Els riscos dels algorismes en els cercadors d’Internet per als menors

Quan pensem en els problemes de salut mental relacionats amb l’activitat en línia, sobretot entre xiquets i adolescents, és possible que el ciberassetjament siga el primer que se’ns ve al capdavant, però hi ha un altre perill imminent al qual hem de parar atenció: l’accés a la informació a través dels cercadors.

Per descomptat, els motors de cerca no són intrínsecament dolents, però hi ha raons per a ser previnguts. Encara que hem assistit a grans salts en el seu desenvolupament i funcionalitats, hem comprés, com a usuaris de la tecnologia, els riscos que els acompanyen? ESET, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, fa una crida sobre aqueixos perills, i per a això, fa un repàs sobre l’evolució dels cercadors.

Els cercadors i els seus algorismes

Els usuaris, molts d’ells xiquets i adolescents, tenen tota la web a la seua disposició a tot moment, cosa que significa que la possibilitat d’accedir o rebre continguts inapropiats o perjudicials siga cada vegada major.

Internet és un lloc expansiu que dona a diversos grups i comunitats l’oportunitat de reunir-se i augmentar la seua influència per a bé i per a mal. Per això, els continguts perillosos estan cada vegada més presents i a l’abast de tots en les xarxes socials, els fòrums en línia, les pàgines web i els anuncis.

A més, per a servir millor als usuaris, tant els motors de cerca com les xarxes socials van començar a utilitzar la cerca predictiva i ja treballen amb eines per a monetitzar-la.

En aquest sentit, els algorismes aprofitats pels cercadors van començar no sols a localitzar continguts, sinó també a suggerir-los.

Les grans plataformes socials i els principals motors de cerca empren aquesta tecnologia per a obtindre beneficis a través dels anuncis, però també per a «alimentar» als usuaris amb continguts que tenen el potencial d’ampliar (artificialment) els seus interessos. Això pot ser especialment problemàtic per als xiquets i els joves, els interessos i les personalitats dels quals poden no haver-se format del tot. Aquest patró també obri als xiquets i els seus interessos per a la monetització immediata i futura.

El perill de les cerques en Internet

Els pares i els educadors han de ser conscients dels perills que esperen als menors en Internet i estar prou formats per a ajudar-los. Per a destacar la correlació directa que existeix entre la cerca basada en el comportament i els resultats obtinguts, pensem en la facilitat amb la qual un vídeo de «El que com en un dia» pot portar-te a un fòrum en línia pro-ana (proanorèxia), a un tauló de missatges de thinspiration (inspiració per a la primesa) o fins i tot a un fil ple de consells sobre autolesions o altres continguts explícits.

Els problemes socials i la tecnologia han evolucionat fins a un punt en el qual detindre’ls és una tasca difícil. Els algorismes treballen incansablement per a oferir als usuaris continguts que calculen que poden gaudir i interactuar amb ells. Per tant, hem de fer tot el que siga a les nostres mans per a protegir els xiquets, als menors i a nosaltres mateixos”, declara Josep Albors, Director d’Investigació i Conscienciació d’ESET España.

Com protegir els menors del perill dels algorismes en Internet

És natural que els xiquets vulguen passar temps en Internet, però no han d’estar totalment sense supervisió. Una gran eina per a ajudar els pares a vigilar el comportament del seu fill en Internet és el Control Parental. A més de limitar el temps que el seu fill pot accedir a unes certes aplicacions i llocs web, també pot bloquejar tipus de contingut i URLs específiques tant per a PC com per a dispositius mòbils.

Independentment que un pare/mare comence a utilitzar el control parental, queda una tasca encara més important: educar-se sobre els continguts que hi ha en la xarxa i mantindre converses periòdiques amb els seus fills sobre el món en línia i offline.

Parlar amb els fills és una de les millors eines que pots donar-los per a protegir-se. L’educació sobre qualsevol tema ha de començar en la família, i això és especialment cert per als temes personals i privats i la nostra activitat en línia. Els xiquets i els menors mereixen ser tractats amb respecte i ser educats sobre les decisions que prenem sobre o per a ells”, conclou Josep Albors.

Últimes notícies

Nit sufocant a la Comunitat: 32 graus a Alcoi i quasi 30 a l’interior passada la mitjanit

La passada mitjanit s’han registrat fins a 32 graus a Alcoi, 33 en municipis d’El Comtat i entre 27 i 29 graus en gran part de la costa valenciana amb un 90 % d’humitat.

Nova onada de calor amb fins a 40 graus a l’interior de València des d’este dimarts

Aemet ha activat l’avís taronja per calor extrema a l’interior de València des d’este dimarts i avís groc per tempestes i vent fort en zones d’Alacant, València i Castelló.

Controlat l’incendi forestal de Catí després de cremar la zona per un llamp

Un incendi forestal declarat este dilluns a Catí, presumptament per un llamp, ha quedat estabilitzat cap a les 21.30 hores gràcies a un ampli desplegament de mitjans terrestres i aeris.

Jalance fregant els 43 °C i Alcoi per damunt dels 40 °C abans d’una nova ona de calor

Les màximes han arribat hui als 42,7 °C a Jalance i han superat els 40 °C en diverses localitats interiors, en vespres de la tercera ona de calor de juliol.

Un incendi forestal a Catí obliga a mobilitzar huit mitjans aeris i nombroses brigades

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Catí (Alt Maestrat) ha obligat a desplegar un ampli dispositiu amb nombrosos efectius terrestres i huit mitjans aeris, després que tot apunte que l’origen podria ser la caiguda d’un llamp.

L’emoció de Spanish Brass després d’interpretar l’himne en la final del Mundial 2026

El quintet valencià Spanish Brass ha viscut un moment històric en tocar l’himne espanyol a la final del Mundial 2026 als Estats Units, una experiència que definixen com a inoblidable.

Mor ofegat un home al port de Peníscola en plena matinada

Un home ha mort esta matinada, presumptament ofegat, a la zona del port de Peníscola. La Guàrdia Civil ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies del succés.

Mor un conductor en eixir de la via i xocar contra un mur a Utiel

Un conductor ha mort este dilluns a Utiel després d’eixir de la via a la N-III i col·lisionar contra un mur. Els bombers l’han hagut d’excarcerar del vehicle, però no han pogut salvar-li la vida.