Sanitat detecta més de 1.400 casos de violència de gènere durant este any

La conselleria de Sanitat ha detectat un total de 1.434 casos de violència sobre les dones a través del seu programa de cribratge, des del gener fins a l’actualitat. Per províncies, han estat 669 casos a València, 605 a Alacant i 160 a Castelló.

Així mateix, durant este any, han participat en el programa de cribratge prop de 46.000 dones i s’han realitzat 4.397 parts de lesions. Pel que fa a la participació per províncies, ha estat de 20.686 dones a València, 22.720 a Alacant i 2.517 a Castelló.

Anuncios

Atenent a la tipologia de la violència detectada i tenint en compte que els diferents tipus de maltractament no són excloents, s’han enregistrat 682 casos de violència física, 1.355 casos de violència psicològica i 189 casos de violència sexual.

Estes dades han estat ofertes este dimecres per la directora general de Salut Pública, Ruth Usó, a la Jornada sobre Prevenció i Atenció de la Violència sobre les Dones a la Comunitat Valenciana, organitzada per la Conselleria de Sanitat amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, que es commemora cada 25 de novembre.

A la jornada també ha participat el Comissionat per a la Lluita contra la Violència de la Dona, Felip del Bany; així com professionals de centres de salut, de la xarxa de centres dona i representants de les forces i cossos de seguretat.

Ruth Usó ha destacat que “els centres de salut constitueixen en nombroses ocasions la primera, i de vegades l’única oportunitat per detectar precoçment una situació de maltractament que pateix una dona per la proximitat i la confiança que representen estos centres per a les dones”.

Per això, el sistema valencià de salut disposa d’un protocol d’actuació per a la prevenció i l’atenció de la violència sobre les dones i una guia d’actuació per a professionals sanitaris. Ruth Usó ha recordat que els objectius del pla “són la detecció precoç, la prevenció i una atenció integral amb la derivació als serveis sociosanitaris i amb la col·laboració de les forces i cossos de seguretat”.

Formació de professionals

La directora general també ha ressaltat “l’esforç de coordinació formació i sensibilització dirigit a capacitar en matèria de prevenció i atenció de la violència sobre les dones als professionals sanitaris”.

En este sentit, Ruth Usó ha informat sobre les sessions formatives realitzades a les tres províncies de la Comunitat Valenciana adreçades als professionals sanitaris d’atenció primària, atenció hospitalària i salut pública en matèria de prevenció i atenció de la violència sobre les dones.

Segons ha explicat la directora general, “en estes sessions també es forma grups referents que són motors als departaments de salut i que, posteriorment, s’han encarregat de formar a la resta de professionals de les zones bàsiques de salut”. Estos grups estan formats per professionals d’atenció primària, urgències hospitalàries, comissions d’igualtat dels departaments i de salut pública.

Coordinació entre administracions

Per la seua banda, el comissionat per a la lluita contra la violència sobre la dona, Felipe del Baño, ha destacat la importància de la “unitat i coordinació entre totes les administracions públiques, poders públics, així com amb la societat civil per lluitar contra la violència masclista”. 

Així, ha assenyalat que és fonamental el paper que juguen els i les professionals de salut pública, ja que són moltes vegades els primers, a través de les seues consultes mèdiques, “en detectar que estem davant d’una víctima de violència a la qual cal ajudar”. 

En este sentit, ha ressaltat la importància de la tasca de “prevenció i detecció” que fan estes professionals de la medicina, i, sobretot, la “coordinació” amb ells i elles, a través dels protocols que es tenen establerts.

Felipe del Baño ha finalitzat la seua intervenció assenyalant que la unió de tots, la implicació des de tots els àmbits, des de l’àmbit familiar de la víctima, dels seus amics, veïns, del seu entorn, “pot salvar vides. No podem mirar cap a una altra banda, ho hem de posar en coneixement dels agents implicats perquè puguen atendre esta víctima i traure-la del seu entorn violent. “

1.362 professionals inscrits

Un total de 1.362 professionals s’han inscrit a estos cursos, 669 dels quals ja ho han finalitzat. La inscripció a este curs autoformatiu sobre prevenció i atenció a la violència de gènere és oberta fins al pròxim 22 de desembre a l’Escola Valenciana d’Estudis per a la Salut (EVES).

En este curs també s’aborda l’ús de l’eina incorporada a la història clínica SIVIO (Sistema d’Informació davant de la Violència) i el coneixement del sector sociosanitari on derivar estes dones, com ara la xarxa Centres Dona, la xarxa d’oficines de denúncies de violència i la coordinació amb les forces i els cossos de seguretat.

Anuncios

Últimes notícies

Denuncien un intent d’agressió amb un cristall d’un pres de Picassent a diversos funcionaris

Acaip UGT denuncia que un pres del centre penitenciari de Picassent va intentar agredir amb un tros de cristall a diversos funcionaris, que van resultar ferits de diversa consideració.

València estrenarà este estiu punts de bany a la platja per a persones amb paràlisi cerebral

L'Ajuntament de València posarà en marxa este estiu un projecte pilot de punts de bany adaptats per a persones amb paràlisi cerebral a la platja del Cabanyal, que s'estendrà posteriorment a altres trams del litoral.

La Policia Local de València immobilitza 129 patinets i reforça els controls en barris conflictius

La Policia Local de València ha controlat 161 patinets elèctrics des de finals d'abril, dels quals ha immobilitzat 129 i ha imposat 219 denúncies en diversos barris per infraccions tècniques i de circulació.

Barcala rebutja la taxa turística i acusa l’oposició de demagògia festera

L'alcalde d'Alacant, Luis Barcala, descarta aplicar la taxa turística per a finançar les Fogueres i acusa l'oposició i a la Federació de Fogueres de fer demagògia amb el sentiment fester.

La Generalitat completa la retirada de residus de la dana a l’interior de València

La Generalitat dona per tancat el dispositiu extraordinari de neteja després de la dana d'octubre de 2024 a l'interior de València, després de retirar més d'un milió de tones de residus i clausurar els punts d'apilament de Sot de Chera i Utiel.

Pérez Llorca reivindica el cooperativisme valencià com a motor d’ocupació i solidaritat

Pérez Llorca subratlla en els Premis Pepe Miquel el paper estratègic del cooperativisme valencià en la creació d'ocupació i en la construcció d'una societat més justa i solidària.

CCOO veu en la possible entrada de Geely en Ford Almussafes una opció estratègica condicionada a l’ocupació

CCOO PV valora amb prudència el possible desembarcament de Geely en la planta de Ford Almussafes i el veu com una oportunitat estratègica sempre que es blinden l'ocupació i les condicions laborals.

El Circuit Ricardo Tormo i la VIU llancen la primera Càtedra Motorsport a Espanya

El Circuit Ricardo Tormo i la Universitat Internacional de València creen la Càtedra Motorsport, un projecte pioner a Espanya que unix seguretat viària, rendiment i salut en l'esport de motor.