Mazón i Ribera s’enreden en un estèril debat per la gestió de la DANA

El recent encreuament de declaracions entre Teresa Ribera, tercera vicepresidenta del Govern i ministra per a la Transició Ecològica, i Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, ha intensificat la polèmica al voltant de la gestió de l’última DANA a la Comunitat Valenciana. Ribera, encarregada de la coordinació nacional en crisis climàtiques, ha afirmat que va tindre dificultats per a contactar amb Mazón en el moment crític de la tempesta el passat 29 d’octubre. Segons la seua versió, va haver de cridar-lo fins a quatre vegades per a alertar-lo sobre la situació crítica a València, informada pel secretari d’Estat, qui la va advertir que “no s’estaven prenent les decisions correctes”.

Finalment, Ribera va aconseguir comunicar-se amb Mazón a les 19:30 hores, i assegura que el president valencià li va transmetre que “tot anava bé, encara que a la vesprada s’ha precipitat tot”. La ministra va mostrar preocupació per la que va percebre com a lentitud en la presa de decisions, argumentant que, davant d’una emergència climàtica d’aquesta magnitud, és fonamental una resposta ràpida i coordinada. En una entrevista, Ribera va destacar, a més, el treball de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, subratllant que ambdós organismes van actuar amb “màxima prudència” i d’acord amb els protocols de Protecció Civil. També va advertir sobre els intents de desacreditar aquestes institucions, descrivint-los com a “perillosos”, i va reafirmar la seua confiança en l’experiència d’aquests professionals en situacions d’emergència.

En resposta, Carlos Mazón ha rebutjat les declaracions de Ribera, qualificant-les de “manipuladores” i defensant l’actuació de la Generalitat. En el seu perfil de la xarxa social X, Mazón va compartir un SMS que li va enviar Ribera a les 20:20, una vegada s’havia emès l’alerta d’emergències. En el missatge, Ribera expressava la seua “preocupació” per la situació a València i mencionava que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i AEMET seguien l’evolució de la DANA. Mazón va explicar que el missatge va ser rebut mentre ell es trobava en el Centre de Coordinació Operativa Integrada (CECOPI), des d’on es liderava la gestió de la crisi, encara que la falta de cobertura dificultava la comunicació.

https://twitter.com/carlos_mazon_/status/1854995556072145029

L’intercanvi de postures ha posat en debat la coordinació entre el govern central i la Generalitat Valenciana durant situacions d’emergència. Per a Ribera, la qüestió no resideix en l’efectivitat de l’Estat autonòmic en crisis com aquesta, sinó en si “funciona o no el senyor Mazón”, qüestionant si el líder autonòmic va actuar amb la rapidesa adequada davant d’una situació de risc per a la població. Mazón, per la seua banda, sosté que l’equip valencià va actuar en tot moment de manera diligent i dins del marc de les seues competències, emfatitzant que no s’ha de polititzar la gestió de les emergències climàtiques, i ha subratllat la importància d’un treball conjunt en benefici de la ciutadania.

Aquest enfrontament entre Ribera i Mazón destaca les dificultats en la coordinació entre administracions en la gestió d’emergències ambientals i exposa la urgència de reforçar els protocols de comunicació en situacions de risc, una qüestió que serà revisada en els pròxims mesos segons la ministra.

Últimes notícies

El Valencia fitxa Pablo Maffeo cedit amb opció de compra per a dos temporades

El lateral dret Pablo Maffeo arriba al Valencia cedit per l’Olympiacos amb una opció de compra per a dos temporades, després de destacar al Mallorca i cobrir la vacant en el flanc dret defensiu.

Més de 50 intervencions de bombers per les fortes ratxes de vent a la Ribera

Les tempestes amb ratxes de més de 100 km/h han obligat els bombers a actuar en més de 50 servicis a la Ribera, sobretot per arbres caiguts i danys en estructures. Aemet explica que es tracta de reventons humits i Emergències insta a telefonar al 112 si es veu fum.

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.

Mercadona estrena en Guadalajara la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa amb una inversió de 2,9 milions

Mercadona ha reformat un supermercat de Guadalajara amb 2,9 milions d’euros per convertir-lo en la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa, amb més espai per a frescos i estalvi d’energia i aigua. La cadena preveu arribar a 60 establiments d’este nou model a Espanya abans que acabe 2026.