8.8 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Els preus dels aliments nadalencs augmenten un 8,2% el mes de desembre

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que els aliments típicament nadalencs han incrementat el seu preu un 8,2% en comparació amb els preus que tenien a la fi de novembre.

Es tracta de la típica pujada de les dates nadalenques en les quals ens trobem. Com en anys anteriors les majors pujades se centren en els mariscos i peixos i són més moderades en les carns, les fruites i les verdures.

OCU segueix des de 2015 el preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en aquestes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa, als quals enguany s’incorporen Múrcia i Màlaga.

OCU recull el preu de 16 productes, el corder de llet per a rostir per quarts, el redó de vedella, la pularda, el polit, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses, les ostres i enguany s’afig la magrana.

D’acord amb els resultats de la tercera ona de l’estudi, 12 productes pugen de preu enfront de només 4 que baixen. Les cloïsses són el producte que més ha pujat, un 44% seguit dels percebes (33,6%) besuc (20,7%), el lluç (12,2%) i les ostres (11,2%). Les angules tenen enguany una pujada moderada (10,5%) i el llobarro pràcticament manté el seu preu (0,5% ). Els llagostins amb una baixada del -4,5% és l’excepció. En les carns les pujades són més moderades.

El pernil ibèric d’esquer és el producte que més puja (10%) i li segueixen el polit (3,8%) el corder (2,3%) i el redó de vedella (1,5%). La pularda és l’única carn que baixa de preu (-3,1%). Com és habitual, les fruites i verdures són els productes on predominen les baixades, pinya (-7,8%) i magrana (-5,2%) i només puja la llombarda (1,0%).

OCU destaca que al contrari del que va succeir en 2021, on les pujades de preus es van concentrar abans del pont, enguany es reprén el comportament habitual d’abans de la pandèmia, quan les pujades s’acceleren en la quinzena prèvia a Nadal. Els preus han pujat en els últims dies un 5,3%, repetint el patró d’altres anys, amb fortes pujades concentrades en mariscos i peixos i variacions més moderades en carns, fruites i verdures.

En comparació amb els nivells de preus de l’any passat, els preus han pujat un 4,2% i la majoria dels productes ha recuperat els nivells de preus de 2018-2019, de fet, cinc dels 16 productes de la cistella (corder, pularda, polit, llombarda i cloïsses) tenen els preus més elevats des de 2015, quan OCU va posar en marxa aquest observatori de preus nadalencs.

Amb les dades de preus a la mà, OCU reitera les seues recomanacions per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal. És convenient avançar les compres (sobretot en marisc i peix) o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La UPV ret homenatge al gremi d’artistes fallers amb un mural

La UPV dedica un mural al gremi d'artistes fallers que recrea un taller tradicional i combina ciència, falles i divulgació amb perspectiva de gènere. L'obra, inspirada en ninots premiats de La Ciència als Falles, acompanya la tercera edició del concurs, obert fins al 14 de març.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Detinguts tres hòmens i ingressats a la presó per enviar càpsules seques de cascall a Màlaga, Àvila, Mallorca i els Estats Units. La Guàrdia Civil va confiscar 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete i va destapar la xarxa en l'operació Guru25.

Dos menors i deu dones assassinades en l’arrancada de 2026; sis casos tenien denúncies prèvies

L'inici de 2026 se salda amb 10 dones assassinades i dos crims vicaris contra menors. En sis casos hi havia denúncies prèvies, però la protecció va fallar.

Dos anys de l’incendi de Campanar: l’edifici avança en la seua reconstrucció integral

El residencial de Campanar complix dos anys de l'incendi amb les obres de rehabilitació ja encarrilades. Els veïns commemoren a les víctimes i miren al retorn a casa.

Relleva, la primera incubadora d’agricultors cooperativistes

Anecoop impulsa Relleva, un programa pioner que professionalitza a jóvens agricultors en cooperatives valencianes amb plans de negoci, mentoria i comunitat. Tres històries mostren que del camp es pot viure amb gestió i visió empresarial.

L’edat més comuna a Espanya és 49 anys i es repetix en la Comunitat Valenciana

L'INE situa en 49 anys l'edat més repetida a Espanya i en 12 comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana. En àrees despoblades la moda escala fins a 61 anys.

Dissabte solejat i poc vent en la Comunitat Valenciana

El cel estarà buidat este dissabte, amb algun interval de núvols baixos en el sud d'Alacant a primeres hores i vent fluix amb brises a la vesprada. Les màximes pujaran a l'interior nord de Castelló, baixaran lleugerament en el litoral i es mantindran en la resta.

Pascual va revelar que van decidir al matí que Punter jugara i va negar una estratègia

El tècnic del Barcelona va explicar que la participació de Kevin Punter es va tancar el mateix matí de l'encreuament de quarts davant UCAM Murcia i va rebutjar que fora una maniobra. Va defendre que van seguir el pla mèdic i va valorar un dol igualat resolt en l'últim quart.