8.7 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Sanitat detecta més de 1.400 casos de violència de gènere durant este any

La conselleria de Sanitat ha detectat un total de 1.434 casos de violència sobre les dones a través del seu programa de cribratge, des del gener fins a l’actualitat. Per províncies, han estat 669 casos a València, 605 a Alacant i 160 a Castelló.

Així mateix, durant este any, han participat en el programa de cribratge prop de 46.000 dones i s’han realitzat 4.397 parts de lesions. Pel que fa a la participació per províncies, ha estat de 20.686 dones a València, 22.720 a Alacant i 2.517 a Castelló.

Atenent a la tipologia de la violència detectada i tenint en compte que els diferents tipus de maltractament no són excloents, s’han enregistrat 682 casos de violència física, 1.355 casos de violència psicològica i 189 casos de violència sexual.

Estes dades han estat ofertes este dimecres per la directora general de Salut Pública, Ruth Usó, a la Jornada sobre Prevenció i Atenció de la Violència sobre les Dones a la Comunitat Valenciana, organitzada per la Conselleria de Sanitat amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, que es commemora cada 25 de novembre.

A la jornada també ha participat el Comissionat per a la Lluita contra la Violència de la Dona, Felip del Bany; així com professionals de centres de salut, de la xarxa de centres dona i representants de les forces i cossos de seguretat.

Ruth Usó ha destacat que “els centres de salut constitueixen en nombroses ocasions la primera, i de vegades l’única oportunitat per detectar precoçment una situació de maltractament que pateix una dona per la proximitat i la confiança que representen estos centres per a les dones”.

Per això, el sistema valencià de salut disposa d’un protocol d’actuació per a la prevenció i l’atenció de la violència sobre les dones i una guia d’actuació per a professionals sanitaris. Ruth Usó ha recordat que els objectius del pla “són la detecció precoç, la prevenció i una atenció integral amb la derivació als serveis sociosanitaris i amb la col·laboració de les forces i cossos de seguretat”.

Formació de professionals

La directora general també ha ressaltat “l’esforç de coordinació formació i sensibilització dirigit a capacitar en matèria de prevenció i atenció de la violència sobre les dones als professionals sanitaris”.

En este sentit, Ruth Usó ha informat sobre les sessions formatives realitzades a les tres províncies de la Comunitat Valenciana adreçades als professionals sanitaris d’atenció primària, atenció hospitalària i salut pública en matèria de prevenció i atenció de la violència sobre les dones.

Segons ha explicat la directora general, “en estes sessions també es forma grups referents que són motors als departaments de salut i que, posteriorment, s’han encarregat de formar a la resta de professionals de les zones bàsiques de salut”. Estos grups estan formats per professionals d’atenció primària, urgències hospitalàries, comissions d’igualtat dels departaments i de salut pública.

Coordinació entre administracions

Per la seua banda, el comissionat per a la lluita contra la violència sobre la dona, Felipe del Baño, ha destacat la importància de la “unitat i coordinació entre totes les administracions públiques, poders públics, així com amb la societat civil per lluitar contra la violència masclista”. 

Així, ha assenyalat que és fonamental el paper que juguen els i les professionals de salut pública, ja que són moltes vegades els primers, a través de les seues consultes mèdiques, “en detectar que estem davant d’una víctima de violència a la qual cal ajudar”. 

En este sentit, ha ressaltat la importància de la tasca de “prevenció i detecció” que fan estes professionals de la medicina, i, sobretot, la “coordinació” amb ells i elles, a través dels protocols que es tenen establerts.

Felipe del Baño ha finalitzat la seua intervenció assenyalant que la unió de tots, la implicació des de tots els àmbits, des de l’àmbit familiar de la víctima, dels seus amics, veïns, del seu entorn, “pot salvar vides. No podem mirar cap a una altra banda, ho hem de posar en coneixement dels agents implicats perquè puguen atendre esta víctima i traure-la del seu entorn violent. “

1.362 professionals inscrits

Un total de 1.362 professionals s’han inscrit a estos cursos, 669 dels quals ja ho han finalitzat. La inscripció a este curs autoformatiu sobre prevenció i atenció a la violència de gènere és oberta fins al pròxim 22 de desembre a l’Escola Valenciana d’Estudis per a la Salut (EVES).

En este curs també s’aborda l’ús de l’eina incorporada a la història clínica SIVIO (Sistema d’Informació davant de la Violència) i el coneixement del sector sociosanitari on derivar estes dones, com ara la xarxa Centres Dona, la xarxa d’oficines de denúncies de violència i la coordinació amb les forces i els cossos de seguretat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Situat Alonso: Ens exigim el màxim, els quasi no valen de res

El tècnic del UCAM Murcia es va mostrar orgullós del nivell oferit davant el Barcelona, però va recalcar que el quasi no prou i que l'equip ha d'aprendre a tancar els finals.

Laprovittola avisa: per a guanyar al UCAM cal fer dobles i triples esforços

El base del Barcelona va subratllar l'exigència per a doblegar al UCAM Murcia en els quarts de final de la Copa del Rei a València i va destacar l'aportació de tot l'equip.

91-85: Kevin Punter reapareix i guia al Barcelona a semifinals davant un UCAM Murcia que va fregar la sorpresa

Kevin Punter va reaparéixer amb 20 punts en 20 minutos i va canviar un partit que el UCAM Murcia tenia encarrilat. El Barcelona va guanyar 91-85 i es mesurarà al Baskonia.

L’Athletic pren impuls amb un 2-1 a l’Elx i un doblet de Guruzeta

L'Athletic ha vençut 2-1 a l'Elx en San Mamés amb dos gols de Guruzeta, el segon de penal en el 89 després de revisió del VAR. És la tercera victòria seguida de l'equip bilbaí i l'Elx seguix sense guanyar en 2026.

Baskonia es fica en semifinals amb un Kurucs recuperat i un Howard decisiu

Baskonia va eliminar a Tenerife en quarts amb un Kurucs clau malgrat el seu esquinç i un esclat final d'Howard. L'equip va destacar el caràcter i el suport de la seua afició

Troben mort a un pacient en una zona en obres d’un hospital de Benidorm quatre dies després de desaparéixer

Un britànic de 54 anys ha sigut trobat sense vida en una zona en obres de l'hospital de Benidorm del qual va desaparéixer quatre dies abans. La investigació policial apunta a una asfíxia accidental després de quedar atrapat en un buit.

Vidorreta lamenta que al Tenerife li va faltar aire per a tancar la remuntada davant Baskonia

El Tenerife va caure en quarts de Copa davant Baskonia després de fregar la remuntada. Vidorreta, Scrubb i Van Beck coincidixen que la reacció no va bastar per detalls.

El PP exigix la dimissió de Marlaska per ‘incompetent’

Carmen Fúnez ha demanat l'eixida de Grande-Marlaska pel cas del DAO i per falta de control en el seu Ministeri. També ha criticat immigració i sanitat.