L’Operació Pas de l’Estret (OPE) ha registrat fins ara 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny fins este diumenge en els ports espanyols implicats, amb un balanç molt semblant al de 2025 però amb un lleuger descens generalitzat.
Segons ha informat Protecció Civil i Emergències, els vaixells han realitzat 1.832 rotacions, és a dir, viatges d’anada i tornada, dins d’este dispositiu especial que facilita cada any el trànsit de milers de ciutadans magribins que treballen a Europa i passen les vacacions al Magrib entre el 15 de juny i el 15 de setembre.
Moviments per ports i destinacions
Els desplaçaments s’han produït des dels ports d’Algesires (Cadis), Alacant, Almeria, Màlaga, Motril (Granada), Tarifa (Cadis) i València. Estes eixides connecten amb Ceuta, Tànger Med, Argel, Orà (Algèria), Ghazaouet (Algèria), Melilla, Nador (Marroc), Alhucemas, Tànger Ville i Mostaganem (Algèria).
La línia amb més trànsit continua sent Algesires-Tànger, que concentra el 46,5 % dels embarcaments. A continuació se situa el trajecte Algesires-Ceuta, amb un 16,5 % del total.
També destaquen, per volum de passatgers i vehicles, la ruta Almeria-Nador, amb un 13,7 % dels moviments, i Tarifa-Tànger Ville, que assumix el 9,9 %.
En l’altre extrem, les dades més baixes corresponen al trajecte Almeria-Orà, que només representa un 0,6 % del total, i Almeria-Ghazaouet, amb un 0,7 %.
Lleuger descens respecte a l’edició anterior
Les xifres actuals suposen un xicotet descens en comparació amb la mateixa data de l’any anterior. En eixe moment s’havien comptabilitzat 463.873 passatgers, és a dir, un 1,2 % més que enguany.
Pel que fa als vehicles, en la mateixa fase de l’operatiu de 2025 s’havien embarcat 117.111 unitats, un 1,8 % més que en l’edició actual. També es van registrar 1.936 rotacions, un 5,4 % més que les 1.832 acumulades fins ara.
Malgrat esta lleugera baixada, el dispositiu ha mantingut una marxa fluida. Segons les dades de Protecció Civil i Emergències, tant els ports com el pas fronterer del Tarajal, que separa Ceuta de Marroc, han funcionat sense retencions significatives.
Només s’ha registrat una incidència destacable estes jornades: en la nit anterior es va arribar a una hora de cua en el control de l’aduana del Tarajal. No obstant això, les autoritats han remarcat que el trànsit s’ha normalitzat després d’este pic puntual.
Assistències sanitàries i socials
Des de l’inici de l’OPE, el 15 de juny, s’han prestat 290 assistències sanitàries als set ports implicats en el dispositiu. Estes actuacions han atés sobretot incidències lleus relacionades amb el viatge i les esperes.
A més, els servicis habilitats han realitzat 2.281 assistències socials. Este suport inclou ajuda informativa, orientació en tràmits i atenció a famílies i persones vulnerables durant el seu pas pels ports.
La Operació Pas de l’Estret s’ha consolidat com un dispositiu clau per a ordenar i agilitzar el gran volum de desplaçaments que es produïx cada estiu entre Europa i el Magrib. El dispositiu continuarà en funcionament fins al 15 de setembre, data prevista de finalització de l’operatiu d’enguany.







