El que has de saber si et planteges acollir a un xiquet ucraïnés

Les iniciatives solidàries per la guerra d’Ucraïna se succeeixen sense parar al nostre país: recollida d’aliments i medicaments, voluntaris d’ONG mobilitzats per a ajudar als que fugen de l’infern, donacions… 


Des de 1990, milers de xiquets de les zones d’Ucraïna i Bielorússia afectades per l’explosió de la central nuclear de Txernòbil de 1986 són acollits durant l’estiu per famílies espanyoles per a passar temporades lluny de la radiació.


El Govern treballa “des de fa dies” en el pla de contingència per a atendre les necessitats dels refugiats que puguen arribar a Espanya fugint de la invasió russa a Ucraïna. Durant aquest temps s’ha disparat l’interés de moltes famílies espanyoles per a poder ajudar a refugiats ucraïnesos.

En aquests dies, el desig d’acollir a aqueixos xiquets que s’han quedat sense res, fugint de la guerra, dels bombardejos i dels enderrocs, s’ha disparat i són nombroses les famílies que volen oferir-los una llar lluny de la violència.


“Valorem molt positivament l’interés mostrat per moltes persones a acollir a xiquets i xiquetes refugiats al nostre país”, comença Cristina Junquera, Responsable Incidència Política i Estudis d’Unicef, un vídeo que l’ONG ha difós a través de les seues xarxes socials per a explicar com s’ha de tramitar un acolliment, perquè es tracta de processos regulats.

Des d’UNICEF aclareixen


1. Qualsevol persona interessada per l’acolliment ha de dirigir-se a la conselleria de la seua comunitat autònoma encarregada de família, infància o assumptes socials.


2. I aquests són els requisits exigits per a acollir:
• S’ha de determinar la idoneïtat de la família per la comunitat autònoma
• El xiquet o xiqueta ha d’estar en situació de desemparament confirmada, sense que queden dubtes sobre això
• S’aplica el principi de l’interés superior del menor per a garantir que la millor decisió per a aqueix xiquet implica buscar-li una família d’acolliment en un altre país

Advertiment: aquesta no és la millor solució


“L’acolliment de xiquets que viuen en contextos de crisis humanitàries no és l’alternativa més recomanable”, aclareixen des d’UNICEF. “L’experiència internacional ens diu que desarrelar en aquests moments a un xiquet o xiqueta del seu entorn, pot tindre conseqüències molt negatives”, adverteix.


Explica Junquera que aqueixos moments de caos, quan hi ha xiquets i xiquetes que es queden sols, el primer que s’ha de fer és buscar a coneguts i familiars. “Passat el moment d’incertesa, ha de buscar-se una solució duradora i estable. Sempre sota el principi de l’interés superior del menor”, exposa.


En qualsevol cas, sobre aquells xiquets que sí que es decidisca que l’acolliment és la millor opció, els tràmits no seran immediats i ara mateix traure’ls d’Ucraïna és impossible. Així ho han aclarit des d’AniukCas, l’Associació d’Amics d’Ucraïna de Castelló, que en aquests dies ha sigut protagonista d’un missatge fraudulent distribuït per grups de WhatsApp.


“Si sabeu de famílies interessades a acollir a xiquets d’Ucraïna, quan la situació permeta entrar a l’ajuda humanitària, poden contactar amb l’Associació de Xiquets Ucraïnesos de Castelló”, deia aqueix missatge d’alerta al costat d’una adreça de correu electrònic.
Des d’AniukCas adverteixen que, per a evitar estafes i faules, totes les ajudes dirigides al poble ucraïnés han de canalitzar-se per vies oficials, institucions i organitzacions reconegudes.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.

Europa i la permanència es juguen a Anoeta

Reial Societat i Llevant s'enfronten a Anoeta en un partit decisiu: els donostiarres busquen consolidar la seua plaça europea i els granotas escapar del descens.

La Línia Dona 24 hores atén 84.688 crides en 2025 després de créixer un 18%

La Línia Dona 24 hores de la Generalitat va augmentar un 17,62% la seua activitat en 2025, amb 84.688 trucades ateses i un fort repunt dels casos relacionats amb violències sexuals.

La Setmana Santa Marinera de València honra als seus difunts amb una oració a la platja

La Setmana Santa Marinera de València celebra la tradicional oració a la platja per confrares i mariners morts, abans de les grans processons de Divendres Sant i Diumenge de Pasqua.

Dones i menors de 25 anys concentren l’ús de Metrovalencia, segons l’últim índex de satisfacció

L'ultime indexe de satisfaccion de Metrovalencia revela que les dones i els menors de 25 anys són els principals usuaris del metre i tranvia, amb alta presència d'estudiants i un perfil socioeconomico majoritari mitjà.

Troben a un matrimoni mort en el bany de la seua casa a València per una fuita de gas

Un matrimoni d'origen xinés ha sigut trobat sense vida a la dutxa de la seua vivenda a València. La principal hipòtesi apunta a un accident domèstic per mala combustió de la caldera de gas del bany.