Localitzen les restes de 5 víctimes de la repressió franquista a la Fosa 33 del cementiri d’Alacant

Els treballs d’exhumació a la Fosa 33 del Cementiri Municipal d’Alacant han localitzat les restes de cinc víctimes de la repressió franquista, actuació que compta amb el suport econòmic de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, acompanyada de la secretària autonòmica de Qualitat Democràtica, Toñi Serna, ha fet una visita a la intervenció que s’està fent a la Fosa 33.

Pérez Garijo s’ha mostrat optimista per estos resultats primers resultats «que ens permetran seguir exhumant per retornar a les famílies de les víctimes les restes dels seus éssers estimats, que tants anys de patiment porten esperant».

«Es tracta d’un moment molt emotiu -ha assegurat la consellera- a pesar de tenir esta sensació de tristesa per arribar una mica tard a la lluita que van començar fa anys els fills de les víctimes i que després van continuar els nets».

Per a la consellera de Qualitat Democràtica «reparar la memòria de les víctimes i obrir totes les fosses del nostre territori és una qüestió de justícia» perquè, en paraules de Pérez Garijo «no s’entén que en una democràcia tinguem les cunetes i els cementiris plens de fosses comunes».

Els treballs a la Fossa 33, que han començat este mes de gener al Cementiri d’Alacant, continuaran durant el mes de febrer amb l’objectiu de recuperar les restes de 18 persones que van ser assassinades entre el 17 de desembre de 1941 i el 12 de febrer de 1942, de les localitats alacantines de Novelda, Elx, Benejúzar, Almoradí, Banyeres, Callosa de Segura, Elda, Torrevieja, Onil, Monforte del Cid, Rojals, Cocentaina i Monòver.

Les tasques inicials a la Fosa 33 han permés localitzar les primeres restes de cinc víctimes sense taüt en connexió anatòmica a una profunditat d’uns 80 centímetres, dos completes. Els altres tres cossos sembla que també estan complets però s’estan fent tasques de neteja per confirmar-ho.

Tot sembla indicar que són els represaliats que es tracten de localitzar a través d’esta intervenció perquè els cossos semblen llençats a la fossa i no col·locats, cosa que es confirmarà un cop siguen exhumats i es procedisca a la presa de mostres d’ADN al laboratori. D’acord amb la cronologia d’afusellaments, estos cossos pertanyerien als últims cinc afusellats.

En este sentit, als registres cementirials no hi ha constància d’altres enterraments a la fossa que no siguen els de víctimes de la repressió franquista, per la qual cosa tot fa pensar que es tracta dels represaliats que s’estan buscant en este cas.

Els treballs d’exhumació de la fossa 33 i la fossa 14 del cementiri d’Alacant, promoguts per l’Associació de Familiars dels Represaliats del Franquisme del Cementiri d’Alacant, compten amb una subvenció de la Conselleria de Qualitat Democràtica de 72.570 euros.

A la província d’Alacant, al voltant de 400 persones de diferents localitats alacantines i també d’altres municipis espanyols van desaparéixer víctimes de la repressió franquista a través de nombroses execucions després de judici sumaríssim i sentència de mort.

Últimes notícies

Casa Repinaldo s’emporta la millor fideuà del món en el concurs internacional de Gandia

El restaurant asturià Casa Repinaldo ha guanyat el 51é Concurs Internacional de Fideuà i Gastronomia de Gandia, en una edició nocturna que ha omplit el Moll dels Borja i ha repartit guardons a cuiners de la Comunitat Valenciana, d’Espanya i de Colòmbia.

Oratge estable en la Comunitat amb ruixats febles al sud i més calor a València

La Comunitat Valenciana espera este dijous un oratge majoritàriament estable, amb núvols alts, ruixats febles en la mitat sud i un lleu augment de les màximes a València.

El professorat en vaga alça la tenda de la plaça de la Verge després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de protesta a la plaça de la Verge de València després de déu dies d’acció reivindicativa.

El professorat en vaga alça l’acampada de la plaça de la Verge de València després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’escola pública no universitària ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de deu dies a la plaça de la Verge de València, mantinguent, però, el compromís de continuar mobilitzat.

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.