10.1 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Col·lapse en la renovació del DNI: Dos mesos per a obtindre una cita a València

FACUA-Consumidors en Acció ha dut a terme una anàlisi en les 50 capitals de província i les dos ciutats autònomes per a comprovar en quina situació es troben les oficines d’expedició i renovació del DNI i Passaport, tenint en compte que els sindicats CSIF, UGT i CCOO han denunciat el “col·lapse” que existeix en moltes d’elles.

Aquest estudi, que ha sigut presentat en roda de premsa per la presidenta de FACUA, Olga Ruiz, recull els resultats obtinguts després de consultar, a data de 6 de juliol, quan s’ofereix a l’usuari la primera cita per a renovar o emetre el DNI o Passaport en les 95 unitats de documentació que existeixen repartides entre les 50 capitals de província, a més de Ceuta i Melilla.

Tenint en compte aquesta anàlisi, FACUA demana al Ministeri de l’Interior que es cobrisquen les 2.500 places vacants de personal no policial, alguna cosa que alleujaria l’elevada càrrega de treball amb la qual compta hui dia la majoria de les oficines d’expedició i renovació de DNI i Passaport.

L’associació demana a més que es milloren les condicions laborals del personal no policial i se’ls dote de mitjans tècnics suficients perquè puguen exercir el seu treball amb garanties. Els resultats d’aquest informe han sigut enviats al Defensor del Poble i a Fernando Grande-Marlaska, ministre de l’Interior.

Una vintena d’oficines ofereixen cita dins de dos mesos

De les 95 oficines consultades, 23 d’elles tenen disponibilitat per a setembre. És a dir, pràcticament en una de cada quatre unitats l’usuari ha d’esperar fins a dos mesos per a poder dur a terme el tràmit d’expedició o renovació del DNI o Passaport.

Entre les oficines que es troben més congestionades estan les quatre que existeixen a Sevilla capital, cinc de les set que hi ha a Barcelona o dos de les tres de València i de Màlaga. A més d’aquestes grans ciutats, també es dilata la cita fins a dos mesos en altres de menor grandària com Conca, Ciudad Real, Melilla, Girona o Logronyo.

Del quasi un centenar d’unitats analitzades, 46 d’elles ofereixen cita prèvia en diferents dates d’agost. D’aquesta manera, en quasi la meitat de les oficines que hi ha en les 50 capitals de província i ciutats autònomes cal esperar al pròxim mes per a poder tancar una data.

Entre aquestes 46 oficines amb dates lliures a l’agost es troben 12 de les 14 que existeixen a Madrid capital, tres de les cinc que hi ha a Saragossa, les dos de Las Palmas de Gran Canaria o les dos de Santander.

També donen cita ja per a dins d’un mes dos de les tres unitats de documentació que hi ha a Valladolid i a Granada, i les oficines d’altres ciutats de grandària mitjana com Almeria, Burgos, Albacete, Castelló, Badajoz, Huelva, Lleida, Jaén, Càceres, Toledo, Pontevedra, Ceuta o Osca.

Cites per a dates pròximes

Destacar també que un total de 26 oficines de les 95 analitzades ofereixen cita prèvia al llarg del present mes de juliol. Entre aquesta vintena d’unitats de documentació que no estan saturades es troben les dos de Palma, o una en ciutats com Madrid, València, Saragossa, Màlaga o Múrcia.

La majoria de les oficines que tenen disponibilitat en les pròximes tres setmanes es troben ciutats de grandària mitjana com Còrdova, Pamplona, Lleó, Àvila, Palència, Lugo, Sòria o Terol.

Hi ha a més algunes ciutats com Zamora, Cadis, Salamanca, Segòvia o Sant Sebastià que ofereixen la possibilitat d’obtindre una data per a renovar o expedir el DNI o Passaport en un termini de menys d’una setmana, pràcticament d’un dia per a un altre.

Com reclamar?

FACUA ha rebut nombroses consultes de socis sol·licitant informació sobre quins passos seguir per a interposar una reclamació per la saturació que travessa aquest sistema de tramitació de cites.

Els usuaris tenen la possibilitat d’interposar una queixa o suggeriment a través de l’apartat de “Serveis al ciutadà” de la pàgina web d’aquest organisme. Per a això, hi ha habilitat un formulari de sol·licitud d’informació o realització de suggeriments, i un altre per a interposar una queixa a través de la Seu Electrònica.

A més d’aquesta via telemàtica, també existeix la possibilitat de presentar un escrit de manera presencial en les oficines d’atenció o a través del correu postal.

Últimes notícies

Cap de setmana amb pluges, neu en el nord de Castelló i màximes en descens

El cap de setmana deixarà precipitacions en tota la Comunitat, amb episodis intensos en el nord de Castelló i cota de neu de 1.000-1.200 m. Les màximes baixaran i el vent anirà rolando, afavorint més nuvolositat.

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.