5.1 C
València
Diumenge, 18 gener, 2026

La rebaixa del combustible serà automàtica al repostar des del divendres

La bonificació de 20 cèntims per litre de combustible estarà en marxa a partir d’aquest divendres. Així podrà ser comprovada pels conductors des del moment en el qual paguen el seu subministrament en la gasolinera.

És el que va aprovar ahir el Govern en el reial decret que dona llum verda al seu pla de xoc per a atenuar l’impacte de la guerra i on les mesures del camp energètic són les grans protagonistes després de l’alça experimentada pel petroli en les últimes setmanes, així com pel repunt desbocat de la llum.

Totes les actuacions entraran en vigor amb data 1 d’abril, a l’espera que el Congrés avale el decret dins de 30 dies, com a màxim. En el cas dels combustibles, l’Executiu va explicar com s’aplicarà el descompte anunciat: serà una bonificació que constarà en el preu final que pague cada consumidor, especificant sobre el paper els 15 cèntims per litre que costeja l’Estat, així com els cinc cèntims de les estacions de servei. «Haurà d’aparéixer recollit», va dir la vicepresidenta i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera. Tiquet i factures hauran d’incloure el descompte aplicat en virtut del decret.

A fi d’evitar una alça generalitzada de preus per a després aplicar aqueixes rebaixes, Transició Ecològica estructurarà la mesura a través d’un mecanisme «que els permetrà fer una oferta que ha de ser pública i comunicada oficialment». I «vetlarà pel seu compliment», independentment que la companyia vulga incrementar aqueixa promoció, com ja l’han anunciat Repsol, Cepsa i BP en diferents accions comercials.

Hisenda

A més, Hisenda habilitarà un mecanisme d’accés a liquiditat a les gasolineres que el sol·liciten a l’Agència Tributària. Una via que els permetrà dotar d’aqueixa injecció «en funció del volum de venda, declarats en els mesos anteriors» a aquesta crisi.

Limitar preu del gas

A l’espera que Espanya i Portugal presenten davant Brussel·les el seu pla per a limitar el preu del gas en el mercat majorista i així rebaixar «el màxim possible» -segons Transició Ecològica- el preu de l’electricitat, el pla aprovat ahir inclou ja algunes actuacions en matèria energètica.

Per exemple, una actualització dels ingressos que perceben una part de les centrals renovables, de cogeneració i residus, que permetrà reduir la factura elèctrica en 1.800 milions aquest 2022 «sense alterar la rendibilitat d’aqueixes instal·lacions».

Aquesta mesura suposarà, segons fonts governamentals, una rebaixa de cinc euros de mitjana en el rebut del consumidor. S’aconseguirà gràcies a la reducció d’un 55% en els càrrecs que inclosos en el rebut per aquest concepte lligat a les energies verdes.

Mesures en el sector elèctric

A més, Ribera ha destacat que el Govern buscarà una major recaptació pel que es coneix com a “beneficis caiguts del cel” i intentarà liquidar al més prompte possible la retribució a les renovables. Des del Govern han assegurat que s’està treballant en l’actualització del règim retributiu específic de la producció d’electricitat a partir de renovables.

A més, s’ha estés fins al 30 de juny el sistema per a reduir l’excés de beneficis en el mercat elèctric. També s’aprovaran altres mesures reguladores per a fomentar i accelerar el desplegament de les energies renovables.

Últimes notícies

Ensalada femenina i carn masculina: un estudi a Espanya i l’Equador confirma estereotips

Un estudi de la UPV a Espanya i l'Equador conclou que ensalades i fruites s'associen al femení i la carn al masculí. Els resultats apunten a estereotips que operen de manera inconscient i tenen implicacions en salut, màrqueting i I+D.

Ruibal i Fornals afermen al Betis a Europa amb un 2-0 al Vila-real

El Betis va firmar un 2-0 d'autoritat davant un Vila-real superat per la pressió i l'eficàcia. Ruibal i Fornals van marcar; Comesaña va ser expulsat en el 76.

Ruibal i Fornals firmen el 2-0 que aferma al Betis a Europa davant un rival directe

El Betis va guanyar 2-0 al Vila-real amb gols d'Aitor Ruibal i Pablo Fornals. S'aferma en llocs europeus i retalla a 9 punts en la baralla per la 'Champions'.

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.