La Diputació d’Alacant recorda als seus treballadors que usar el valencià és un dret

Plataforma per la Llengua va denunciar fa uns dies de nou un cas de discriminació lingüística del valencià. En esta ocasió ha sigut una funcionària de la Diputació d’Alacant la que s’ha negat a atendre en aquesta llengua a una altra treballadora pública d’un consistori de la Marina Alta no identificat per aquest col·lectiu.

Entre les contestacions manifestades per la funcionària de la diputació afirma que “o em parles en castellà o no t’atenc” o que “jo soc de Madrid i no conec el valencià”.

La plataforma ha fet pública l’enregistrament realitzat per la mateixa funcionària municipal, un enregistrament d’una conversa telefònica amb una funcionària de l’Oficina de Fons Europeus de la Diputació d’Alacant per a realitzar una gestió sobre unes subvencions.

En aquesta en començar a parlar en valencià la treballadora municipal la seua interlocutora li demana que li parle en castellà perquè no entén la llengua, al que li contesta “i no em pot atendre ningú en valencià? Estic cridant a la Diputació?”, i rep com a rèplica “en la Diputació no és obligatori parlar valencià”, al que li replica “però que m’entengues sí que és obligatori”.

Davant aquesta situació la funcionària de la diputació li manifesta “bo, veurem… és per al tema de bombers, no? Soc l’única persona que ho porte, la qual cosa, o em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Donada la resposta la treballadora municipal li diu “ja em buscaré la vida”. Llavors la interlocutora de la corporació provincial li pregunta “però, veurem no saps parlar en castellà?”, però la resposta que rep és insistir que “jo tinc dret al fet que m’atengues en valencià”.

Després d’aquesta reclamació la funcionària de la diputació puja una mica el to i li replica “que el teu has de parlar valencià, per nassos?”, i la contestació és “jo tinc dret, sí”, i afig “t’estic dient que no és obligatori que el teu em parles en valencià, per desgràcia. Però sí que és obligatori que el teu m’entengues en valencià”.

Per a defensar-se l’argument que utilitza la funcionària provincial és “jo soc de Madrid, jo no conec el valencià. Llavors, si no ho sé què vols que faça?” i remata afirmant que “és lògic que et passes al castellà. Però per nassos no? Perquè sent, mira, t’he volgut atendre, però a la pròxima vegada no et podrem atendre”, punt en el qual s’acomiada i curta la conversa la treballadora de l’ajuntament.

Plataforma per la Llengua afirma que no era la primera vegada que es comunicava per telèfon amb la Diputació d’Alacant, i que en altres ocasions ja l’havien discriminada per a dirigir-se en valencià, però finalment havien accedit a la possibilitat que es poguera expressar en la seua llengua materna, segons assegura la treballadora. Però en aquesta conversa concreta “cansada de les continuades discriminacions”, va decidir gravar la conversa.

L’ús del valencià és «un dret col·lectiu»

Després de produir-se aquesta situació tan desagradable, la Diputació d’Alacant ha enviat un correu electrònic als seus treballadors en el qual els recorda que l’ús del valencià és «un dret col·lectiu«. El correu electrònic s’ha tramés uns dies més tard d’aquest succés.

La informació sobre l’enviament del correu ha sigut difosa per la Plataforma per la Llengua.

L’escrit del Departament de Recursos Humans de la Diputació conclou recordant que «s’hi haurà de procurar que aquest dret puga ser exercit per la ciutadania de manera adequada«.

Últimes notícies

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón perda l’aforament

Associacions de familiars de les víctimes de la dana de València han exigit davant del Congrés que cese l’aforament de l’expresident Carlos Mazón i que puga ser investigat pels fets del 29 d’octubre de 2024.