Localitzen les restes de 5 víctimes de la repressió franquista a la Fosa 33 del cementiri d’Alacant

Els treballs d’exhumació a la Fosa 33 del Cementiri Municipal d’Alacant han localitzat les restes de cinc víctimes de la repressió franquista, actuació que compta amb el suport econòmic de la Conselleria de Qualitat Democràtica.

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, acompanyada de la secretària autonòmica de Qualitat Democràtica, Toñi Serna, ha fet una visita a la intervenció que s’està fent a la Fosa 33.

Pérez Garijo s’ha mostrat optimista per estos resultats primers resultats «que ens permetran seguir exhumant per retornar a les famílies de les víctimes les restes dels seus éssers estimats, que tants anys de patiment porten esperant».

“Es tracta d’un moment molt emotiu -ha assegurat la consellera- a pesar de tenir esta sensació de tristesa per arribar una mica tard a la lluita que van començar fa anys els fills de les víctimes i que després van continuar els nets”.

Per a la consellera de Qualitat Democràtica «reparar la memòria de les víctimes i obrir totes les fosses del nostre territori és una qüestió de justícia» perquè, en paraules de Pérez Garijo «no s’entén que en una democràcia tinguem les cunetes i els cementiris plens de fosses comunes».

Els treballs a la Fossa 33, que han començat este mes de gener al Cementiri d’Alacant, continuaran durant el mes de febrer amb l’objectiu de recuperar les restes de 18 persones que van ser assassinades entre el 17 de desembre de 1941 i el 12 de febrer de 1942, de les localitats alacantines de Novelda, Elx, Benejúzar, Almoradí, Banyeres, Callosa de Segura, Elda, Torrevieja, Onil, Monforte del Cid, Rojals, Cocentaina i Monòver.

Les tasques inicials a la Fosa 33 han permés localitzar les primeres restes de cinc víctimes sense taüt en connexió anatòmica a una profunditat d’uns 80 centímetres, dos completes. Els altres tres cossos sembla que també estan complets però s’estan fent tasques de neteja per confirmar-ho.

Tot sembla indicar que són els represaliats que es tracten de localitzar a través d’esta intervenció perquè els cossos semblen llençats a la fossa i no col·locats, cosa que es confirmarà un cop siguen exhumats i es procedisca a la presa de mostres d’ADN al laboratori. D’acord amb la cronologia d’afusellaments, estos cossos pertanyerien als últims cinc afusellats.

En este sentit, als registres cementirials no hi ha constància d’altres enterraments a la fossa que no siguen els de víctimes de la repressió franquista, per la qual cosa tot fa pensar que es tracta dels represaliats que s’estan buscant en este cas.

Els treballs d’exhumació de la fossa 33 i la fossa 14 del cementiri d’Alacant, promoguts per l’Associació de Familiars dels Represaliats del Franquisme del Cementiri d’Alacant, compten amb una subvenció de la Conselleria de Qualitat Democràtica de 72.570 euros.

A la província d’Alacant, al voltant de 400 persones de diferents localitats alacantines i també d’altres municipis espanyols van desaparéixer víctimes de la repressió franquista a través de nombroses execucions després de judici sumaríssim i sentència de mort.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.