La princesa Leonor jura la Constitució Espanyola

Leonor, la princesa d’Astúries, ha jurat la Constitució Espanyola, davant de les Corts Generals, en una sessió solemne en què ha estat acompanyada per Ses Majestats els Reis i per la seua germana la Infanta Donya Sofia.

La Princesa d’Astúries ha jurat la Carta Magna, com ho va fer el seu pare, el 30 de gener de 1986, en complir la majoria d’edat, en aplicació de l’article 61.2 de la Constitució Espanyola: «El Príncep hereu, en assolir la majoria d’edat, i el Regent o Regents en fer-se càrrec de les seues funcions, prestaran el mateix jurament, així com el de fidelitat al Rei».

Davant la mirada de Sa Majestats els Reis, la seua germana la Infanta Sofia, el president del Govern, Pedro Sánchez; la presidenta del Congrés, Francina Armengol; i diverses autoritats presents, la Princesa Leonor ha realitzat el jurament sobre el mateix exemplar en què ho va fer el seu pare fa 37 anys, al qual se li ha afegit un encart de les reformes dels articles 13 i 135, les úniques aprovades fins ara.

D’esta manera, la Princesa d’Astúries ha declarat: “Jure exercir fidelment les meues funcions, guardar i fer guardar la Constitució i les lleis, respectar els drets dels ciutadans i de les comunitats autònomes i fidelitat al Rei”.

Després d’estes paraules, la presidenta del Congreso, Francina Armengol, ha certificat el jurament, fent ús de les paraules que al seu dia va fer servir el llavors president de la Cambra Baixa, Gregorio Peces-Barba, que ha rematat amb un “visca la Constitució, visca Espanya i visca el Rei“. Armengol en el seu discurs ha apel·lat a la «diversitat» d’Espanya i als reptes pendent com la lluita contra la violència de gènere, a més de citar diversos poetes, així com versos en valencià, gallec i basc.

Tot seguit, la Sala de les Corts Generals ha rendit un fort aplaudiment, que s’ha prolongat durant gairebé cinc minuts, per a la Princesa Leonor. De la mateixa manera, la Princesa d’Astúries ha rebut les medalles de cada del Congrés dels Diputats i el Senat de mà dels seus presidents, unes insígnies que ha lluït durant tota la Jura el Rei Felipe VI, igual que el Toisó d’Or.

Este acte també ha estat marcat per l‘absència de diversos ministres en funcions com les dos de Podem, Ione Belarra i Irene Montero, i el d’Esquerra Unida, Alberto Garzón; així com diversos representants d’ERC, Junts, EH Bildu, PNB i BNG, o Compromís-Sumar. Tampoc no han assistit a la jura el lehendakari, Íñigo Urkullu, i el president de la Generalitat, Pere Aragones, així com la presidenta de Cantàbria, Maria José Saénz de Buruaga, encara que per motius d’agenda en haver d’aprovar els pressupostos de l’autonomia.

Una vegada ha finalitzat l’acte de jurament de la Constitució en el Congrés dels Diputats, els Reis al costat de la Princesa d’Astúries i la Infanta Donya Sofia s’han traslladat al Palau Real de Madrid, donde s’imposarà a la Princesa d’Astúries el Collar de la Reial i Distingida Ordre Espanyola de Carles III en presència dels poders de l’Estat. Tot seguit, oferiran un dinar a una representació de les altes institucions de l’Estat.

La Jura en imatges

Últimes notícies

Sanitat generalitzarà la prescripció diferida d’antibiòtics per a evitar tractaments innecessaris

L’Aemps està treballant amb les comunitats autònomes per a estendre la prescripció diferida d’antibiòtics i retirar les caixes de 30 comprimits en 2027, amb l’objectiu de reduir el consum injustificat i frenar les resistències.

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h al nord de Castelló este dijous

L’Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per vent en la mitat nord de Castelló, amb ratxes que poden arribar als 80 km/h.

Avis de ruixats i tronades fortes de bon matí a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’esperen cels nuosos a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades localment fortes de matinada i a primeres hores, i temperatures lleugerament més baixes.

Les pluges deixen fins a 8,4 l/m² a l’interior de la província de València en huit hores

Les precipitacions de la nit han afectat sobretot comarques interiors de la província de València, amb màxims de 8,4 l/m² a Castielfabib. Aemet ha activat l’avís groc a València, Alacant i el sud de Castelló per possibles ruixats intensos amb tronades i granís.

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.