El PP rebutja el debat sobre l’aforament de Mazón després de ser eximit pel TSJCV

Ejemplo de shortcode con estilo
El PP ha assegurat en el Debat de Política General que discutir l’aforament de Carlos Mazón ja no té sentit, després que el TSJCV l’haja eximit de responsabilitat per la dana de 2024, davant les peticions de PSPV i Compromís perquè renuncie a l’acta de diputat. El debat s’ha tensat per les exigències d’entregar missatges de mòbil, els retrets per la gestió de la tragèdia i les comparacions amb el cas de Mónica Oltra.

La diputada del PP en Les Corts Laura Chulià ha defensat este dimecres que el debat obert per l’oposició sobre l’aforament de l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón ja no té sentit. Segons ha remarcat, el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha eximit Mazón de qualsevol responsabilitat en la gestió de la dana de 2024.

El debat ha tingut lloc durant la discussió de les propostes de resolució dels grups parlamentaris en el Debat de Política General. En este marc, PSPV i Compromís han proposat que Les Corts insten Mazón a renunciar a la seua acta de diputat.

Reclamacions del PSPV per a les víctimes de la dana

La diputada socialista Alicia Andújar ha defensat que les víctimes de la dana mereixen ‘reparació, justícia i veritat’. Ha considerat que això passa perquè la Generalitat organitze un acte institucional que honre la seua memòria.

Andújar també ha reclamat que el Consell faça totes les gestions possibles perquè Mazón entregue a la justícia els seus missatges del dia de la dana. Segons ha afirmat, ‘no pot haver-hi excuses, silencis i zones d’ombra quan parlem de vides humanes, de 233 víctimes mortals’.

La socialista ha demanat igualment que Les Corts reconeguen ‘la gestió irresponsable de Mazón’ durant el 29 d’octubre de 2024 i li reclamen que deixe l’acta. Ha instat els diputats del PP a ‘votar en consciència i no seguint la directriu del grup‘.

Andújar ha assegurat als populars que ‘segur que a alguns de vostés els pareix una irresponsabilitat el que va fer Mazón el dia de la dana’. També ha qualificat de ‘vergonya’ que, segons ha dit, ‘hagen tornat a les andades després de conéixer el contingut del dosier del president interí’.

Resposta de Chulià i defensa del PP

Laura Chulià ha replicat que el debat sobre l’aforament de Mazón ‘careix de sentit‘ després de la resolució per unanimitat del TSJCV. Ha destacat que l’alt tribunal parla d’’absència de qualsevol responsabilitat de l’expresident’.

La diputada popular ha instat Andújar a exigir responsabilitats al Govern central. Li ha retret que demanen els whatsapp de Mazón però ‘s’obliden’ de reclamar ‘els de qui sí formaven part del Cecopi’ el dia de la dana.

Entre eixes persones ha citat el president de la Confederación Hidrográfica del Júcar (CHJ), Miguel Polo, i la delegada del Govern en la Comunitat, Pilar Bernabé. Segons Chulià, ells sí estaven integrats en el centre de coordinació.

La diputada del PP ha defensat que, per al seu partit, la responsabilitat consistix a ‘centrar-se en la reconstrucció, dimitir i endeutar-se per culpa de la irresponsabilitat del Govern’. Al seu juí, el PSPV hauria d’exigir a l’Executiu central que mobilitze tots els recursos, ajudes i fons europeus disponibles.

Compromís demana que Mazón deixe la política

Per la seua banda, la diputada de Compromís Isaura Navarro ha presentat les propostes del seu grup. Estes iniciatives reclamen que el Consell exigisca a Mazón ‘que deixe la política per sempre’, una petició que, segons ha dit, fan les associacions de víctimes de la dana.

Compromís també reclama que la Generalitat oferisca tota la informació disponible sobre la tragèdia, en un exercici de ‘transparència necessari’. Per a Navarro, és ‘una qüestió d’humanitat’, perquè així ho demanen les víctimes, ‘i d’ètica’.

Navarro ha retret a Mazón que haja arribat a l’hemicicle a les 12.30 hores. Ha assegurat que ‘la política guanyaria’ si el PP ‘l’engegara’ del seu grup parlamentari. Davant d’això, Chulià l’ha acusada de ‘saltar-se a la torera’ el respecte institucional.

La diputada del PP ha insistit que ‘no té cabuda este debat‘ sobre l’aforament de Mazón, perquè el TSJCV ja s’ha pronunciat. Ha recordat que, quan Mónica Oltra era diputada de Compromís i avançava la instrucció judicial que l’afectava, l’esquerra no demanava llevar-li l’aforament.

Segons Chulià, el TSJCV va imputar Oltra per unanimitat. Ha utilitzat eixe cas per a criticar el que considera un doble raser de PSPV i Compromís.

Referència al cas de Mónica Oltra

Navarro ha replicat que el PP hauria de demanar perdó per totes ‘les animalades’ que, segons ella, ha dit sobre Oltra. Ha recordat que l’exvicepresidenta va dimitir com a diputada.

La diputada de Compromís ha assenyalat que tant la Fiscalia com dos jutges han conclòs que ‘no hi ha res’ contra Oltra. Ha acusat el PP d’haver-se passat un any ‘mantenint’ i aplaudint Mazón, a qui continuen donant suport com a diputat mentres ‘no dona la cara’ davant la jutgessa de Catarroja.

Navarro ha dit als populars: ‘Sou corruptes i sou un problema d’ètica i de dignitat per a estes Corts’. Chulià li ha respost que amb la seua intervenció ha demostrat ‘on està la seua ètica i el seu respecte institucional i tot el que exigixen als altres’.

Últimes notícies

Cel ennuvolat i pluges dijous al sud de la Comunitat Valenciana

Este dijous el cel estarà ennuvolat amb pluges a la mitat sud de la Comunitat Valenciana, temperatures sense grans canvis i vent fluix variable. Divendres s’espera un ambient més estable i assolellat, amb lleuger augment de les màximes a l’interior sud.

Iniciativa-Compromís tria Alberto Ibáñez per a encapçalar la llista al Congrés

La mesa nacional d’Iniciativa-Compromís ha acordat per unanimitat proposar Alberto Ibáñez com a cap de llista al Congrés el 29 de novembre, amb l’objectiu d’impulsar una candidatura unitària de l’esquerra valenciana.

La compra de vivenda per estrangers cau un 15,4 % a la Comunitat Valenciana en mig d’un fre general

La compravenda de vivenda lliure per part d’estrangers ha retrocedit un 15,4 % en la Comunitat Valenciana en el primer semestre, una de les majors caigudes d’Espanya, en un context de descens generalitzat del 13 % al conjunt de l’Estat.

L’AVL reclama més recursos per a frenar la minimització del valencià

La presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Maria Àngels Francés, reclama voluntat política i més recursos per a consolidar el llegat dels 25 anys de la institució i frenar la minimització del valencià. En l’acte d’obertura del curs, l’AVL també ha distingit la revista Saó amb la Medalla de 2026.

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno, proclamades falleres majors de València 2027

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno han sigut proclamades fallera major i fallera major infantil de València per a 2027 en un acte solemne a lAjuntament, presidit per lalcaldessa María José Catalá.

Bernabé, Arcadi España i Torró encapçalen la llista del PSPV al Congrés per València

El PSPV-PSOE ha aprovat una llista molt renovada al Congrés per València, encapçalada per Pilar Bernabé, amb Arcadi España de número dos i Rebeca Torró de tres, de cara a les generals del 29 de novembre.

Jutgen nou acusats per un alijo de 32 quilos de cocaïna arribada des de Panamà

Nou persones s’enfronten a penes de fins a nou anys i mig de presó per introduir a Espanya més de 32 quilos de cocaïna ocults en un enviament d’aparells elèctrics cap a Orihuela.

Mompó crida a mobilitzar València per a canviar el rumb d’Espanya el 29N

Vicent Mompó insten el comitè de campanya del PP a València a bolcar-se en les generals del 29 de novembre per a impulsar un canvi polític a Espanya. El líder provincial reclama que la Comunitat Valenciana siga escoltada i tinga el pes que li correspon.