Primer protocol mèdic d’ajuda a les víctimes d’agressions sexuals a la Comunitat

Primer protocol mèdic d'ajuda a les víctimes d'agressions sexuals a la Comunitat

 

La Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVamFIC) ha començat a difondre entre la comunitat sanitària el primer Protocol d’Agressió Sexual de la Comunitat Valenciana. Un document que arriba en un moment amb un augment preocupant d’agressions sexuals, amb l’agreujant que creixen les de caràcter grupal.

Per això, què fer exactament i com respondre als dubtes que es plantegen quan una persona que haja passat per esta experiència acudeix a un centre sanitari, resulta clau per generar confiança i seguretat en un moment traumàtic i delicat.

La coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, la Dra Maria José Muñoz, mèdica de família al centre de Pinós explica que este protocol “es va fer l’any 2019”, i encara que va arribar a publicar-se a la pàgina de conselleria “però amb l’arribada de la pandèmia, la difusió es va quedar en un segon pla. És a dir, ja se’n disposava però els professionals no eren conscients”.

En total són més de 70 pàgines on s’estableixen totes les proves i la manera com s’ha de respondre depenent de la situació, “però sobretot tenint molt en compte no revictimitzar la persona que ha patit l’agressió”, apunta.

Entre la infinitat de factors a tenir en compte, el temps transcorregut, el tipus d’agressió, l’edat de la persona, atés que fins als 15 anys pertany a pediatria, o fins i tot si els fets s’han produït induïts per la ingesta de determinades drogues, el protocol cerca donar respostes clares a cada pas.

 

Aspectes que contempla el protocol d'agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l'àmbit sanitari

Aspectes que contempla el protocol d’agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l’àmbit sanitari |

Els mateixos passos, a tot arreu i el mateix suport

 

Amb tota esta feina que s’està intentant difondre, i el material que arriba a Col·legis de metges, departaments d’igualtat de la Comunitat Valenciana a través dels professionals sanitaris, l’objectiu és marcar unes pautes clares que respecten, protegesquen i garantisquen els drets .

“Als sanitaris els resol dubtes i la població el que ha de saber és que hi ha un protocol determinat per atendre’ls que recull els seus drets, però a més la importància fonamental del protocol és que a tot arreu s’actue de la mateixa manera davant dels casos d’agressió sexual, que es responga de la mateixa manera a Alacant, a València o a Castelló”.

 

D’esta manera, les directrius des de com es fa l’entrevista a la persona que acudeix, si pot estar acompanyada, o fins i tot com prendre les mostres de manera que puguen ser vàlides després si la persona decideix denunciar-ho, tot està pautat, explica la doctora Muñoz.

De fet, entre els interrogants que es plantegen “moltes vegades hi ha el del dilema de què fem si la pacient no vol denunciar, la pacient té dret a no denunciar, cal no oblidar-ho, però tu has d’enviar el comunicat igualment perquè s’investiga el cas”.

 

Agressions grupals: major dany físic i psicològic

 

Pel que fa al moment en què es llança la campanya de difusió, la coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, recorda que “a la Comunitat Valenciana és la primera vegada que es fa, i no a totes les comunitats autònomes n’hi ha”.

D’altra banda, davant de la realitat del creixement dels casos d’agressió, la doctora Muñoz apunta que potser se sumen molts factors: “pot ser que hi haja un augmentar però també una major consciència, moltes vegades, no s’acudeix pel qüestionament que s’arriba a fer de la víctima.”No és feina del professional sanitari jutjar les víctimes sinó tractar-les com el màxim respecte i este protocol ens ajudarà a fer això i fer-ho encara millor”.

“L’accés a la pornografia des de molt petits, les conductes violentes que es reprodueixen i que sembla que s’està posant de moda allò de les agressions en grup, això també contribueix”, afegeix. “A més, en este tipus d’agressions, tant les seqüeles físiques com les psicològiques són molt més greus encara”, conclou.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana frega el ple en turisme rural per Setmana Santa amb un 72% d’ocupació

El turisme rural en la Comunitat Valenciana aconseguix un 72% d'ocupació per Setmana Santa, en línia amb Andalusia, en un context marcat per la pujada del carburant, la incertesa internacional i la cautela en el gasto familiar.

Detingut un metge d’un centre de salut de Cullera per agressió sexual a dos pacients

La Guàrdia Civil ha detingut a un metge d'un centre de salut de Cullera per dos presumptes delictes d'agressió sexual a pacients, després de la denúncia inicial d'una dona i la posterior localització d'una altra possible víctima.

Dissabte amb ratxes de vent molt forts a Castelló i risc de pluges en el nord d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta un dissabte marcat per ratxes de vent molt forts del nord-oest a Castelló i l'interior nord de València, amb possibilitat de pluges febles en el litoral nord d'Alacant.

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la Confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia el veto a les dones en la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt i revisarà la seua inscripció com a entitat religiosa, en considerar que vulnera drets constitucionals.

Paunovic confia en el pla de Luis de la Font per a la porteria d’Espanya

El seleccionador de Sèrbia, Velljko Paunovic, assegura que Luis de la Font té un pla clar per a la porteria d'Espanya i considera a la Roja candidata al Mundial pel seu estil i continuïtat.

Álex Baena viu com un orgull el seu retorn a Vila-real amb la selecció espanyola

Álex Baena afronta com un partit molt especial l'amistós España-Sèrbia, el seu primer retorn a l'Estadi de la Ceràmica des de la seua eixida del Vila-real, i confia a consolidar-se per al Mundial malgrat els pocs minuts en l'Atlètic.

De la Font reivindica la seua porteria abans de l’Espanya-Sèrbia amistós

Luis de la Font assegura que Espanya compta amb quatre dels deu millors porters del món i afronta els amistosos davant Sèrbia i Egipte com si ja estiguera jugant el Mundial.

Ana Redondo reclama la dimissió de Susana Camarero després dels seus insults al Govern

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, reclama la dimissió de la vicepresidenta valenciana Susana Camarero en considerar insuficients les seues disculpes per dir prostitutes al Govern d'Espanya.