El que has de saber si et planteges acollir a un xiquet ucraïnés

Les iniciatives solidàries per la guerra d’Ucraïna se succeeixen sense parar al nostre país: recollida d’aliments i medicaments, voluntaris d’ONG mobilitzats per a ajudar als que fugen de l’infern, donacions… 


Des de 1990, milers de xiquets de les zones d’Ucraïna i Bielorússia afectades per l’explosió de la central nuclear de Txernòbil de 1986 són acollits durant l’estiu per famílies espanyoles per a passar temporades lluny de la radiació.


El Govern treballa “des de fa dies” en el pla de contingència per a atendre les necessitats dels refugiats que puguen arribar a Espanya fugint de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest temps s’ha disparat l’interés de moltes famílies espanyoles per a poder ajudar a refugiats ucraïnesos.

En aquests dies, el desig d’acollir a aqueixos xiquets que s’han quedat sense res, fugint de la guerra, dels bombardejos i dels enderrocs, s’ha disparat i són nombroses les famílies que volen oferir-los una llar lluny de la violència.


“Valorem molt positivament l’interés mostrat per moltes persones a acollir a xiquets i xiquetes refugiats al nostre país”, comença Cristina Junquera, Responsable Incidència Política i Estudis d’Unicef, un vídeo que l’ONG ha difós a través de les seues xarxes socials per a explicar com s’ha de tramitar un acolliment, perquè es tracta de processos regulats.

Des d’UNICEF aclareixen


1. Qualsevol persona interessada per l’acolliment ha de dirigir-se a la conselleria de la seua comunitat autònoma encarregada de família, infància o assumptes socials.


2. I aquests són els requisits exigits per a acollir:
• S’ha de determinar la idoneïtat de la família per la comunitat autònoma
• El xiquet o xiqueta ha d’estar en situació de desemparament confirmada, sense que queden dubtes sobre això
• S’aplica el principi de l’interés superior del menor per a garantir que la millor decisió per a aqueix xiquet implica buscar-li una família d’acolliment en un altre país

Advertiment: aquesta no és la millor solució


“L’acolliment de xiquets que viuen en contextos de crisis humanitàries no és l’alternativa més recomanable”, aclareixen des d’UNICEF. “L’experiència internacional ens diu que desarrelar en aquests moments a un xiquet o xiqueta del seu entorn, pot tindre conseqüències molt negatives”, adverteix.


Explica Junquera que aqueixos moments de caos, quan hi ha xiquets i xiquetes que es queden sols, el primer que s’ha de fer és buscar a coneguts i familiars. “Passat el moment d’incertesa, ha de buscar-se una solució duradora i estable. Sempre sota el principi de l’interés superior del menor”, exposa.


En qualsevol cas, sobre aquells xiquets que sí que es decidisca que l’acolliment és la millor opció, els tràmits no seran immediats i ara mateix traure’ls d’Ucraïna és impossible. Així ho han aclarit des d’AniukCas, l’Associació d’Amics d’Ucraïna de Castelló, que en aquests dies ha sigut protagonista d’un missatge fraudulent distribuït per grups de WhatsApp.


“Si sabeu de famílies interessades a acollir a xiquets d’Ucraïna, quan la situació permeta entrar a l’ajuda humanitària, poden contactar amb l’Associació de Xiquets Ucraïnesos de Castelló”, deia aqueix missatge d’alerta al costat d’una adreça de correu electrònic.
Des d’AniukCas adverteixen que, per a evitar estafes i faules, totes les ajudes dirigides al poble ucraïnés han de canalitzar-se per vies oficials, institucions i organitzacions reconegudes.

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.