Avamet assegura que el perill extrem de la DANA del 29 d’octubre era previsible

Ejemplo de shortcode con estilo
El president d’Avamet, Adrià Revert, ha explicat al jutjat de Catarroja que la DANA del 29 d’octubre de 2024 no era imprevisible, tot i que la quantitat exacta de pluja sí que ho era. Revert sosté que els models ja apuntaven a un episodi de perill extrem semblant a la pantanada de Tous i a la riuada de València.

El president de la Associació Valenciana de Meteorologia (Avamet), Adrià Revert, ha defensat en el jutjat de Catarroja que la situació de perill extrem el 29 d’octubre de 2024 durant la DANA era previsible, encara que la quantitat exacta de pluja sí que era impossible d’anticipar.

Segons han indicat fonts judicials coneixedores de la seua declaració, Revert ha detallat que els dies previs ja es veia que les possibilitats de patir un episodi molt perillós eren molt altes. Els mapes meteorològics mostraven un escenari semblant al de la pantanada de Tous de 1982 i a la riuada de València de 1957.

En la seua compareixença, el president d’Avamet ha remarcat que la costa valenciana presenta un perill extrem perquè és un territori molt exposat a les pluges torrencials. Ha insistit que la DANA del 29 d’octubre de 2024 ‘no era imprevisible’, ja que, segons ha explicat, els models meteorològics actuals ‘acerten més’ que fa dècades.

Dubtes sobre les mesures d’emergència

Revert ha manifestat que li ‘costa entendre’ per què no es van adoptar mesures abans de l’episodi, segons les mateixes fonts. Ha afegit que, si les autoritats hagueren revisat les dades de la estació de Turís, ‘haurien reaccionat abans’, perquè la intensitat de pluja que queia al voltant de les 15.00 hores ‘era més que torrencial’.

El meteoròleg ha recordat també que, en la comarca d’Utiel-Requena, a les 12.00 hores ja s’havia superat el rècord històric de precipitació. Davant esta situació, ha comentat que va advertir la meteoròloga d’À Punt Victoria Roselló perquè enviaren un equip a Algemesí, ja que considerava possible que el riu Magre es desbordara.

Durant la declaració, Revert ha explicat que la web d’Avamet és d’accés públic i gratuït i que qualsevol ciutadà pot consultar les dades. Ha assenyalat que el 29 d’octubre de 2024 va ser el dia amb més trànsit de la història de la pàgina, amb aproximadament 903.469 visites al llarg de la jornada, cosa que reflectix l’interés i la preocupació social per l’episodi.

Sense contacte d’Emergències amb Avamet

El president d’Avamet ha indicat igualment que el mateix dia de la DANA tenia prevista una reunió amb el cap de la unitat d’anàlisi i seguiment d’Emergències, Juan Ramón Cuevas. Segons ha relatat, ell mateix va demanar suspendre eixa trobada quatre dies abans, precisament per les previsions adverses que marcaven els models.

A preguntes dels lletrats, Revert ha explicat que, en els dies previs, ja es podia vore com tot convergia cap al 29 d’octubre, amb una situació similar a la de la pantanada de Tous o a les inundacions històriques de València. Malgrat això, ha assegurat que no va rebre cap contacte d’Emergències amb Avamet, ni tampoc de cap ajuntament ni de la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ).

Últimes notícies

Compromís-Front Valencià celebra un acord d’esquerres que EU vol projectar fins a 2027

Les quatre forces d’esquerra que han tancat in extremis la coalició Compromís: Front Valencià per al Congrés han definit l’acord com a històric, mentres Esquerra Unida reclama treballar ja amb la mirada posada en les autonòmiques de 2027.

Una nova dana amenaça la Comunitat Valenciana amb fins a 300 l/m² en 24 hores

La dana Adam pot deixar fins a 300 litres per metre quadrat en 24 hores, sobretot al sud d’Alacant, i podria comportar inundacions importants, segons ha advertit el conseller Juan Carlos Valderrama.

Els acusats del ‘cas Bar España’ demanen prescriure les injúries i calúmnies

Les defenses dels set acusats de difondre el bulo del conegut com a ‘cas Bar España’ han sol·licitat al jutge a Castelló que declare prescrits els delictes d’injúries i calúmnies i que rebutge el paper de la Fiscalia com a part acusadora. El judici ha començat amb llargues qüestions prèvies i problemes tècnics que han impedit la primera declaració prevista per videoconferència.

Les víctimes de la DANA demanen empatia per a la marxa del segon aniversari a València

Les associacions de víctimes de la DANA han fet una crida a la ciutadania perquè secunde la manifestació convocada a València el 31 d’octubre, quan es compliran dos anys de les riudes que van causar 233 morts. Reclamen empatia, unitat i responsabilitats polítiques al Consell per la gestió d’aquella catàstrofe.

Esquerra Unida se suma finalment a la coalició Compromís-Front Valencià per al 23J valencià

Esquerra Unida del País Valencià ha acceptat l últim oferiment de Compromís per a concórrer junta a Podem i Esquerra Republicana del País Valencià a les generals del 29 de novembre, en una candidatura que es dirà Compromís-Front Valencià i que encara ha de ser ratificada per la militància d EUPV.

L’assetjador de Mazón va revisar 170 vegades la seua agenda i va buscar dades de la seua dona

Un home investigat per amenaçar de mort Carlos Mazón després de la dana de 2024 ha consultat 170 vegades la seua agenda pública i ha buscat informació sobre el seu domicili i la seua dona. Un nou informe policial ha motivat la reobertura de la causa i el jutjat dona ara deu dies a Fiscalia i acusacions per demanar juí oral o l’arxiu.

Els equips del SAMU reanimen enguany 1.841 persones en parada cardíaca a la Comunitat Valenciana

Els equips mèdics del SAMU han reanimat enguany 1.841 persones en parada cardiorrespiratòria a la Comunitat Valenciana, 902 d’elles a la província de València. Sanitat impulsa jornades de formació en reanimació cardiopulmonar bàsica per a la població.

Kata, el gos policia d’Alacant, destapa una maleta amb cocaïna d’un pròfug buscat des de 2020

Un home de 28 anys buscat des de 2020 per un jutjat d'Almeria ha sigut detingut a l'estació d'autobusos d'Alacant per tràfic de drogues, després que la gossa policia Kata localitzara una maleta amb 678 grams de cocaïna en un autobús de la línia Algeciras-Barcelona.