït 6 morts atribuïdes a la calor, i el 29 de juny se n’han estimat 6 més. El 22 de juny s’han notificat 2 defuncions, mentres que la resta de casos corresponen als primers quatre dies del mes.

Episodi de temperatures extremes

La Comunitat Valenciana ha patit la passada setmana, sobretot en els primers dies, un episodi d’altes temperatures que s’ha mantingut fins dimecres.

Durant estos dies, les màximes han arribat a fregar, i en alguns punts a superar, els 40 graus. En el municipi castellonenc de Zorita s’han assolit les temperatures més elevades d’este episodi.

Les condicions de calor sostinguda durant diversos dies seguits han incrementat el risc per a la salut, especialment entre persones majors, pacients crònics i col·lectius vulnerables. La concentració de 54 de les 59 morts en l’última setmana evidencia l’impacte d’este episodi sobre la mortalitat.

Recomanacions de Sanitat davant l’onada de calor

Davant esta situació, la Conselleria de Sanitat ha reiterat una sèrie de consells bàsics per a previndre problemes de salut derivats de les altes temperatures.

Entre estes recomanacions, Sanitat aconsella beure aigua amb freqüència, encara que no es tinga set, per a evitar la deshidratació. També recomana prioritzar menjars lleugers, com ara amanides, fruites i verdures, que ajuden a mantindre una hidratació adequada.

A més, es desaconsella fer exercici físic en les hores més caloroses del dia i es recomana buscar les hores més fresques per a activitats a l’aire lliure.

Sanitat incidix en la importància de protegir les persones majors i els col·lectius més vulnerables, que patixen amb més intensitat els efectes de la calor extrema. També recorda la necessitat d’utilitzar cremes protectores solars per a evitar cremades i reduir els riscos associats a l’exposició prolongada al sol.

La Conselleria subratlla que seguir estes pautes senzilles pot reduir el risc de cops de calor, deshidratació i altres complicacions, especialment en dies en què les temperatures es mantinguen molt altes durant moltes hores seguides.

Últimes notícies

Setembre de 2026 ha sigut el més càlid des de 1961 a Espanya

L’AEMET ha confirmat que setembre de 2026 ha sigut el més càlid a Espanya des de 1961 i, a més, molt sec, amb fortes anomalies de temperatura i escasses pluges, excepte en episodis puntuals com el registrat a l’aeroport de València.

Elx i Badalona reforcen la seua relació institucional amb una visita d’Albiol

L’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, ha visitat Elx convidat per l’alcalde Pablo Ruz en una jornada institucional que ha inclòs recepció oficial, signatura en el llibre d’honor i la dedicació d’una palmera a Badalona al Parc Municipal. La trobada ha servit per reivindicar les similituds entre les dos ciutats i obrir una etapa de col·laboració, enmig de les crítiques prèvies del PSPV-PSOE il·licità a la invitació.

Barrachina acusa Compromís de sotmetre’s al separatisme català amb el seu pacte electoral

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, acusa Compromís de formalitzar la seua sotmissió al separatisme català amb l’acord electoral amb Podem i ERPV per al 29 de novembre.

El Suprem reclama al TSJCV l’auto sobre Mazón abans de decidir sobre la querella del PSPV-PSOE

La Sala Segona del Tribunal Suprem ha demanat al TSJCV l'auto dictat el 16 de març de 2025 sobre Carlos Mazón per remetre'l a la Fiscalia, que ha de pronunciar-se sobre si el Suprem és competent per admetre una querella del PSPV-PSOE per fals testimoni arran de la seua declaració sobre la dana davant el Congrés.

Una dana trenca la calor i porta pluges fortes al Mediterrani

L’arribada d’una dana al nord peninsular ha anunciat un episodi de pluges intenses, sobretot al Mediterrani i Balears, amb risc d’inundacions locals. Diumenge i dilluns seran els dies més adversos, amb acumulats de fins a 250 l/m² en poques hores.

Les famílies afectades per la dana en 2024 no hauran de tornar els avanços si tenen rendes baixes

La Diputación Permanente del Congrés ha convalidat el decret que condona els avanços concedits per la dana de 2024 a la Comunitat Valenciana a les famílies amb rendes i patrimoni per davall dels límits fixats. La mesura, amb un cost de 44,3 milions, ha obtingut una àmplia majoria i ha obert un intens debat polític.

Manises reunirà el futbol base en el II Torneig Tornem! pel segon aniversari de la DANA

Manises acollirà este dissabte la segona edició del torneig de futbol 8 Tornem!, que commemora el segon aniversari de la DANA i la recuperació del futbol base valencià a les zones afectades.

Micó i Ibáñez lideraran la llista de Compromís per València i Podem encapçalarà la d’Alacant

Águeda Micó i Alberto Ibáñez encapçalaran la llista de Compromís per València en les generals del 29 de novembre, mentres que Podem liderarà la candidatura per Alacant en una coalició ampla d’esquerres que busca sumar més forces.