13.3 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

14.553 persones conviuen amb el VIH a la Comunitat Valenciana

Un total de 354 persones van rebre un diagnòstic de VIH l’any passat a la Comunitat Valenciana i al voltant de 14.553 tenien cronificada la infecció. Aquestes xifres situen la taxa autonòmica en 6,99 casos per cada 100.000 habitants (un punt per sota de la mitjana nacional): 6,7 a la província de València; 6,2 a Alacant i 4,73 a Castelló. Darrere dels números, històries de vida.

La majoria de nous diagnòstics del 2020 a la Comunitat Valenciana van ser homes, en una proporció de 5 a 1 respecte de les dones. En homes, la franja d’edat que va concentrar més casos va ser la de 20 a 44 anys, semblant a la majoritària en dones (25-49 anys).

Pel que fa a la via de transmissió, les relacions sexuals sense protecció entre homes homosexuals i bisexuals van representar gairebé la meitat dels casos. La transmissió va ser heterosexual al 22,1% de casos.

Amb motiu del Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora cada 1 de desembre, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública insisteix en la importància del diagnòstic d’hora no només per frenar la destrucció del sistema immunitari de la persona afectada , sinó també per evitar transmetre el virus a altres.

En aquest sentit, els antiretrovirals poden arribar a fer que la càrrega viral a la sang siga indetectable i els fluids sexuals que fins aquell moment eren infectants deixen de ser-ho.

«Hui dia, amb els tractaments adequats, la infecció pel VIH es cronifica i la persona pot portar una vida tan normalitzada com amb qualsevol altre problema de salut. Per això és tan important diagnosticar-la i tractar-la com més aviat millor i, per aconseguir-ho, cal véncer l’estigma social que fa que encara hi haja persones reticents a fer-se la prova.

També cal superar altres clixés sense sentit com que la malaltia no va amb mi, només cal una única exposició de risc perquè es produïsca la infecció», ha explicat la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló.

La Comunitat Valenciana compta amb Centres d’Informació i Prevenció de la sida (CIPS), un per província, on professionals especialitzats informen de forma confidencial i anònima qualsevol persona sobre tot allò que necessita saber sobre la infecció pel VIH, la seua prevenció i transmissió, així com sobre qualsevol altra Infecció de Transmissió Sexual.

El personal dels CIPS indica, així mateix, quines són les mesures preventives que cal adoptar per a evitar la infecció pel VIH, així com quan s’ha de fer la prova de detecció de la infecció en cas que s’hagen mantingut pràctiques de risc.

Si el resultat revela que s’ha produït la infecció, el personal dels CIPS ajuda a afrontar el moment i ofereixen a la persona l’accés al nivell d’atenció sanitària que requereix. També informen dels recursos existents (sanitaris, socials, legals, les ONG…) i ofereixen consell per evitar la reinfecció i la infecció d’altres persones.

L’any passat, els CIPS de la Comunitat Valenciana van atendre 16.956 consultes (una mitjana diària de 46) entre primeres visites, visites successives, consultes telefòniques i proves de VIH, fetes per 12.110 persones. També a qualsevol centre de salut, els i les professionals de Medicina de Família poden oferir informació, realitzar les proves pertinents o derivar a la persona al recurs específic més adequat.

Últimes notícies

Guanyar la Grossa de Nadal és 1 entre 100.000: més probable que un llamp i menys que un accident

La probabilitat de guanyar la Grossa de Nadal és d'1 entre 100.000. És més probable que et toque que que et caiga un llamp, però menys que morir en un accident de trànsit.

La DANA de València va deixar quasi 7 milions en pèrdues no reconegudes en el sector artístic

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions els danys de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en les arts visuals de la Comunitat Valenciana. Gran part seguix sense compensar.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat (1-1)

El Llevant va igualar sobre la botzina amb un penal transformat per Adrián de la Font després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real va deixar escapar un triomf que ja assaboria.

Un penal de Dela en el 92 rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el temps afegit gràcies a un penal transformat per Dela després d'enderrocament a Carlos Álvarez. La Real, que es veia guanyadora, va deixar escapar dos punts.

1-1: Un penal de Dela rescata al Llevant i frena a la Reial Societat

El Llevant va igualar en el 92 gràcies a un penal transformat per Dela després d'una falta sobre Carlos Álvarez. La Real, superior per trams, va deixar escapar un triomf que va acariciar.

Entreguen els premis ‘No oblidar la dana’ en homenatge a víctimes i reconstrucció

El Centre de Voluntariat 'La Cantina' ha entregat la primera edició dels premis 'No oblidar la dana', que rendixen tribut a víctimes, afectats i voluntariat després de les inundacions de 2024. La gala ha reunit a prop de 70 entitats i ha reconegut 11 iniciatives clau per a l'ajuda i la reconstrucció.

Una cabotada de Kubo avança a la Reial Societat en el Ciutat (0-1)

Una cabotada de Takefusa Kubo just abans del descans dona avantatge mínim a la Reial Societat davant el Llevant en el Ciutat de València. L'acció va nàixer d'una pèrdua local i un centre de Gonçalo Guedes; va ser el primer tir a porta visitant.

Xiquet ferit per la caiguda d’una cornisa a València

Un xiquet ha resultat ferit després de caure part de la cornisa d'una vivenda al carrer Santos Justo i Pastor de València. Policia i bombers han assegurat la zona; l'edat del menor diferix entre les primeres fonts.