20.6 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, consells per a evitar el robatori de dades

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha llançat, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), una campanya informativa per a conscienciar a la ciutadania sobre com han de protegir el mòbil de ciberatacs.

Sota el nom ‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, l’entitat especialitzada en ciberseguretat, dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), informarà sobre les mesures que poden posar en marxa els usuaris i usuàries de dispositius mòbils per a evitar ser víctimes de ciberatacs, reconéixer una infecció realitzada amb programes maliciosos –malware– i protegir les seues dades privades o el de les organitzacions en les quals desenvolupen la seua vida professional.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que en l’actualitat “és fonamental aprendre a protegir els nostres mòbils dels ciberdelincuentes, ja que és un risc al qual estem tots exposats. A més, des de principis de febrer, s’ha detectat un augment del 500% en els intents d’enviament de ‘malware’ per a mòbils a Europa, una tendència que només pot continuar augmentant a causa de l’enorme ús que es realitza de la missatgeria mòbil“.

Per part seua, el director general de TIC, José Manuel García Duarte, ha indicat que en els últims temps “alguns programes maliciosos per a mòbils, com spyware o Pegasus, han copat les portades dels mitjans de comunicació, generant una certa alarma social, per la qual cosa des de la DGTIC hem considerat que és necessari posar una mica de llum en aquest tema, amb alguns consells bàsics que permeten a qualsevol persona posar el seu mòbil fora de perill“.

Durant les pròximes setmanes, CSIRT-CV llançarà una sèrie composta per deu recomanacions de ciberseguretat per a aplicar en l’ús de dispositius mòbils, amb informació i recursos, com a apps, guies i microcursos.

La campanya podrà seguir-se a través de les xarxes socials del centre en Face-book (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv) i en el portal especialitzat en formació i conscienciació en ciberseguretat de la Generalitat (consultar ací).

El centre incidirà en missatges relacionats amb com reforçar la seguretat dels mòbils mitjançant l’ús de programes antivirus i de verificació dels nivells de seguretat; la protecció de l’accés al dispositiu amb PIN, patró, contrasenya i sistemes d’identificació biomètrica (reconeixement facial o empremta dactilar); l’actualització constant del sistema operatiu, les aplicacions i l’antivirus; o el xifratge de dades.

A més, oferirà consells per a reconéixer quan està infectat un mòbil; quines apps són segures i quins no han de descarregar-se; quines precaucions s’han de prendre amb els permisos que s’atorguen a les apps o en l’ús de xarxes wifi públiques o sense contrasenya; quan s’han de desactivar les connexions bluetooth, wi-fi o la ubicació del mòbil; com recuperar informació; i com protegir-se del robatori de dades mitjançant ‘phishing’ i ‘smishing’

Labor de conscienciació

La campanya de CSIRT-CV forma part de la intensa activitat de formació i conscienciació en ciberseguretat que duu a terme la DGTIC a través del centre. CSIRT-CV, a més, ha realitzat diverses campanyes similars, entre les quals destaquen ‘10 ciberamenaces que han marcat 2021‘, ’10 consells per a no ser víctima del frau del CEO’, ‘Ciberseguretat, una assignatura pendent’ i ‘Deu recomanacions de ciberseguretat per a equips domèstics’.

L’objectiu del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat és millorar la seguretat dels sistemes d’informació dins del seu àmbit, així com promoure una cultura de la seguretat i bones pràctiques en l’ús de les noves tecnologies entre la ciutadania, les empreses i l’Administració.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’exclusió voluntària de Mazón en la dana va ser decisiva en les morts, segons la jutgessa

La magistrada que instruïx la gestió de la dana a València sosté que l'exclusió voluntària de Carlos Mazón durant l'emergència va tindre un paper decisiu en els 230 morts i en les lesions del 29 d'octubre de 2024.

El València Basket es reforça amb l’exterior francesa Kendra Chery després de la seua eixida del Jairis

El València Basket ha fitxat l'exterior francesa Kendra Chery després de rescindir amb el Jairis. Recuperada de la seua lesió de genoll, ha passat la revisió mèdica i se suma als entrenaments.

Pérez Llorca defén que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la dana

Pérez Llorca ha defés que el seu partit i Carlos Mazón ja van assumir la responsabilitat per la dana, contrastant-lo amb la de l'Estat. Ha reiterat el seu respecte a les víctimes i ha detallat disculpes i mesures de suport i coordinació.

Bustinduy denuncia una persecució insuportable contra Mónica Oltra després de l’orde de juí oral

El ministre Pablo Bustinduy ha denunciat una persecució contra Mónica Oltra després de conéixer-se l'orde d'obrir juí oral. Ha oferit el seu suport i ha emmarcat el cas en un assetjament més ampli a l'esquerra.

L’oposició insistix en la dimissió de Barcala per irregularitats en vivendes públiques d’Alacant

PSPV-PSOE i Compromís han reclamat de nou l'eixida de l'alcalde després d'una inspecció policial en les VPP de la Platja de Sant Joan que ha revelat empadronaments absents i beneficiaris repetits. Els grups qüestionen la investigació municipal i demanen apartar a funcionaris assenyalats.

Renzo Saravia es presenta al València i apunta a guanyar-se la continuïtat

El lateral argentí, fitxat fins a final de temporada, va afirmar que seria un somni quedar-se a llarg termini i que buscarà guanyar-li'l en els 13 partits de lliga restants.

La jutgessa de la DANA eleva al TSJCV una exposició perquè investigue a Carlos Mazón

La jutgessa de Catarroja ha remés al TSJCV una exposició raonada perquè investigue al expresident Carlos Mazón per la gestió de la DANA. El trasllat obeïx a la seua condició d'aforat com a diputat en Les Corts.

Gradolí avisa que no hi haurà normalitat si es protegix a Mazón

La presidenta de Víctimes de la Dana ha assenyalat a Carlos Mazón com a principal responsable de les 230 morts i ha demanat a les Corts que esclarisquen què va fallar i qui va decidir no actuar.