24.1 C
València
Dimecres, 15 octubre, 2025

La princesa Leonor jura la Constitució Espanyola

Leonor, la princesa d’Astúries, ha jurat la Constitució Espanyola, davant de les Corts Generals, en una sessió solemne en què ha estat acompanyada per Ses Majestats els Reis i per la seua germana la Infanta Donya Sofia.

La Princesa d’Astúries ha jurat la Carta Magna, com ho va fer el seu pare, el 30 de gener de 1986, en complir la majoria d’edat, en aplicació de l’article 61.2 de la Constitució Espanyola: “El Príncep hereu, en assolir la majoria d’edat, i el Regent o Regents en fer-se càrrec de les seues funcions, prestaran el mateix jurament, així com el de fidelitat al Rei”.

Davant la mirada de Sa Majestats els Reis, la seua germana la Infanta Sofia, el president del Govern, Pedro Sánchez; la presidenta del Congrés, Francina Armengol; i diverses autoritats presents, la Princesa Leonor ha realitzat el jurament sobre el mateix exemplar en què ho va fer el seu pare fa 37 anys, al qual se li ha afegit un encart de les reformes dels articles 13 i 135, les úniques aprovades fins ara.

D’esta manera, la Princesa d’Astúries ha declarat: “Jure exercir fidelment les meues funcions, guardar i fer guardar la Constitució i les lleis, respectar els drets dels ciutadans i de les comunitats autònomes i fidelitat al Rei”.

Després d’estes paraules, la presidenta del Congreso, Francina Armengol, ha certificat el jurament, fent ús de les paraules que al seu dia va fer servir el llavors president de la Cambra Baixa, Gregorio Peces-Barba, que ha rematat amb un “visca la Constitució, visca Espanya i visca el Rei“. Armengol en el seu discurs ha apel·lat a la “diversitat” d’Espanya i als reptes pendent com la lluita contra la violència de gènere, a més de citar diversos poetes, així com versos en valencià, gallec i basc.

Tot seguit, la Sala de les Corts Generals ha rendit un fort aplaudiment, que s’ha prolongat durant gairebé cinc minuts, per a la Princesa Leonor. De la mateixa manera, la Princesa d’Astúries ha rebut les medalles de cada del Congrés dels Diputats i el Senat de mà dels seus presidents, unes insígnies que ha lluït durant tota la Jura el Rei Felipe VI, igual que el Toisó d’Or.

Este acte també ha estat marcat per l‘absència de diversos ministres en funcions com les dos de Podem, Ione Belarra i Irene Montero, i el d’Esquerra Unida, Alberto Garzón; així com diversos representants d’ERC, Junts, EH Bildu, PNB i BNG, o Compromís-Sumar. Tampoc no han assistit a la jura el lehendakari, Íñigo Urkullu, i el president de la Generalitat, Pere Aragones, així com la presidenta de Cantàbria, Maria José Saénz de Buruaga, encara que per motius d’agenda en haver d’aprovar els pressupostos de l’autonomia.

Una vegada ha finalitzat l’acte de jurament de la Constitució en el Congrés dels Diputats, els Reis al costat de la Princesa d’Astúries i la Infanta Donya Sofia s’han traslladat al Palau Real de Madrid, donde s’imposarà a la Princesa d’Astúries el Collar de la Reial i Distingida Ordre Espanyola de Carles III en presència dels poders de l’Estat. Tot seguit, oferiran un dinar a una representació de les altes institucions de l’Estat.

La Jura en imatges

Últimes notícies

El Suprem manté en llibertat a Ábalos i rebutja la presó sol·licitada en el cas Koldo

El Tribunal Suprem manté en llibertat a José Luis Ábalos amb les mesures cautelars vigents i descarta la presó o una fiança de 650.000 euros. En paral·lel, Koldo García demana anul·lar la causa per investigar fets no emparats pel suplicatori.

VDS 2025 reunirà a València a 12.000 assistents i fundadors d’unicorns amb focus en IA

L'octava edició de VDS se celebra el 22 i 23 d'octubre a la Ciutat de les Arts i les Ciències amb un enfocament pràctic i transversal. Participaran 3.000 startups, 800 inversors i referents globals de companyies unicorn.

L’oposició titlla d’incomplet el llistat de crides de Mazón i Compromís acudirà a la Justícia

L'oposició en Les Corts veu incomplet el llistat de 26 crides de Mazón del dia de la DANA. Compromís recorrerà al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

Morant valora el compromís de donar veu a les víctimes de la DANA en el Congrés

La comissió d'investigació sobre la DANA arrancarà amb el testimoniatge de les víctimes abans de cridar a Sánchez i Mazón. El pla en dos fases ja està registrat.

Compromís acusa el PP d’un comentari sobre Auschwitz dirigit a Juan Bordera

Compromís acusa el diputat popular Manuel Pérez Fenoll de proferir una al·lusió a Auschwitz contra Juan Bordera en l'arrancada del ple. El PP demana no agitar el carrer i Bordera critica un acord de pau que considera insuficient.

Albares inaugura a la Xina la seu de la UPV, primer campus espanyol a l’estranger

L'Institut de la UPV en la Universitat de Beihang obri en Hangzhou com a primer centre espanyol amb docència oficial fora del país i reforça els llaços amb la Xina.

Detinguda a Torrent l’administradora d’un estudi d’arquitectura per estafa de 22.000 euros

La Policia Nacional arresta a l'administradora d'un estudi per presumpta estafa i falsedat documental després d'exigir pagaments per tràmits urbanístics que mai es van realitzar. El client va abonar quasi 22.000 euros i va descobrir l'engany en consultar a l'ajuntament.

Mazón remet a la comissió el llistat de 26 crides que va realitzar durant la DANA del 29-O

Presidència ha enviat a les Corts el detall de 26 crides realitzades el 29 d'octubre, algunes des del mòbil d'un col·laborador per fallades tècniques. El registre abasta contactes amb càrrecs autonòmics, Govern, líders polítics i l'operadora.