2.4 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Col·lapse en la renovació del DNI: Dos mesos per a obtindre una cita a València

FACUA-Consumidors en Acció ha dut a terme una anàlisi en les 50 capitals de província i les dos ciutats autònomes per a comprovar en quina situació es troben les oficines d’expedició i renovació del DNI i Passaport, tenint en compte que els sindicats CSIF, UGT i CCOO han denunciat el “col·lapse” que existeix en moltes d’elles.

Aquest estudi, que ha sigut presentat en roda de premsa per la presidenta de FACUA, Olga Ruiz, recull els resultats obtinguts després de consultar, a data de 6 de juliol, quan s’ofereix a l’usuari la primera cita per a renovar o emetre el DNI o Passaport en les 95 unitats de documentació que existeixen repartides entre les 50 capitals de província, a més de Ceuta i Melilla.

Tenint en compte aquesta anàlisi, FACUA demana al Ministeri de l’Interior que es cobrisquen les 2.500 places vacants de personal no policial, alguna cosa que alleujaria l’elevada càrrega de treball amb la qual compta hui dia la majoria de les oficines d’expedició i renovació de DNI i Passaport.

L’associació demana a més que es milloren les condicions laborals del personal no policial i se’ls dote de mitjans tècnics suficients perquè puguen exercir el seu treball amb garanties. Els resultats d’aquest informe han sigut enviats al Defensor del Poble i a Fernando Grande-Marlaska, ministre de l’Interior.

Una vintena d’oficines ofereixen cita dins de dos mesos

De les 95 oficines consultades, 23 d’elles tenen disponibilitat per a setembre. És a dir, pràcticament en una de cada quatre unitats l’usuari ha d’esperar fins a dos mesos per a poder dur a terme el tràmit d’expedició o renovació del DNI o Passaport.

Entre les oficines que es troben més congestionades estan les quatre que existeixen a Sevilla capital, cinc de les set que hi ha a Barcelona o dos de les tres de València i de Màlaga. A més d’aquestes grans ciutats, també es dilata la cita fins a dos mesos en altres de menor grandària com Conca, Ciudad Real, Melilla, Girona o Logronyo.

Del quasi un centenar d’unitats analitzades, 46 d’elles ofereixen cita prèvia en diferents dates d’agost. D’aquesta manera, en quasi la meitat de les oficines que hi ha en les 50 capitals de província i ciutats autònomes cal esperar al pròxim mes per a poder tancar una data.

Entre aquestes 46 oficines amb dates lliures a l’agost es troben 12 de les 14 que existeixen a Madrid capital, tres de les cinc que hi ha a Saragossa, les dos de Las Palmas de Gran Canaria o les dos de Santander.

També donen cita ja per a dins d’un mes dos de les tres unitats de documentació que hi ha a Valladolid i a Granada, i les oficines d’altres ciutats de grandària mitjana com Almeria, Burgos, Albacete, Castelló, Badajoz, Huelva, Lleida, Jaén, Càceres, Toledo, Pontevedra, Ceuta o Osca.

Cites per a dates pròximes

Destacar també que un total de 26 oficines de les 95 analitzades ofereixen cita prèvia al llarg del present mes de juliol. Entre aquesta vintena d’unitats de documentació que no estan saturades es troben les dos de Palma, o una en ciutats com Madrid, València, Saragossa, Màlaga o Múrcia.

La majoria de les oficines que tenen disponibilitat en les pròximes tres setmanes es troben ciutats de grandària mitjana com Còrdova, Pamplona, Lleó, Àvila, Palència, Lugo, Sòria o Terol.

Hi ha a més algunes ciutats com Zamora, Cadis, Salamanca, Segòvia o Sant Sebastià que ofereixen la possibilitat d’obtindre una data per a renovar o expedir el DNI o Passaport en un termini de menys d’una setmana, pràcticament d’un dia per a un altre.

Com reclamar?

FACUA ha rebut nombroses consultes de socis sol·licitant informació sobre quins passos seguir per a interposar una reclamació per la saturació que travessa aquest sistema de tramitació de cites.

Els usuaris tenen la possibilitat d’interposar una queixa o suggeriment a través de l’apartat de “Serveis al ciutadà” de la pàgina web d’aquest organisme. Per a això, hi ha habilitat un formulari de sol·licitud d’informació o realització de suggeriments, i un altre per a interposar una queixa a través de la Seu Electrònica.

A més d’aquesta via telemàtica, també existeix la possibilitat de presentar un escrit de manera presencial en les oficines d’atenció o a través del correu postal.

Últimes notícies

La Aemet preveu gelades al costat de la costa i mínimes de fins a -6 a l’interior

La pròxima matinada portarà gelades fins i tot prop del litoral i descensos de fins a -6 en àrees de l'interior. Hi ha avisos grocs per fred i vent.

Set triomfs del Llevant davant l’Espanyol en el Ciutat, l’últim en 2016

El Llevant rep este diumenge a l'Espanyol amb un balanç a casa de set triomfs en quinze dols de Primera. No guanya en el Ciutat des de 2016.

El València només ha perdut una vegada amb l’Elx a Mestalla: 1-2 en la 65-66

El València rebrà este dissabte a l'Elx en la jornada 19 amb un balanç aclaparador a Mestalla: 16 victòries, 7 empats i 1 derrota. L'últim precedent, en 2022, va acabar en empat.

El Vila-real encadena quatre triomfs i un empat en les últimes cinc visites de l’Alabés

L'equip groc rep a l'Alabés en la jornada 19 amb una ratxa en La Ceràmica: quatre victòries i un empat des de 2019, quasi sempre amb marcadors inflats.

El 6.703 del Xiquet repartix el primer premi en 20 localitats de la Comunitat Valenciana

El número 6.703 ha resultat premiat amb el primer premi del sorteig del Xiquet, dotat amb 2 milions per sèrie i 200.000 euros al dècim, amb fort repartiment en la Comunitat Valenciana. El segon i el tercer han quedat més concentrats.

Dos ferits per l’explosió d’un càmping gas en una autocaravana al Campello

Una dona de 66 i un home de 76 han patit cremades després de l'explosió d'un càmping gas en una autocaravana en un càmping del Campello. Van ser atesos en el lloc i traslladats als hospitals d'Alacant i Sant Joan.

Ademuz marca la mínima en la Comunitat Valenciana amb 7 graus sota zero

Ademuz ha registrat -7 graus, la mínima de la Comunitat Valenciana, seguida per Castellfort i Fredes. En el litoral, les capitals han quedat per damunt de zero.

Troben un tercer cos i el casc del vaixell del naufragi d’una família espanyola a Indonèsia

Els equips de rescat van trobar un tercer cos i el casc del KM Putri Sakinah, afonat el 26 de desembre en Komodo amb una família espanyola a bord. Dos menors seguixen desapareguts.