Els pensaments suïcides entre joves de 15 a 29 anys s’incrementen un 250%

El suïcidi ja és la primera causa de mort a Espanya per causa externa i duplica els accidents de trànsit. Les causes externes de mort no inclouen la mort per malalties de qualsevol mena, sinó que fan referència, a més del suïcidi, als accidents de trànsit, violència masclista, agressions, caigudes i altres accidents.

Així ho ha confirmat el psiquiatre de l’Hospital Vithas Aguas Vithas, Víctor Navalón, que ha destacat que la pandèmia de covid ha fet que les xifres es disparen, com ho demostra que “els pensaments suïcides entre els joves de 15 a 29 anys s’han incrementat un 250%”.

La magnitud de les xifres no deixa cap dubte: “A Espanya, perquè ens fem una idea, se suïciden unes 3.500 persones a l’any, això fa una mitjana d’uns 10 suïcidis diaris, és a dir, que una persona se suïcida aproximadament cada dos hores i mitja”.

El professional de Vithas relaciona aquest increment amb “l’esclat del coronavirus i, especialment, amb les conseqüències, sobretot entre els joves i adolescents”.

La limitació de les eines “de socialització fonamentals per al seu desenvolupament com eixir amb els amics, anar al cinema, viatjar o anar a les classes amb normalitat, ha portat a problemes de salut emocionals que poden provocar símptomes de solitud, tristesa, desesperança… a definitiva, molt de malestar i patiment”. En aquestes circumstàncies, Navalón ha assenyalat que “la idea de la mort pot sorgir com a ‘eixida’ a aquest patiment”.

 

Prevenció universal

 

El doctor Navalón adverteix que no existeix “un perfil definit, el perfil és molt variat i es poden donar suïcidis a totes les edats. Pot passar a tots els grups socials, creences religioses o perfils professionals, exitosos o no. Ningú no està exempt d’aquest risc”. Tal com explica, es tracta de persones “que en un moment donat ho veuen tot negre, no senten alternativa de res i ho passen realment malament. Si empatitzem amb ells, hi ha una opció d’ajudar-los” per la qual cosa recorda que cal “una prevenció universal”.

Víctor Navalón considera que «és fonamental mantenir unes línies de comunicació obertes entre la família i l’adolescent«. En aquest sentit assenyala que “la millor manera de prevenir-ho, és parlar-ho, el que realment mata és el silenci”. Per això, insisteix en la importància de desmuntar “el mite que parlar sobre el suïcidi pot induir a cometre’l”. “És fonamental preguntar a l’altre com està, com es troba i, sobretot, que se senta recolzat i comprés és una de les millors maneres de prevenir-ho”, assenyala.

Navalón també fa referència a la necessitat d’una “sensibilització social més gran”. És molt important que se sàpiga que el suïcidi existeix i que hi ha solució, que existim els professionals de la salut mental com nosaltres els psiquiatres o els nostres companys psicòlegs i que podem orientar i recolzar la persona i els familiars en molts casos”.

En aquest sentit, ha fet una crida a “trencar l’estigma que hi ha per parlar de salut mental”, ja que es tracta d’una cosa “fonamental per a tots i moltes vegades, se’ns oblida”.

Per acabar, ha insistit en el paper de la família i l’entorn per ajudar, de manera inicial. “Si veuen alguna cosa estranya en l’actitud del seu familiar o amic, que està més callat, més retret o ho veiem especialment trist, cal intentar recolzar-ho, ser-hi i preguntar-li, sense atabalar-lo, si està passant per un mal moment, per exemple. I per descomptat, sempre és recomanable consultar un professional de salut mental que podrà ajudar no només aquesta persona sinó també el seu entorn proper”, ha indicat.

Últimes notícies

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.

L’operadora del SAIH declara que ningú va telefonar per la pujada sobtada del Poyo a les 18.43 hores

Una operadora del SAIH de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer assegura davant el jutjat de Catarroja que ningú va telefonar per demanar aclariments sobre la crescuda sobtada del barranc del Poyo, de la qual havien avisat per correu electrònic a les 18.43 hores durant la dana.