Col·lapse en la renovació del DNI: Dos mesos per a obtindre una cita a València

FACUA-Consumidors en Acció ha dut a terme una anàlisi en les 50 capitals de província i les dos ciutats autònomes per a comprovar en quina situació es troben les oficines d’expedició i renovació del DNI i Passaport, tenint en compte que els sindicats CSIF, UGT i CCOO han denunciat el “col·lapse” que existeix en moltes d’elles.

Aquest estudi, que ha sigut presentat en roda de premsa per la presidenta de FACUA, Olga Ruiz, recull els resultats obtinguts després de consultar, a data de 6 de juliol, quan s’ofereix a l’usuari la primera cita per a renovar o emetre el DNI o Passaport en les 95 unitats de documentació que existeixen repartides entre les 50 capitals de província, a més de Ceuta i Melilla.

Tenint en compte aquesta anàlisi, FACUA demana al Ministeri de l’Interior que es cobrisquen les 2.500 places vacants de personal no policial, alguna cosa que alleujaria l’elevada càrrega de treball amb la qual compta hui dia la majoria de les oficines d’expedició i renovació de DNI i Passaport.

L’associació demana a més que es milloren les condicions laborals del personal no policial i se’ls dote de mitjans tècnics suficients perquè puguen exercir el seu treball amb garanties. Els resultats d’aquest informe han sigut enviats al Defensor del Poble i a Fernando Grande-Marlaska, ministre de l’Interior.

Una vintena d’oficines ofereixen cita dins de dos mesos

De les 95 oficines consultades, 23 d’elles tenen disponibilitat per a setembre. És a dir, pràcticament en una de cada quatre unitats l’usuari ha d’esperar fins a dos mesos per a poder dur a terme el tràmit d’expedició o renovació del DNI o Passaport.

Entre les oficines que es troben més congestionades estan les quatre que existeixen a Sevilla capital, cinc de les set que hi ha a Barcelona o dos de les tres de València i de Màlaga. A més d’aquestes grans ciutats, també es dilata la cita fins a dos mesos en altres de menor grandària com Conca, Ciudad Real, Melilla, Girona o Logronyo.

Del quasi un centenar d’unitats analitzades, 46 d’elles ofereixen cita prèvia en diferents dates d’agost. D’aquesta manera, en quasi la meitat de les oficines que hi ha en les 50 capitals de província i ciutats autònomes cal esperar al pròxim mes per a poder tancar una data.

Entre aquestes 46 oficines amb dates lliures a l’agost es troben 12 de les 14 que existeixen a Madrid capital, tres de les cinc que hi ha a Saragossa, les dos de Las Palmas de Gran Canaria o les dos de Santander.

També donen cita ja per a dins d’un mes dos de les tres unitats de documentació que hi ha a Valladolid i a Granada, i les oficines d’altres ciutats de grandària mitjana com Almeria, Burgos, Albacete, Castelló, Badajoz, Huelva, Lleida, Jaén, Càceres, Toledo, Pontevedra, Ceuta o Osca.

Cites per a dates pròximes

Destacar també que un total de 26 oficines de les 95 analitzades ofereixen cita prèvia al llarg del present mes de juliol. Entre aquesta vintena d’unitats de documentació que no estan saturades es troben les dos de Palma, o una en ciutats com Madrid, València, Saragossa, Màlaga o Múrcia.

La majoria de les oficines que tenen disponibilitat en les pròximes tres setmanes es troben ciutats de grandària mitjana com Còrdova, Pamplona, Lleó, Àvila, Palència, Lugo, Sòria o Terol.

Hi ha a més algunes ciutats com Zamora, Cadis, Salamanca, Segòvia o Sant Sebastià que ofereixen la possibilitat d’obtindre una data per a renovar o expedir el DNI o Passaport en un termini de menys d’una setmana, pràcticament d’un dia per a un altre.

Com reclamar?

FACUA ha rebut nombroses consultes de socis sol·licitant informació sobre quins passos seguir per a interposar una reclamació per la saturació que travessa aquest sistema de tramitació de cites.

Els usuaris tenen la possibilitat d’interposar una queixa o suggeriment a través de l’apartat de “Serveis al ciutadà” de la pàgina web d’aquest organisme. Per a això, hi ha habilitat un formulari de sol·licitud d’informació o realització de suggeriments, i un altre per a interposar una queixa a través de la Seu Electrònica.

A més d’aquesta via telemàtica, també existeix la possibilitat de presentar un escrit de manera presencial en les oficines d’atenció o a través del correu postal.

Últimes notícies

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.

Arcadi España i Bernabé posen en valor el nou edifici de Tragsa després de la dana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, visiten el nou edifici de Tragsa a Paterna i destaquen el seu paper imprescindible en la recuperació després de la dana i en el suport a ajuntaments i veïns.

Vivenda exigix a la Comunitat Valenciana actuar contra 15.000 pisos turístics il·legals

El Ministeri de Vivenda reclama a la Comunitat Valenciana i a la resta d'autonomies que perseguisquen el frau de les vivendes turístiques il·legals després de l'anul·lació del registre estatal, i advertix que vigilarà de prop la seua actuació.