Sanitat posa en marxa una campanya per conscienciar sobre les Infeccions de Transmissió Sexual

La Conselleria de Sanitat ha posat en marxa una campanya de conscienciació sota el lema ‘És absurd. No arrisques’ per conscienciar, principalment la població juvenil, sobre la importància que tenen les mesures de protecció, com és el preservatiu, per evitar el contagi de les Infeccions de Transmissió Sexual (ITS).

De fet, Sanitat ha registrat un increment del 38% dels casos notificats per Infeccions de Transmissió Sexual durant el període d’un any. Així, mentre que el 2021 es van registrar 4.029 nous casos d’ITS, durant l’any passat es van notificar un total de 5.547 casos.

Esta campanya, que es pot consultar a la pàgina web de la Conselleria de Sanitat, s’ha començat a difondre esta setmana als autobusos, principalment en aquelles línies que cobreixen les zones universitàries, a les estacions de metro, als mitjans de comunicació i a les xarxes socials (Instagram, Facebook, Tik Tok i Spotify).

La directora general de Salut Pública, Ruth Usó, ha assenyalat la necessitat informar la població, sobretot els joves, sobre quina és la situació actual de les infeccions que es transmeten via sexual, i la importància que tenen les mesures de protecció, “perquè han de ser conscients que protegint-se mitjançant preservatiu a les pràctiques sexuals, es disminueix considerablement el risc de contraure qualsevol d’estes infeccions”, ha indicat.

D’esta manera, Sanitat ha dissenyat una campanya de conscienciació sobre la importància de l’ús del preservatiu perquè és la mesura més eficaç per evitar contraure la infecció. A més, la directora general ha assenyalat que “davant de qualsevol pràctica de risc, el sistema sanitari disposa de nombrosos recursos assistencials per poder realitzar un diagnòstic primerenc per tal de tractar-les com més aviat millor, a més d’evitar la transmissió del virus a altres persones”.

En este sentit, Sanitat difon a través d’esta campanya missatges directes, que capten l’atenció i emfatitzen els riscos de no utilitzar mesures de prevenció. Alguns dels missatges de la campanya són: ‘No fer servir preservatiu és com acariciar una medusa’, ‘No fer servir preservatiu és com fer paracaigudisme amb un paraigua’ o ‘No fer servir preservatiu és com fer malabars amb un cactus’, entre d’altres.

Situació actual de les ITS

Actualment, pràcticament totes les infeccions de transmissió sexual s’han incrementat en els darrers anys. El perfil del pacient amb ITS és principalment el d’un home, d’una edat compresa entre els 20 i els 40 anys, que manté relacions sexuals amb diverses parelles. Únicament en el cas d’infecció per clamídia la xifra és superior a les dones.

En el cas de la gonorrea, els casos s’han duplicat en els darrers anys. Per exemple, l’any 2022, a la Comunitat Valenciana es van notificar 2.091 nous casos d’infecció gonocòccica davant dels 1.277 de l’any 2021. La taxa actual se situa en 40,38 casos nous per cent mil habitants davant una taxa de  25,07 en 2021. En el 60% dels casos, la persona que pateix la infecció assegura mantindre relacions múltiples i quant al sexe, és quatre vegades superior en els homes respecte a les dones.

Quant a la sífilis, els casos notificats han passat de 671 nous casos detectats l’any 2021 als 731 casos registrats el 2022. Esta infecció és predominant en els homes, deu vegades superior als casos en dones. De fet, dels nous casos el 2022, 665 són homes davant dels 65 casos en les dones.

La infecció per clamídia és una altra de les ITS que s’està duplicant. El 2022, els casos notificats ascendeixen a 2.261 respecte dels 1.620 de l’any 2021, i en el cas d’esta infecció hi ha un nombre més gran de contagi en dones. Així mateix, disminueix l’edat que se situa entre els 15 i els 34 anys.

Casos de VIH

D’altra banda, les infeccions pel VIH també han experimentat un creixement en passar de 461 nous casos el 2021 a 464 casos el 2022, en este cas, 399 dels contagis han estat en homes i 65 en dones.

Així, en el 84,26% dels casos, la transmissió ha estat via sexual, i per això l’ús de mesures de protecció en les relacions sexuals podria haver evitat el contagi.

En este sentit, des de Sanitat es recorda la importància de prevenir per evitar el contagi, i davant de qualsevol exposició de risc. A la Comunitat Valenciana, existeixen Unitats de Prevenció del VIH/SIDA i ITS (UPS/ITS) -també conegudes com a CIPS-, dependents de Salut Pública, per a la prevenció, el diagnòstic i tractament de la infecció per VIH i ITS. El seu àmbit territorial d’actuació és provincial, i actuen de forma integrada i coordinada amb els recursos d’atenció primària, unitats de salut sexual i reproductiva (USSyR) i unitats específiques -com ara microbiologia, dermatologia, infeccioses, medicina interna o urgències, entre d’altres- , així com les ONG de la província implicades en el tema.

A més, si no han passat 72 hores des de l’exposició amb risc al VIH, es pot iniciar un tractament preventiu amb fàrmacs antiretrovirals durant 28 dies que podria evitar la infecció, és l’anomenada profilaxi postexposició.

Últimes notícies

Uns 200 docents acampen en la plaça de la Verge per a reforçar la vaga educativa indefinida

Al voltant de 200 docents han iniciat una acampada indefinida en la plaça de la Verge de València per a pressionar a la Conselleria d'Educació en plena vaga indefinida del professorat.

Hisenda accelera la negociació amb les comunitats per a estrenar el nou model de finançament en 2027

Hisenda inicia reunions bilaterals amb les comunitats per a tancar abans de cap d'any un nou model de finançament autonòmic que entraria en vigor en 2027 i sumaria 20.975 milions als recursos regionals.

L’exdirector d’informatius d’À Punt defén que la dana de 2024 els va agafar previnguts

L'exdirector d'informatius d'À Punt, Iván Esteve, sosté en el Congrés que la dana de 2024 els va agafar previnguts gràcies als avisos meteorològics i defén la seua decisió de no emetre els àudios del Cecopi per raons deontològiques.

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.