14.553 persones conviuen amb el VIH a la Comunitat Valenciana

Un total de 354 persones van rebre un diagnòstic de VIH l’any passat a la Comunitat Valenciana i al voltant de 14.553 tenien cronificada la infecció. Aquestes xifres situen la taxa autonòmica en 6,99 casos per cada 100.000 habitants (un punt per sota de la mitjana nacional): 6,7 a la província de València; 6,2 a Alacant i 4,73 a Castelló. Darrere dels números, històries de vida.

La majoria de nous diagnòstics del 2020 a la Comunitat Valenciana van ser homes, en una proporció de 5 a 1 respecte de les dones. En homes, la franja d’edat que va concentrar més casos va ser la de 20 a 44 anys, semblant a la majoritària en dones (25-49 anys).

Pel que fa a la via de transmissió, les relacions sexuals sense protecció entre homes homosexuals i bisexuals van representar gairebé la meitat dels casos. La transmissió va ser heterosexual al 22,1% de casos.

Amb motiu del Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora cada 1 de desembre, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública insisteix en la importància del diagnòstic d’hora no només per frenar la destrucció del sistema immunitari de la persona afectada , sinó també per evitar transmetre el virus a altres.

En aquest sentit, els antiretrovirals poden arribar a fer que la càrrega viral a la sang siga indetectable i els fluids sexuals que fins aquell moment eren infectants deixen de ser-ho.

«Hui dia, amb els tractaments adequats, la infecció pel VIH es cronifica i la persona pot portar una vida tan normalitzada com amb qualsevol altre problema de salut. Per això és tan important diagnosticar-la i tractar-la com més aviat millor i, per aconseguir-ho, cal véncer l’estigma social que fa que encara hi haja persones reticents a fer-se la prova.

També cal superar altres clixés sense sentit com que la malaltia no va amb mi, només cal una única exposició de risc perquè es produïsca la infecció», ha explicat la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló.

La Comunitat Valenciana compta amb Centres d’Informació i Prevenció de la sida (CIPS), un per província, on professionals especialitzats informen de forma confidencial i anònima qualsevol persona sobre tot allò que necessita saber sobre la infecció pel VIH, la seua prevenció i transmissió, així com sobre qualsevol altra Infecció de Transmissió Sexual.

El personal dels CIPS indica, així mateix, quines són les mesures preventives que cal adoptar per a evitar la infecció pel VIH, així com quan s’ha de fer la prova de detecció de la infecció en cas que s’hagen mantingut pràctiques de risc.

Si el resultat revela que s’ha produït la infecció, el personal dels CIPS ajuda a afrontar el moment i ofereixen a la persona l’accés al nivell d’atenció sanitària que requereix. També informen dels recursos existents (sanitaris, socials, legals, les ONG…) i ofereixen consell per evitar la reinfecció i la infecció d’altres persones.

L’any passat, els CIPS de la Comunitat Valenciana van atendre 16.956 consultes (una mitjana diària de 46) entre primeres visites, visites successives, consultes telefòniques i proves de VIH, fetes per 12.110 persones. També a qualsevol centre de salut, els i les professionals de Medicina de Família poden oferir informació, realitzar les proves pertinents o derivar a la persona al recurs específic més adequat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El MACA complix 15 anys amb més de 920.000 visitants i s’aferma com a referent cultural

El MACA celebra el seu 15 aniversari amb més de 920.000 visitants i rècord en 2025. El museu reforça el seu paper amb 66 exposicions, programes educatius i nous fons.

35 tapes com a reclam turístic en la Ruta de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 plats i tapes en restaurants d'Alacant i es prolongarà fins al 2 d'abril, amb propostes de mar i horta. La iniciativa busca atraure visitants en vespres de Setmana Santa i reinterpreta receptes tradicionals en clau actual.

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.

Trenta-cinc tapes com a reclam en la Ruta gastronòmica de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 tapes i plats en restaurants d'Alacant fins al 2 d'abril, amb receptes tradicionals reinterpretades i producte local.

Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida

La Policia de la Generalitat ha intervingut set còpies no autoritzades d'obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida a València; el venedor ha sigut investigat. Dos rèpliques ja s'havien venut i les peces queden custodiades en Fira València.

Pedro Martínez demana defensa sòlida per a tindre opcions davant el Reial Madrid

El tècnic del València Basket va subratllar que la defensa i el control del ritme seran determinants davant un rival de gran qualitat. Va negar qualsevol ànim de revenja i va assumir la baixa de Kameron Taylor excepte recuperació quasi total.