El canvi climàtic duplica les probabilitats d’onades de calor en un any

“L’estiu serà més sec i calorós del normal”, assegura l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).
Un advertiment que no és un crit aïllat. “La calor mitjana i extrem estan augmentant en tots els continents”, alertava el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic ( IPCC) per les seues sigles en anglés) en un dels seus últims informes.

Alguns fenòmens meteorològics extrems com les onades de calor tenen una relació “clara i inequívoca” amb el canvi climàtic a tot el món, mentre que amb uns altres, com els ciclons, el paper del calfament global en cada esdeveniment és més variable.

En el cas de les onades de calor, a més, és “probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”, indica un estudi de la Universitat d’Oxford, l’Imperial College de Londres (el Regne Unit) i la Universitat Victòria de Wellington (Nova Zelanda).

L’equip va examinar, amb l’anomenada ciència de l’atribució, les repercussions de cinc fenòmens meteorològics extrems i el grau en què podien atribuir-se al canvi climàtic induït per l’ésser humà.
Van usar els últims informes del Grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic i els resultats d’un conjunt cada vegada major d’estudis d’atribució, en els quals s’usen observacions meteorològiques i models climàtics per a determinar el paper del canvi climàtic en alguns fenòmens meteorològics.

“Els extrems de calor han augmentat en probabilitat i intensitat a causa del canvi climàtic”, asseguren. A més, deixen clar l’origen: “és el canvi climàtic provocat per l’home”.

Passatges que amenacen amb no ser esdeveniments aïllats. “La probabilitat que ocórrega una onada de calor es multiplica per dos si es compara amb un any amb clima preindustrial i amb una temperatura d’1,2 °C superior«, assegura el text. Això, mantenint les temperatures actuals, però si ascendeixen per damunt del límit fixat pels Acords de París, la probabilitat d’episodis de calor extrema es quintuplica.

Els autors van descobrir que, en el cas d’alguns fenòmens meteorològics extrems, com les onades de calor, “la relació amb el canvi climàtic és clara i inequívoca a tot el món, i que és probable que les asseguradores, els economistes i els governs subestimen l’abast de les repercussions”.

Per a altres fenòmens com els ciclons tropicals, l’estudi assenyala que “existeixen importants diferències entre regions i que el paper que exerceix el canvi climàtic en cada esdeveniment és més variable que en el cas de les onades de calor”.

Els fenòmens meteorològics més extrems i intensos, com les onades de calor, les sequeres i les pluges torrencials, han augmentat dràsticament en els últims anys, afectant la població de tot el planeta.

«Per això, comprendre el paper que juga el canvi climàtic en aquests esdeveniments pot ajudar a preparar-nos millor per a ells. També ens permet determinar el cost real que tenen les emissions de carboni en les nostres vides”, va indicar l’autor principal de l’estudi, Ben Clarke, de l’Oxford, en un comunicat.
A més, es necessiten amb ”urgència” més dades dels països d’ingressos baixos i mitjans, on els efectes del canvi climàtic es deixen sentir amb més força.

“No estem preparats”

Malgrat les alertes i dels sistemes meteorològics cada vegada més precisos, “la societat no està preparada per a esdeveniments que històricament hagen sigut tan poc probables”, destaquen els autors en la seua investigació. “Som especialment vulnerables a aquesta mena d’esdeveniments extrems i que ara són més possibles”, apunten.

En les dos últimes dècades, «es van registrar 157.000 morts per onades de calor en tot el planeta«, segons les dades registrades en l’EMDAT (la base de dades sobre desastres internacionals). Cert és que, l’àmplia majoria d’aqueixes defuncions, es van registrar en dos onades de calor: la de 2003 a Europa i la de 2010 a Rússia.

Aquests dos esdeveniments van acumular 70.000 i 55.000 morts, “l’onada de calor de 2003 va ser més probable per culpa del canvi climàtic”, incideixen els autors de la investigació. Al costat del creixent nombre de pèrdues humanes, la calor també ha provocat nombroses complicacions cardiovasculars i respiratòries i insuficiència renal.

Fenòmens extrems

Les onades de calor no són els únics esdeveniments meteorològics anormals, els investigadors de la Universitat d’Oxford, de l’Imperial College London i de la Universitat Victòria de Wellington posen el focus en les pluges extremes, la sequera i els ciclons tropicals.

Segons els autors de la investigació, des de la dècada de 1950, les fortes pluges s’han tornat més freqüents i intenses en la major part del món. “Els diluvis són cada vegada més freqüents i intensos, especialment, a Amèrica del Nord, a Àsia i a Europa”, revela l’informe.

Igual que les onades de calor, les inundacions van deixar una xifra similar de morts en els últims 20 anys: 111.000. La factura econòmica supera els 610.000 milions de dòlars a tot el món.

La falta de coneixement d’esdeveniments previs i l’escassetat de dades dificulten la previsió de danys provocats amb aquests esdeveniments. Així, els investigadors reclamen que per a adaptar-se als riscos canviants i optimitzar la mitigació d’aquestes modificacions, és “crucial que la comprensió de tots aquests fenòmens continue desenvolupant-se i es faça de manera equitativa en totes les regions”.

Últimes notícies

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.

Morin dos jóvens ofegats mentre es banyaven amb bandera roja a Guardamar

Dos jóvens han mort ofegats aquest dissabte a la platja d'Els Vivers, a Guardamar del Segura, mentre es banyaven amb bandera roja. Els serveis d'emergència els han reanimat sense èxit després de rescatar-los de l'aigua.

El PSPV denuncià que un terç de la Unitat d’Emergències continua sense cobrir

El PSPV-PSOE ha denunciat que la Unitat d’Anàlisi i Seguiment de les Emergències continua amb dos de les seues sis places vacants, tres anys i mig després de la seua creació, i reclama al Consell que les cobrisca de manera immediata.