La Diputació d’Alacant recorda als seus treballadors que usar el valencià és un dret

Plataforma per la Llengua va denunciar fa uns dies de nou un cas de discriminació lingüística del valencià. En esta ocasió ha sigut una funcionària de la Diputació d’Alacant la que s’ha negat a atendre en aquesta llengua a una altra treballadora pública d’un consistori de la Marina Alta no identificat per aquest col·lectiu.

Entre les contestacions manifestades per la funcionària de la diputació afirma que “o em parles en castellà o no t’atenc” o que “jo soc de Madrid i no conec el valencià”.

La plataforma ha fet pública l’enregistrament realitzat per la mateixa funcionària municipal, un enregistrament d’una conversa telefònica amb una funcionària de l’Oficina de Fons Europeus de la Diputació d’Alacant per a realitzar una gestió sobre unes subvencions.

En aquesta en començar a parlar en valencià la treballadora municipal la seua interlocutora li demana que li parle en castellà perquè no entén la llengua, al que li contesta “i no em pot atendre ningú en valencià? Estic cridant a la Diputació?”, i rep com a rèplica “en la Diputació no és obligatori parlar valencià”, al que li replica “però que m’entengues sí que és obligatori”.

Davant aquesta situació la funcionària de la diputació li manifesta “bo, veurem… és per al tema de bombers, no? Soc l’única persona que ho porte, la qual cosa, o em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Donada la resposta la treballadora municipal li diu “ja em buscaré la vida”. Llavors la interlocutora de la corporació provincial li pregunta “però, veurem no saps parlar en castellà?”, però la resposta que rep és insistir que “jo tinc dret al fet que m’atengues en valencià”.

Després d’aquesta reclamació la funcionària de la diputació puja una mica el to i li replica “que el teu has de parlar valencià, per nassos?”, i la contestació és “jo tinc dret, sí”, i afig “t’estic dient que no és obligatori que el teu em parles en valencià, per desgràcia. Però sí que és obligatori que el teu m’entengues en valencià”.

Per a defensar-se l’argument que utilitza la funcionària provincial és “jo soc de Madrid, jo no conec el valencià. Llavors, si no ho sé què vols que faça?” i remata afirmant que “és lògic que et passes al castellà. Però per nassos no? Perquè sent, mira, t’he volgut atendre, però a la pròxima vegada no et podrem atendre”, punt en el qual s’acomiada i curta la conversa la treballadora de l’ajuntament.

Plataforma per la Llengua afirma que no era la primera vegada que es comunicava per telèfon amb la Diputació d’Alacant, i que en altres ocasions ja l’havien discriminada per a dirigir-se en valencià, però finalment havien accedit a la possibilitat que es poguera expressar en la seua llengua materna, segons assegura la treballadora. Però en aquesta conversa concreta “cansada de les continuades discriminacions”, va decidir gravar la conversa.

L’ús del valencià és “un dret col·lectiu”

Després de produir-se aquesta situació tan desagradable, la Diputació d’Alacant ha enviat un correu electrònic als seus treballadors en el qual els recorda que l’ús del valencià és “un dret col·lectiu“. El correu electrònic s’ha tramés uns dies més tard d’aquest succés.

La informació sobre l’enviament del correu ha sigut difosa per la Plataforma per la Llengua.

L’escrit del Departament de Recursos Humans de la Diputació conclou recordant que “s’hi haurà de procurar que aquest dret puga ser exercit per la ciutadania de manera adequada“.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El Vila-real marxa al descans amb avantatge clar en San Mamés gràcies a Cardona i Alfon

El Vila-real es va al descans amb un 0-2 en San Mamés després d'aprofitar dos accions clau culminades per Sergi Cardona i Alfon davant un Athletic poc efectiu.

Emergències activa el nivell groc per pluges intenses a l’interior sud de València

El Centre de Coordinació d'Emergències manté el nivell groc per pluges fortes a l'interior sud de València i en el sud d'Alacant, a més de ratxes de vent de fins a 80 km/h a Castelló.

Awa Fam lidera el draft WNBA 2026 amb Marta Suárez i Iyana Martín en el punt de mira

La pivot del València Basket part entre les grans favorites del draft WNBA 2026, mentres les asturianes Marta Suárez i Iyana Martín també aspiren a ser triades en primera ronda en una nit històrica per al bàsquet espanyol.

Enercoop impulsa microplantes solars per a transformar el seu model energètic a Crevillent

Enercoop, la cooperativa energètica més antiga d'Espanya, reforça la seua aposta per l'energia solar fotovoltaica amb microplantes pròximes als nuclis urbans i un model de comunitat energètica a Crevillent.

El juí a Ábalos entra en la fase dels contractes de màscares amb una setmana clau de testimonis

La segona setmana del juí a José Luis Ábalos se centra en el presumpte tripijoc de contractes de màscares i en una ronda de testimonis clau, entre ells alts càrrecs de Transports i l'exparella de la seua exasesor Koldo García.

Brusc enfonsament tèrmic este diumenge abans d’una ràpida volta a l’ambient càlid

El pas d'aire polar provoca este diumenge un enfonsament de fins a 14 graus, amb pluja, neu i temporal marítim, abans d'una setmana de temps més estable i temperat.

Jean Montero guia al València Basket a un triomf de pes en el Martín Carpena

El València Basket s'imposa a l'Unicaja per 89-96 en el Martín Carpena, liderat per un brillant Jean Montero, i consolida la segona plaça de la Lliga Endesa.

Pluges febles i fang en els cotxes durant el matí del diumenge

Les pluges molt febles i intermitents del matí del diumenge deixen una fina capa de fang en cotxes i superfícies per la presència de pols en suspensió.