El que has de saber si et planteges acollir a un xiquet ucraïnés

Les iniciatives solidàries per la guerra d’Ucraïna se succeeixen sense parar al nostre país: recollida d’aliments i medicaments, voluntaris d’ONG mobilitzats per a ajudar als que fugen de l’infern, donacions… 


Des de 1990, milers de xiquets de les zones d’Ucraïna i Bielorússia afectades per l’explosió de la central nuclear de Txernòbil de 1986 són acollits durant l’estiu per famílies espanyoles per a passar temporades lluny de la radiació.


El Govern treballa “des de fa dies” en el pla de contingència per a atendre les necessitats dels refugiats que puguen arribar a Espanya fugint de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest temps s’ha disparat l’interés de moltes famílies espanyoles per a poder ajudar a refugiats ucraïnesos.

En aquests dies, el desig d’acollir a aqueixos xiquets que s’han quedat sense res, fugint de la guerra, dels bombardejos i dels enderrocs, s’ha disparat i són nombroses les famílies que volen oferir-los una llar lluny de la violència.


“Valorem molt positivament l’interés mostrat per moltes persones a acollir a xiquets i xiquetes refugiats al nostre país”, comença Cristina Junquera, Responsable Incidència Política i Estudis d’Unicef, un vídeo que l’ONG ha difós a través de les seues xarxes socials per a explicar com s’ha de tramitar un acolliment, perquè es tracta de processos regulats.

Des d’UNICEF aclareixen


1. Qualsevol persona interessada per l’acolliment ha de dirigir-se a la conselleria de la seua comunitat autònoma encarregada de família, infància o assumptes socials.


2. I aquests són els requisits exigits per a acollir:
• S’ha de determinar la idoneïtat de la família per la comunitat autònoma
• El xiquet o xiqueta ha d’estar en situació de desemparament confirmada, sense que queden dubtes sobre això
• S’aplica el principi de l’interés superior del menor per a garantir que la millor decisió per a aqueix xiquet implica buscar-li una família d’acolliment en un altre país

Advertiment: aquesta no és la millor solució


“L’acolliment de xiquets que viuen en contextos de crisis humanitàries no és l’alternativa més recomanable”, aclareixen des d’UNICEF. “L’experiència internacional ens diu que desarrelar en aquests moments a un xiquet o xiqueta del seu entorn, pot tindre conseqüències molt negatives”, adverteix.


Explica Junquera que aqueixos moments de caos, quan hi ha xiquets i xiquetes que es queden sols, el primer que s’ha de fer és buscar a coneguts i familiars. “Passat el moment d’incertesa, ha de buscar-se una solució duradora i estable. Sempre sota el principi de l’interés superior del menor”, exposa.


En qualsevol cas, sobre aquells xiquets que sí que es decidisca que l’acolliment és la millor opció, els tràmits no seran immediats i ara mateix traure’ls d’Ucraïna és impossible. Així ho han aclarit des d’AniukCas, l’Associació d’Amics d’Ucraïna de Castelló, que en aquests dies ha sigut protagonista d’un missatge fraudulent distribuït per grups de WhatsApp.


“Si sabeu de famílies interessades a acollir a xiquets d’Ucraïna, quan la situació permeta entrar a l’ajuda humanitària, poden contactar amb l’Associació de Xiquets Ucraïnesos de Castelló”, deia aqueix missatge d’alerta al costat d’una adreça de correu electrònic.
Des d’AniukCas adverteixen que, per a evitar estafes i faules, totes les ajudes dirigides al poble ucraïnés han de canalitzar-se per vies oficials, institucions i organitzacions reconegudes.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Wizz Air reforçarà en 2026 les seues rutes a València i obrirà una connexió directa amb Torí

Wizz Air incrementarà un 43% la seua capacitat de places en l'aeroport de València en 2026 i llançarà una nova ruta directa amb Torí a partir d'octubre, reforçant la connexió amb el mercat italià.

L’atur juvenil baixa en la Comunitat Valenciana al 28,59% però seguix per damunt de la mitjana

La taxa de desocupació entre els menors de 25 anys en la Comunitat Valenciana descendix 0,63 punts en el primer trimestre de 2026 i se situa en el 28,59%, encara quatre punts per damunt de la mitjana nacional.

La Comunitat Valenciana destruïx 8.900 ocupacions i suma 41.200 aturats en el primer trimestre

La Comunitat Valenciana va perdre 8.900 ocupats i va elevar el nombre d'aturats en 41.200 persones en el primer trimestre de l'any, amb una taxa d'atur del 11,75%, per damunt de la mitjana nacional.

Intervals nuvolosos i descens de les màximes a l’interior de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta una jornada amb intervals nuvolosos, possibles ruixats dispersos en el sud i un descens de les màximes a l'interior, mentres el litoral manté els valors tèrmics.

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.