12.9 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

Col·lapse en la renovació del DNI: Dos mesos per a obtindre una cita a València

FACUA-Consumidors en Acció ha dut a terme una anàlisi en les 50 capitals de província i les dos ciutats autònomes per a comprovar en quina situació es troben les oficines d’expedició i renovació del DNI i Passaport, tenint en compte que els sindicats CSIF, UGT i CCOO han denunciat el “col·lapse” que existeix en moltes d’elles.

Aquest estudi, que ha sigut presentat en roda de premsa per la presidenta de FACUA, Olga Ruiz, recull els resultats obtinguts després de consultar, a data de 6 de juliol, quan s’ofereix a l’usuari la primera cita per a renovar o emetre el DNI o Passaport en les 95 unitats de documentació que existeixen repartides entre les 50 capitals de província, a més de Ceuta i Melilla.

Tenint en compte aquesta anàlisi, FACUA demana al Ministeri de l’Interior que es cobrisquen les 2.500 places vacants de personal no policial, alguna cosa que alleujaria l’elevada càrrega de treball amb la qual compta hui dia la majoria de les oficines d’expedició i renovació de DNI i Passaport.

L’associació demana a més que es milloren les condicions laborals del personal no policial i se’ls dote de mitjans tècnics suficients perquè puguen exercir el seu treball amb garanties. Els resultats d’aquest informe han sigut enviats al Defensor del Poble i a Fernando Grande-Marlaska, ministre de l’Interior.

Una vintena d’oficines ofereixen cita dins de dos mesos

De les 95 oficines consultades, 23 d’elles tenen disponibilitat per a setembre. És a dir, pràcticament en una de cada quatre unitats l’usuari ha d’esperar fins a dos mesos per a poder dur a terme el tràmit d’expedició o renovació del DNI o Passaport.

Entre les oficines que es troben més congestionades estan les quatre que existeixen a Sevilla capital, cinc de les set que hi ha a Barcelona o dos de les tres de València i de Màlaga. A més d’aquestes grans ciutats, també es dilata la cita fins a dos mesos en altres de menor grandària com Conca, Ciudad Real, Melilla, Girona o Logronyo.

Del quasi un centenar d’unitats analitzades, 46 d’elles ofereixen cita prèvia en diferents dates d’agost. D’aquesta manera, en quasi la meitat de les oficines que hi ha en les 50 capitals de província i ciutats autònomes cal esperar al pròxim mes per a poder tancar una data.

Entre aquestes 46 oficines amb dates lliures a l’agost es troben 12 de les 14 que existeixen a Madrid capital, tres de les cinc que hi ha a Saragossa, les dos de Las Palmas de Gran Canaria o les dos de Santander.

També donen cita ja per a dins d’un mes dos de les tres unitats de documentació que hi ha a Valladolid i a Granada, i les oficines d’altres ciutats de grandària mitjana com Almeria, Burgos, Albacete, Castelló, Badajoz, Huelva, Lleida, Jaén, Càceres, Toledo, Pontevedra, Ceuta o Osca.

Cites per a dates pròximes

Destacar també que un total de 26 oficines de les 95 analitzades ofereixen cita prèvia al llarg del present mes de juliol. Entre aquesta vintena d’unitats de documentació que no estan saturades es troben les dos de Palma, o una en ciutats com Madrid, València, Saragossa, Màlaga o Múrcia.

La majoria de les oficines que tenen disponibilitat en les pròximes tres setmanes es troben ciutats de grandària mitjana com Còrdova, Pamplona, Lleó, Àvila, Palència, Lugo, Sòria o Terol.

Hi ha a més algunes ciutats com Zamora, Cadis, Salamanca, Segòvia o Sant Sebastià que ofereixen la possibilitat d’obtindre una data per a renovar o expedir el DNI o Passaport en un termini de menys d’una setmana, pràcticament d’un dia per a un altre.

Com reclamar?

FACUA ha rebut nombroses consultes de socis sol·licitant informació sobre quins passos seguir per a interposar una reclamació per la saturació que travessa aquest sistema de tramitació de cites.

Els usuaris tenen la possibilitat d’interposar una queixa o suggeriment a través de l’apartat de “Serveis al ciutadà” de la pàgina web d’aquest organisme. Per a això, hi ha habilitat un formulari de sol·licitud d’informació o realització de suggeriments, i un altre per a interposar una queixa a través de la Seu Electrònica.

A més d’aquesta via telemàtica, també existeix la possibilitat de presentar un escrit de manera presencial en les oficines d’atenció o a través del correu postal.

Últimes notícies

Alacant suspén els mercats ambulants del dissabte i el carnestoltes del divendres pel vent

L'Ajuntament ha cancel·lat els mercats ambulants del dissabte al matí i els actes de carnestoltes del divendres per ratxes previstes de fins a 85 km/h. Manté tancaments i mesures preventives a l'espera de l'evolució de l'episodi.

Detingut un pròfug finlandés amagat en una autocaravana en la costa d’Orihuela

Un home de 53 anys reclamat per Finlàndia ha sigut arrestat en la costa d'Orihuela quan s'amagava en una autocaravana. Està condemnat a 8 anys per difamació i assetjament i té una OEDE activa des de juny de 2025.

L’INE rebaixa l’IPC de gener al 2,3% i la Comunitat Valenciana marca un 2,5%, per damunt de la mitjana

L'INE ha retallat l'IPC de gener al 2,3% per la menor pressió de l'electricitat i els combustibles. La Comunitat Valenciana se situa en el 2,5%, per damunt de la mitjana.

L’afiliació estrangera cau al gener en la Comunitat Valenciana: 9.275 menys i 377.098 ocupats

L'afiliació de treballadors estrangers va baixar en 9.275 al gener en la Comunitat Valenciana, fins a 377.098. Malgrat l'ajust estacional, en l'últim any va sumar 43.850 (+13,16%).

La inflació de gener s’ha situat en el 2,5% en la Comunitat Valenciana, per damunt de la mitjana

La Comunitat Valenciana ha registrat al gener un 2,5%, per damunt del 2,3% nacional després de la revisió a la baixa de l'INE. La subjacent se situa en el 2,6% i els aliments van augmentar un 3%.

Aemet eleva a taronja l’avís per vent des del migdia i preveu ratxes de 120 km/h el dissabte

Aemet ha elevat a taronja els avisos per vent des del migdia d'este divendres a Alacant i València, i des de les 17 hores també a Castelló. El dissabte s'esperen pics de 120 km/h i onatge de 2 a 3 metres en el nord de Castelló.

El vent s’intensifica este dissabte en la Comunitat Valenciana i amainarà el diumenge

El cap de setmana deixarà ratxes fortes i molt fortes, amb probables huracanades a Castelló el dissabte. El diumenge el vent tendirà a remetre i pujaran les màximes.

Suspesa la Línia 1 entre Alberic i Castelló pel trencament d’una catenària

El trencament d'una catenària manté tallat des d'anit el servici entre Alberic i Castelló en la Línia 1. Metrovalencia oferix autobusos entre els dos punts.