10.3 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Imprescindible la inclusió laboral de les persones amb problemes de salut mental greus

 

A causa d’un mercat laboral marcat per l’exigència de les empreses i la manca de models inclusius per a les persones amb problemes de salut mental, fa que siga especialment difícil la cerca de treball per a este col·lectiu.

La taxa d’ocupació se situa en un 16,9%, enfront del 66,99% de la resta de població general. A la dificultat de trobar una ocupació, se suma les experiències difícils en l’entorn laboral que condicionen, en gran manera, el benestar éssers humans de les persones amb problemes de salut mental, ja que solen ser més vulnerables davant esta mena de situacions.

En este context, Fundación Manantial ha organitzat la Jornada ‘Ocupació i Salut Mental’ amb l’objectiu de promoure la plena inclusió en l’àmbit laboral per a este perfil de treballadors.

La jornada ha reunit experts de la salut mental, professionals de la inserció laboral, així com a representants de l’Administració Pública. En este sentit, Mónica Oltra, vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, considera que “és molt important tindre accés a un habitatge i a una ocupació digna per a poder construir un projecte de vida”.

De la mateixa manera, Sonia Carralón, directora de l’Àrea Tècnica d’Ús de Fundación Manantial, assegura que “per a la Fundación és prioritari revertir el 85% de desocupació que existeix entre les persones amb problemes de salut mental, atés que tindre una ocupació ens aporta a tots sentit, benestar, subjectivitat i identitat a més de frenar el risc d’exclusió social al qual estan exposats”.

 

Paradigma en l’àmbit laboral

 

És per això que Fundación Manantial treballa per a canviar este paradigma en l’àmbit laboral i desenvolupar un nou concepte d’empresa i relacions laborals on el lloc de treball siga un lloc de desenvolupament personal.

Per a Francisco Sardina, president del Patronat de Fundación Manantial explica que “un dels nostres objectius és millorar l’ocupació de les persones amb un problema de salut mental greu i que totes tinguen accés i no patisquen estigma, eliminant formes de tractament nocives i poc amables”.

En este sentit, “Mentre no es produïsca un procés de transformació social i empresarial, on hi haja una pràctica inclusiva i es generen ocupacions amables per al col·lectiu de persones amb problemes de salut mental, Fundación Manantial continuarà apostant per la generació d’ocupació protegida, com a alternativa temporal i pas previ a sectors ordinaris d’ocupació, o com a alternativa definitiva d’ocupació per als qui així ho consideren”, és contundent Carralón.

 

Jornada 

 

En la jornada també han participat ponents de renom com Rocío Briones, directora general d’ocupació i formació de LABORA; Elena Albert, directora general de Diversitat Funcional i Salut Mental; Teresa García, directora general d’Emprenedoria i Cooperativisme; Francesc de Paula, director del programa Incorpora de Fundació ¨la Caixa¨; i Maribel Caballer, coordinadora del Programa Incorpora Salut Mental a la Comunitat Valenciana de Fundació ¨la Caixa¨.

Al costat d’ells, han participat usuaris dels programes d’ocupació i treballadors de Manantial Vilamico que desenvolupa Fundación Manantial, els quals han expressat la importància que té per a ells tindre una ocupació, ja que els proporciona benestar emocional i autonomia en el seu dia a dia.

El compromís i la labor de Fundación Manantial a la Comunitat Valenciana

 

Des de 2017, Fundación Manantial desenvolupa a la Comunitat Valenciana programes orientats a la millora de la qualitat de vida, la inclusió sociolaboral i la participació en la comunitat de persones amb problemes de salut mental.

Un dels projectes d’economia social és Manantial Vilamico, dedicat a la producció de xampinyó que té entre els seus objectius la creació de llocs de treball per a persones amb problemes de salut mental, de fet, són més del 90% de la plantilla.

Des de l’entitat defensen que el treball és un dret al qual haurien d’accedir totes les persones: “Per als treballadors de Manantial Vilamico, l’ocupació és una manera de millorar les seues condicions de vida i també de sentir-se ciutadans útils a la societat, abandonant d’esta manera de manera efectiva el rol de “malalt mental”, que tant d’estigma social produeix.

 

 

Manantial Integra 

 

Uns altres dels projectes que ha desenvolupat esta fundació en la Comunitat és el Centre Especial d’Ocupació “Manantial Integra”, que en els huit anys que porta funcionant compta amb una plantilla de quasi 300 treballadors/as, entre la Comunitat Valenciana i la Comunitat de Madrid, dels quals, el 92,6% són persones amb problemes de salut mental.

Este projecte ha generat ocupació estable, en sis sectors professionals: hostaleria, neteja-bugaderia, serveis administratius, noves tecnologies, manteniment, jardineria i manipulat secundari farmacèutic.

A més, gestiona set centres i serveis de la Xarxa de Suport Social per a la Recuperació i inclusió Social de les persones amb trastorn mental greu: un Centre de Rehabilitació i Integració Social CRIS; una residència (CEEM) i un habitatge supervisat a Vila-real (Castelló); un CRIS i un Centre de Dia a Carcaixent (València) i un habitatge supervisat a La Vall d’Uixó (Castelló). Així mateix, Fundació Manantial compta amb un programa de promoció de l’autonomia personal d’adults protegits de la Generalitat Valenciana i un programa d’itineraris laborals.

 

Sobre Fundación Manatial

 

La Fundación Manantial és una entitat sense ànim de lucre formada en 1995 per associacions de familiars per a millorar l’atenció social de les persones amb problemes de salut mental.

El seu treball està orientat a la recuperació i pretén cobrir les necessitats d’atenció social, ocupació, reinserció des de l’àmbit penitenciari i tutela. Impulsen i posen en marxa iniciatives de prevenció i atenció precoç, sensibilització, assistencials i psicoterapèutiques que faciliten la seua incorporació i participació real en la societat.

Últimes notícies

82-79: la defensa del Fenerbahçe frena al València malgrat el arreón final

El Fenerbahçe es va imposar 82-79 gràcies al seu defensa de canvis, que va col·lapsar al València. Jean Montero va forçar un final atapeït, però els tirs per a empatar no van entrar

Fenerbahçe 82-79 València: la defensa turca apaga la reacció final

Fenerbahçe es va imposar 82-79 a Istanbul gràcies a una defensa de canvis que va desactivar al València. Jean Montero va forçar un final igualat, però va faltar el triple.

La Diputació finança un nou trinquet a Bétera i la reforma del de la Pobla de Vallbona

La Diputació de València ha activat obres en dos trinquets amb 400.000 euros per a Bétera i 300.000 per a la Pobla de Vallbona dins del Pla de Trinquets. El pla suma huit milions per a modernitzar instal·lacions de pilota i atraure noves generacions.

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.