11.3 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

La princesa Leonor jura la Constitució Espanyola

Leonor, la princesa d’Astúries, ha jurat la Constitució Espanyola, davant de les Corts Generals, en una sessió solemne en què ha estat acompanyada per Ses Majestats els Reis i per la seua germana la Infanta Donya Sofia.

La Princesa d’Astúries ha jurat la Carta Magna, com ho va fer el seu pare, el 30 de gener de 1986, en complir la majoria d’edat, en aplicació de l’article 61.2 de la Constitució Espanyola: “El Príncep hereu, en assolir la majoria d’edat, i el Regent o Regents en fer-se càrrec de les seues funcions, prestaran el mateix jurament, així com el de fidelitat al Rei”.

Davant la mirada de Sa Majestats els Reis, la seua germana la Infanta Sofia, el president del Govern, Pedro Sánchez; la presidenta del Congrés, Francina Armengol; i diverses autoritats presents, la Princesa Leonor ha realitzat el jurament sobre el mateix exemplar en què ho va fer el seu pare fa 37 anys, al qual se li ha afegit un encart de les reformes dels articles 13 i 135, les úniques aprovades fins ara.

D’esta manera, la Princesa d’Astúries ha declarat: “Jure exercir fidelment les meues funcions, guardar i fer guardar la Constitució i les lleis, respectar els drets dels ciutadans i de les comunitats autònomes i fidelitat al Rei”.

Després d’estes paraules, la presidenta del Congreso, Francina Armengol, ha certificat el jurament, fent ús de les paraules que al seu dia va fer servir el llavors president de la Cambra Baixa, Gregorio Peces-Barba, que ha rematat amb un “visca la Constitució, visca Espanya i visca el Rei“. Armengol en el seu discurs ha apel·lat a la “diversitat” d’Espanya i als reptes pendent com la lluita contra la violència de gènere, a més de citar diversos poetes, així com versos en valencià, gallec i basc.

Tot seguit, la Sala de les Corts Generals ha rendit un fort aplaudiment, que s’ha prolongat durant gairebé cinc minuts, per a la Princesa Leonor. De la mateixa manera, la Princesa d’Astúries ha rebut les medalles de cada del Congrés dels Diputats i el Senat de mà dels seus presidents, unes insígnies que ha lluït durant tota la Jura el Rei Felipe VI, igual que el Toisó d’Or.

Este acte també ha estat marcat per l‘absència de diversos ministres en funcions com les dos de Podem, Ione Belarra i Irene Montero, i el d’Esquerra Unida, Alberto Garzón; així com diversos representants d’ERC, Junts, EH Bildu, PNB i BNG, o Compromís-Sumar. Tampoc no han assistit a la jura el lehendakari, Íñigo Urkullu, i el president de la Generalitat, Pere Aragones, així com la presidenta de Cantàbria, Maria José Saénz de Buruaga, encara que per motius d’agenda en haver d’aprovar els pressupostos de l’autonomia.

Una vegada ha finalitzat l’acte de jurament de la Constitució en el Congrés dels Diputats, els Reis al costat de la Princesa d’Astúries i la Infanta Donya Sofia s’han traslladat al Palau Real de Madrid, donde s’imposarà a la Princesa d’Astúries el Collar de la Reial i Distingida Ordre Espanyola de Carles III en presència dels poders de l’Estat. Tot seguit, oferiran un dinar a una representació de les altes institucions de l’Estat.

La Jura en imatges

Últimes notícies

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.

Pérez Llorca ha defés que el PP és l’únic que ha assumit responsabilitats per la dana

El president ha subratllat que el temporal va posar a prova a totes les administracions i ha reivindicat que el PP ha demanat perdó i assumit errors. També ha demanat no polititzar l'accident de tren a Còrdova.