15.4 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

Localitzen les restes de 5 víctimes de la repressió franquista a la Fosa 33 del cementiri d’Alacant

Els treballs d’exhumació a la Fosa 33 del Cementiri Municipal d’Alacant han localitzat les restes de cinc víctimes de la repressió franquista, actuació que compta amb el suport econòmic de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, acompanyada de la secretària autonòmica de Qualitat Democràtica, Toñi Serna, ha fet una visita a la intervenció que s’està fent a la Fosa 33.

Pérez Garijo s’ha mostrat optimista per estos resultats primers resultats «que ens permetran seguir exhumant per retornar a les famílies de les víctimes les restes dels seus éssers estimats, que tants anys de patiment porten esperant».

“Es tracta d’un moment molt emotiu -ha assegurat la consellera- a pesar de tenir esta sensació de tristesa per arribar una mica tard a la lluita que van començar fa anys els fills de les víctimes i que després van continuar els nets”.

Per a la consellera de Qualitat Democràtica «reparar la memòria de les víctimes i obrir totes les fosses del nostre territori és una qüestió de justícia» perquè, en paraules de Pérez Garijo «no s’entén que en una democràcia tinguem les cunetes i els cementiris plens de fosses comunes».

Els treballs a la Fossa 33, que han començat este mes de gener al Cementiri d’Alacant, continuaran durant el mes de febrer amb l’objectiu de recuperar les restes de 18 persones que van ser assassinades entre el 17 de desembre de 1941 i el 12 de febrer de 1942, de les localitats alacantines de Novelda, Elx, Benejúzar, Almoradí, Banyeres, Callosa de Segura, Elda, Torrevieja, Onil, Monforte del Cid, Rojals, Cocentaina i Monòver.

Les tasques inicials a la Fosa 33 han permés localitzar les primeres restes de cinc víctimes sense taüt en connexió anatòmica a una profunditat d’uns 80 centímetres, dos completes. Els altres tres cossos sembla que també estan complets però s’estan fent tasques de neteja per confirmar-ho.

Tot sembla indicar que són els represaliats que es tracten de localitzar a través d’esta intervenció perquè els cossos semblen llençats a la fossa i no col·locats, cosa que es confirmarà un cop siguen exhumats i es procedisca a la presa de mostres d’ADN al laboratori. D’acord amb la cronologia d’afusellaments, estos cossos pertanyerien als últims cinc afusellats.

En este sentit, als registres cementirials no hi ha constància d’altres enterraments a la fossa que no siguen els de víctimes de la repressió franquista, per la qual cosa tot fa pensar que es tracta dels represaliats que s’estan buscant en este cas.

Els treballs d’exhumació de la fossa 33 i la fossa 14 del cementiri d’Alacant, promoguts per l’Associació de Familiars dels Represaliats del Franquisme del Cementiri d’Alacant, compten amb una subvenció de la Conselleria de Qualitat Democràtica de 72.570 euros.

A la província d’Alacant, al voltant de 400 persones de diferents localitats alacantines i també d’altres municipis espanyols van desaparéixer víctimes de la repressió franquista a través de nombroses execucions després de judici sumaríssim i sentència de mort.

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.