14.1 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Del burnout als símptomes de l’ansietat: així són les cerques sobre salut mental a Espanya

L’aparició de la COVID-19 va causar el major impacte en la salut de la població a nivell global en un segle, i s’estima que 6 de cada 10 persones a Europa s’ha vist afectada per l’anomenada “fatiga pandèmica”, la mescla d’esgotament mental acumulat per la por, les restriccions, els aïllaments i altres canvis provocats per la pandèmia.

La plataforma SaaS líder en gestió de visibilitat en línia i màrqueting de continguts, ha elaborat un informe sobre les cerques en línia a Espanya sobre les qüestions relacionades amb la salut mental. Per a l’elaboració d’esta anàlisi, Semrush ha analitzat les cerques dels termes ‘ansietat’, ‘depressió’ i ‘burnout’ entre els anys 2017 i 2021.

L’informe destaca que des de l’any 2020, el terme ‘ansietat’ ha acumulat una mitjana de 45.380 cerques.

Durant els mesos en què es van dur a terme les primeres restriccions de mobilitat estes cerques van ser superiors, arribant a una mitjana de 60.500 al març, 74.000 a l’abril (el major pic amb un increment del 82% respecte a abril de 2019) i 60.500 al maig, descendint lleugerament des de llavors, però representant un increment de mitjana de quasi el 50% respecte als anys previs al coronavirus.

Respecte al terme ‘depressió’, de l’anàlisi de Semrush es desprén que, entre març i maig de 2020, el nombre de cerques relacionades va augmentar un 21%, amb xifres que oscil·len entre les quaranta mil de mitjana al març i abril de 2020, a les quasi cinquanta mil de maig, octubre i novembre d’eixe any i març de 2021, sent no obstant això també superiors en un 50% abans de 2020.

L’anàlisi de Semrush també assenyala que, d’entre els dos trastorns mentals investigats, els que persisteixen per causa de l’esgotament acumulat per les males experiències ocasionades per la pandèmia i que acumula un interés creixent a Espanya són el burnout o síndrome de l’esgotament professional, duplicant les seues cerques des d’abans de la pandèmia, i els relacionats amb ansietat.

 

El terme ‘ansietat símptomes’ va experimentar un augment en cerques entre 2017 i 2021 del 234%, arribant a aconseguir les 36.000 cerques mensuals de mitjana durant l’any passat i quasi les cinquanta mil al març i abril de 2021, mentre que cerques sobre ‘ansietat social’ o ‘ansietat símptomes físics’ han crescut un 180% i 650% respectivament. D’altra banda, les cerques sobre ‘salut mental’ han crescut un 240% des de setembre de 2017.

Fernando Angulo, responsable de Comunicació de Semrush, comenta; “Desfer-se d’uns hàbits que van ser adquirits amb el propòsit de protegir-nos no està resultant senzill, alguna cosa que es reflecteix en la persistència en la cerca sobre trastorns mentals, els seus símptomes i com posar-los remei. A més, la salut mental ha estat en el punt de mira de la societat més que mai, el que ha augmentat l’interés de tots a conscienciar-se sobre estos temes i buscar més informació sobre l’ansietat o la depressió, els trastorns mentals més comuns en l’actualitat”.

Últimes notícies

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.

Asaja Alacant ajorna la tractorada al 29 de gener després de la tragèdia ferroviària de Adamuz

L'organització posposa la protesta prevista per al dijous pels tres dies de dol oficial i manté recorregut, horari i reivindicacions per al 29 de gener.

Marcelino busca un bàlsam davant l’Ajax i apel·la a l’orgull del Vila-real

El tècnic va afirmar que guanyar a l'Ajax seria un xicotet bàlsam per a acomiadar la Champions a casa. Va anunciar canvis, va destacar el prestigi i va analitzar al rival.

La Fiscalia rebutja considerar víctima de la DANA a un mort per falta d’assistència mèdica

La Fiscalia de València no veu relació causal directa entre la DANA i la mort d'un veí de Guadassuar i l'exclou del cas. També descarta lesions psicològiques i la causa incorpora la crida d'un enginyer sobre la presa de Buseo.