Del burnout als símptomes de l’ansietat: així són les cerques sobre salut mental a Espanya

L’aparició de la COVID-19 va causar el major impacte en la salut de la població a nivell global en un segle, i s’estima que 6 de cada 10 persones a Europa s’ha vist afectada per l’anomenada “fatiga pandèmica”, la mescla d’esgotament mental acumulat per la por, les restriccions, els aïllaments i altres canvis provocats per la pandèmia.

La plataforma SaaS líder en gestió de visibilitat en línia i màrqueting de continguts, ha elaborat un informe sobre les cerques en línia a Espanya sobre les qüestions relacionades amb la salut mental. Per a l’elaboració d’esta anàlisi, Semrush ha analitzat les cerques dels termes ‘ansietat’, ‘depressió’ i ‘burnout’ entre els anys 2017 i 2021.

L’informe destaca que des de l’any 2020, el terme ‘ansietat’ ha acumulat una mitjana de 45.380 cerques.

Durant els mesos en què es van dur a terme les primeres restriccions de mobilitat estes cerques van ser superiors, arribant a una mitjana de 60.500 al març, 74.000 a l’abril (el major pic amb un increment del 82% respecte a abril de 2019) i 60.500 al maig, descendint lleugerament des de llavors, però representant un increment de mitjana de quasi el 50% respecte als anys previs al coronavirus.

Respecte al terme ‘depressió’, de l’anàlisi de Semrush es desprén que, entre març i maig de 2020, el nombre de cerques relacionades va augmentar un 21%, amb xifres que oscil·len entre les quaranta mil de mitjana al març i abril de 2020, a les quasi cinquanta mil de maig, octubre i novembre d’eixe any i març de 2021, sent no obstant això també superiors en un 50% abans de 2020.

L’anàlisi de Semrush també assenyala que, d’entre els dos trastorns mentals investigats, els que persisteixen per causa de l’esgotament acumulat per les males experiències ocasionades per la pandèmia i que acumula un interés creixent a Espanya són el burnout o síndrome de l’esgotament professional, duplicant les seues cerques des d’abans de la pandèmia, i els relacionats amb ansietat.

 

El terme ‘ansietat símptomes’ va experimentar un augment en cerques entre 2017 i 2021 del 234%, arribant a aconseguir les 36.000 cerques mensuals de mitjana durant l’any passat i quasi les cinquanta mil al març i abril de 2021, mentre que cerques sobre ‘ansietat social’ o ‘ansietat símptomes físics’ han crescut un 180% i 650% respectivament. D’altra banda, les cerques sobre ‘salut mental’ han crescut un 240% des de setembre de 2017.

Fernando Angulo, responsable de Comunicació de Semrush, comenta; “Desfer-se d’uns hàbits que van ser adquirits amb el propòsit de protegir-nos no està resultant senzill, alguna cosa que es reflecteix en la persistència en la cerca sobre trastorns mentals, els seus símptomes i com posar-los remei. A més, la salut mental ha estat en el punt de mira de la societat més que mai, el que ha augmentat l’interés de tots a conscienciar-se sobre estos temes i buscar més informació sobre l’ansietat o la depressió, els trastorns mentals més comuns en l’actualitat”.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.