Imprescindible la inclusió laboral de les persones amb problemes de salut mental greus

 

A causa d’un mercat laboral marcat per l’exigència de les empreses i la manca de models inclusius per a les persones amb problemes de salut mental, fa que siga especialment difícil la cerca de treball per a este col·lectiu.

La taxa d’ocupació se situa en un 16,9%, enfront del 66,99% de la resta de població general. A la dificultat de trobar una ocupació, se suma les experiències difícils en l’entorn laboral que condicionen, en gran manera, el benestar éssers humans de les persones amb problemes de salut mental, ja que solen ser més vulnerables davant esta mena de situacions.

En este context, Fundación Manantial ha organitzat la Jornada ‘Ocupació i Salut Mental’ amb l’objectiu de promoure la plena inclusió en l’àmbit laboral per a este perfil de treballadors.

La jornada ha reunit experts de la salut mental, professionals de la inserció laboral, així com a representants de l’Administració Pública. En este sentit, Mónica Oltra, vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, considera que “és molt important tindre accés a un habitatge i a una ocupació digna per a poder construir un projecte de vida”.

De la mateixa manera, Sonia Carralón, directora de l’Àrea Tècnica d’Ús de Fundación Manantial, assegura que “per a la Fundación és prioritari revertir el 85% de desocupació que existeix entre les persones amb problemes de salut mental, atés que tindre una ocupació ens aporta a tots sentit, benestar, subjectivitat i identitat a més de frenar el risc d’exclusió social al qual estan exposats”.

 

Paradigma en l’àmbit laboral

 

És per això que Fundación Manantial treballa per a canviar este paradigma en l’àmbit laboral i desenvolupar un nou concepte d’empresa i relacions laborals on el lloc de treball siga un lloc de desenvolupament personal.

Per a Francisco Sardina, president del Patronat de Fundación Manantial explica que “un dels nostres objectius és millorar l’ocupació de les persones amb un problema de salut mental greu i que totes tinguen accés i no patisquen estigma, eliminant formes de tractament nocives i poc amables”.

En este sentit, “Mentre no es produïsca un procés de transformació social i empresarial, on hi haja una pràctica inclusiva i es generen ocupacions amables per al col·lectiu de persones amb problemes de salut mental, Fundación Manantial continuarà apostant per la generació d’ocupació protegida, com a alternativa temporal i pas previ a sectors ordinaris d’ocupació, o com a alternativa definitiva d’ocupació per als qui així ho consideren”, és contundent Carralón.

 

Jornada 

 

En la jornada també han participat ponents de renom com Rocío Briones, directora general d’ocupació i formació de LABORA; Elena Albert, directora general de Diversitat Funcional i Salut Mental; Teresa García, directora general d’Emprenedoria i Cooperativisme; Francesc de Paula, director del programa Incorpora de Fundació ¨la Caixa¨; i Maribel Caballer, coordinadora del Programa Incorpora Salut Mental a la Comunitat Valenciana de Fundació ¨la Caixa¨.

Al costat d’ells, han participat usuaris dels programes d’ocupació i treballadors de Manantial Vilamico que desenvolupa Fundación Manantial, els quals han expressat la importància que té per a ells tindre una ocupació, ja que els proporciona benestar emocional i autonomia en el seu dia a dia.

El compromís i la labor de Fundación Manantial a la Comunitat Valenciana

 

Des de 2017, Fundación Manantial desenvolupa a la Comunitat Valenciana programes orientats a la millora de la qualitat de vida, la inclusió sociolaboral i la participació en la comunitat de persones amb problemes de salut mental.

Un dels projectes d’economia social és Manantial Vilamico, dedicat a la producció de xampinyó que té entre els seus objectius la creació de llocs de treball per a persones amb problemes de salut mental, de fet, són més del 90% de la plantilla.

Des de l’entitat defensen que el treball és un dret al qual haurien d’accedir totes les persones: “Per als treballadors de Manantial Vilamico, l’ocupació és una manera de millorar les seues condicions de vida i també de sentir-se ciutadans útils a la societat, abandonant d’esta manera de manera efectiva el rol de “malalt mental”, que tant d’estigma social produeix.

 

 

Manantial Integra 

 

Uns altres dels projectes que ha desenvolupat esta fundació en la Comunitat és el Centre Especial d’Ocupació “Manantial Integra”, que en els huit anys que porta funcionant compta amb una plantilla de quasi 300 treballadors/as, entre la Comunitat Valenciana i la Comunitat de Madrid, dels quals, el 92,6% són persones amb problemes de salut mental.

Este projecte ha generat ocupació estable, en sis sectors professionals: hostaleria, neteja-bugaderia, serveis administratius, noves tecnologies, manteniment, jardineria i manipulat secundari farmacèutic.

A més, gestiona set centres i serveis de la Xarxa de Suport Social per a la Recuperació i inclusió Social de les persones amb trastorn mental greu: un Centre de Rehabilitació i Integració Social CRIS; una residència (CEEM) i un habitatge supervisat a Vila-real (Castelló); un CRIS i un Centre de Dia a Carcaixent (València) i un habitatge supervisat a La Vall d’Uixó (Castelló). Així mateix, Fundació Manantial compta amb un programa de promoció de l’autonomia personal d’adults protegits de la Generalitat Valenciana i un programa d’itineraris laborals.

 

Sobre Fundación Manatial

 

La Fundación Manantial és una entitat sense ànim de lucre formada en 1995 per associacions de familiars per a millorar l’atenció social de les persones amb problemes de salut mental.

El seu treball està orientat a la recuperació i pretén cobrir les necessitats d’atenció social, ocupació, reinserció des de l’àmbit penitenciari i tutela. Impulsen i posen en marxa iniciatives de prevenció i atenció precoç, sensibilització, assistencials i psicoterapèutiques que faciliten la seua incorporació i participació real en la societat.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Sarabia reclama un futbol més exemplar per a la joventut davant els càntics racistes

Eder Sarabia demana que el futbol siga un espai més exemplar per a la joventut i reclama respecte enfront del racisme i la xenofòbia després dels càntics racistes en el partit España-Egipte.

Quinze detinguts per una estafa de quasi 200.000 euros en combustible després de suplantar a empreses

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització que va defraudar més de 196.000 euros en combustible i material en fer-se passar per empreses reals i contractar targetes de carburant.

Que bé viuríem sense accents gràfics

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parlasobre l’accent de València/Valéncia' que utilitza el cas de Mónica Oltra per a discutir el model lingüístic valencià i la batalla ideològica que hi ha darrere

L’interior de València frega el ple per Setmana Santa i Benidorm lidera la costa

Els hotels de l'interior de la província de València aconseguixen una previsió d'ocupació del 87,4% entre Dijous Sant i Dilluns de Pasqua, mentres que Benidorm se situa al capdavant del litoral amb un 81,7%. El conjunt de la Comunitat Valenciana afronta la Setmana Santa amb una demanda elevada i marge per a millorar amb les reserves d'última hora.

Gayà celebra els seus 401 partits amb el València: del xiquet en la graderia al capità a Mestalla

José Luis Gayà aconseguix els 401 partits amb el València i es consolida com a sèptim jugador amb més partits en la història del club, orgullós de passar de la graderia a defendre l'escut.

Sarabia advertix d’un partit intens i ple d’alternatives davant el Rayo Vallecano

Eder Sarabia anticipa un dol molt dinàmic i intens davant el Rayo Vallecano, marcat per l'agressivitat i verticalitat del rival i pels dubtes després de l'aturada de seleccions.

La Policia investiga la mort per arma blanca d’un home en un parc de València

La Policia Nacional investiga la mort per arma blanca d'un home de 55 anys, sense llar i d'origen algerià, trobat sense vida en un parc de l'avinguda Jacinto Benavente de València.

El Xaloc Powerchair d’Alacant baralla per la seua quarta lliga de futbol en cadira elèctrica

El Xaloc Powerchair d'Alacant, format per jugadors amb gran dependència, afronta la recta final de la lliga de futbol en cadira elèctrica a un punt del líder i somia amb el seu quart títol nacional.