12.5 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Condemnats a dos anys de presó el Cuco i la seua mare per mentir en el judici de Marta del Castillo

La jutge del Penal 7 de Sevilla ha condemnat a dos anys de presó per fals testimoniatge a Francisco Javier García, ‘el Cuco’, i a la seua mare Rosalía García; a més del pagament d’una multa durant sis mesos a raó de huit euros diaris. La sentència s’ajusta així a la petició que havien fet els pares de Marta del Castillo i l’acusació popular exercida per l’Associació de Víctimes i Justícia de sol·licitar la pena màxima per aquest delicte, enfront dels ochos mesos que reclamava la Fiscalia.

La jutgessa, a més, els ha imposat a cadascun el pagament d’una multa de 1.440 euros (sis mesos, a raó de 8 euros diaris), així com el pagament, en concepte de responsabilitat civil, de 30.000 euros als pares de Marta, 15.000 euros per cada progenitor.

El delicte de fals testimoniatge comporta penes d’entre sis mesos i dos anys de presó, i multes de tres a sis mesos, de manera que la jutgessa ha optat en aquest cas per aplicar el càstig màxim “tenint en compte la naturalesa dels fets i el perjudici que ha pogut causar a l’Administració de Justícia”.

Fets provats

La magistrada considera provat que el Cuco i la seua mare van ser citats a declarar com a testimonis el 25 d’octubre i el 16 de novembre de 2011, respectivament, en el judici per l’assassinat de Marta que es va celebrar en l’Audiència de Sevilla, “concertant tots dos amb caràcter previ” juntament amb la parella de l’acusada -ja mort i investigat inicialment en aquesta causa- “una declaració concordant i coherent a fi de donar cobertura a l’actuació” de Francisco Javier durant la nit i la matinada del dia 24 de gener de 2009, tot això “sabent que faltaven a la veritat, i sense importar-los els perjudicis que això podia irrogar per a la família de la morta“.

Així, la jutgessa relata que el Cuco va declarar en 2011 que no havia estat en el pis del carrer León XIII on es va cometre el crim, sinó amb diversos amics, “en franges horàries diferents de les reals“, anant-se al seu domicili al voltant de les 23.30 hores, on es va trobar amb la parella de la seua mare, que havia eixit a tirar el fem, per a seguidament pujar fins a la seua casa i no eixir més. Però la veritat, afirma la sentència, “era molt diferent“, tal com ha quedat acreditat en les sentències ja fermes que van condemnar al Bufó quan era menor d’edat per un delicte d’encobriment.

Respecte a Rosalía, la mare del Cuco, la fallada emesa explica que en 2011 va manifestar al tribunal, “sabent que no era veritat“, que va eixir amb la seua parella a prendre unes copes al voltant de les 23.30 hores i que va tornar a la seua casa al voltant de les 1.30 o 2.00 de la matinada del 25 de gener, trobant al seu fill adormit, “quan la realitat era que van estar en el citat establiment fins a les 4.30 hores i no van trobar al seu fill a casa quan van arribar“.

El delicte de fals testimoniatge

La magistrada també analitza en la fallada el delicte de fals testimoniatge i assenyala que, “davant el reconeixement de fets pels acusats, s’ha faltat a la veritat en un judici per tots dos, sense haver d’entrar a valorar si pot o no declarar una persona com acusat i com a testimoni per una mateixa causa”, afegint que el precepte “és clar en castigar els que faltaren a la veritat en una causa judicial“. “Van ser tots dos advertits del delicte de fals testimoniatge en el qual podien incórrer en cas de no dir la veritat, per la qual cosa queda patent que tots dos cometen aquest delicte“, postil·la.

Segons argumenta, “faltar a la veritat en la declaració que es presta com a testimoni en un procediment judicial és delicte en la mesura que el testimoniatge és un dels mitjans de prova sobre els quals es puga basar la convicció del jutjador a l’hora de dictar una resolució judicial definitiva, de tal manera que és possible que un testimoniatge fals, si indueix a error al jutge o tribunal davant el qual es presta i és valorat com a vertader, provoque una resolució injusta, això és, un pronunciament que no es realitze el valor superior de la justícia i es lesione un interés que ha de ser protegit pel poder judicial“.

Aquesta és la raó fonamental per la qual, en una societat democràtica, el fals testimoniatge és tipificat com a delicte en la Llei penal, com així ho ha manifestat el Tribunal Suprem” en sentència, conclou la jutge.
L’advocada dels pares de Marta, Inmaculada Torres, ha assenyalat a l’eixida del jutjat que “estem satisfets amb la fallada“, encara que no ha volgut entrar en més valoracions fins no llegir la sentència en profunditat. En tot cas, ha incidit en la seua “satisfacció” amb la fallada, que “és el que esperàvem“.

Últimes notícies

Indonèsia manté fins al divendres la busca del xiquet valencià desaparegut en el naufragi de Komodo

Les autoritats indonèsies prolonguen l'operatiu per a localitzar a Quique, de 10 anys, desaparegut des del naufragi del 26 de desembre al Parc Nacional de Komodo. Després de trobar el dimarts el cos de Mateo i el casc del vaixell, el pla se centra en superfície i costes.

Llorca defén la col·laboració del PP en la investigació de la dana

Llorca ha sostingut que els dirigents del PP han col·laborat amb la investigació judicial sobre la dana del 29 d'octubre de 2024 i ha contrastat eixa actitud amb la del Govern d'Espanya.

El Govern recalca que el nou model de finançament serà per a totes les comunitats

En vespres de la reunió entre Sánchez i Junqueras, Elma Saiz ha subratllat que l'Executiu prepara un nou model de finançament per a totes les autonomies. Hisenda ho elabora i Moncloa reivindica recursos extra mentres ERC demana concrecions i augura 5.000 milions per a Catalunya.

Muñoz (PSPV) acusa el PP i a Pérez Llorca d’abocar a la Comunitat a la paràlisi

El síndic socialista ha retret al Consell falta de gestió i retard a rendir comptes fins a mitjan febrer. Assenyala carències en educació, sanitat i transport.

La jutgessa de la DANA cita a tres testimonis per contradiccions sobre el confinament

La instructora ha anomenat al subsecretari de Justícia i Interior, a l'advocat coordinador i a l'advocat general després d'un informe que xoca amb la versió d'un exalte càrrec. La causa també ha incorporat els wasaps entre Feijóo i Mazón del 29 d'octubre.

Alacant ha aconseguit la seua millor dada històrica en 2025 amb un 79% d’ocupació, segons APHA

Alacant ha aconseguit un 79% d'ocupació mitjana en 2025, el seu millor registre, amb un desembre al 60% i Nit de cap d'any per damunt del 90%. L'estirada de Nadal i la capitalitat gastronòmica ha afavorit la desestacionalització.

Gran campanya nadalenca dona pas a les rebaixes d’hivern amb moda i llar al capdavant

Les grans superfícies enllacen un Nadal sòlid, amb augments del 3-4%, amb les rebaixes fins al 28 de febrer i descomptes inicials del 50%. El gasto mig previst és de 125 euros i s'esperen 15.000 ocupacions temporals.

Ucraïna consolida el seu lideratge com a principal comunitat estrangera a Torrevieja

Torrevieja arranca 2026 amb 110.500 habitants, 4.150 més que un any abans. Ucraïna aconseguix 10.074 empadronats i es manté com la comunitat estrangera més nombrosa.