14 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

La Diputació d’Alacant recorda als seus treballadors que usar el valencià és un dret

Plataforma per la Llengua va denunciar fa uns dies de nou un cas de discriminació lingüística del valencià. En esta ocasió ha sigut una funcionària de la Diputació d’Alacant la que s’ha negat a atendre en aquesta llengua a una altra treballadora pública d’un consistori de la Marina Alta no identificat per aquest col·lectiu.

Entre les contestacions manifestades per la funcionària de la diputació afirma que “o em parles en castellà o no t’atenc” o que “jo soc de Madrid i no conec el valencià”.

La plataforma ha fet pública l’enregistrament realitzat per la mateixa funcionària municipal, un enregistrament d’una conversa telefònica amb una funcionària de l’Oficina de Fons Europeus de la Diputació d’Alacant per a realitzar una gestió sobre unes subvencions.

En aquesta en començar a parlar en valencià la treballadora municipal la seua interlocutora li demana que li parle en castellà perquè no entén la llengua, al que li contesta “i no em pot atendre ningú en valencià? Estic cridant a la Diputació?”, i rep com a rèplica “en la Diputació no és obligatori parlar valencià”, al que li replica “però que m’entengues sí que és obligatori”.

Davant aquesta situació la funcionària de la diputació li manifesta “bo, veurem… és per al tema de bombers, no? Soc l’única persona que ho porte, la qual cosa, o em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Donada la resposta la treballadora municipal li diu “ja em buscaré la vida”. Llavors la interlocutora de la corporació provincial li pregunta “però, veurem no saps parlar en castellà?”, però la resposta que rep és insistir que “jo tinc dret al fet que m’atengues en valencià”.

Després d’aquesta reclamació la funcionària de la diputació puja una mica el to i li replica “que el teu has de parlar valencià, per nassos?”, i la contestació és “jo tinc dret, sí”, i afig “t’estic dient que no és obligatori que el teu em parles en valencià, per desgràcia. Però sí que és obligatori que el teu m’entengues en valencià”.

Per a defensar-se l’argument que utilitza la funcionària provincial és “jo soc de Madrid, jo no conec el valencià. Llavors, si no ho sé què vols que faça?” i remata afirmant que “és lògic que et passes al castellà. Però per nassos no? Perquè sent, mira, t’he volgut atendre, però a la pròxima vegada no et podrem atendre”, punt en el qual s’acomiada i curta la conversa la treballadora de l’ajuntament.

Plataforma per la Llengua afirma que no era la primera vegada que es comunicava per telèfon amb la Diputació d’Alacant, i que en altres ocasions ja l’havien discriminada per a dirigir-se en valencià, però finalment havien accedit a la possibilitat que es poguera expressar en la seua llengua materna, segons assegura la treballadora. Però en aquesta conversa concreta “cansada de les continuades discriminacions”, va decidir gravar la conversa.

L’ús del valencià és “un dret col·lectiu”

Després de produir-se aquesta situació tan desagradable, la Diputació d’Alacant ha enviat un correu electrònic als seus treballadors en el qual els recorda que l’ús del valencià és “un dret col·lectiu“. El correu electrònic s’ha tramés uns dies més tard d’aquest succés.

La informació sobre l’enviament del correu ha sigut difosa per la Plataforma per la Llengua.

L’escrit del Departament de Recursos Humans de la Diputació conclou recordant que “s’hi haurà de procurar que aquest dret puga ser exercit per la ciutadania de manera adequada“.

Últimes notícies

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.

El València només va guanyar un dels seus últims cinc estrenes d’any

L'equip visita Balaídos per a obrir 2026 amb una ratxa discreta: una victòria en cinc arrancades recents. A domicili no guanya una estrena des de 2013.

València Basket obri 2026 en la quasi inexpugnable pista del Surne Bilbao

València obri l'any en una pista on el Bilbao ha guanyat 5 de 6 i amb un calendari que comprimix 12 partits en 28 dies entre Lliga Endesa i Eurolliga. Ponsarnau i la defensa local marquen el repte.

Desmantellen un entramat d’estafes a Alacant amb 200.000 euros defraudats i quasi 200 víctimes

La Guàrdia Civil ha desmantellat una xarxa de 'smishing' amb abast en tota Espanya, amb 14 detinguts, 986 estafes esclarides i quasi 200 víctimes. La investigació continua oberta.