Els Centres Ocupacionals, residències, habitatges tutelats i centres de dia ‘en números rojos per la gestió de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives’

El nou sistema de concerts entre la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives “està portant cada vegada més al límit a les associacions del tercer sector«.

La Coordinadora de Recursos d’Atenció a Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual de la Comunitat Valenciana, COPAVA ha reclamat en nom de les 54 entitats, sense ànim de lucre, a l’administració pública que “regularitze els pagaments per garantir que puguen continuar la seua feina«.

A més, la renovació dels concerts plurianuals per part de Conselleria “ha complicat la situació d’estos centres que proporcionen a persones amb discapacitat ocupació terapèutica i tècniques professionals per a la seua integració laboral, així com activitats convivencials per a la seua integració social«.

En estos moments, asseguren que l’administració “porta des de desembre sense pagar les entitats mentre estes han de pagar al dia impostos, nòmines i factures de proveïdors«.

Pagar interés per no cobrar, l’única solució

Fins ara, l’única solució que oferia la Conselleria “per pal·liar els seus propis retards“, era sol·licitar una línia de crèdit a l’Institut Valencià de Finances. És a dir, que “s’havia de pagar un interés bancari a una administració de la Generalitat Valenciana per rebre puntualment els diners que no pagava la Conselleria que pertanyen també a la pròpia Generalitat”.

«Esta situació el 2023 s’ha fet encara més greu: a més a més de mantindre este retard en el pagament, la línia de crèdit de l’IVF no s’ha publicat i ara ni tan sols a canvi d’un interès, les entitats poden avançar estos diners per poder pagar puntualment”.

D’altra banda, «cada vegada són més complexos i burocràtics els requisits per formar part del concert amb la Conselleria, de manera que les despeses que una entitat que atén persones amb discapacitat són més importants”.

Un laberint burocràtic i un decret realitzat a esquena de les entitats

El passat divendres 10 de març es va aprovar el decret que regula la tipologia i funcionament de centres, serveis i programes del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, COPAVA entre altres entitats, va fer aportacions per a la redacció de la llei «sense cap resposta per part de la Conselleria d’Igualtat».

No s’han respost a les al·legacions ni argumentat l’acceptació o no de les aportacions fetes, “deixant la redacció del text legal a esquena de les entitats que treballen amb persones amb discapacitat«.

“La situació es complica encara més davant la multiplicació de direccions generals que ha tingut l’organisme autonòmic, que en lloc de concentrar la gestió en un mateix equip, els ha dividit sense aparent coordinació”.

Deixant COPAVA i altres entitats “amb assumptes sense resoldre a terra de ningú dins la Conselleria d’Igualtat«.

Els afectats, les persones més vulnerables

Tota esta situació “ha perjudicat notablement el dia a dia de les persones amb discapacitat, els professionals de cada entitat han de dedicar més temps a l’administració en lloc de les persones a qui es deuen i es perden les garanties de qualitat en no poder garantir a la plantilla d’empleats un salari digne pagat amb puntualitat”.

Rams insisteix en la gravetat de la situació: “els professionals de desenes d’entitats donen al màxim per les persones amb discapacitat i el que volen és deixar d’atendre-les, però la situació actual ens pot abocar en un futur a no poder garantir l’atenció de qualitat que les persones usuàries dels centres ocupacionals mereixen.”

Últimes notícies

Mesa electoral en les eleccions generals: com saber si t’ha tocat, quines excuses pots presentar i quant es cobra

Els ajuntaments designen per sorteig els presidents, els vocals i els suplents. La notificació explica el càrrec assignat i permet iniciar els tràmits si hi ha un impediment justificat.

El Valencia Basket frega la gesta davant l’Olympiacos però cau en una pròrroga cruel

El Valencia Basket ha arribat a dominar de quasi 30 punts el vigent campió de l’Euroliga, l’Olympiacos, però ha acabat perdent per 97-102 en una pròrroga decidida pel dominicà Jean Montero, antic ídol del Roig Arena.

El Villarreal remunta davant el Nàpols i trenca la seua mala ratxa europea

El Villarreal ha derrotat el Nàpols per 3-1 en Champions, trencant una llarga sèrie sense victòries en la competició europea.

El Tavernes de la Valldigna farà de local a Mestalla contra el València en Copa

El partit de primera ronda de la Copa del Rei entre el Tavernes de la Valldigna i el València es disputarà el 28 d’octubre a Mestalla, amb el conjunt vallero com a local administratiu davant els requisits federatius.

Ferit greu un home en rebre un tir per l’esquena prop del Palau de Congressos de València

Un home ha resultat ferit per arma de foc este dimarts a última hora de la vesprada, després de rebre un tir per l’esquena a la zona del Palau de Congressos de València. La Policia Nacional investiga els fets i el tirotejador encara no ha sigut detingut.

Ovació del Roig Arena a Jean Montero en la seua tornada com a rival

El Roig Arena s’ha posat en peu per ovacionar Jean Montero en la seua primera visita com a jugador de l’Olympiacos, després de liderar la històrica última temporada del Valencia Basket. El club taronja ha projectat un vídeo amb els seus èxits abans del partit d’Euroliga.

Luiz Júnior torna a la porteria del Villarreal en la visita del Nàpols

Luiz Júnior recupera la titularitat amb el Villarreal per la baixa d’última hora de Peter Gulacsi en el duel de Champions contra el Nàpols, amb Gerard Moreno i Mikautadze com a referents ofensius.

Beatriz Blanco, nova fallera major de València per a les Falles de 2027

Beatriz Blanco ha sigut triada fallera major de València per a l’exercici de 2027 i la xiqueta Julia Vizcayno representarà el món infantil. L’alcaldessa María José Catalá ho ha anunciat després del veredicte del jurat i de les tradicionals telefonades.