14.553 persones conviuen amb el VIH a la Comunitat Valenciana

Un total de 354 persones van rebre un diagnòstic de VIH l’any passat a la Comunitat Valenciana i al voltant de 14.553 tenien cronificada la infecció. Aquestes xifres situen la taxa autonòmica en 6,99 casos per cada 100.000 habitants (un punt per sota de la mitjana nacional): 6,7 a la província de València; 6,2 a Alacant i 4,73 a Castelló. Darrere dels números, històries de vida.

La majoria de nous diagnòstics del 2020 a la Comunitat Valenciana van ser homes, en una proporció de 5 a 1 respecte de les dones. En homes, la franja d’edat que va concentrar més casos va ser la de 20 a 44 anys, semblant a la majoritària en dones (25-49 anys).

Pel que fa a la via de transmissió, les relacions sexuals sense protecció entre homes homosexuals i bisexuals van representar gairebé la meitat dels casos. La transmissió va ser heterosexual al 22,1% de casos.

Amb motiu del Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora cada 1 de desembre, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública insisteix en la importància del diagnòstic d’hora no només per frenar la destrucció del sistema immunitari de la persona afectada , sinó també per evitar transmetre el virus a altres.

En aquest sentit, els antiretrovirals poden arribar a fer que la càrrega viral a la sang siga indetectable i els fluids sexuals que fins aquell moment eren infectants deixen de ser-ho.

«Hui dia, amb els tractaments adequats, la infecció pel VIH es cronifica i la persona pot portar una vida tan normalitzada com amb qualsevol altre problema de salut. Per això és tan important diagnosticar-la i tractar-la com més aviat millor i, per aconseguir-ho, cal véncer l’estigma social que fa que encara hi haja persones reticents a fer-se la prova.

També cal superar altres clixés sense sentit com que la malaltia no va amb mi, només cal una única exposició de risc perquè es produïsca la infecció», ha explicat la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló.

La Comunitat Valenciana compta amb Centres d’Informació i Prevenció de la sida (CIPS), un per província, on professionals especialitzats informen de forma confidencial i anònima qualsevol persona sobre tot allò que necessita saber sobre la infecció pel VIH, la seua prevenció i transmissió, així com sobre qualsevol altra Infecció de Transmissió Sexual.

El personal dels CIPS indica, així mateix, quines són les mesures preventives que cal adoptar per a evitar la infecció pel VIH, així com quan s’ha de fer la prova de detecció de la infecció en cas que s’hagen mantingut pràctiques de risc.

Si el resultat revela que s’ha produït la infecció, el personal dels CIPS ajuda a afrontar el moment i ofereixen a la persona l’accés al nivell d’atenció sanitària que requereix. També informen dels recursos existents (sanitaris, socials, legals, les ONG…) i ofereixen consell per evitar la reinfecció i la infecció d’altres persones.

L’any passat, els CIPS de la Comunitat Valenciana van atendre 16.956 consultes (una mitjana diària de 46) entre primeres visites, visites successives, consultes telefòniques i proves de VIH, fetes per 12.110 persones. També a qualsevol centre de salut, els i les professionals de Medicina de Família poden oferir informació, realitzar les proves pertinents o derivar a la persona al recurs específic més adequat.

Últimes notícies

Nou anys de presó per agredir un home que orinava al costat del seu cotxe en un pàrquing de Gandia

La Fiscalia demana nou anys de presó per a un home acusat de deixar greument ferit un altre al qual va sorprendre orinant al costat del seu cotxe en un aparcament de Gandia. La mateixa setmana, l’Audiència de València jutjarà altres casos per exhibicionisme, revelació de secrets, robatori amb violència i agressió sexual.

Cap de setmana d’inici de tardor amb sol i màximes a la baixa a la Comunitat Valenciana

El primer cap de setmana de tardor arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels poc nuvolosos, boires costaneres i temperatures màximes en descens, segons l’Aemet. El vent bufarà fluix i variable, amb predomini del component est i sud-est a les vesprades.

Les Corts afronten l’últim debat de política general a huit mesos de les autonòmiques

Les Corts Valencianes celebraran la setmana que ve l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana de la legislatura, marcat per l’habitatge, la sanitat, l’educació i la gestió de la dana de 2024. El cara a cara servirà també per a escenificar la pugna entre el Consell de Juanfran Pérez Llorca i una oposició que es reivindica com a alternativa a huit mesos de les eleccions autonòmiques.

Fira Hàbitat, Textilhogar, Cuina i 360 by Cevisama encenen des de dilluns el motor de l’interiorisme a València

Feria Valencia reunix des de dilluns i durant quatre dies les fires Hàbitat, Textilhogar, Espacio Cocina SICI i 360 by Cevisama, amb més de 1.200 marques i 110.000 m² dedicats a l’interiorisme. El nou saló 360 by Cevisama incorpora per primera vegada una àrea específica de bany i revestiments ceràmics.

El projecte VIBRA acosta la música a les persones sordes des de València

El projecte VIBRA, impulsat des de l’àrea HumanTech de la UPV, investiga recursos multisensorials perquè les persones sordes puguen viure concerts de manera inclusiva. Artistes, científics, sanitaris i entitats de la Comunitat Valenciana s’han sumat a esta iniciativa.

Rebuig veïnal a Tavernes de la Valldigna per les agressions racistes a dos jóvens

Uns 200 veïns de Tavernes de la Valldigna s’han concentrat davant l’Ajuntament per condemnar dues agressions racistes del cap de setmana passat contra un jove magribí i un altre senegalés, que han sigut gravades i difoses a xarxes socials.

Un avió de Swiss Air aterra d’emergència a Manises i provoca 5 desviaments

Un avió A-320 de Swiss Air procedent de Zúrich ha aterrat d’emergència este divendres a l’aeroport de Manises i ha obligat a desviar cinc vols mentre la pista romania bloquejada. Aena ha confirmat que, resolta la incidència, l’aeroport ha représ la seua operativa amb normalitat.

Un jutjat d’Alacant obliga el Sabadell a tornar 6,5 milions a la Fundació Mediterráneo

Un tribunal d’Alacant ha condemnat el Banco Sabadell a restituir prop de 6,5 milions d’euros a la Fundació Mediterráneo per les quantitats abonades a afectats per les quotes participatives de la CAM, després de quasi 14 anys de litigi.