Primer protocol mèdic d’ajuda a les víctimes d’agressions sexuals a la Comunitat

Primer protocol mèdic d'ajuda a les víctimes d'agressions sexuals a la Comunitat

 

La Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVamFIC) ha començat a difondre entre la comunitat sanitària el primer Protocol d’Agressió Sexual de la Comunitat Valenciana. Un document que arriba en un moment amb un augment preocupant d’agressions sexuals, amb l’agreujant que creixen les de caràcter grupal.

Per això, què fer exactament i com respondre als dubtes que es plantegen quan una persona que haja passat per esta experiència acudeix a un centre sanitari, resulta clau per generar confiança i seguretat en un moment traumàtic i delicat.

La coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, la Dra Maria José Muñoz, mèdica de família al centre de Pinós explica que este protocol “es va fer l’any 2019”, i encara que va arribar a publicar-se a la pàgina de conselleria “però amb l’arribada de la pandèmia, la difusió es va quedar en un segon pla. És a dir, ja se’n disposava però els professionals no eren conscients”.

En total són més de 70 pàgines on s’estableixen totes les proves i la manera com s’ha de respondre depenent de la situació, “però sobretot tenint molt en compte no revictimitzar la persona que ha patit l’agressió”, apunta.

Entre la infinitat de factors a tenir en compte, el temps transcorregut, el tipus d’agressió, l’edat de la persona, atés que fins als 15 anys pertany a pediatria, o fins i tot si els fets s’han produït induïts per la ingesta de determinades drogues, el protocol cerca donar respostes clares a cada pas.

 

Aspectes que contempla el protocol d'agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l'àmbit sanitari

Aspectes que contempla el protocol d’agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l’àmbit sanitari |

Els mateixos passos, a tot arreu i el mateix suport

 

Amb tota esta feina que s’està intentant difondre, i el material que arriba a Col·legis de metges, departaments d’igualtat de la Comunitat Valenciana a través dels professionals sanitaris, l’objectiu és marcar unes pautes clares que respecten, protegesquen i garantisquen els drets .

“Als sanitaris els resol dubtes i la població el que ha de saber és que hi ha un protocol determinat per atendre’ls que recull els seus drets, però a més la importància fonamental del protocol és que a tot arreu s’actue de la mateixa manera davant dels casos d’agressió sexual, que es responga de la mateixa manera a Alacant, a València o a Castelló”.

 

D’esta manera, les directrius des de com es fa l’entrevista a la persona que acudeix, si pot estar acompanyada, o fins i tot com prendre les mostres de manera que puguen ser vàlides després si la persona decideix denunciar-ho, tot està pautat, explica la doctora Muñoz.

De fet, entre els interrogants que es plantegen “moltes vegades hi ha el del dilema de què fem si la pacient no vol denunciar, la pacient té dret a no denunciar, cal no oblidar-ho, però tu has d’enviar el comunicat igualment perquè s’investiga el cas”.

 

Agressions grupals: major dany físic i psicològic

 

Pel que fa al moment en què es llança la campanya de difusió, la coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, recorda que “a la Comunitat Valenciana és la primera vegada que es fa, i no a totes les comunitats autònomes n’hi ha”.

D’altra banda, davant de la realitat del creixement dels casos d’agressió, la doctora Muñoz apunta que potser se sumen molts factors: “pot ser que hi haja un augmentar però també una major consciència, moltes vegades, no s’acudeix pel qüestionament que s’arriba a fer de la víctima.”No és feina del professional sanitari jutjar les víctimes sinó tractar-les com el màxim respecte i este protocol ens ajudarà a fer això i fer-ho encara millor”.

“L’accés a la pornografia des de molt petits, les conductes violentes que es reprodueixen i que sembla que s’està posant de moda allò de les agressions en grup, això també contribueix”, afegeix. “A més, en este tipus d’agressions, tant les seqüeles físiques com les psicològiques són molt més greus encara”, conclou.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.