El canvi climàtic duplica les probabilitats d’onades de calor en un any

L’estiu serà més sec i calorós del normal”, assegura l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).
Un advertiment que no és un crit aïllat. “La calor mitjana i extrem estan augmentant en tots els continents”, alertava el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic ( IPCC) per les seues sigles en anglés) en un dels seus últims informes.

Alguns fenòmens meteorològics extrems com les onades de calor tenen una relació “clara i inequívoca” amb el canvi climàtic a tot el món, mentre que amb uns altres, com els ciclons, el paper del calfament global en cada esdeveniment és més variable.

En el cas de les onades de calor, a més, és “probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”, indica un estudi de la Universitat d’Oxford, l’Imperial College de Londres (el Regne Unit) i la Universitat Victòria de Wellington (Nova Zelanda).

L’equip va examinar, amb l’anomenada ciència de l’atribució, les repercussions de cinc fenòmens meteorològics extrems i el grau en què podien atribuir-se al canvi climàtic induït per l’ésser humà.
Van usar els últims informes del Grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic i els resultats d’un conjunt cada vegada major d’estudis d’atribució, en els quals s’usen observacions meteorològiques i models climàtics per a determinar el paper del canvi climàtic en alguns fenòmens meteorològics.

Els extrems de calor han augmentat en probabilitat i intensitat a causa del canvi climàtic”, asseguren. A més, deixen clar l’origen: “és el canvi climàtic provocat per l’home”.

Passatges que amenacen amb no ser esdeveniments aïllats. “La probabilitat que ocórrega una onada de calor es multiplica per dos si es compara amb un any amb clima preindustrial i amb una temperatura d’1,2 °C superior«, assegura el text. Això, mantenint les temperatures actuals, però si ascendeixen per damunt del límit fixat pels Acords de París, la probabilitat d’episodis de calor extrema es quintuplica.

Els autors van descobrir que, en el cas d’alguns fenòmens meteorològics extrems, com les onades de calor, “la relació amb el canvi climàtic és clara i inequívoca a tot el món, i que és probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”.

Per a altres fenòmens com els ciclons tropicals, l’estudi assenyala que “existeixen importants diferències entre regions i que el paper que exerceix el canvi climàtic en cada esdeveniment és més variable que en el cas de les onades de calor”.

Els fenòmens meteorològics més extrems i intensos, com les onades de calor, les sequeres i les pluges torrencials, han augmentat dràsticament en els últims anys, afectant la població de tot el planeta.

«Per això, comprendre el paper que juga el canvi climàtic en aquests esdeveniments pot ajudar a preparar-nos millor per a ells. També ens permet determinar el cost real que tenen les emissions de carboni en les nostres vides”, va indicar l’autor principal de l’estudi, Ben Clarke, de l’Oxford, en un comunicat.
A més, es necessiten amb ”urgència” més dades dels països d’ingressos baixos i mitjans, on els efectes del canvi climàtic es deixen sentir amb més força.

“No estem preparats”

Malgrat les alertes i dels sistemes meteorològics cada vegada més precisos, “la societat no està preparada per a esdeveniments que històricament hagen sigut tan poc probables”, destaquen els autors en la seua investigació. “Som especialment vulnerables a aquesta mena d’esdeveniments extrems i que ara són més possibles”, apunten.

En les dos últimes dècades, «es van registrar 157.000 morts per onades de calor en tot el planeta«, segons les dades registrades en l’EMDAT (la base de dades sobre desastres internacionals). Cert és que, l’àmplia majoria d’aqueixes defuncions, es van registrar en dos onades de calor: la de 2003 a Europa i la de 2010 a Rússia.

Aquests dos esdeveniments van acumular 70.000 i 55.000 morts, “l’onada de calor de 2003 va ser més probable per culpa del canvi climàtic”, incideixen els autors de la investigació. Al costat del creixent nombre de pèrdues humanes, la calor també ha provocat nombroses complicacions cardiovasculars i respiratòries i insuficiència renal.

Fenòmens extrems

Les onades de calor no són els únics esdeveniments meteorològics anormals, els investigadors de la Universitat d’Oxford, de l’Imperial College London i de la Universitat Victòria de Wellington posen el focus en les pluges extremes, la sequera i els ciclons tropicals.

Segons els autors de la investigació, des de la dècada de 1950, les fortes pluges s’han tornat més freqüents i intenses en la major part del món. “Els diluvis són cada vegada més freqüents i intensos, especialment, a Amèrica del Nord, a Àsia i a Europa”, revela l’informe.

Igual que les onades de calor, les inundacions van deixar una xifra similar de morts en els últims 20 anys: 111.000. La factura econòmica supera els 610.000 milions de dòlars a tot el món.

La falta de coneixement d’esdeveniments previs i l’escassetat de dades dificulten la previsió de danys provocats amb aquests esdeveniments. Així, els investigadors reclamen que per a adaptar-se als riscos canviants i optimitzar la mitigació d’aquestes modificacions, és “crucial que la comprensió de tots aquests fenòmens continue desenvolupant-se i es faça de manera equitativa en totes les regions”.

Últimes notícies

Jaime Pradilla assumix la derrota davant el Reial Madrid i reivindica la temporada del València Basket

Jaime Pradilla lamenta l'eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en semifinals de l'Eurolliga, però defén l'any de l'equip i confia que prompte puguen sentir-se orgullosos del seu recorregut.

Scariolo destaca la resiliència del Reial Madrid després de reinventar-se rumb a la final d’Eurolliga

Sergio Scariolo subratlla que el Reial Madrid ha hagut de reinventar el seu joc per les baixes interiors i ressalta la resiliència de l'equip abans de la final d'Eurolliga davant Olympiacos.

Scariolo descarta a Usman Garuba per a la final de l’Eurolliga després de lesionar-se davant el València

Usman Garuba es lesiona en la semifinal de l'Eurolliga davant el València Basket i Sergio Scariolo confirma que el pivot del Reial Madrid queda descartat per a la final contra el Olympiacos.

Hezonja llança un missatge d’optimisme abans de la final de l’Eurolliga

Mario Hezonja es mostra convençut de les opcions del Reial Madrid en la final de l'Eurolliga davant Olympiacos i demana confiança malgrat l'esglai per la lesió de Garuba.

Pedro Martínez lamenta l’eliminació del València Basket davant el Reial Madrid en l’Eurolliga

Pedro Martínez va reconéixer que al València Basket li haguera agradat competir millor en la semifinal de la Final a Quatre, després de caure amb claredat davant un Reial Madrid al qual va considerar just vencedor.

El Reial Madrid atropella al València i se cita amb el Olympiacos en la final de l’Eurolliga

El Reial Madrid va derrotar al València Basket per 90-105 en la Final Four de l'Eurolliga i jugarà la final davant el Olympiacos, després de firmar al costat del conjunt taronja la mitat més anotadora d'este segle en una semifinal.

Francisco Camps arranca la seua campanya per a liderar el PPCV amb la promesa de recuperar el govern

Francisco Camps dona per iniciada la carrera cap al congrés regional del PPCV i s'oferix a liderar de nou el partit amb el compromís d'aconseguir una majoria absoluta en 2027.

Extingit l’incendi a l’Hospital de Torrevieja després de deixar dos ferits greus

L'incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja s'ha donat per extingit després de causar un treballador en l'UCI per inhalació de fum i un altre pacient amb cremades greus traslladat a València.