Mazón i Ribera s’enreden en un estèril debat per la gestió de la DANA

El recent encreuament de declaracions entre Teresa Ribera, tercera vicepresidenta del Govern i ministra per a la Transició Ecològica, i Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, ha intensificat la polèmica al voltant de la gestió de l’última DANA a la Comunitat Valenciana. Ribera, encarregada de la coordinació nacional en crisis climàtiques, ha afirmat que va tindre dificultats per a contactar amb Mazón en el moment crític de la tempesta el passat 29 d’octubre. Segons la seua versió, va haver de cridar-lo fins a quatre vegades per a alertar-lo sobre la situació crítica a València, informada pel secretari d’Estat, qui la va advertir que “no s’estaven prenent les decisions correctes”.

Finalment, Ribera va aconseguir comunicar-se amb Mazón a les 19:30 hores, i assegura que el president valencià li va transmetre que “tot anava bé, encara que a la vesprada s’ha precipitat tot”. La ministra va mostrar preocupació per la que va percebre com a lentitud en la presa de decisions, argumentant que, davant d’una emergència climàtica d’aquesta magnitud, és fonamental una resposta ràpida i coordinada. En una entrevista, Ribera va destacar, a més, el treball de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, subratllant que ambdós organismes van actuar amb “màxima prudència” i d’acord amb els protocols de Protecció Civil. També va advertir sobre els intents de desacreditar aquestes institucions, descrivint-los com a “perillosos”, i va reafirmar la seua confiança en l’experiència d’aquests professionals en situacions d’emergència.

En resposta, Carlos Mazón ha rebutjat les declaracions de Ribera, qualificant-les de “manipuladores” i defensant l’actuació de la Generalitat. En el seu perfil de la xarxa social X, Mazón va compartir un SMS que li va enviar Ribera a les 20:20, una vegada s’havia emès l’alerta d’emergències. En el missatge, Ribera expressava la seua “preocupació” per la situació a València i mencionava que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i AEMET seguien l’evolució de la DANA. Mazón va explicar que el missatge va ser rebut mentre ell es trobava en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (CECOPI), des d’on es liderava la gestió de la crisi, encara que la falta de cobertura dificultava la comunicació.

https://twitter.com/carlos_mazon_/status/1854995556072145029

L’intercanvi de postures ha posat en debat la coordinació entre el govern central i la Generalitat Valenciana durant situacions d’emergència. Per a Ribera, la qüestió no resideix en l’efectivitat de l’Estat autonòmic en crisis com aquesta, sinó en si “funciona o no el senyor Mazón”, qüestionant si el líder autonòmic va actuar amb la rapidesa adequada davant d’una situació de risc per a la població. Mazón, per la seua banda, sosté que l’equip valencià va actuar en tot moment de manera diligent i dins del marc de les seues competències, emfatitzant que no s’ha de polititzar la gestió de les emergències climàtiques, i ha subratllat la importància d’un treball conjunt en benefici de la ciutadania.

Aquest enfrontament entre Ribera i Mazón destaca les dificultats en la coordinació entre administracions en la gestió d’emergències ambientals i exposa la urgència de reforçar els protocols de comunicació en situacions de risc, una qüestió que serà revisada en els pròxims mesos segons la ministra.

Últimes notícies

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.

Els veïns de Gátova tornen a casa però hauran de quedar-se confinats

Els veïns de Gátova desallotjats per l’incendi de Segorbe poden tornar a les seues vivendes, però han de mantindre’s confinats i consumir només aigua embotellada. El foc de la Serra Calderona ha quedat estabilitzat després d’haver cremat 631,82 hectàrees.

El Rototom tanca a Benicàssim amb 169.000 assistents de quasi 100 països

El Rototom Sunsplash de Benicàssim ha tancat la seua 31a edició amb 169.000 assistents de quasi 100 països i una forta aposta social i mediambiental. El festival ha anunciat que tornarà a Benicàssim en agost de 2027.

Guido Rodríguez reclama ambició i unió després dels primers pitos a Mestalla

Guido Rodríguez, migcampista del València i nou capità, demana unió i ambició entre club, plantilla i afició després de l’empat sense gols davant el Celta a Mestalla, que ha deixat els primers pitos de la grada.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades en l’interior nord de València esta vesprada

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís groc per pluges i tronades amb granís i ratxes de vent molt fortes en l’interior nord de València, mentre es mantenen avisos per precipitacions intenses a trams del litoral de Castelló i València.

Buñol prepara una Tomatina més inclusiva amb un nou pla d’accessibilitat

Buñol ultima els preparatius de la 79a Tomatina, que es viurà dimecres amb aforament complet i un nou pla '+ ACCESSIBLE' per a garantir l’acompanyament i la participació de persones amb discapacitat.