Primer protocol mèdic d’ajuda a les víctimes d’agressions sexuals a la Comunitat

Primer protocol mèdic d'ajuda a les víctimes d'agressions sexuals a la Comunitat

 

La Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVamFIC) ha començat a difondre entre la comunitat sanitària el primer Protocol d’Agressió Sexual de la Comunitat Valenciana. Un document que arriba en un moment amb un augment preocupant d’agressions sexuals, amb l’agreujant que creixen les de caràcter grupal.

Per això, què fer exactament i com respondre als dubtes que es plantegen quan una persona que haja passat per esta experiència acudeix a un centre sanitari, resulta clau per generar confiança i seguretat en un moment traumàtic i delicat.

La coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, la Dra Maria José Muñoz, mèdica de família al centre de Pinós explica que este protocol “es va fer l’any 2019”, i encara que va arribar a publicar-se a la pàgina de conselleria “però amb l’arribada de la pandèmia, la difusió es va quedar en un segon pla. És a dir, ja se’n disposava però els professionals no eren conscients”.

En total són més de 70 pàgines on s’estableixen totes les proves i la manera com s’ha de respondre depenent de la situació, “però sobretot tenint molt en compte no revictimitzar la persona que ha patit l’agressió”, apunta.

Entre la infinitat de factors a tenir en compte, el temps transcorregut, el tipus d’agressió, l’edat de la persona, atés que fins als 15 anys pertany a pediatria, o fins i tot si els fets s’han produït induïts per la ingesta de determinades drogues, el protocol cerca donar respostes clares a cada pas.

 

Aspectes que contempla el protocol d'agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l'àmbit sanitari

Aspectes que contempla el protocol d’agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l’àmbit sanitari |

Els mateixos passos, a tot arreu i el mateix suport

 

Amb tota esta feina que s’està intentant difondre, i el material que arriba a Col·legis de metges, departaments d’igualtat de la Comunitat Valenciana a través dels professionals sanitaris, l’objectiu és marcar unes pautes clares que respecten, protegesquen i garantisquen els drets .

“Als sanitaris els resol dubtes i la població el que ha de saber és que hi ha un protocol determinat per atendre’ls que recull els seus drets, però a més la importància fonamental del protocol és que a tot arreu s’actue de la mateixa manera davant dels casos d’agressió sexual, que es responga de la mateixa manera a Alacant, a València o a Castelló”.

 

D’esta manera, les directrius des de com es fa l’entrevista a la persona que acudeix, si pot estar acompanyada, o fins i tot com prendre les mostres de manera que puguen ser vàlides després si la persona decideix denunciar-ho, tot està pautat, explica la doctora Muñoz.

De fet, entre els interrogants que es plantegen “moltes vegades hi ha el del dilema de què fem si la pacient no vol denunciar, la pacient té dret a no denunciar, cal no oblidar-ho, però tu has d’enviar el comunicat igualment perquè s’investiga el cas”.

 

Agressions grupals: major dany físic i psicològic

 

Pel que fa al moment en què es llança la campanya de difusió, la coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, recorda que “a la Comunitat Valenciana és la primera vegada que es fa, i no a totes les comunitats autònomes n’hi ha”.

D’altra banda, davant de la realitat del creixement dels casos d’agressió, la doctora Muñoz apunta que potser se sumen molts factors: “pot ser que hi haja un augmentar però també una major consciència, moltes vegades, no s’acudeix pel qüestionament que s’arriba a fer de la víctima.”No és feina del professional sanitari jutjar les víctimes sinó tractar-les com el màxim respecte i este protocol ens ajudarà a fer això i fer-ho encara millor”.

«L’accés a la pornografia des de molt petits, les conductes violentes que es reprodueixen i que sembla que s’està posant de moda allò de les agressions en grup, això també contribueix”, afegeix. «A més, en este tipus d’agressions, tant les seqüeles físiques com les psicològiques són molt més greus encara», conclou.

Últimes notícies

Ndukwe firma l’empat del Levante al minut 99 davant el Sevilla

El Levante ha salvat un punt al Ciutat de València gràcies a un gol d’Ifeanyi Ndukwe en el minut 99 davant el Sevilla, després d’una frenètica recta final amb dos gols andalusos i dos remuntats pels granotes.

Allegri i Rafa Marín avisen d’un duel molt dur a La Ceràmica entre Villarreal i Nàpols

Massimiliano Allegri i Rafa Marín han remarcat la dificultat del partit de Champions a La Ceràmica davant un Villarreal que arriba en creixement i concedeix poques ocasions. El tècnic i el central del Nàpols demanen ordre, concentració i pocs errors per a traure un bon resultat.

Rescatat en helicòpter un home de 80 anys després de caure en un camí de Vilamarxant

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat en helicòpter un home duns 80 anys que ha caigut en un camí de Vilamarxant i no podia continuar caminant. La víctima, amb una lesió en una cama, ha sigut traslladada a lHospital La Fe de València.

Setembre de 2026, el més càlid a la Comunitat Valenciana des de 1950

Setembre de 2026 ha sigut el mes de setembre més càlid a la Comunitat Valenciana des de, com a mínim, 1950, amb més de 23 graus de mitjana, segons Aemet. També ha sigut el segon setembre més càlid del món i el tercer d’Europa registrat fins ara.

Moleiro confia en el Villarreal per a reaccionar en la Champions contra el Nàpols

Alberto Moleiro ha assegurat que el Villarreal arriba amb confiança i idees clares al duel de Champions contra el Nàpols a Vila-real, marcat pel desig de refer-se de l’última temporada. El migcampista ha avisat que en esta competició no hi ha marge per a la relaxació des del primer partit.

El Vila-real apel·la a la ment i a l’autoestima per al duel clau amb el Nàpols

Iñigo Pérez i Alberto Moleiro han reivindicat la importància de la fortalesa mental, la il·lusió i el bon moment físic per a rebre el Nàpols en un duel de Champions que el Vila-real vol aprofitar per a dissipar dubtes. Tots dos han apel·lat a l’experiència recent i a l’aprenentatge europeu per afrontar el partit amb més ambició.

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.