9.3 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

La Diputació d’Alacant recorda als seus treballadors que usar el valencià és un dret

Plataforma per la Llengua va denunciar fa uns dies de nou un cas de discriminació lingüística del valencià. En esta ocasió ha sigut una funcionària de la Diputació d’Alacant la que s’ha negat a atendre en aquesta llengua a una altra treballadora pública d’un consistori de la Marina Alta no identificat per aquest col·lectiu.

Entre les contestacions manifestades per la funcionària de la diputació afirma que “o em parles en castellà o no t’atenc” o que “jo soc de Madrid i no conec el valencià”.

La plataforma ha fet pública l’enregistrament realitzat per la mateixa funcionària municipal, un enregistrament d’una conversa telefònica amb una funcionària de l’Oficina de Fons Europeus de la Diputació d’Alacant per a realitzar una gestió sobre unes subvencions.

En aquesta en començar a parlar en valencià la treballadora municipal la seua interlocutora li demana que li parle en castellà perquè no entén la llengua, al que li contesta “i no em pot atendre ningú en valencià? Estic cridant a la Diputació?”, i rep com a rèplica “en la Diputació no és obligatori parlar valencià”, al que li replica “però que m’entengues sí que és obligatori”.

Davant aquesta situació la funcionària de la diputació li manifesta “bo, veurem… és per al tema de bombers, no? Soc l’única persona que ho porte, la qual cosa, o em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Donada la resposta la treballadora municipal li diu “ja em buscaré la vida”. Llavors la interlocutora de la corporació provincial li pregunta “però, veurem no saps parlar en castellà?”, però la resposta que rep és insistir que “jo tinc dret al fet que m’atengues en valencià”.

Després d’aquesta reclamació la funcionària de la diputació puja una mica el to i li replica “que el teu has de parlar valencià, per nassos?”, i la contestació és “jo tinc dret, sí”, i afig “t’estic dient que no és obligatori que el teu em parles en valencià, per desgràcia. Però sí que és obligatori que el teu m’entengues en valencià”.

Per a defensar-se l’argument que utilitza la funcionària provincial és “jo soc de Madrid, jo no conec el valencià. Llavors, si no ho sé què vols que faça?” i remata afirmant que “és lògic que et passes al castellà. Però per nassos no? Perquè sent, mira, t’he volgut atendre, però a la pròxima vegada no et podrem atendre”, punt en el qual s’acomiada i curta la conversa la treballadora de l’ajuntament.

Plataforma per la Llengua afirma que no era la primera vegada que es comunicava per telèfon amb la Diputació d’Alacant, i que en altres ocasions ja l’havien discriminada per a dirigir-se en valencià, però finalment havien accedit a la possibilitat que es poguera expressar en la seua llengua materna, segons assegura la treballadora. Però en aquesta conversa concreta “cansada de les continuades discriminacions”, va decidir gravar la conversa.

L’ús del valencià és “un dret col·lectiu”

Després de produir-se aquesta situació tan desagradable, la Diputació d’Alacant ha enviat un correu electrònic als seus treballadors en el qual els recorda que l’ús del valencià és “un dret col·lectiu“. El correu electrònic s’ha tramés uns dies més tard d’aquest succés.

La informació sobre l’enviament del correu ha sigut difosa per la Plataforma per la Llengua.

L’escrit del Departament de Recursos Humans de la Diputació conclou recordant que “s’hi haurà de procurar que aquest dret puga ser exercit per la ciutadania de manera adequada“.

Últimes notícies

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.

Parella valenciana, espies de Stalin

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmanaanalitza el llibre de Carles Senso com una obra que va més enllà de la crònica històrica: humanitza els personatges, reflexiona sobre les ideologies, la fidelitat, el sacrifici i els grans dilemes morals del segle XX, i ho fa amb una mirada profunda i vigent, combinant Història, Memòria i literatura

Sergio García renova quatre anys amb LIV Golf i es proposa mantindre’s jove

El castellonenc afronta la seua quinta temporada com a capità dels Fireballs després d'ampliar el seu contracte per quatre anys. Aplaudix el salt a 72 clots i confia que compte per al ránking mundial.

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.