Els preus dels aliments nadalencs augmenten un 8,2% el mes de desembre

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que els aliments típicament nadalencs han incrementat el seu preu un 8,2% en comparació amb els preus que tenien a la fi de novembre.

Es tracta de la típica pujada de les dates nadalenques en les quals ens trobem. Com en anys anteriors les majors pujades se centren en els mariscos i peixos i són més moderades en les carns, les fruites i les verdures.

OCU segueix des de 2015 el preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en aquestes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa, als quals enguany s’incorporen Múrcia i Màlaga.

OCU recull el preu de 16 productes, el corder de llet per a rostir per quarts, el redó de vedella, la pularda, el polit, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses, les ostres i enguany s’afig la magrana.

D’acord amb els resultats de la tercera ona de l’estudi, 12 productes pugen de preu enfront de només 4 que baixen. Les cloïsses són el producte que més ha pujat, un 44% seguit dels percebes (33,6%) besuc (20,7%), el lluç (12,2%) i les ostres (11,2%). Les angules tenen enguany una pujada moderada (10,5%) i el llobarro pràcticament manté el seu preu (0,5% ). Els llagostins amb una baixada del -4,5% és l’excepció. En les carns les pujades són més moderades.

El pernil ibèric d’esquer és el producte que més puja (10%) i li segueixen el polit (3,8%) el corder (2,3%) i el redó de vedella (1,5%). La pularda és l’única carn que baixa de preu (-3,1%). Com és habitual, les fruites i verdures són els productes on predominen les baixades, pinya (-7,8%) i magrana (-5,2%) i només puja la llombarda (1,0%).

OCU destaca que al contrari del que va succeir en 2021, on les pujades de preus es van concentrar abans del pont, enguany es reprén el comportament habitual d’abans de la pandèmia, quan les pujades s’acceleren en la quinzena prèvia a Nadal. Els preus han pujat en els últims dies un 5,3%, repetint el patró d’altres anys, amb fortes pujades concentrades en mariscos i peixos i variacions més moderades en carns, fruites i verdures.

En comparació amb els nivells de preus de l’any passat, els preus han pujat un 4,2% i la majoria dels productes ha recuperat els nivells de preus de 2018-2019, de fet, cinc dels 16 productes de la cistella (corder, pularda, polit, llombarda i cloïsses) tenen els preus més elevats des de 2015, quan OCU va posar en marxa aquest observatori de preus nadalencs.

Amb les dades de preus a la mà, OCU reitera les seues recomanacions per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal. És convenient avançar les compres (sobretot en marisc i peix) o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

El Llevant iguala un dels seus millors inicis recents en Primera amb 5 punts

El Llevant ha iniciat la Lliga 26-27 amb cinc punts en quatre jornades, un balanç que millora diversos començaments recents en Primera Divisió, tot i quedar per darrere del registre del curs 2019-20 i molt lluny del històric de 2011-12.

La vivenda puja un 13% en la Comunitat Valenciana en només tres mesos

El preu de la vivenda ha augmentat un 13% en la Comunitat Valenciana en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana estatal del 12,2%, segons l’INE.

La protesta mensual per la DANA ix de València i arribarà a Alacant el 26 de setembre

La mobilització mensual per la gestió de la DANA de 2024 i contra l’expresident Carlos Mazón se celebrarà el 26 de setembre a Alacant, la primera vegada fora de la província de València. Les entitats reclamen que l’exdirigent deixe l’escó i declare davant la jutgessa de Catarroja.

El Valencia CF encadena el pitjor inici golejador de la seua història

El Valencia CF només ha marcat un gol en les quatre primeres jornades de Lliga, el seu pitjor inici anotador històric, tot i sumar un punt i no signar el seu peor registre quant a punts.

Nit sufocant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa valenciana

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, en una nova nit tòrrida al conjunt del litoral valencià, on moltes localitats no han baixat dels 25 graus.

Setmana de cel ras i calor intensa a València i al sud d’Alacant

Les màximes han baixat a Castelló però es manté la calor intensa a València i al sud d’Alacant, amb cels rasos i avisos de temperatures elevades també per a dimarts.

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.