Els preus dels aliments nadalencs augmenten un 8,2% el mes de desembre

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que els aliments típicament nadalencs han incrementat el seu preu un 8,2% en comparació amb els preus que tenien a la fi de novembre.

Es tracta de la típica pujada de les dates nadalenques en les quals ens trobem. Com en anys anteriors les majors pujades se centren en els mariscos i peixos i són més moderades en les carns, les fruites i les verdures.

OCU segueix des de 2015 el preu d’una sèrie d’aliments típicament nadalencs i de gran demanda en aquestes dates, en mercats municipals, supermercats i hipermercats d’Albacete, Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla, València, Valladolid i Saragossa, als quals enguany s’incorporen Múrcia i Màlaga.

OCU recull el preu de 16 productes, el corder de llet per a rostir per quarts, el redó de vedella, la pularda, el polit, el pernil ibèric d’esquer al tall, la llombarda, la pinya, el besuc, el llobarro d’aqüicultura, el lluç al tall, les angules, els llagostins cuits, els percebes gallecs, les cloïsses, les ostres i enguany s’afig la magrana.

D’acord amb els resultats de la tercera ona de l’estudi, 12 productes pugen de preu enfront de només 4 que baixen. Les cloïsses són el producte que més ha pujat, un 44% seguit dels percebes (33,6%) besuc (20,7%), el lluç (12,2%) i les ostres (11,2%). Les angules tenen enguany una pujada moderada (10,5%) i el llobarro pràcticament manté el seu preu (0,5% ). Els llagostins amb una baixada del -4,5% és l’excepció. En les carns les pujades són més moderades.

El pernil ibèric d’esquer és el producte que més puja (10%) i li segueixen el polit (3,8%) el corder (2,3%) i el redó de vedella (1,5%). La pularda és l’única carn que baixa de preu (-3,1%). Com és habitual, les fruites i verdures són els productes on predominen les baixades, pinya (-7,8%) i magrana (-5,2%) i només puja la llombarda (1,0%).

OCU destaca que al contrari del que va succeir en 2021, on les pujades de preus es van concentrar abans del pont, enguany es reprén el comportament habitual d’abans de la pandèmia, quan les pujades s’acceleren en la quinzena prèvia a Nadal. Els preus han pujat en els últims dies un 5,3%, repetint el patró d’altres anys, amb fortes pujades concentrades en mariscos i peixos i variacions més moderades en carns, fruites i verdures.

En comparació amb els nivells de preus de l’any passat, els preus han pujat un 4,2% i la majoria dels productes ha recuperat els nivells de preus de 2018-2019, de fet, cinc dels 16 productes de la cistella (corder, pularda, polit, llombarda i cloïsses) tenen els preus més elevats des de 2015, quan OCU va posar en marxa aquest observatori de preus nadalencs.

Amb les dades de preus a la mà, OCU reitera les seues recomanacions per a aquells consumidors que vulguen evitar les pujades típiques de Nadal. És convenient avançar les compres (sobretot en marisc i peix) o substituir els productes més cars per altres alternatius més econòmics, que, encara que tinguen menys demanda, poden resultar igual d’interessants des d’un punt de vista nutricional.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.