Els riscos dels algorismes en els cercadors d’Internet per als menors

Quan pensem en els problemes de salut mental relacionats amb l’activitat en línia, sobretot entre xiquets i adolescents, és possible que el ciberassetjament siga el primer que se’ns ve al capdavant, però hi ha un altre perill imminent al qual hem de parar atenció: l’accés a la informació a través dels cercadors.

Per descomptat, els motors de cerca no són intrínsecament dolents, però hi ha raons per a ser previnguts. Encara que hem assistit a grans salts en el seu desenvolupament i funcionalitats, hem comprés, com a usuaris de la tecnologia, els riscos que els acompanyen? ESET, companyia pionera en antivirus i experta en ciberseguretat, fa una crida sobre aqueixos perills, i per a això, fa un repàs sobre l’evolució dels cercadors.

Els cercadors i els seus algorismes

Els usuaris, molts d’ells xiquets i adolescents, tenen tota la web a la seua disposició a tot moment, cosa que significa que la possibilitat d’accedir o rebre continguts inapropiats o perjudicials siga cada vegada major.

Internet és un lloc expansiu que dona a diversos grups i comunitats l’oportunitat de reunir-se i augmentar la seua influència per a bé i per a mal. Per això, els continguts perillosos estan cada vegada més presents i a l’abast de tots en les xarxes socials, els fòrums en línia, les pàgines web i els anuncis.

A més, per a servir millor als usuaris, tant els motors de cerca com les xarxes socials van començar a utilitzar la cerca predictiva i ja treballen amb eines per a monetitzar-la.

En aquest sentit, els algorismes aprofitats pels cercadors van començar no sols a localitzar continguts, sinó també a suggerir-los.

Les grans plataformes socials i els principals motors de cerca empren aquesta tecnologia per a obtindre beneficis a través dels anuncis, però també per a “alimentar” als usuaris amb continguts que tenen el potencial d’ampliar (artificialment) els seus interessos. Això pot ser especialment problemàtic per als xiquets i els joves, els interessos i les personalitats dels quals poden no haver-se format del tot. Aquest patró també obri als xiquets i els seus interessos per a la monetització immediata i futura.

El perill de les cerques en Internet

Els pares i els educadors han de ser conscients dels perills que esperen als menors en Internet i estar prou formats per a ajudar-los. Per a destacar la correlació directa que existeix entre la cerca basada en el comportament i els resultats obtinguts, pensem en la facilitat amb la qual un vídeo de “El que com en un dia” pot portar-te a un fòrum en línia pro-ana (proanorèxia), a un tauló de missatges de thinspiration (inspiració per a la primesa) o fins i tot a un fil ple de consells sobre autolesions o altres continguts explícits.

Els problemes socials i la tecnologia han evolucionat fins a un punt en el qual detindre’ls és una tasca difícil. Els algorismes treballen incansablement per a oferir als usuaris continguts que calculen que poden gaudir i interactuar amb ells. Per tant, hem de fer tot el que siga a les nostres mans per a protegir els xiquets, als menors i a nosaltres mateixos”, declara Josep Albors, Director d’Investigació i Conscienciació d’ESET España.

Com protegir els menors del perill dels algorismes en Internet

És natural que els xiquets vulguen passar temps en Internet, però no han d’estar totalment sense supervisió. Una gran eina per a ajudar els pares a vigilar el comportament del seu fill en Internet és el Control Parental. A més de limitar el temps que el seu fill pot accedir a unes certes aplicacions i llocs web, també pot bloquejar tipus de contingut i URLs específiques tant per a PC com per a dispositius mòbils.

Independentment que un pare/mare comence a utilitzar el control parental, queda una tasca encara més important: educar-se sobre els continguts que hi ha en la xarxa i mantindre converses periòdiques amb els seus fills sobre el món en línia i offline.

Parlar amb els fills és una de les millors eines que pots donar-los per a protegir-se. L’educació sobre qualsevol tema ha de començar en la família, i això és especialment cert per als temes personals i privats i la nostra activitat en línia. Els xiquets i els menors mereixen ser tractats amb respecte i ser educats sobre les decisions que prenem sobre o per a ells”, conclou Josep Albors.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Compromís reclama pactes per a evitar el col·lapse de València en les Falles

Compromís denuncia que les Falles de València han estat marcades pel col·lapse en mobilitat, neteja i convivència i exigix tres pactes per a reconduir l'organització de les festes, a més de recuperar la taxa turística.

Milers de taxis oferixen servicis gratuïts a València i Alacant contra la liberalització dels VTC

Milers de taxistes de València i Alacant han realitzat servicis gratuïts durant dos hores per a protestar contra la liberalització dels VTC i exigir mesures de xoc immediates.

L’Elx presenta la seua samarreta retro inspirada en els 90 per a la jornada vintage de LaLiga

L'Elx ha presentat una samarreta retro amb la franja verda més alta i estreta, inspirada en els anys 90, que s'estrenarà en la jornada temàtica retro de LaLiga.

Els valencians Grimaldo, Mosquera, Fornals, Soler i Ferran Torres lideren la llista d’Espanya

Luis de la Font convoca a cinc futbolistes valencians i estrena a Mosquera, Joan García, Barrenetxea i Víctor Muñoz per als amistosos de març davant Sèrbia i Egipte.

El govern de Barcala defén la seua gestió dels bons comercie a Alacant

L'equip de govern d'Alacant sosté que la gestió dels bons comercie es va ajustar als procediments i que tota la informació és pública, mentres l'oposició exigix més transparència i accés als expedients.

Quique Llopis apunta a medalla en el Mundial de Toruń i Eusebio Càceres busca consolidar el seu renaixement

Quique Llopis arriba al Mundial de Toruń amb opcions reals de medalla en 60 metres barres, mentres que Eusebio Càceres vol confirmar el seu renàixer esportiu en la longitud.

El València complix 107 anys entre la lluita per la permanència i el repte del Nou Mestalla

El València CF celebra el seu 107 aniversari lluny dels llocs europeus, centrat en assegurar la permanència i en l'avanç de les obres del Nou Mestalla amb vista a 2027.

Vila-real i Reial Societat es juguen un pas clau cap a Europa en La Ceràmica

Vila-real i Reial Societat s'enfronten en La Ceràmica amb objectius europeus distints però urgents: afermar la Champions o assegurar presència continental la pròxima temporada.