10.9 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Un nou sistema basat en tecnologies DVD troba Covid-19 en menys de 30 minuts

 

Un sistema basat en tecnologies de DVD que fan els investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) permet la detecció del Covid-19 analitzant sèrum i saliva en menys de trenta minuts i per un preu per prova inferior als dos euros.

 

El sistema, creat a escala de laboratori i denominat BLEGUE-SARS-CoV-2, s’ha avaluat en assajos en col·laboració amb l’Hospital Clínic Universitari de València i el Servici Integrat de Prevenció i Salut Laboral de la UPV, segons un comunicat de la institució acadèmica.

 

Tecnologies en DVD

Es tracta d’un sistema biosensor, basat en tecnologies de DVD, que detecta anticossos específics (G, M i A) i antígens de SARS-CoV-2 -distingint-los a més dels de grip- d’una forma segura, ràpida, barata i efectiva.

 

«És un sistema semiautomàtic, format per un disc microfluídic i un lector basat en tecnologia DVD, que fa assajos en format bioxip amb elevada sensibilitat i selectivitat», explica Ángel Maquieira, catedràtic del Departament de Química i Director de l’Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) en la UPV.

 

El sistema pot analitzar fins a un total de sis mostres de sèrum i saliva simultàniament, determinant anticossos tipus G, M i A i antígens específics del virus en menys de mitja hora. Inclou un programari d’adquisició, presentació i gestió de resultats, apunta Sergi Morais, professor del Departament de Química i investigador del IDM.

 

Avaluació del sistema

Els investigadors del IDM han avaluat les prestacions analítiques del sistema biosensor en un assaig doble cec, en col·laboració amb el Servici de Microbiologia i Parasitologia de l’Hospital Clínic, dirigit pel doctor David Navarro, i el Servei Integrat de Prevenció i Salut Laboral de la UPV.

 

«Els resultats estan permetent obtindre informació molt valuosa per a identificar individus asimptomàtics positius, diferenciant-los tant dels no infectats, amb una elevada sensibilitat i selectivitat, com d’aquells que presenten altres infeccions com a grip estacional», destaca Ángel Maquieira.

 

Quan un pacient és positiu, la mostra serològica i/o de saliva genera un senyal òptic que permet la identificació d’individus que han patit la infecció o que la patixen en eixe moment i establix la concentració dels biomarcadors específics.

 

«El sistema creat permetrà un diagnòstic viral, ràpid i automatitzat, amb un cost molt inferior al dels kits actualment en ús», explica Morais. A demés, afig, els biosensors permetran fer un seguiment pràctic i eficient del nivell d’anticossos neutralitzadors una volta arribe la vacuna.

Últimes notícies

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.

Andreas Almgren tornarà al 10k València a la recerca d’un altre rècord

El plusmarquista europeu de 5.000 metres ha confirmat que correrà l'11 de gener el 10k València Ibercaja. Arriba després de fer història en l'última edició amb 26:53.

Avís groc per pluges, neu i onatge en diverses zones de la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat l'avís groc per pluges en el nord d'Alacant i sud de València, per neu a l'interior nord de Castelló i per onatge a València i Castelló. Els avisos s'estenen des de les 10.00 fins a la mitjanit i, en la costa, de 19.00 a 9.00 del divendres.

El Vila-real buscarà repetir en la Lliga de Campions en 2026 després de cinc intents fallits

El club s'ha fixat com a meta encadenar dos participacions consecutives en 2026. Malgrat cinc presències en la seua història, cap va tindre continuïtat immediata.

Corberán complix un any al València: de la salvació heroica a la part baixa

Carlos Corberán complix un any en la banqueta del València després d'un rescat fulgurant i una segona volta de nivell, i tanca el curs en la zona baixa de la taula.