La Comunitat Valenciana celebra el Nou d’Octubre reivindicant el llegat de Jaume I 750 anys després

La Generalitat ha presentat la campanya institucional del Nou d’Octubre 2026, dedicada al 750 aniversari de la mort del rei Jaume I ‘el Conqueridor’. La celebració comptarà amb activitats culturals, lúdiques i familiars a diferents punts de la Comunitat Valenciana.

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha donat a conéixer la campanya. Enguany porta com a lema ‘Un llegat infinit’ i reivindica la vigència del llegat del monarca en la identitat del territori.

«750 anys després continua existint un fil que vincula la nostra societat amb la seua història. És una identitat comuna que hem construït generació rere generació», ha manifestat Pérez Llorca.

La campanya pren com a element central la cimera del rei Jaume I, reinterpretada amb un llenguatge gràfic actual. A més, la proposta incorpora formes triangulars que simbolitzen la unió de Castelló, València i Alacant. Els colors de la Reial Senyera reforcen el vincle amb el territori.

Pérez Llorca ha assenyalat que «la nostra identitat no és una peça de museu, sinó que es transforma, creix i s’enriqueix amb cada generació. Tot això sense deixar de reconéixer tot el que hem heretat, perquè alacantins, valencians i castellonencs som tradició i modernitat».

Activitats a Alacant, València, Castelló i Elx

La programació començarà l’1 d’octubre amb l’obertura al públic del Palau de la Generalitat. Les jornades de portes obertes continuaran fins al 7 d’octubre, amb visites d’11.00 a 14.00 hores i de 16.00 a 19.00 hores. El dia 1, l’accés començarà a les 16.00 hores. Els horaris podran variar en funció de l’agenda institucional.

Els dies 2, 3 i 4 d’octubre, València acollirà una ‘Gastroneta’ amb degustacions de massapà elaborades pel Gremi de Forners i el Gremi de Confiters. A més, hi haurà degustació d’orxata a càrrec de José Panach.

El 3 d’octubre hi haurà activitats infantils a Alacant, València, Castelló de la Plana i Elx, amb propostes familiars durant el matí i la vesprada.

L’endemà, 4 d’octubre a partir de les 12.00 hores, les quatre ciutats acolliran concerts de bandes de música. Les actuacions tindran lloc a la plaça de la Mare de Déu de València, el port d’Alacant, la plaça de les Aules de Castelló de la Plana i la plaça de Baix d’Elx.

Projeccions i focs artificials per al Nou d’Octubre

Els dies 6, 7 i 8 d’octubre, la façana del Palau de la Generalitat acollirà una projecció audiovisual de 360 graus amb la imatge institucional de la celebració. Està previst que puga contemplar-se aproximadament entre les 20.00 i les 00.00 hores.

La programació culminarà a les 00.00 hores del 9 d’Octubre amb castells de focs artificials a Alacant, Elx i Castelló de la Plana. Els espectacles tindran lloc al port d’Alacant, al pont del Ferrocarril d’Elx i a l’espai situat entre l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló de la Plana.

Pérez Llorca ha destacat que la idea d’una identitat compartida «per cinc milions de peces que comparteixen un mateix projecte està en el cor de la proposta gràfica que hui presentem. Per això, poques metàfores poden explicar millor la Comunitat Valenciana com esta».

El president ha animat a «celebrar el nostre passat amb orgull, el nostre present amb ambició i el nostre futur amb esperança». També ha convidat cada valencià a trobar la seua manera de viure i gaudir de la festa.

Tots els actes previstos estaran condicionats per la situació meteorològica. Pérez Llorca ha demanat «màxima precaució» davant les alertes activades i ha instat la població a seguir les recomanacions dels organismes oficials. Així mateix, ha animat a mantindre’s informada pels canals oficials.

Últimes notícies

Renfe talla els Rodalia i els Euromed des de València per l’alerta roja per pluges

Renfe ha suspés des de les 18.00 hores la circulació dels trens de Rodalia de València, de Mitjana Distància i dels Euromed i Intercity que connecten amb Catalunya, per l’alerta roja per pluges i tempestes.

Tercer avís Es-Alert per la gota freda a l’interior sud de Castelló

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat el tercer missatge Es-Alert del dia a l’interior sud de Castelló en elevar-se l’avís per pluges a nivell roig. La població ha de limitar els desplaçaments, evitar barrancs i seguir les instruccions de seguretat.

Xodos registra 112 litres de pluja i continua sota xàpars intenses

Xodos ha acumulat 112 l/m2 de pluja, 80 dels quals en l’última hora, mentres altres pobles pròxims quasi no han registrat precipitació. Avamet alerta que la lentitud de les tronades incrementa el risc de pluges torrencials molt localitzades.

Aemet esten l’alerta roja per pluges a tota la província de Castelló

Aemet ha estès l’avís roig per pluges intenses a tot Castelló, mentres València manté el nivell roig al litoral i Alacant el taronja al nord.

Renfe cancel·la tres Euromed per l’alerta roja per pluges entre la Comunitat i Catalunya

Renfe ha cancel·lat tres trens Euromed de llarga distància amb connexió entre la Comunitat Valenciana i Catalunya per l’alerta roja per pluges activada per Aemet.

Lluita d’aigua a Argelita: 40 litres en només 20 minuts

Diversos municipis de l’interior de Castelló han registrat este dimarts pluges torrencials, amb 40 l/m2 en 20 minuts a Argelita i més de 60 l/m2 a Xodos.

Més bombers i reforç als parcs de València per l’alerta roja per pluges

El Consorcio Provincial de Bomberos de Valencia ha activat un dispositiu especial amb 340 efectius davant l’alerta roja per pluges intenses en gran part de la província.

Bombers forestals de Buñol relaten que no els van mobilitzar durant la DANA

El subjefe de la Unitat de Bombers Forestals de Buñol i un company han declarat davant la jutgessa que investiga la gestió de la DANA que el 29 d’octubre de 2024 només van ser activats breument i després desmobilitzats, sense rebre més ordres ni instruccions la resta del dia.