12 C
València
Dimarts, 16 desembre, 2025

El que has de saber si et planteges acollir a un xiquet ucraïnés

Les iniciatives solidàries per la guerra d’Ucraïna se succeeixen sense parar al nostre país: recollida d’aliments i medicaments, voluntaris d’ONG mobilitzats per a ajudar als que fugen de l’infern, donacions… 


Des de 1990, milers de xiquets de les zones d’Ucraïna i Bielorússia afectades per l’explosió de la central nuclear de Txernòbil de 1986 són acollits durant l’estiu per famílies espanyoles per a passar temporades lluny de la radiació.


El Govern treballa “des de fa dies” en el pla de contingència per a atendre les necessitats dels refugiats que puguen arribar a Espanya fugint de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest temps s’ha disparat l’interés de moltes famílies espanyoles per a poder ajudar a refugiats ucraïnesos.

En aquests dies, el desig d’acollir a aqueixos xiquets que s’han quedat sense res, fugint de la guerra, dels bombardejos i dels enderrocs, s’ha disparat i són nombroses les famílies que volen oferir-los una llar lluny de la violència.


“Valorem molt positivament l’interés mostrat per moltes persones a acollir a xiquets i xiquetes refugiats al nostre país”, comença Cristina Junquera, Responsable Incidència Política i Estudis d’Unicef, un vídeo que l’ONG ha difós a través de les seues xarxes socials per a explicar com s’ha de tramitar un acolliment, perquè es tracta de processos regulats.

Des d’UNICEF aclareixen


1. Qualsevol persona interessada per l’acolliment ha de dirigir-se a la conselleria de la seua comunitat autònoma encarregada de família, infància o assumptes socials.


2. I aquests són els requisits exigits per a acollir:
• S’ha de determinar la idoneïtat de la família per la comunitat autònoma
• El xiquet o xiqueta ha d’estar en situació de desemparament confirmada, sense que queden dubtes sobre això
• S’aplica el principi de l’interés superior del menor per a garantir que la millor decisió per a aqueix xiquet implica buscar-li una família d’acolliment en un altre país

Advertiment: aquesta no és la millor solució


“L’acolliment de xiquets que viuen en contextos de crisis humanitàries no és l’alternativa més recomanable”, aclareixen des d’UNICEF. “L’experiència internacional ens diu que desarrelar en aquests moments a un xiquet o xiqueta del seu entorn, pot tindre conseqüències molt negatives”, adverteix.


Explica Junquera que aqueixos moments de caos, quan hi ha xiquets i xiquetes que es queden sols, el primer que s’ha de fer és buscar a coneguts i familiars. “Passat el moment d’incertesa, ha de buscar-se una solució duradora i estable. Sempre sota el principi de l’interés superior del menor”, exposa.


En qualsevol cas, sobre aquells xiquets que sí que es decidisca que l’acolliment és la millor opció, els tràmits no seran immediats i ara mateix traure’ls d’Ucraïna és impossible. Així ho han aclarit des d’AniukCas, l’Associació d’Amics d’Ucraïna de Castelló, que en aquests dies ha sigut protagonista d’un missatge fraudulent distribuït per grups de WhatsApp.


“Si sabeu de famílies interessades a acollir a xiquets d’Ucraïna, quan la situació permeta entrar a l’ajuda humanitària, poden contactar amb l’Associació de Xiquets Ucraïnesos de Castelló”, deia aqueix missatge d’alerta al costat d’una adreça de correu electrònic.
Des d’AniukCas adverteixen que, per a evitar estafes i faules, totes les ajudes dirigides al poble ucraïnés han de canalitzar-se per vies oficials, institucions i organitzacions reconegudes.

Últimes notícies

0-1 en Ipurua: l’Elx avança amb gol de Boayar i penal detingut per Dituro

L'Elx s'ha classificat per als octaus de la Copa del Rei després de véncer 0-1 a l'Eibar en Ipurua. Boayar va marcar en la primera part i Dituro va detindre un penal.

Un camió bolcat curta l’A-3 a Buñol sentit València i obliga a desviar per la N-3

La bolcada d'un camió ha tallat l'A-3 a Buñol en sentit València i ha obligat a desviar el trànsit per la N-3. A les 18.30 persistixen retencions en la zona.

Marcelino avisa: el Racing és un rival formidable i li guarda carinyo

Marcelino va enaltir al Racing abans de l'encreuament coper i va demanar màxima atenció pel seu lideratge en Segona i la seua ratxa a casa. Va confirmar la baixa de Gerard Moreno i el viatge de Parell.

Bernabé Zapata es retira del tenis professional als 28 anys

El valencià va anunciar el seu adeu en Instagram, va demanar 'perdó' i va admetre que ja no té 'gana i motivació'. marxa després d'aconseguir el 37 del món en 2023

Dansa València rep la Medalla d’Or de l’Acadèmia de les Arts Escèniques

El festival de la Conselleria de Cultura ha sigut distingit per unanimitat i consolida el seu model híbrid entre exhibició i mercat. El guardó reconeix la seua projecció amb la Spanish Danse Platform i el seu suport a les companyies valencianes.

Marsa Maroc adquirix el 45% de Boluda Maritime Terminals per 80 milions

Marsa Maroc, a través de MMIL, prendrà el 45% de BMT per 80 milions en una aliança amb Boluda, que conservarà la gestió. L'acord prioritza el corredor Marroc–Espanya.

Pérez Llorca destaca la recuperació total de la circulació entre l’Hospital de La Vila i Benidorm

El TRAM d'Alacant ha recuperat la circulació entre l'Hospital de La Vila i Benidorm després de duplicar via i electrificar 6,23 km, amb una inversió pròxima a 40 milions. L'obra millora capacitat, regularitat i accessibilitat i deixa llista la infraestructura per a augmentar freqüències.

Pérez Llorca reclama ajuda immediata al Govern per a finançament i inversions en la Comunitat

Pérez Llorca ha avançat que acudirà demà a reunir-se amb Sánchez per a exigir mesures urgents en finançament, inversions i grans infraestructures. També ha demanat coordinació per al bo de transport i ha recordat l'infrafinançament autonòmic.