Mazón i Ribera s’enreden en un estèril debat per la gestió de la DANA

El recent encreuament de declaracions entre Teresa Ribera, tercera vicepresidenta del Govern i ministra per a la Transició Ecològica, i Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, ha intensificat la polèmica al voltant de la gestió de l’última DANA a la Comunitat Valenciana. Ribera, encarregada de la coordinació nacional en crisis climàtiques, ha afirmat que va tindre dificultats per a contactar amb Mazón en el moment crític de la tempesta el passat 29 d’octubre. Segons la seua versió, va haver de cridar-lo fins a quatre vegades per a alertar-lo sobre la situació crítica a València, informada pel secretari d’Estat, qui la va advertir que “no s’estaven prenent les decisions correctes”.

Finalment, Ribera va aconseguir comunicar-se amb Mazón a les 19:30 hores, i assegura que el president valencià li va transmetre que “tot anava bé, encara que a la vesprada s’ha precipitat tot”. La ministra va mostrar preocupació per la que va percebre com a lentitud en la presa de decisions, argumentant que, davant d’una emergència climàtica d’aquesta magnitud, és fonamental una resposta ràpida i coordinada. En una entrevista, Ribera va destacar, a més, el treball de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, subratllant que ambdós organismes van actuar amb “màxima prudència” i d’acord amb els protocols de Protecció Civil. També va advertir sobre els intents de desacreditar aquestes institucions, descrivint-los com a “perillosos”, i va reafirmar la seua confiança en l’experiència d’aquests professionals en situacions d’emergència.

En resposta, Carlos Mazón ha rebutjat les declaracions de Ribera, qualificant-les de “manipuladores” i defensant l’actuació de la Generalitat. En el seu perfil de la xarxa social X, Mazón va compartir un SMS que li va enviar Ribera a les 20:20, una vegada s’havia emès l’alerta d’emergències. En el missatge, Ribera expressava la seua “preocupació” per la situació a València i mencionava que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i AEMET seguien l’evolució de la DANA. Mazón va explicar que el missatge va ser rebut mentre ell es trobava en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (CECOPI), des d’on es liderava la gestió de la crisi, encara que la falta de cobertura dificultava la comunicació.

https://twitter.com/carlos_mazon_/status/1854995556072145029

L’intercanvi de postures ha posat en debat la coordinació entre el govern central i la Generalitat Valenciana durant situacions d’emergència. Per a Ribera, la qüestió no resideix en l’efectivitat de l’Estat autonòmic en crisis com aquesta, sinó en si “funciona o no el senyor Mazón”, qüestionant si el líder autonòmic va actuar amb la rapidesa adequada davant d’una situació de risc per a la població. Mazón, per la seua banda, sosté que l’equip valencià va actuar en tot moment de manera diligent i dins del marc de les seues competències, emfatitzant que no s’ha de polititzar la gestió de les emergències climàtiques, i ha subratllat la importància d’un treball conjunt en benefici de la ciutadania.

Aquest enfrontament entre Ribera i Mazón destaca les dificultats en la coordinació entre administracions en la gestió d’emergències ambientals i exposa la urgència de reforçar els protocols de comunicació en situacions de risc, una qüestió que serà revisada en els pròxims mesos segons la ministra.

Últimes notícies

Torró acusa Feijóo de ser un ‘mal virus’ per a la política espanyola

Rebeca Torró ha acusat Alberto Núñez Feijóo de ser un 'mal virus' que ha contaminat el PP i ha criticat la seua actitud davant la crisi de Ceuta i la coneguda com a llei de néts.

Xubascos molt forts en la costa d’Alacant i avís de fins a 100 l/m2 en 12 hores

Aemet ha activat avisos taronja per pluges molt intenses en el litoral d’Alacant, amb possibles acumulats de fins a 100 l/m2 en 12 hores en el nord de la província i ruixats molt forts en punts del sud.

L’Elx torna a fer tres gols fora de casa en Primera cinc anys després

L’Elx ha guanyat 1-3 l’Espanyol al RCDE Stadium i ha tornat a fer tres gols com a visitant en Primera més de cinc anys després de l’última vegada. El triomf, amb un jugador menys des del minut 5, és el primer de la temporada i confirma el bon rendiment lluny del Martínez Valero.

La Politècnica de València obri a la Xina el primer campus d’una universitat espanyola

La Universitat Politècnica de València ha inaugurat a Hangzhou el primer campus d’una universitat espanyola a la Xina, amb graus i màsters tecnològics i places reservades per a alumnat espanyol.

Aemet activa l’avís taronja per pluges intenses a tot el litoral d’Alacant

Aemet ha activat l’avís taronja per pluges de fins a 50 litres per metre quadrat en una hora a tot el litoral d’Alacant fins al migdia, i manté l’avís groc al sud de València fins a les 15.00 hores.

Pluges fortes fins al migdia al litoral d’Alacant i sud de València

La Comunitat Valenciana viu este dissabte un episodi de ruixats i tronades fortes al litoral d’Alacant i al sud de València fins al migdia, amb temperatures quasi sense canvis i vent fluix que girarà a llevant.

Aemet activa l’avís groc per pluges en el litoral d’Alacant i el sud de València

Aemet ha activat este dissabte l’avís groc per pluges de fins a 20 litres en una hora en tot el litoral d’Alacant i el sud de València, després d’una matinada amb registres molt intensos a la Marina Alta.

L’Elx, amb deu jugadors, sorprén l’Espanyol a Cornellà

L’Elx ha guanyat 1-3 l’Espanyol al RCDE Stadium malgrat jugar amb deu des del minut 6, amb doblet de Fer Niño i gol de Valera.