Els riscos dels algorismes en els cercadors d’Internet per als menors

Quan pensem en els problemes de salut mental relacionats amb l’activitat en línia, sobretot entre xiquets i adolescents, és possible que el ciberassetjament siga el primer que se’ns ve al capdavant, però hi ha un altre perill imminent al qual hem de parar atenció: l’accés a la informació a través dels cercadors.

Per descomptat, els motors de cerca no són intrínsecament dolents, però hi ha raons per a ser previnguts. Encara que hem assistit a grans salts en el seu desenvolupament i funcionalitats, hem comprés, com a usuaris de la tecnologia, els riscos que els acompanyen? ESET, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, fa una crida sobre aqueixos perills, i per a això, fa un repàs sobre l’evolució dels cercadors.

Els cercadors i els seus algorismes

Els usuaris, molts d’ells xiquets i adolescents, tenen tota la web a la seua disposició a tot moment, cosa que significa que la possibilitat d’accedir o rebre continguts inapropiats o perjudicials siga cada vegada major.

Internet és un lloc expansiu que dona a diversos grups i comunitats l’oportunitat de reunir-se i augmentar la seua influència per a bé i per a mal. Per això, els continguts perillosos estan cada vegada més presents i a l’abast de tots en les xarxes socials, els fòrums en línia, les pàgines web i els anuncis.

A més, per a servir millor als usuaris, tant els motors de cerca com les xarxes socials van començar a utilitzar la cerca predictiva i ja treballen amb eines per a monetitzar-la.

En aquest sentit, els algorismes aprofitats pels cercadors van començar no sols a localitzar continguts, sinó també a suggerir-los.

Les grans plataformes socials i els principals motors de cerca empren aquesta tecnologia per a obtindre beneficis a través dels anuncis, però també per a «alimentar» als usuaris amb continguts que tenen el potencial d’ampliar (artificialment) els seus interessos. Això pot ser especialment problemàtic per als xiquets i els joves, els interessos i les personalitats dels quals poden no haver-se format del tot. Aquest patró també obri als xiquets i els seus interessos per a la monetització immediata i futura.

El perill de les cerques en Internet

Els pares i els educadors han de ser conscients dels perills que esperen als menors en Internet i estar prou formats per a ajudar-los. Per a destacar la correlació directa que existeix entre la cerca basada en el comportament i els resultats obtinguts, pensem en la facilitat amb la qual un vídeo de «El que com en un dia» pot portar-te a un fòrum en línia pro-ana (proanorèxia), a un tauló de missatges de thinspiration (inspiració per a la primesa) o fins i tot a un fil ple de consells sobre autolesions o altres continguts explícits.

Els problemes socials i la tecnologia han evolucionat fins a un punt en el qual detindre’ls és una tasca difícil. Els algorismes treballen incansablement per a oferir als usuaris continguts que calculen que poden gaudir i interactuar amb ells. Per tant, hem de fer tot el que siga a les nostres mans per a protegir els xiquets, als menors i a nosaltres mateixos”, declara Josep Albors, Director d’Investigació i Conscienciació d’ESET España.

Com protegir els menors del perill dels algorismes en Internet

És natural que els xiquets vulguen passar temps en Internet, però no han d’estar totalment sense supervisió. Una gran eina per a ajudar els pares a vigilar el comportament del seu fill en Internet és el Control Parental. A més de limitar el temps que el seu fill pot accedir a unes certes aplicacions i llocs web, també pot bloquejar tipus de contingut i URLs específiques tant per a PC com per a dispositius mòbils.

Independentment que un pare/mare comence a utilitzar el control parental, queda una tasca encara més important: educar-se sobre els continguts que hi ha en la xarxa i mantindre converses periòdiques amb els seus fills sobre el món en línia i offline.

Parlar amb els fills és una de les millors eines que pots donar-los per a protegir-se. L’educació sobre qualsevol tema ha de començar en la família, i això és especialment cert per als temes personals i privats i la nostra activitat en línia. Els xiquets i els menors mereixen ser tractats amb respecte i ser educats sobre les decisions que prenem sobre o per a ells”, conclou Josep Albors.

Últimes notícies

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.

La UV i la UPV passen a classes en línia per l’alerta taronja per pluges

La Universitat de València i la Politècnica han suspés les activitats a l’aire lliure i han passat la docència a línia per l’alerta taronja per pluges activada per Emergències de la Generalitat arran dels avisos d’Aemet.

València proposa Ferran Torres i Grimaldo com a fills adoptius de la ciutat

L’Ajuntament de València ha proposat distingir Ferran Torres i Alejandro Grimaldo com a fills adoptius i Fátima Diame i José Ballester com a fills predilectes en els Honors i Distincions de 2026, que es lliuraran el 6 d’octubre, Dia de la Comunitat Valenciana.

Saint-Supéry tria València Basket per créixer en l’Eurolliga

Mario Saint-Supéry ha explicat que ha triat València Basket per competir en l’Eurolliga, estar prop de casa i seguir creixent com a jugador. El base ha destacat el fitxatge de Mirotic i la confiança en el projecte abans de la Supercopa Endesa.

Alicant tancarà els parcs municipals dijous per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament d’Alacant ha anunciat que clausurarà tots els parcs públics municipals dijous davant l’alerta taronja per pluges i groga per tempestes decretada per Aemet al litoral sud.

Alerta taronja per fortes pluges en tota la província de València i litoral d’Alacant

El Centre de Coordinació d'Emergències ha decretat alerta taronja per fortes pluges este dimecres a l'interior i litoral nord de València i al sud de Castelló, i l'avís s'estendrà dijous al litoral d'Alacant i al litoral sud de València.