12.2 C
València
Dissabte, 22 novembre, 2025

El que has de saber si et planteges acollir a un xiquet ucraïnés

Les iniciatives solidàries per la guerra d’Ucraïna se succeeixen sense parar al nostre país: recollida d’aliments i medicaments, voluntaris d’ONG mobilitzats per a ajudar als que fugen de l’infern, donacions… 


Des de 1990, milers de xiquets de les zones d’Ucraïna i Bielorússia afectades per l’explosió de la central nuclear de Txernòbil de 1986 són acollits durant l’estiu per famílies espanyoles per a passar temporades lluny de la radiació.


El Govern treballa “des de fa dies” en el pla de contingència per a atendre les necessitats dels refugiats que puguen arribar a Espanya fugint de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest temps s’ha disparat l’interés de moltes famílies espanyoles per a poder ajudar a refugiats ucraïnesos.

En aquests dies, el desig d’acollir a aqueixos xiquets que s’han quedat sense res, fugint de la guerra, dels bombardejos i dels enderrocs, s’ha disparat i són nombroses les famílies que volen oferir-los una llar lluny de la violència.


“Valorem molt positivament l’interés mostrat per moltes persones a acollir a xiquets i xiquetes refugiats al nostre país”, comença Cristina Junquera, Responsable Incidència Política i Estudis d’Unicef, un vídeo que l’ONG ha difós a través de les seues xarxes socials per a explicar com s’ha de tramitar un acolliment, perquè es tracta de processos regulats.

Des d’UNICEF aclareixen


1. Qualsevol persona interessada per l’acolliment ha de dirigir-se a la conselleria de la seua comunitat autònoma encarregada de família, infància o assumptes socials.


2. I aquests són els requisits exigits per a acollir:
• S’ha de determinar la idoneïtat de la família per la comunitat autònoma
• El xiquet o xiqueta ha d’estar en situació de desemparament confirmada, sense que queden dubtes sobre això
• S’aplica el principi de l’interés superior del menor per a garantir que la millor decisió per a aqueix xiquet implica buscar-li una família d’acolliment en un altre país

Advertiment: aquesta no és la millor solució


“L’acolliment de xiquets que viuen en contextos de crisis humanitàries no és l’alternativa més recomanable”, aclareixen des d’UNICEF. “L’experiència internacional ens diu que desarrelar en aquests moments a un xiquet o xiqueta del seu entorn, pot tindre conseqüències molt negatives”, adverteix.


Explica Junquera que aqueixos moments de caos, quan hi ha xiquets i xiquetes que es queden sols, el primer que s’ha de fer és buscar a coneguts i familiars. “Passat el moment d’incertesa, ha de buscar-se una solució duradora i estable. Sempre sota el principi de l’interés superior del menor”, exposa.


En qualsevol cas, sobre aquells xiquets que sí que es decidisca que l’acolliment és la millor opció, els tràmits no seran immediats i ara mateix traure’ls d’Ucraïna és impossible. Així ho han aclarit des d’AniukCas, l’Associació d’Amics d’Ucraïna de Castelló, que en aquests dies ha sigut protagonista d’un missatge fraudulent distribuït per grups de WhatsApp.


“Si sabeu de famílies interessades a acollir a xiquets d’Ucraïna, quan la situació permeta entrar a l’ajuda humanitària, poden contactar amb l’Associació de Xiquets Ucraïnesos de Castelló”, deia aqueix missatge d’alerta al costat d’una adreça de correu electrònic.
Des d’AniukCas adverteixen que, per a evitar estafes i faules, totes les ajudes dirigides al poble ucraïnés han de canalitzar-se per vies oficials, institucions i organitzacions reconegudes.

Últimes notícies

València escenifica un rescat en altura en la Setmana de Prevenció d’Incendis

L'Ajuntament ha realitzat un simulacre de rescat en altura dins de la XX Setmana de la Prevenció d'Incendis. El cap de setmana inclou demostracions, unitat canina i tallers.

Torrons Picó fa nevar a Múrcia i complix el somni d’un xiquet de 7 anys

La firma de Xixona va organitzar una nevada festiva en Torreagüera per a anunciar al guanyador del seu concurs de redacció Tot és possible per Nadal. El premi inclou un lot de torrons i 2.000 euros en material per al col·legi del menor.

Les mínimes continuen baixant: quasi -5 °C a Ademuz i sota zero a l’interior

Les mínimes han descendit de nou en la Comunitat Valenciana, amb el valor més baix a Ademuz (-4,8 °C) i diversos municipis de l'interior sota zero.

El València rep al Girona, en alerta per la derrota a Granada i el triomf del rival davant el Barça

El líder de la Lliga Endesa rep al Girona amb la lliçó de Granada encara recent i l'avís del recent triomf gironí davant el Barça. Arriba reforçat per una victòria exigent en l'Eurolliga davant Estrella Roja.

Una exposició a Quart de Poblet homenatja dones silenciades i represaliades

La mostra 'Dones empresonades, entre moltes altres' reunix 28 obres a la Casa de Cultura de Quart de Poblet i s'emmarca en les accions del 25N.

Alacant, primer ‘lloc de memòria democràtica’ valencià pel seu paper com a bastió republicà en 1939

Alacant és des d'este dissabte el primer punt de la Comunitat Valenciana declarat com a 'lloc de memòria democràtica'. La distinció reconeix la seua condició d'últim bastió republicà i activa accions de senyalització i difusió en el Mercat Central, el port i la tomba de Miguel Hernández

El Llevant encadena per segona vegada tres derrotes seguides i toca fons

L'equip granota cau 1-0 a Mestalla, encadena per segona vegada tres derrotes i suma 1 de 15. És penúltim amb nou punts i podria quedar a quatre de la salvació.

Almeida veu a un València en alça i exigix guanyar ja fora de casa

André Almeida sosté que el València està canviant la dinàmica després de l'empat davant el Betis i el triomf enfront del Llevant, i fixa com a prioritat guanyar a domicili.