Mazón i Ribera s’enreden en un estèril debat per la gestió de la DANA

El recent encreuament de declaracions entre Teresa Ribera, tercera vicepresidenta del Govern i ministra per a la Transició Ecològica, i Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, ha intensificat la polèmica al voltant de la gestió de l’última DANA a la Comunitat Valenciana. Ribera, encarregada de la coordinació nacional en crisis climàtiques, ha afirmat que va tindre dificultats per a contactar amb Mazón en el moment crític de la tempesta el passat 29 d’octubre. Segons la seua versió, va haver de cridar-lo fins a quatre vegades per a alertar-lo sobre la situació crítica a València, informada pel secretari d’Estat, qui la va advertir que “no s’estaven prenent les decisions correctes”.

Finalment, Ribera va aconseguir comunicar-se amb Mazón a les 19:30 hores, i assegura que el president valencià li va transmetre que “tot anava bé, encara que a la vesprada s’ha precipitat tot”. La ministra va mostrar preocupació per la que va percebre com a lentitud en la presa de decisions, argumentant que, davant d’una emergència climàtica d’aquesta magnitud, és fonamental una resposta ràpida i coordinada. En una entrevista, Ribera va destacar, a més, el treball de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, subratllant que ambdós organismes van actuar amb “màxima prudència” i d’acord amb els protocols de Protecció Civil. També va advertir sobre els intents de desacreditar aquestes institucions, descrivint-los com a “perillosos”, i va reafirmar la seua confiança en l’experiència d’aquests professionals en situacions d’emergència.

En resposta, Carlos Mazón ha rebutjat les declaracions de Ribera, qualificant-les de “manipuladores” i defensant l’actuació de la Generalitat. En el seu perfil de la xarxa social X, Mazón va compartir un SMS que li va enviar Ribera a les 20:20, una vegada s’havia emès l’alerta d’emergències. En el missatge, Ribera expressava la seua “preocupació” per la situació a València i mencionava que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i AEMET seguien l’evolució de la DANA. Mazón va explicar que el missatge va ser rebut mentre ell es trobava en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (CECOPI), des d’on es liderava la gestió de la crisi, encara que la falta de cobertura dificultava la comunicació.

https://twitter.com/carlos_mazon_/status/1854995556072145029

L’intercanvi de postures ha posat en debat la coordinació entre el govern central i la Generalitat Valenciana durant situacions d’emergència. Per a Ribera, la qüestió no resideix en l’efectivitat de l’Estat autonòmic en crisis com aquesta, sinó en si “funciona o no el senyor Mazón”, qüestionant si el líder autonòmic va actuar amb la rapidesa adequada davant d’una situació de risc per a la població. Mazón, per la seua banda, sosté que l’equip valencià va actuar en tot moment de manera diligent i dins del marc de les seues competències, emfatitzant que no s’ha de polititzar la gestió de les emergències climàtiques, i ha subratllat la importància d’un treball conjunt en benefici de la ciutadania.

Aquest enfrontament entre Ribera i Mazón destaca les dificultats en la coordinació entre administracions en la gestió d’emergències ambientals i exposa la urgència de reforçar els protocols de comunicació en situacions de risc, una qüestió que serà revisada en els pròxims mesos segons la ministra.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València tanca unes Falles històriques amb un clam unànime per la pau i contra les guerres

La Cremà de quasi 770 falles acomiada unes festes marcades pel rècord de cens faller, el debat sobre la gestió d'aglomeracions i un potent missatge pacifista encapçalat per la falla municipal de Chaplin.

La Cremà infantil convertix en cendra més de 380 minifallas plenes de jocs, riures i somnis

Més de 380 falles infantils de València han cremat en la Cremà, culminant un any de treball artístic i emocions per a milers de xiquets, amb la secció Especial i la falla municipal com a grans focus.

Emilio de Just curta l’última orella de la fira de Falles en una vesprada amb opcions de major triomf

Emilio de Justo va tallar l'última orella de la fira de Falles de València després d'una seriosa correguda de Núñez del Cuvillo, marcada pel vent i per bous amb opcions de major èxit.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València tanquen hui els seus dies grans amb la mascletà i la Cremà de quasi 760 monuments, en una edició massiva i sense incidents rellevants que deixa diversos debats pendents.

L’Ofrena de València suma més de 114.000 falleres i fallers, un 10% més que en 2025

L'Ofrena de flors a la Verge dels Desemparats reunix enguany 114.275 falleres i fallers, amb un creixement del 10% i més de deu mil participants addicionals.

Identificat un menor per agredir amb un bat de beisbol a una dona a Torrent

La Policia Nacional investiga l'agressió amb un bat de beisbol a una dona de 52 anys en el portal del seu edifici a Torrent i ha identificat a un menor de 17 anys com a presumpte autor.

Dos detinguts a Albatera després d’un control amb metamfetamina i haixix

Dos persones són detingudes a Albatera després de trobar-se metamfetamina, haixix, pastilles i diners en efectiu en un control de trànsit conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local.

Detinguda a Alacant per injectar àcid hialurònic a una menor sense titulació ni permís patern

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona de 40 anys per presumpte intrusisme laboral i lesions després d'injectar àcid hialurònic en els llavis d'una menor sense titulació mèdica ni consentiment dels seus progenitors.