Els preus dels aliments nadalencs augmenten un 8,2% el mes de desembre

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que els aliments típicament nadalencs han incrementat el seu preu un 8,2% en comparació amb els preus que tenien a la fi de novembre.

Es tracta de la típica pujada de les dates nadalenques en les quals ens trobem. Com en anys anteriors les majors pujades se centren en els mariscos i peixos i són més moderades en les carns, les fruites i les verdures.

OCU segueix des de 2015 el preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en aquestes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa, als quals enguany s’incorporen Múrcia i Màlaga.

OCU recull el preu de 16 productes, el corder de llet per a rostir per quarts, el redó de vedella, la pularda, el polit, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses, les ostres i enguany s’afig la magrana.

D’acord amb els resultats de la tercera ona de l’estudi, 12 productes pugen de preu enfront de només 4 que baixen. Les cloïsses són el producte que més ha pujat, un 44% seguit dels percebes (33,6%) besuc (20,7%), el lluç (12,2%) i les ostres (11,2%). Les angules tenen enguany una pujada moderada (10,5%) i el llobarro pràcticament manté el seu preu (0,5% ). Els llagostins amb una baixada del -4,5% és l’excepció. En les carns les pujades són més moderades.

El pernil ibèric d’esquer és el producte que més puja (10%) i li segueixen el polit (3,8%) el corder (2,3%) i el redó de vedella (1,5%). La pularda és l’única carn que baixa de preu (-3,1%). Com és habitual, les fruites i verdures són els productes on predominen les baixades, pinya (-7,8%) i magrana (-5,2%) i només puja la llombarda (1,0%).

OCU destaca que al contrari del que va succeir en 2021, on les pujades de preus es van concentrar abans del pont, enguany es reprén el comportament habitual d’abans de la pandèmia, quan les pujades s’acceleren en la quinzena prèvia a Nadal. Els preus han pujat en els últims dies un 5,3%, repetint el patró d’altres anys, amb fortes pujades concentrades en mariscos i peixos i variacions més moderades en carns, fruites i verdures.

En comparació amb els nivells de preus de l’any passat, els preus han pujat un 4,2% i la majoria dels productes ha recuperat els nivells de preus de 2018-2019, de fet, cinc dels 16 productes de la cistella (corder, pularda, polit, llombarda i cloïsses) tenen els preus més elevats des de 2015, quan OCU va posar en marxa aquest observatori de preus nadalencs.

Amb les dades de preus a la mà, OCU reitera les seues recomanacions per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal. És convenient avançar les compres (sobretot en marisc i peix) o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

L’alumne amb millor nota de la Comunitat estudiarà Medicina a la UMH

Ricardo Regalado, alumne del col·legi La Purísima de Torrevieja, ha aconseguit un 13,92 sobre 14 en la PAU i cursarà Medicina a la Universitat Miguel Hernández, al campus de Sant Joan d’Alacant.

Rovira recorda que l’‘Extra FLA’ és deute i que a la Comunitat no li regalen res

El conseller d’Hisenda José Antonio Rovira ha remarcat que l’‘Extra FLA’ és nou endeutament i que el Govern central només ingressa a la Comunitat Valenciana el que li correspon per llei.

Set dies de paros en TRAM d’Alacant durant les Fogueres i quatre en Metrovalència este juny

Els maquinistes de FGV han convocat un nou cicle de paros entre el 19 i el 30 de juny, amb set jornades en TRAM d’Alacant, que coincidixen amb les Fogueres, i quatre dies en Metrovalència, per a reclamar més seguretat operacional i millores professionals.

Registre policial a la clínica del logopeda assassinat per uns possibles abusos a un menor

Agents d'Homicidis i Policia Científica de la Policia Nacional han registrat la clínica logopèdica de València on un pare ha assassinat el professional que tractava el seu fill de 2 anys, després de sospitar d'uns possibles abusos sexuals al menor.

Simulacre a la platja del Postiguet amb moto aquàtica i dron per a millorar els rescats

El servici de Salvament i Socorrisme i la Unitat de Platges de la Policia Local d'Alacant han provat al Postiguet un protocol de rescat amb moto aquàtica i dron per a comprovar el temps de resposta davant una emergència en l'aigua.

Cárdenas afronta la final amb el Barça complint el somni de jugar contra els seus ídols

El base del Valencia Basket Álvaro Cárdenas ha explicat que és una il·lusió especial disputar la final de la Lliga Endesa contra el Barça i enfrontar-se a bases com Nico Laprovittola, jugadors que havia seguit per televisió.

El nou trasvasament Tajo-Segura aportarà 120 hectòmetres cúbics en juny i juliol

La Comissió d'Explotació de l'Aqüeducte Tajo-Segura ha autoritzat un nou enviament de 120 hectòmetres cúbics per als mesos de juny i juliol, 60 cada mes, mentres els municipis riberenys critiquen que encara no s'han actualitzat les regles d'explotació.

Els pantans del Xúquer i del Segura perden aigua però resisten millor que la mitjana estatal

Les reserves dels pantans del Xúquer i del Segura han baixat un 0,8 % i un 0,3 % en lúltima setmana, per davall del descens mitjà espanyol del 0,9 %, ambdós per damunt del 50 % de la seua capacitat.