Els preus dels aliments nadalencs augmenten un 8,2% el mes de desembre

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que els aliments típicament nadalencs han incrementat el seu preu un 8,2% en comparació amb els preus que tenien a la fi de novembre.

Es tracta de la típica pujada de les dates nadalenques en les quals ens trobem. Com en anys anteriors les majors pujades se centren en els mariscos i peixos i són més moderades en les carns, les fruites i les verdures.

OCU segueix des de 2015 el preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en aquestes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa, als quals enguany s’incorporen Múrcia i Màlaga.

OCU recull el preu de 16 productes, el corder de llet per a rostir per quarts, el redó de vedella, la pularda, el polit, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses, les ostres i enguany s’afig la magrana.

D’acord amb els resultats de la tercera ona de l’estudi, 12 productes pugen de preu enfront de només 4 que baixen. Les cloïsses són el producte que més ha pujat, un 44% seguit dels percebes (33,6%) besuc (20,7%), el lluç (12,2%) i les ostres (11,2%). Les angules tenen enguany una pujada moderada (10,5%) i el llobarro pràcticament manté el seu preu (0,5% ). Els llagostins amb una baixada del -4,5% és l’excepció. En les carns les pujades són més moderades.

El pernil ibèric d’esquer és el producte que més puja (10%) i li segueixen el polit (3,8%) el corder (2,3%) i el redó de vedella (1,5%). La pularda és l’única carn que baixa de preu (-3,1%). Com és habitual, les fruites i verdures són els productes on predominen les baixades, pinya (-7,8%) i magrana (-5,2%) i només puja la llombarda (1,0%).

OCU destaca que al contrari del que va succeir en 2021, on les pujades de preus es van concentrar abans del pont, enguany es reprén el comportament habitual d’abans de la pandèmia, quan les pujades s’acceleren en la quinzena prèvia a Nadal. Els preus han pujat en els últims dies un 5,3%, repetint el patró d’altres anys, amb fortes pujades concentrades en mariscos i peixos i variacions més moderades en carns, fruites i verdures.

En comparació amb els nivells de preus de l’any passat, els preus han pujat un 4,2% i la majoria dels productes ha recuperat els nivells de preus de 2018-2019, de fet, cinc dels 16 productes de la cistella (corder, pularda, polit, llombarda i cloïsses) tenen els preus més elevats des de 2015, quan OCU va posar en marxa aquest observatori de preus nadalencs.

Amb les dades de preus a la mà, OCU reitera les seues recomanacions per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal. És convenient avançar les compres (sobretot en marisc i peix) o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Anuncios

Últimes notícies

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del rebuig de Donald Trump al castellà i utilitza eixe episodi per a reflexionar sobre el supremacisme lingüístic i la situació de les llengües minoritzades, especialment el valencià

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.