20.4 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Els pensaments suïcides entre joves de 15 a 29 anys s’incrementen un 250%

El suïcidi ja és la primera causa de mort a Espanya per causa externa i duplica els accidents de trànsit. Les causes externes de mort no inclouen la mort per malalties de qualsevol mena, sinó que fan referència, a més del suïcidi, als accidents de trànsit, violència masclista, agressions, caigudes i altres accidents.

Així ho ha confirmat el psiquiatre de l’Hospital Vithas Aguas Vithas, Víctor Navalón, que ha destacat que la pandèmia de covid ha fet que les xifres es disparen, com ho demostra que “els pensaments suïcides entre els joves de 15 a 29 anys s’han incrementat un 250%”.

La magnitud de les xifres no deixa cap dubte: “A Espanya, perquè ens fem una idea, se suïciden unes 3.500 persones a l’any, això fa una mitjana d’uns 10 suïcidis diaris, és a dir, que una persona se suïcida aproximadament cada dos hores i mitja”.

El professional de Vithas relaciona aquest increment amb “l’esclat del coronavirus i, especialment, amb les conseqüències, sobretot entre els joves i adolescents”.

La limitació de les eines “de socialització fonamentals per al seu desenvolupament com eixir amb els amics, anar al cinema, viatjar o anar a les classes amb normalitat, ha portat a problemes de salut emocionals que poden provocar símptomes de solitud, tristesa, desesperança… a definitiva, molt de malestar i patiment”. En aquestes circumstàncies, Navalón ha assenyalat que “la idea de la mort pot sorgir com a ‘eixida’ a aquest patiment”.

 

Prevenció universal

 

El doctor Navalón adverteix que no existeix “un perfil definit, el perfil és molt variat i es poden donar suïcidis a totes les edats. Pot passar a tots els grups socials, creences religioses o perfils professionals, exitosos o no. Ningú no està exempt d’aquest risc”. Tal com explica, es tracta de persones “que en un moment donat ho veuen tot negre, no senten alternativa de res i ho passen realment malament. Si empatitzem amb ells, hi ha una opció d’ajudar-los” per la qual cosa recorda que cal “una prevenció universal”.

Víctor Navalón considera que “és fonamental mantenir unes línies de comunicació obertes entre la família i l’adolescent“. En aquest sentit assenyala que “la millor manera de prevenir-ho, és parlar-ho, el que realment mata és el silenci”. Per això, insisteix en la importància de desmuntar “el mite que parlar sobre el suïcidi pot induir a cometre’l”. “És fonamental preguntar a l’altre com està, com es troba i, sobretot, que se senta recolzat i comprés és una de les millors maneres de prevenir-ho”, assenyala.

Navalón també fa referència a la necessitat d’una “sensibilització social més gran”. És molt important que se sàpiga que el suïcidi existeix i que hi ha solució, que existim els professionals de la salut mental com nosaltres els psiquiatres o els nostres companys psicòlegs i que podem orientar i recolzar la persona i els familiars en molts casos”.

En aquest sentit, ha fet una crida a “trencar l’estigma que hi ha per parlar de salut mental”, ja que es tracta d’una cosa “fonamental per a tots i moltes vegades, se’ns oblida”.

Per acabar, ha insistit en el paper de la família i l’entorn per ajudar, de manera inicial. “Si veuen alguna cosa estranya en l’actitud del seu familiar o amic, que està més callat, més retret o ho veiem especialment trist, cal intentar recolzar-ho, ser-hi i preguntar-li, sense atabalar-lo, si està passant per un mal moment, per exemple. I per descomptat, sempre és recomanable consultar un professional de salut mental que podrà ajudar no només aquesta persona sinó també el seu entorn proper”, ha indicat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Veïns de Campanar destaquen els reptes i l’avanç de la reconstrucció de l’edifici

En el segon aniversari de l'incendi, els propietaris subratllen els reptes i els avanços de la rehabilitació, el suport d'administracions i Mapfre, i la meta de tornar a final d'any.

La Generalitat impulsa la reintroducció del linx ibèric en 2028 en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha presentat el pla de conservació del linx ibèric que obri la porta a la seua reintroducció en 2028 en la Comunitat Valenciana. L'estudi en marxa avalua hàbitat, preses i connectivitat amb el principi de precaució

Veïns de l’edifici incendiat de Campanar subratllen reptes i suports de la reconstrucció

A dos anys del sinistre, propietaris i institucions destaquen avanços i desafiaments en la rehabilitació integral. La comunitat confia a tornar per Nadal.

Condemna institucional i minuts de silenci pel doble assassinat masclista de Xilxes

Les principals institucions valencianes han guardat minuts de silenci per a condemnar l'assassinat d'una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes. Els actes han subratllat la gravetat de la violència de gènere i la necessitat de recursos d'atenció.

Un menor, investigat per una agressió sexual a una companya en un institut de Vinaròs

La Guàrdia Civil investiga a un menor per una presumpta agressió sexual a una companya de la seua mateixa edat ocorreguda el dimarts en un institut de Vinaròs. La denúncia va partir del centre d'acolliment on residix la víctima, tutelada per la Generalitat, i les diligències continuen obertes.

El Museu de Belles Arts de València suma 22 obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González

El MuBAV ha incorporat 22 peces per a cobrir etapes poc representades, amb obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González. L'operació reforça el XIX i la figuració del XX.

El cap d’escortes de Mazón declara que no era la primera vegada que prescindia del servici

El cap del dispositiu de seguretat de Carlos Mazón ha declarat que el 29-O el llavors president va prescindir de l'escorta i que eixa situació ja s'havia donat. Detalla que l'orde es va comunicar per telèfon, sense registre escrit, i explica la cronologia d'aquella vesprada durant la DANA.

El fort vent s’acomiada i arriba un cap de setmana estable i buidat en la Comunitat Valenciana

Remeten les ratxes molt fortes en el nord de Castelló i s'imposa un temps més estable. Augmenten les màximes a l'interior i predominen les brises en la costa.