13 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

La Diputació d’Alacant recorda als seus treballadors que usar el valencià és un dret

Plataforma per la Llengua va denunciar fa uns dies de nou un cas de discriminació lingüística del valencià. En esta ocasió ha sigut una funcionària de la Diputació d’Alacant la que s’ha negat a atendre en aquesta llengua a una altra treballadora pública d’un consistori de la Marina Alta no identificat per aquest col·lectiu.

Entre les contestacions manifestades per la funcionària de la diputació afirma que “o em parles en castellà o no t’atenc” o que “jo soc de Madrid i no conec el valencià”.

La plataforma ha fet pública l’enregistrament realitzat per la mateixa funcionària municipal, un enregistrament d’una conversa telefònica amb una funcionària de l’Oficina de Fons Europeus de la Diputació d’Alacant per a realitzar una gestió sobre unes subvencions.

En aquesta en començar a parlar en valencià la treballadora municipal la seua interlocutora li demana que li parle en castellà perquè no entén la llengua, al que li contesta “i no em pot atendre ningú en valencià? Estic cridant a la Diputació?”, i rep com a rèplica “en la Diputació no és obligatori parlar valencià”, al que li replica “però que m’entengues sí que és obligatori”.

Davant aquesta situació la funcionària de la diputació li manifesta “bo, veurem… és per al tema de bombers, no? Soc l’única persona que ho porte, la qual cosa, o em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Donada la resposta la treballadora municipal li diu “ja em buscaré la vida”. Llavors la interlocutora de la corporació provincial li pregunta “però, veurem no saps parlar en castellà?”, però la resposta que rep és insistir que “jo tinc dret al fet que m’atengues en valencià”.

Després d’aquesta reclamació la funcionària de la diputació puja una mica el to i li replica “que el teu has de parlar valencià, per nassos?”, i la contestació és “jo tinc dret, sí”, i afig “t’estic dient que no és obligatori que el teu em parles en valencià, per desgràcia. Però sí que és obligatori que el teu m’entengues en valencià”.

Per a defensar-se l’argument que utilitza la funcionària provincial és “jo soc de Madrid, jo no conec el valencià. Llavors, si no ho sé què vols que faça?” i remata afirmant que “és lògic que et passes al castellà. Però per nassos no? Perquè sent, mira, t’he volgut atendre, però a la pròxima vegada no et podrem atendre”, punt en el qual s’acomiada i curta la conversa la treballadora de l’ajuntament.

Plataforma per la Llengua afirma que no era la primera vegada que es comunicava per telèfon amb la Diputació d’Alacant, i que en altres ocasions ja l’havien discriminada per a dirigir-se en valencià, però finalment havien accedit a la possibilitat que es poguera expressar en la seua llengua materna, segons assegura la treballadora. Però en aquesta conversa concreta “cansada de les continuades discriminacions”, va decidir gravar la conversa.

L’ús del valencià és “un dret col·lectiu”

Després de produir-se aquesta situació tan desagradable, la Diputació d’Alacant ha enviat un correu electrònic als seus treballadors en el qual els recorda que l’ús del valencià és “un dret col·lectiu“. El correu electrònic s’ha tramés uns dies més tard d’aquest succés.

La informació sobre l’enviament del correu ha sigut difosa per la Plataforma per la Llengua.

L’escrit del Departament de Recursos Humans de la Diputació conclou recordant que “s’hi haurà de procurar que aquest dret puga ser exercit per la ciutadania de manera adequada“.

Últimes notícies

Desarticulada una banda que va robar més de 420.000 euros en bicicletes d’alta gamma en robatoris fulgurants

La Guàrdia Civil i la Policia Nacional detenen tres integrants relacionats amb 11 assalts en diversos punts del país

Els nous consellers juren el càrrec i Pérez Llorca fixa com a objectiu reforçar la confiança pública

El president apel·la a afiançar ponts institucionals, millorar la coordinació i estar 'més prop de la ciutadania' en l’inici del nou Consell

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.