Més de 1.800 places per a formar a professionals d’atenció a la dependència

La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha promogut la formació de professionals dels serveis socials en la valoració, enregistrament i tramitació d’expedients de dependència amb la posada a la seua disposició de 1.826 places en cursos convocats en els últims 5 anys, segons ha informat la directora general d’Atenció Primària i Autonomia Personal, Mercé Martínez i Llopis.

Aquesta formació, ha destacat la directora general, ha permés reforçar i millorar la posada en marxa d’un sistema d’atenció a les persones en situació de dependència des de la proximitat dels serveis socials d’atenció primària. “Aquesta nova fórmula d’atenció posada en marxa pel Consell ha permés a la Comunitat Valenciana superar en 6 punts la mitjana nacional en incorporació de gent al sistema de dependència”, ha apuntat.

L’últim informe de l’Observatori Estatal per a la Dependència, elaborat des de l’Associació Estatal de Directors i Gerents en Serveis Socials, conclou que la Comunitat Valenciana va atendre en l’últim exercici a 15.161 noves persones en situació de dependència, un 14,85 per cent més que l’any anterior, superant àmpliament la mitjana de la resta de comunitats autònomes, l’increment de les quals va ser d’un 8,71 per cent.

La responsable d’Atenció Primària i Autonomia Personal ha incidit en què la vicepresidenta Mónica Oltra tenia clar des del principi la necessitat de donar al sistema públic valencià de serveis socials d’atenció a la dependència “un impuls que l’antic govern li havia negat durant anys i que provocava que prop de 50.000 persones estigueren esperant, en alguns casos diversos anys, a rebre un servei o prestació”.

Aquest nou model d’atenció, ha explicat, “havia de partir de la proximitat a la ciutadania”, i per això era indispensable formar a tots i a totes aquelles professionals que han d’encarregar-se de valorar a les persones en situació de dependència, i que constitueixen “la porta d’entrada al sistema”.

Cursos de formació

Des de 2016 la Conselleria ha realitzat onze edicions de cursos de valoració de dependència, alguns d’ells amb la col·laboració de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, a través de l’Escola Valenciana d’Estudis de Salut Pública EVES, l’Institut Valencià d’Administració Pública (IVAP) i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP).

En aquests moments, en valoració s’ha format a un total de 847 professionals de diferents perfils com a treballadors i treballadores socials, educadors i educadores socials i psicòlegs i psicòlogues, sent 52 professionals de l’àmbit sanitari, de les unitats de salut mental i dels hospitals de llarga i mitjana estada de la Comunitat Valenciana.

En formació de valoració cal destacar que en 2019 es va realitzar, a través de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), la primera edició del curs de valoració NNA (xiquets, xiquetes i adolescents entre 3 i 17 anys), dirigit al personal encarregat de la valoració de dependència. En aquest curs van participar 84 professionals.

Així mateix, s’han realitzat 8 jornades de formació sobre enregistrament en l’aplicació informàtica de dependència a les quals han assistit un total de 561 treballadors i treballadores.

Respecte a la formació en procediment i tramitació, des de 2017 s’han realitzat tres edicions del curs ‘Dependència: procediment i tramitació’ dirigits al personal dels serveis socials d’atenció primària. En aquest curs, semipresencial de 35 hores, s’ha format a un total de 254 professionals de l’àrea psicosocial educativa.

Finalment, s’han realitzat quatre edicions del curs ‘Gestió de la dependència des de l’àmbit sanitari’ amb la participació de 80 professionals. El curs està dirigit a treballadors i treballadores socials de les unitats de salut mental, hospitals i unitats d’atenció primària. L’objectiu d’aquest curs és la formació en el procediment bàsic de reconeixement de la situació de dependència i en la utilització de les aplicacions informàtiques habilitades per a això.

Persones cuidadores

La Generalitat també ha promogut accions de formació i suport a cuidadors i cuidadores no professionals de les persones en situació de dependència, reconeguts com a tals, per a garantir una qualitat de les cures de la persona dependent en el seu entorn, i cuidar al cuidador i a la cuidadora dotant-li de les eines necessàries de suport i formació.

Per a això, des de 2014 s’han realitzat un total de 376 edicions de cursos amb la participació de 4.380 persones, amb formació específica d’acord amb les diferents tipologies de dependència derivades per malaltia física, sensorial, intel·lectual o mental.

Els objectius d’aquesta acció formativa són:

– Facilitar uns coneixements bàsics a les persones cuidadores per a millorar la cura sociosanitària de les persones en situació de dependència
– Promoure que les persones cuidadores apliquen els procediments i estratègies més adequades per a mantindre i millorar l’autonomia personal de la persona en situació de dependència i les seues relacions amb l’entorn
– Oferir informació sobre productes de suport que propicien l’autocura de la persona dependent i la vida autònoma de la persona en situació de dependència
– Facilitar un suport emocional a les persones cuidadores a través d’actuacions d’autocura
– Informar i orientar sobre els recursos sociosanitaris més adequats per a garantir les cures, l’assistència i la vida autònoma de les persones en situació de dependència
– Impulsar el reconeixement social de les persones cuidadores, afavorint, en el seu cas, una orientació per a una futura integració en el mercat laboral

Així mateix, la Conselleria ha promogut la formació per a assistent personal. Fins hui s’ha format a 30 persones en cursos impartits per les entitats de Codifiva-Vicoval i el Cermi.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Morant acusa el Consell de desoir als docents i reivindica el model educatiu socialista

Diana Morant es compromet davant els sindicats educatius valencians a defendre les seues reivindicacions i critica a la Generalitat per no dialogar ni destinar recursos suficients a l'educació.

Els sindicats de docents formalitzen una vaga indefinida a partir de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT registren una vaga indefinida docent des de l'11 de maig i preparen mobilitzacions mentres exigixen propostes concretes al Consell.

PP i Vox perfilen la seua llista de compareixents per a la comissió sobre les VPP d’Alacant

PP i Vox registren les seues propostes de treball per a la comissió que investiga l'adjudicació irregular de vivendes de protecció pública a Alacant, amb desenes de càrrecs polítics i tècnics cridats a declarar.

Gandia presenta la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny

Gandia ha presentat la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny en el Moll dels Borja i repartirà premis econòmics i guardons especials.

El PP exigix al PSPV una rectificació per al·lusions al nazisme en Les Corts

El PPCV reclama al síndic del PSPV en Les Corts que es disculpe per unes al·lusions al nazisme durant el debat sobre la prioritat nacional, que els populars consideren un insult al seu partit i als seus votants.

Presó provisional per a tres detinguts pel crim de l’empresari Jesús Tavira

La jutgessa envia a presó provisional sense fiança a tres dels quatre detinguts pel crim de l'empresari alacantí Jesús Tavira, el cadàver del qual va aparéixer enterrat en un pou en Bacarot. La investigació continua en un jutjat distint per al quart investigat, ja implicat en la causa per la desaparició.

La 61 Fira del Llibre de València obri amb xifres rècord i més activitats en Vivers

La 61 Fira del Llibre de València obri als Jardins de Vivers amb 105 expositors, més de 200 activitats i 1.800 firmes, consolidada com a gran cita cultural valenciana.

Recuperen a Alacant els cossos de tres migrants trobats en la mar

Els cossos d'un home, una dona i un menor han sigut recuperats en avançat estat de descomposició en aigües de la província d'Alacant, en diferents punts del litoral.