14.553 persones conviuen amb el VIH a la Comunitat Valenciana

Un total de 354 persones van rebre un diagnòstic de VIH l’any passat a la Comunitat Valenciana i al voltant de 14.553 tenien cronificada la infecció. Aquestes xifres situen la taxa autonòmica en 6,99 casos per cada 100.000 habitants (un punt per sota de la mitjana nacional): 6,7 a la província de València; 6,2 a Alacant i 4,73 a Castelló. Darrere dels números, històries de vida.

La majoria de nous diagnòstics del 2020 a la Comunitat Valenciana van ser homes, en una proporció de 5 a 1 respecte de les dones. En homes, la franja d’edat que va concentrar més casos va ser la de 20 a 44 anys, semblant a la majoritària en dones (25-49 anys).

Pel que fa a la via de transmissió, les relacions sexuals sense protecció entre homes homosexuals i bisexuals van representar gairebé la meitat dels casos. La transmissió va ser heterosexual al 22,1% de casos.

Amb motiu del Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora cada 1 de desembre, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública insisteix en la importància del diagnòstic d’hora no només per frenar la destrucció del sistema immunitari de la persona afectada , sinó també per evitar transmetre el virus a altres.

En aquest sentit, els antiretrovirals poden arribar a fer que la càrrega viral a la sang siga indetectable i els fluids sexuals que fins aquell moment eren infectants deixen de ser-ho.

«Hui dia, amb els tractaments adequats, la infecció pel VIH es cronifica i la persona pot portar una vida tan normalitzada com amb qualsevol altre problema de salut. Per això és tan important diagnosticar-la i tractar-la com més aviat millor i, per aconseguir-ho, cal véncer l’estigma social que fa que encara hi haja persones reticents a fer-se la prova.

També cal superar altres clixés sense sentit com que la malaltia no va amb mi, només cal una única exposició de risc perquè es produïsca la infecció», ha explicat la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló.

La Comunitat Valenciana compta amb Centres d’Informació i Prevenció de la sida (CIPS), un per província, on professionals especialitzats informen de forma confidencial i anònima qualsevol persona sobre tot allò que necessita saber sobre la infecció pel VIH, la seua prevenció i transmissió, així com sobre qualsevol altra Infecció de Transmissió Sexual.

El personal dels CIPS indica, així mateix, quines són les mesures preventives que cal adoptar per a evitar la infecció pel VIH, així com quan s’ha de fer la prova de detecció de la infecció en cas que s’hagen mantingut pràctiques de risc.

Si el resultat revela que s’ha produït la infecció, el personal dels CIPS ajuda a afrontar el moment i ofereixen a la persona l’accés al nivell d’atenció sanitària que requereix. També informen dels recursos existents (sanitaris, socials, legals, les ONG…) i ofereixen consell per evitar la reinfecció i la infecció d’altres persones.

L’any passat, els CIPS de la Comunitat Valenciana van atendre 16.956 consultes (una mitjana diària de 46) entre primeres visites, visites successives, consultes telefòniques i proves de VIH, fetes per 12.110 persones. També a qualsevol centre de salut, els i les professionals de Medicina de Família poden oferir informació, realitzar les proves pertinents o derivar a la persona al recurs específic més adequat.

Últimes notícies

Els elefants de Terra Natura Benidorm emeten sons inusuals durant l’eclipsi solar

Terra Natura Benidorm ha detectat vocalitzacions anòmales en elefants, flamencs i cérvols barasingha i un breu canvi de conducta en els monos ardilla durant l’eclipsi solar observat este dimecres.

La Fiscalia investiga si un diputat de Vox va rebre dades judicials secretes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana ha obert diligencies penals per aclarir una possible filtracio d’una fiscal de Nules al diputat de Vox David Munoz, que hauria fet servir dades d’un procediment secret per vincular inmigracio i delincuencia.

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.

Dos persones moren en un xoc entre un cotxe i un camió a la CV-11 a Castelló

Dos persones han mort este dijous en un accident de trànsit entre un turisme i un camió a la CV-11, al terme de Sant Rafael del Riu (Castelló). El conductor del camió, de 37 anys, ha resultat il·lés físicament però ha sigut atés per una crisi d’ansietat.

Les autonomies del PP bloquegen un debat sobre menors migrants a Ceuta en la pròxima Sectorial

Les comunitats governades pel PP han impedit que la pròxima Conferència Sectorial d'Infància aborde la situació dels menors migrants no acompanyats a Ceuta. La trobada s'ha fixat per al 27 d'agost i Vox ja havia anunciat que no hi assistiria.

La inscripció de Buenavida amb les Lynx és una treta administrativa i jugarà la WNBA en 2027

La inscripció d’Elena Buenavida com a jugadora actual de Minnesota Lynx respon a una treta administrativa i no implica que jugue la WNBA en 2026, ja que el pla és que s’incorpore a la franquícia en 2027 i continue mentrestant al Valencia Basket.

250.000 euros en ajuda urgent de la Generalitat per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 250.000 euros a ajuda humanitària urgent a Colòmbia després del terratrémol del 10 d’agost, amb especial atenció a la infància i a la cobertura de necessitats bàsiques. La Generalitat també ha impulsat un catàleg d’organitzacions fiables per a canalitzar les donacions de manera segura.

Alerta taronja per calor extrema en onze comarques valencianes

Sanitat ha activat per a este dijous el nivell de risc taronja per calor en municipis d’onze comarques de València i Castelló, mentres Emergències manté el risc extrem d’incendis a l’interior.