‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, consells per a evitar el robatori de dades

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha llançat, a través del Centre de Seguretat de TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV), una campanya informativa per a conscienciar a la ciutadania sobre com han de protegir el mòbil de ciberatacs.

Sota el nom ‘Protegeix el teu mòbil de ciberatacs’, l’entitat especialitzada en ciberseguretat, dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), informarà sobre les mesures que poden posar en marxa els usuaris i usuàries de dispositius mòbils per a evitar ser víctimes de ciberatacs, reconéixer una infecció realitzada amb programes maliciosos –malware– i protegir les seues dades privades o el de les organitzacions en les quals desenvolupen la seua vida professional.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, ha destacat que en l’actualitat «és fonamental aprendre a protegir els nostres mòbils dels ciberdelincuentes, ja que és un risc al qual estem tots exposats. A més, des de principis de febrer, s’ha detectat un augment del 500% en els intents d’enviament de ‘malware’ per a mòbils a Europa, una tendència que només pot continuar augmentant a causa de l’enorme ús que es realitza de la missatgeria mòbil«.

Per part seua, el director general de TIC, José Manuel García Duarte, ha indicat que en els últims temps «alguns programes maliciosos per a mòbils, com spyware o Pegasus, han copat les portades dels mitjans de comunicació, generant una certa alarma social, per la qual cosa des de la DGTIC hem considerat que és necessari posar una mica de llum en aquest tema, amb alguns consells bàsics que permeten a qualsevol persona posar el seu mòbil fora de perill«.

Durant les pròximes setmanes, CSIRT-CV llançarà una sèrie composta per deu recomanacions de ciberseguretat per a aplicar en l’ús de dispositius mòbils, amb informació i recursos, com a apps, guies i microcursos.

La campanya podrà seguir-se a través de les xarxes socials del centre en Face-book (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv) i en el portal especialitzat en formació i conscienciació en ciberseguretat de la Generalitat (consultar ací).

El centre incidirà en missatges relacionats amb com reforçar la seguretat dels mòbils mitjançant l’ús de programes antivirus i de verificació dels nivells de seguretat; la protecció de l’accés al dispositiu amb PIN, patró, contrasenya i sistemes d’identificació biomètrica (reconeixement facial o empremta dactilar); l’actualització constant del sistema operatiu, les aplicacions i l’antivirus; o el xifratge de dades.

A més, oferirà consells per a reconéixer quan està infectat un mòbil; quines apps són segures i quins no han de descarregar-se; quines precaucions s’han de prendre amb els permisos que s’atorguen a les apps o en l’ús de xarxes wifi públiques o sense contrasenya; quan s’han de desactivar les connexions bluetooth, wi-fi o la ubicació del mòbil; com recuperar informació; i com protegir-se del robatori de dades mitjançant ‘phishing’ i ‘smishing’

Labor de conscienciació

La campanya de CSIRT-CV forma part de la intensa activitat de formació i conscienciació en ciberseguretat que duu a terme la DGTIC a través del centre. CSIRT-CV, a més, ha realitzat diverses campanyes similars, entre les quals destaquen ‘10 ciberamenaces que han marcat 2021‘, ’10 consells per a no ser víctima del frau del CEO’, ‘Ciberseguretat, una assignatura pendent’ i ‘Deu recomanacions de ciberseguretat per a equips domèstics’.

L’objectiu del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat és millorar la seguretat dels sistemes d’informació dins del seu àmbit, així com promoure una cultura de la seguretat i bones pràctiques en l’ús de les noves tecnologies entre la ciutadania, les empreses i l’Administració.

Últimes notícies

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.

Bernabé destaca el paper de la Guàrdia Civil com a clau per a la democràcia

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha remarcat en València el paper de la Guàrdia Civil com a garantia de convivència, seguretat i funcionament democràtic, i ha posat en valor el sacrifici dels agents en la dana de 2024 i en la lluita contra la violència masclista i el crim organitzat.

Pilar Bernabé encapçalarà la llista del PSOE al Congrés per València

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha sigut designada cap de llista del PSOE al Congrés per la província de València en les eleccions generals del 29 de novembre i compatibilitzarà aquest paper amb la seua candidatura a l’alcaldia de la capital.

El Valencia Basket es prepara per a una nit especial amb el retorn de Jean Montero

Xavi Albert admet que la visita d'Olympiacos serà especial pel retorn de Jean Montero al Roig Arena, però demana centrar-se en la potent ofensiva grega i en el rebot ofensiu, clau segons el tècnic.

El Valencia Basket vol mantindre el ple de triomfs en l’Eurolliga davant l’Olympiacos de Montero

El Valencia Basket rep este dimarts l’Olympiacos al Roig Arena amb l’objectiu d’aconseguir la cinquena victòria seguida en Eurolliga i en el primer gran retorn de Jean Montero, ídol recent de l’afició taronja.

Vila-real s’agarra a La Ceràmica per estrenar-se en la Champions contra el Nàpols

Villarreal i Nàpols arriben a La Ceràmica obligats a guanyar en la segona jornada de la Champions, encara sense punts al grup. Les baixes condicionen els dos equips en un duel marcat per la necessitat i per un historial europeu equilibrat.

Canvi en l’Eldense de Messi: García Montañés assumix la presidència i Rosas manté el càrrec

L’Eldense, propietat de Leo Messi, ha anunciat el seu nou organigrama: l’advocat Pablo García Montañés és el nou president, mentres que Mario Rosas continuà com a director general i rostre executiu del club.

El PSPV alerta d’un augment del 325 % en ecografies derivades a la sanitat privada

La portaveu de Sanitat del PSPV-PSOE en Les Corts, Yaissel Sánchez, ha denunciat que el Consell ha incrementat un 325 % les ecografies derivades a centres privats entre 2022 i 2025. La diputada acusa el PP de desviar recursos de la sanitat pública a la privada mentre continuen creixent les llistes d’espera.