Sanitat posa en marxa una campanya per conscienciar sobre les Infeccions de Transmissió Sexual

La Conselleria de Sanitat ha posat en marxa una campanya de conscienciació sota el lema ‘És absurd. No arrisques’ per conscienciar, principalment la població juvenil, sobre la importància que tenen les mesures de protecció, com és el preservatiu, per evitar el contagi de les Infeccions de Transmissió Sexual (ITS).

De fet, Sanitat ha registrat un increment del 38% dels casos notificats per Infeccions de Transmissió Sexual durant el període d’un any. Així, mentre que el 2021 es van registrar 4.029 nous casos d’ITS, durant l’any passat es van notificar un total de 5.547 casos.

Esta campanya, que es pot consultar a la pàgina web de la Conselleria de Sanitat, s’ha començat a difondre esta setmana als autobusos, principalment en aquelles línies que cobreixen les zones universitàries, a les estacions de metro, als mitjans de comunicació i a les xarxes socials (Instagram, Facebook, Tik Tok i Spotify).

La directora general de Salut Pública, Ruth Usó, ha assenyalat la necessitat informar la població, sobretot els joves, sobre quina és la situació actual de les infeccions que es transmeten via sexual, i la importància que tenen les mesures de protecció, “perquè han de ser conscients que protegint-se mitjançant preservatiu a les pràctiques sexuals, es disminueix considerablement el risc de contraure qualsevol d’estes infeccions”, ha indicat.

D’esta manera, Sanitat ha dissenyat una campanya de conscienciació sobre la importància de l’ús del preservatiu perquè és la mesura més eficaç per evitar contraure la infecció. A més, la directora general ha assenyalat que “davant de qualsevol pràctica de risc, el sistema sanitari disposa de nombrosos recursos assistencials per poder realitzar un diagnòstic primerenc per tal de tractar-les com més aviat millor, a més d’evitar la transmissió del virus a altres persones”.

En este sentit, Sanitat difon a través d’esta campanya missatges directes, que capten l’atenció i emfatitzen els riscos de no utilitzar mesures de prevenció. Alguns dels missatges de la campanya són: ‘No fer servir preservatiu és com acariciar una medusa’, ‘No fer servir preservatiu és com fer paracaigudisme amb un paraigua’ o ‘No fer servir preservatiu és com fer malabars amb un cactus’, entre d’altres.

Situació actual de les ITS

Actualment, pràcticament totes les infeccions de transmissió sexual s’han incrementat en els darrers anys. El perfil del pacient amb ITS és principalment el d’un home, d’una edat compresa entre els 20 i els 40 anys, que manté relacions sexuals amb diverses parelles. Únicament en el cas d’infecció per clamídia la xifra és superior a les dones.

En el cas de la gonorrea, els casos s’han duplicat en els darrers anys. Per exemple, l’any 2022, a la Comunitat Valenciana es van notificar 2.091 nous casos d’infecció gonocòccica davant dels 1.277 de l’any 2021. La taxa actual se situa en 40,38 casos nous per cent mil habitants davant una taxa de  25,07 en 2021. En el 60% dels casos, la persona que pateix la infecció assegura mantindre relacions múltiples i quant al sexe, és quatre vegades superior en els homes respecte a les dones.

Quant a la sífilis, els casos notificats han passat de 671 nous casos detectats l’any 2021 als 731 casos registrats el 2022. Esta infecció és predominant en els homes, deu vegades superior als casos en dones. De fet, dels nous casos el 2022, 665 són homes davant dels 65 casos en les dones.

La infecció per clamídia és una altra de les ITS que s’està duplicant. El 2022, els casos notificats ascendeixen a 2.261 respecte dels 1.620 de l’any 2021, i en el cas d’esta infecció hi ha un nombre més gran de contagi en dones. Així mateix, disminueix l’edat que se situa entre els 15 i els 34 anys.

Casos de VIH

D’altra banda, les infeccions pel VIH també han experimentat un creixement en passar de 461 nous casos el 2021 a 464 casos el 2022, en este cas, 399 dels contagis han estat en homes i 65 en dones.

Així, en el 84,26% dels casos, la transmissió ha estat via sexual, i per això l’ús de mesures de protecció en les relacions sexuals podria haver evitat el contagi.

En este sentit, des de Sanitat es recorda la importància de prevenir per evitar el contagi, i davant de qualsevol exposició de risc. A la Comunitat Valenciana, existeixen Unitats de Prevenció del VIH/SIDA i ITS (UPS/ITS) -també conegudes com a CIPS-, dependents de Salut Pública, per a la prevenció, el diagnòstic i tractament de la infecció per VIH i ITS. El seu àmbit territorial d’actuació és provincial, i actuen de forma integrada i coordinada amb els recursos d’atenció primària, unitats de salut sexual i reproductiva (USSyR) i unitats específiques -com ara microbiologia, dermatologia, infeccioses, medicina interna o urgències, entre d’altres- , així com les ONG de la província implicades en el tema.

A més, si no han passat 72 hores des de l’exposició amb risc al VIH, es pot iniciar un tractament preventiu amb fàrmacs antiretrovirals durant 28 dies que podria evitar la infecció, és l’anomenada profilaxi postexposició.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.

Guido Rodríguez assumix errors després de la derrota del València davant el Celta i demana unitat

Guido Rodríguez, autor dels dos gols del València en la derrota 2-3 davant el Celta, admet errors defensius, es mostra autocrític i recalca que l'equip ha de mantindre's unit.