10.9 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

14.553 persones conviuen amb el VIH a la Comunitat Valenciana

Un total de 354 persones van rebre un diagnòstic de VIH l’any passat a la Comunitat Valenciana i al voltant de 14.553 tenien cronificada la infecció. Aquestes xifres situen la taxa autonòmica en 6,99 casos per cada 100.000 habitants (un punt per sota de la mitjana nacional): 6,7 a la província de València; 6,2 a Alacant i 4,73 a Castelló. Darrere dels números, històries de vida.

La majoria de nous diagnòstics del 2020 a la Comunitat Valenciana van ser homes, en una proporció de 5 a 1 respecte de les dones. En homes, la franja d’edat que va concentrar més casos va ser la de 20 a 44 anys, semblant a la majoritària en dones (25-49 anys).

Pel que fa a la via de transmissió, les relacions sexuals sense protecció entre homes homosexuals i bisexuals van representar gairebé la meitat dels casos. La transmissió va ser heterosexual al 22,1% de casos.

Amb motiu del Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora cada 1 de desembre, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública insisteix en la importància del diagnòstic d’hora no només per frenar la destrucció del sistema immunitari de la persona afectada , sinó també per evitar transmetre el virus a altres.

En aquest sentit, els antiretrovirals poden arribar a fer que la càrrega viral a la sang siga indetectable i els fluids sexuals que fins aquell moment eren infectants deixen de ser-ho.

«Hui dia, amb els tractaments adequats, la infecció pel VIH es cronifica i la persona pot portar una vida tan normalitzada com amb qualsevol altre problema de salut. Per això és tan important diagnosticar-la i tractar-la com més aviat millor i, per aconseguir-ho, cal véncer l’estigma social que fa que encara hi haja persones reticents a fer-se la prova.

També cal superar altres clixés sense sentit com que la malaltia no va amb mi, només cal una única exposició de risc perquè es produïsca la infecció», ha explicat la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló.

La Comunitat Valenciana compta amb Centres d’Informació i Prevenció de la sida (CIPS), un per província, on professionals especialitzats informen de forma confidencial i anònima qualsevol persona sobre tot allò que necessita saber sobre la infecció pel VIH, la seua prevenció i transmissió, així com sobre qualsevol altra Infecció de Transmissió Sexual.

El personal dels CIPS indica, així mateix, quines són les mesures preventives que cal adoptar per a evitar la infecció pel VIH, així com quan s’ha de fer la prova de detecció de la infecció en cas que s’hagen mantingut pràctiques de risc.

Si el resultat revela que s’ha produït la infecció, el personal dels CIPS ajuda a afrontar el moment i ofereixen a la persona l’accés al nivell d’atenció sanitària que requereix. També informen dels recursos existents (sanitaris, socials, legals, les ONG…) i ofereixen consell per evitar la reinfecció i la infecció d’altres persones.

L’any passat, els CIPS de la Comunitat Valenciana van atendre 16.956 consultes (una mitjana diària de 46) entre primeres visites, visites successives, consultes telefòniques i proves de VIH, fetes per 12.110 persones. També a qualsevol centre de salut, els i les professionals de Medicina de Família poden oferir informació, realitzar les proves pertinents o derivar a la persona al recurs específic més adequat.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.