Un nou nebot del rei emèrit, en dificultats en eixir a la llum el favor que li va fer

 

Els escàndols fiscals del rei Joan Carles no cessen. Segons informa ‘El Confidencial’, l’emèrit va ajudar el seu nebot Bruno Gómez-Acebo a posar en marxa un fons de capital de risc per a inversions espanyoles als Emirats Àrabs Units.

 

L’objectiu del fons de capital de risc

L’any 2010, Bruno, fill de la infanta Pilar de Borbó, va enviar una carta per donar les gràcies al seu tio per l’interès en l’operació i per demanar-li nous favors. Un d’estos favors, segons la carta, és poder tenir accés a les principals autoritats dels Emirats.

 

L’any 2009 va crear una societat baix un fons de capital de risc amb l’objectiu de captar i gestionar diners d’empreses espanyoles disposades i interessades a entrar en el mercat d’infraestructures del golf Pèrsic. Per tant, Gómez-Acebo volia atreure inversions per valor d’entre 700 i 1.500 milions de dòlars.

 

Estos diners es farien servir per finançar grans obres i infraestructures, i la societat prometia un retorn anual de fins al 15%. Bruno i els seus socis s’asseguraven una comissió de l’1,75% dels compromisos acumulats.

 

La carta en què demana el favor

Per això el 2010 Gómez-Acebo va demanar ajuda al seu oncle. «Estimat oncle, m’alegra molt vore’t en forma després de l’ensurt, ara toca cuidar-se i prendre-s’ho amb calma», començava la carta, poc després que Joan Carles fora operat d’un nòdul al pulmó. 

 

«Des de fa un any i mig treballe en un fons d’inversió que es diu Gala Fund Management. La idea era crear un fons per aglutinar inversió de la zona del Golf en Espanya, però l’ambaixadora dels Emirats Àrabs em va proposar crear una plataforma per animar les grans empreses d’infraestructures d’Espanya a participar en el projecte de país que tenen ací».

 

El nebot del rei li explica que ha proposat a l’ambaixadora crear un vehicle comú per a totes estes companyies, i que va pareixer-li bona idea. La seua relació familiar amb Joan Carlos va obrir-li les portes de l’ambaixada, i una via de comunicació amb el ministre d’Economia del país àrab, Sultan bin Saeed Al Mansoori.

 

‘Em dona records per a tu’

Bruno reconeix que ha usat la seua influència per obrir-se camí en els negocis: «M’envia records i abraçades per a tu, però també m’ha dit que el projecte li encanta i que hauria d’haver anat a parlar amb ell des del principi. S’ha compromès a impulsar el projecte».

 

Però el nebot del rei també li transmet la seua preocupació perquè la cosa no acabava de funcionar. Les empreses de l’Ibex havien perdut molts milions en un fons semblant a l’Aràbia Saudita impulsat per la família reial espanyola.

 

Entre elles hi havia grans multinacionals com Abengoa, Acciona, ACS, Enagás, Endres, Renfe, Iberdrola i Repsol, a les que també volia atreure Bruno Gómez-Acebo en el seu fons d’inversió.

 

Bruno li proposa que junt amb el seu fill, el príncep Felip, visitaren personalment el país per reforçar la imatge d’Espanya a la zona. «Creiem que el paper d’Espanya en la zona està molt per davall de les nostres capacitats», li diu, i li recorda els forts vincles que unixen la família reial espanyola amb la família dels Emirats Àrabs.

 

«Arribats a este punt, la teua ajuda ens vindria fenomenal, ja que les coses en esta part del món funcionen així», conclou. El 2011 i el 2012 el monarca va visitar Abu Dhabi i va moure els fils perquè les empreses espanyoles apostaran pel fons d’inversió del fill de la seua germana. 

 

El fons va acabar fracassant

Va ser quan la Secretaria d’Estat de Comerç i la CEOE van signar un memoràndum amb les autoritats dels Emirats Àrab per impulsar les inversions espanyoles. El fons d’inversió de Bruno Gómez-Acebo va ser una de les companyies clau de l’acord. A pesar de totes les gestions, Gala Fund Management va acabar fracassant.

 

Va pesar més la mala experiència de les empreses de l’Ibex amb el fons saudita, a demés de la caiguda del preu del petroli i la reorientació de les inversions al país. El nebot del rei va decidir eixir de l’operació, i Joan Carles va seguir presumint de les seues bones relacions al Golf Pèrsic.

 

L’any 2014, abans d’abdicar, va fer una visita oficial de comiat. Ara bé, en aquell moment Joan Carles no sabia que Abu Dhabi seria el seu lloc de residència després de fugir d’Espanya pels seus escàndols fiscals.

Últimes notícies

La quarta ona de calor dispara les màximes a l’interior i prelitoral de València fins als 40 °C

La Comunitat Valenciana viu la segona jornada de la quarta ona de calor de l’estiu, amb màximes de fins a 40 graus a l’interior i prelitoral de València i nits tropicals en les capitals. El vent bufarà fluix de components marítims i hi haurà pols en suspensió i lleugera inestabilitat de vesprada.

L’incendi de la Vall d’Uixó entra en el sisé dia amb el foc actiu però perimetrat

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó encadena sis dies actiu, ha cremat 9.300 hectàrees i continua sense control, amb catorze municipis evacuats.

Un velatori-concentració a València reclama llevar l’aforament a Mazón per la dana

Centenars de persones s’han concentrat davant el Palau de la Generalitat, en un acte-velatori, per exigir que es retire l’aforament a Carlos Mazón per la seua gestió de la dana que va causar 231 morts fa 21 mesos.

Nit decisiva a la Vall d’Uixó: l’incendi continua actiu i manté el perímetre

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó continua actiu però manté el perímetre de 82 quilòmetres i unes 9.300 hectàrees afectades, mentre els equips d'emergències es preparen per a una nit clau per a la seua possible estabilització. Es mantenen evacuacions, confinaments i recomanacions sanitàries en diversos municipis de Castelló.

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.
FILMOTECA D'ESTIU