Els riscos dels algorismes en els cercadors d’Internet per als menors

Quan pensem en els problemes de salut mental relacionats amb l’activitat en línia, sobretot entre xiquets i adolescents, és possible que el ciberassetjament siga el primer que se’ns ve al capdavant, però hi ha un altre perill imminent al qual hem de parar atenció: l’accés a la informació a través dels cercadors.

Per descomptat, els motors de cerca no són intrínsecament dolents, però hi ha raons per a ser previnguts. Encara que hem assistit a grans salts en el seu desenvolupament i funcionalitats, hem comprés, com a usuaris de la tecnologia, els riscos que els acompanyen? ESET, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, fa una crida sobre aqueixos perills, i per a això, fa un repàs sobre l’evolució dels cercadors.

Els cercadors i els seus algorismes

Els usuaris, molts d’ells xiquets i adolescents, tenen tota la web a la seua disposició a tot moment, cosa que significa que la possibilitat d’accedir o rebre continguts inapropiats o perjudicials siga cada vegada major.

Internet és un lloc expansiu que dona a diversos grups i comunitats l’oportunitat de reunir-se i augmentar la seua influència per a bé i per a mal. Per això, els continguts perillosos estan cada vegada més presents i a l’abast de tots en les xarxes socials, els fòrums en línia, les pàgines web i els anuncis.

A més, per a servir millor als usuaris, tant els motors de cerca com les xarxes socials van començar a utilitzar la cerca predictiva i ja treballen amb eines per a monetitzar-la.

En aquest sentit, els algorismes aprofitats pels cercadors van començar no sols a localitzar continguts, sinó també a suggerir-los.

Les grans plataformes socials i els principals motors de cerca empren aquesta tecnologia per a obtindre beneficis a través dels anuncis, però també per a «alimentar» als usuaris amb continguts que tenen el potencial d’ampliar (artificialment) els seus interessos. Això pot ser especialment problemàtic per als xiquets i els joves, els interessos i les personalitats dels quals poden no haver-se format del tot. Aquest patró també obri als xiquets i els seus interessos per a la monetització immediata i futura.

El perill de les cerques en Internet

Els pares i els educadors han de ser conscients dels perills que esperen als menors en Internet i estar prou formats per a ajudar-los. Per a destacar la correlació directa que existeix entre la cerca basada en el comportament i els resultats obtinguts, pensem en la facilitat amb la qual un vídeo de «El que com en un dia» pot portar-te a un fòrum en línia pro-ana (proanorèxia), a un tauló de missatges de thinspiration (inspiració per a la primesa) o fins i tot a un fil ple de consells sobre autolesions o altres continguts explícits.

Els problemes socials i la tecnologia han evolucionat fins a un punt en el qual detindre’ls és una tasca difícil. Els algorismes treballen incansablement per a oferir als usuaris continguts que calculen que poden gaudir i interactuar amb ells. Per tant, hem de fer tot el que siga a les nostres mans per a protegir els xiquets, als menors i a nosaltres mateixos”, declara Josep Albors, Director d’Investigació i Conscienciació d’ESET España.

Com protegir els menors del perill dels algorismes en Internet

És natural que els xiquets vulguen passar temps en Internet, però no han d’estar totalment sense supervisió. Una gran eina per a ajudar els pares a vigilar el comportament del seu fill en Internet és el Control Parental. A més de limitar el temps que el seu fill pot accedir a unes certes aplicacions i llocs web, també pot bloquejar tipus de contingut i URLs específiques tant per a PC com per a dispositius mòbils.

Independentment que un pare/mare comence a utilitzar el control parental, queda una tasca encara més important: educar-se sobre els continguts que hi ha en la xarxa i mantindre converses periòdiques amb els seus fills sobre el món en línia i offline.

Parlar amb els fills és una de les millors eines que pots donar-los per a protegir-se. L’educació sobre qualsevol tema ha de començar en la família, i això és especialment cert per als temes personals i privats i la nostra activitat en línia. Els xiquets i els menors mereixen ser tractats amb respecte i ser educats sobre les decisions que prenem sobre o per a ells”, conclou Josep Albors.

Últimes notícies

Educació reclama ajornar la Conferència d’Universitats per l’emergència d’incendis

La Conselleria d’Educació ha sol·licitat a la ministra Diana Morant que suspenga la Conferència General de Política Universitària prevista per a dimecres per la situació d’emergència pels incendis, especialment el de la Vall d’Uixó. També ha demanat ajornar la Conferència Sectorial d’Educació.

La mare de Violeta Mangriñán, jubilada i al front de l’incendi de la Vall d’Uixó

La mare d’Elvira Mangriñán, veïna d’Aín i ja jubilada, s’ha incorporat al dispositiu contra l’incendi de la Vall d’Uixó, que ha arrasat 8.500 hectàrees, i la seua filla li ho ha agraït públicament en xarxes socials.

Els veïns de la Vilavella tornen a casa però seguixen confinats i només ixen per menjar i aigua

Els aproximadament 3.000 veïns de la Vilavella han tornat a les seues vivendes després del desallotjament per lincendi de la Vall dUixó, però continuen sota confinament domiciliari i només poden eixir per a comprar menjar i arreplegar aigua.

Trump difon el vídeo de Ferran Torres amb la gorra de ‘Make Spain Great Again’

Donald Trump ha compartit diverses vegades a Truth Social un vídeo de Ferran Torres celebrant el títol mundial amb una gorra roja amb el lema 'Make Spain Great Again'. La Casa Blanca ja ha reaccionat i el mateix president ha elogiat el davanter valencià.

L’incendi de la Vall d’Uixó continua molt actiu i afronta una vesprada llarga i complicada

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua molt actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i una vesprada que es preveu llarga i complicada per l’orografia i l’oratge. Els mitjans aeris ja operen al complet i es treballa intensament als fronts d’Alcudia de Veo i Tales.

Rovira exigix una negociació autonòmica real sobre la nova financiació

El conseller José Antonio Rovira reclama que el nou sistema de finançament es negocie amb totes les autonomies de règim comú i defensa un fons transitori de nivellació per a la Comunitat Valenciana. PSPV i Compromís critiquen l’actitud del Consell i li exigixen aprofitar els recursos que oferix el Govern central.

Regres ordenat dels desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i avís per l’aigua a la Vilavella

La Generalitat coordina el retorn dels veïns desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó i adverteix que l’aigua de l’aixeta no és potable als municipis afectats, especialment a la Vilavella.

Les ajudes per emergències catastròfiques arriben a 211 zones de catorze comunitats

El Govern espanyol ha declarat zones afectades per emergències de protecció civil 211 episodis catastròfics en catorze comunitats, inclosa la Comunitat Valenciana, majoritàriament per incendis forestals, i obri així la porta a un ampli paquet d’ajudes.
FILMOTECA D'ESTIU