Col·lapse en la renovació del DNI: Dos mesos per a obtindre una cita a València

FACUA-Consumidors en Acció ha dut a terme una anàlisi en les 50 capitals de província i les dos ciutats autònomes per a comprovar en quina situació es troben les oficines d’expedició i renovació del DNI i Passaport, tenint en compte que els sindicats CSIF, UGT i CCOO han denunciat el “col·lapse” que existeix en moltes d’elles.

Aquest estudi, que ha sigut presentat en roda de premsa per la presidenta de FACUA, Olga Ruiz, recull els resultats obtinguts després de consultar, a data de 6 de juliol, quan s’ofereix a l’usuari la primera cita per a renovar o emetre el DNI o Passaport en les 95 unitats de documentació que existeixen repartides entre les 50 capitals de província, a més de Ceuta i Melilla.

Tenint en compte aquesta anàlisi, FACUA demana al Ministeri de l’Interior que es cobrisquen les 2.500 places vacants de personal no policial, alguna cosa que alleujaria l’elevada càrrega de treball amb la qual compta hui dia la majoria de les oficines d’expedició i renovació de DNI i Passaport.

L’associació demana a més que es milloren les condicions laborals del personal no policial i se’ls dote de mitjans tècnics suficients perquè puguen exercir el seu treball amb garanties. Els resultats d’aquest informe han sigut enviats al Defensor del Poble i a Fernando Grande-Marlaska, ministre de l’Interior.

Una vintena d’oficines ofereixen cita dins de dos mesos

De les 95 oficines consultades, 23 d’elles tenen disponibilitat per a setembre. És a dir, pràcticament en una de cada quatre unitats l’usuari ha d’esperar fins a dos mesos per a poder dur a terme el tràmit d’expedició o renovació del DNI o Passaport.

Entre les oficines que es troben més congestionades estan les quatre que existeixen a Sevilla capital, cinc de les set que hi ha a Barcelona o dos de les tres de València i de Màlaga. A més d’aquestes grans ciutats, també es dilata la cita fins a dos mesos en altres de menor grandària com Conca, Ciudad Real, Melilla, Girona o Logronyo.

Del quasi un centenar d’unitats analitzades, 46 d’elles ofereixen cita prèvia en diferents dates d’agost. D’aquesta manera, en quasi la meitat de les oficines que hi ha en les 50 capitals de província i ciutats autònomes cal esperar al pròxim mes per a poder tancar una data.

Entre aquestes 46 oficines amb dates lliures a l’agost es troben 12 de les 14 que existeixen a Madrid capital, tres de les cinc que hi ha a Saragossa, les dos de Las Palmas de Gran Canaria o les dos de Santander.

També donen cita ja per a dins d’un mes dos de les tres unitats de documentació que hi ha a Valladolid i a Granada, i les oficines d’altres ciutats de grandària mitjana com Almeria, Burgos, Albacete, Castelló, Badajoz, Huelva, Lleida, Jaén, Càceres, Toledo, Pontevedra, Ceuta o Osca.

Cites per a dates pròximes

Destacar també que un total de 26 oficines de les 95 analitzades ofereixen cita prèvia al llarg del present mes de juliol. Entre aquesta vintena d’unitats de documentació que no estan saturades es troben les dos de Palma, o una en ciutats com Madrid, València, Saragossa, Màlaga o Múrcia.

La majoria de les oficines que tenen disponibilitat en les pròximes tres setmanes es troben ciutats de grandària mitjana com Còrdova, Pamplona, Lleó, Àvila, Palència, Lugo, Sòria o Terol.

Hi ha a més algunes ciutats com Zamora, Cadis, Salamanca, Segòvia o Sant Sebastià que ofereixen la possibilitat d’obtindre una data per a renovar o expedir el DNI o Passaport en un termini de menys d’una setmana, pràcticament d’un dia per a un altre.

Com reclamar?

FACUA ha rebut nombroses consultes de socis sol·licitant informació sobre quins passos seguir per a interposar una reclamació per la saturació que travessa aquest sistema de tramitació de cites.

Els usuaris tenen la possibilitat d’interposar una queixa o suggeriment a través de l’apartat de “Serveis al ciutadà” de la pàgina web d’aquest organisme. Per a això, hi ha habilitat un formulari de sol·licitud d’informació o realització de suggeriments, i un altre per a interposar una queixa a través de la Seu Electrònica.

A més d’aquesta via telemàtica, també existeix la possibilitat de presentar un escrit de manera presencial en les oficines d’atenció o a través del correu postal.

Últimes notícies

Pérez Llorca reunix els sectors econòmics valencians per l’impacte de la guerra de l’Iran

El president de la Generalitat valenciana convoca una trobada extraordinària amb empresaris, sindicats i cambres per a acordar mesures enfront dels efectes de la guerra de l'Iran sobre el teixit productiu.

Sancionat un taller clandestí descobert en una nau industrial de Carlet

La Guàrdia Civil ha destapat un taller mecànic clandestí en una nau industrial de Carlet sense llicències, sense assegurança i amb greus deficiències ambientals i de seguretat.

Els càmpings valencians freguen el ple per Setmana Santa amb fins a un 90% d’ocupació

Els càmpings de la Comunitat Valenciana preveuen entre un 85 i un 90% d'ocupació per Setmana Santa, amb especial demanda de bungalows i opcions de glamping.

Detingudes a Elda dos persones per usar documents falsos en tràmits d’estrangeria

La Policia Nacional deté a Elda a una dona i a un home acusats d'utilitzar i facilitar documentació falsa per a obtindre permisos d'estrangeria a canvi de diners.

Alerta taronja per vent de fins a 100 km/h i fort onatge a Castelló este cap de setmana

Aemet i la Generalitat mantenen l'alerta taronja per ratxes de vent de fins a 100 km/h i fenòmens costaners a Castelló este dissabte i diumenge, amb onatge de fins a 3 metres.

Un estudi analitza com la dana del 29 d’octubre va disparar la polarització política en els mitjans digitals

Un estudi de la Universitat Politècnica de València revela que la dana del 29 d'octubre de 2024 es va convertir en un focus de confrontació política, amb notícies més moderades que uns comentaris de lectors molt agressius i ideologitzats.

Vent molt fort a Castelló i lleuger repunt de les màximes en el sud de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte marcat per ratxes molt fortes de vent del nord-oest a Castelló i sense canvis significatius en les temperatures, excepte un lleuger ascens de les màximes en la mitat sud.

De la Font reivindica als golejadors d’Espanya després del 3-0 a Sèrbia

Luis de la Font defén que a Espanya no li falten golejadors després del 3-0 a Sèrbia i destaca el doblet de Oyarzabal, l'estrena golejadora de Víctor Muñoz i l'alt nivell dels seus porters.