8.5 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Localitzen les restes de 5 víctimes de la repressió franquista a la Fosa 33 del cementiri d’Alacant

Els treballs d’exhumació a la Fosa 33 del Cementiri Municipal d’Alacant han localitzat les restes de cinc víctimes de la repressió franquista, actuació que compta amb el suport econòmic de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, acompanyada de la secretària autonòmica de Qualitat Democràtica, Toñi Serna, ha fet una visita a la intervenció que s’està fent a la Fosa 33.

Pérez Garijo s’ha mostrat optimista per estos resultats primers resultats «que ens permetran seguir exhumant per retornar a les famílies de les víctimes les restes dels seus éssers estimats, que tants anys de patiment porten esperant».

“Es tracta d’un moment molt emotiu -ha assegurat la consellera- a pesar de tenir esta sensació de tristesa per arribar una mica tard a la lluita que van començar fa anys els fills de les víctimes i que després van continuar els nets”.

Per a la consellera de Qualitat Democràtica «reparar la memòria de les víctimes i obrir totes les fosses del nostre territori és una qüestió de justícia» perquè, en paraules de Pérez Garijo «no s’entén que en una democràcia tinguem les cunetes i els cementiris plens de fosses comunes».

Els treballs a la Fossa 33, que han començat este mes de gener al Cementiri d’Alacant, continuaran durant el mes de febrer amb l’objectiu de recuperar les restes de 18 persones que van ser assassinades entre el 17 de desembre de 1941 i el 12 de febrer de 1942, de les localitats alacantines de Novelda, Elx, Benejúzar, Almoradí, Banyeres, Callosa de Segura, Elda, Torrevieja, Onil, Monforte del Cid, Rojals, Cocentaina i Monòver.

Les tasques inicials a la Fosa 33 han permés localitzar les primeres restes de cinc víctimes sense taüt en connexió anatòmica a una profunditat d’uns 80 centímetres, dos completes. Els altres tres cossos sembla que també estan complets però s’estan fent tasques de neteja per confirmar-ho.

Tot sembla indicar que són els represaliats que es tracten de localitzar a través d’esta intervenció perquè els cossos semblen llençats a la fossa i no col·locats, cosa que es confirmarà un cop siguen exhumats i es procedisca a la presa de mostres d’ADN al laboratori. D’acord amb la cronologia d’afusellaments, estos cossos pertanyerien als últims cinc afusellats.

En este sentit, als registres cementirials no hi ha constància d’altres enterraments a la fossa que no siguen els de víctimes de la repressió franquista, per la qual cosa tot fa pensar que es tracta dels represaliats que s’estan buscant en este cas.

Els treballs d’exhumació de la fossa 33 i la fossa 14 del cementiri d’Alacant, promoguts per l’Associació de Familiars dels Represaliats del Franquisme del Cementiri d’Alacant, compten amb una subvenció de la Conselleria de Qualitat Democràtica de 72.570 euros.

A la província d’Alacant, al voltant de 400 persones de diferents localitats alacantines i també d’altres municipis espanyols van desaparéixer víctimes de la repressió franquista a través de nombroses execucions després de judici sumaríssim i sentència de mort.

Últimes notícies

Veïns de les platges de Sagunt denuncien abandó després dels danys de la borrasca Harry

L'Associació Veïnal de Almardà, Corint i Malva-rosa ha denunciat que la borrasca Harry ha deixat al descobert l'abandó institucional i l'erosió del nord de Sagunt. Reclamen defenses permanents, la licitació urgent del projecte de regeneració i un pla real de protecció costanera.

Catorze comunitats en avís per neu, pluja i vent; Galícia, en roig per ones de fins a 9 metres

Catorze comunitats estan en alerta per neu, pluja, vent, allaus i temporal marítim. Galícia activa el nivell roig per mala mar, i Astúries, Cantàbria i Balears passen a taronja.

Els maquinistes convoquen una vaga general ferroviària després dels accidents mortals d’Adamuz i Gelida

Semaf denuncia el deteriorament de la xarxa i exigeix garanties de seguretat després de la mort de tres maquinistes en 48 hores

Un descarrilament a Gelida deixa un mort i desenes de ferits a la línia R4 de Rodalies

El tren ha xocat contra un mur de contenció que s’ha desprès i ha caigut sobre la via

Dimecres amb ruixats febles en la Comunitat Valenciana i màximes en lleuger ascens

Ruixats dispersos que avançaran de l'interior al litoral i nuvolositat en augment a la vesprada. Mínimes sense canvis, ponent fluix a moderat i cota de neu alta.

Activat un dispositiu de busca per a localitzar a una dona desapareguda a Favara

Els bombers de València s'han unit a l'operatiu per a localitzar a una dona desapareguda en una zona rural de Favara. El desplegament inclou drons i unitats forestals.

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.