Primer protocol mèdic d’ajuda a les víctimes d’agressions sexuals a la Comunitat

Primer protocol mèdic d'ajuda a les víctimes d'agressions sexuals a la Comunitat

 

La Societat Valenciana de Medicina Familiar i Comunitària (SoVamFIC) ha començat a difondre entre la comunitat sanitària el primer Protocol d’Agressió Sexual de la Comunitat Valenciana. Un document que arriba en un moment amb un augment preocupant d’agressions sexuals, amb l’agreujant que creixen les de caràcter grupal.

Per això, què fer exactament i com respondre als dubtes que es plantegen quan una persona que haja passat per esta experiència acudeix a un centre sanitari, resulta clau per generar confiança i seguretat en un moment traumàtic i delicat.

La coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, la Dra Maria José Muñoz, mèdica de família al centre de Pinós explica que este protocol “es va fer l’any 2019”, i encara que va arribar a publicar-se a la pàgina de conselleria “però amb l’arribada de la pandèmia, la difusió es va quedar en un segon pla. És a dir, ja se’n disposava però els professionals no eren conscients”.

En total són més de 70 pàgines on s’estableixen totes les proves i la manera com s’ha de respondre depenent de la situació, “però sobretot tenint molt en compte no revictimitzar la persona que ha patit l’agressió”, apunta.

Entre la infinitat de factors a tenir en compte, el temps transcorregut, el tipus d’agressió, l’edat de la persona, atés que fins als 15 anys pertany a pediatria, o fins i tot si els fets s’han produït induïts per la ingesta de determinades drogues, el protocol cerca donar respostes clares a cada pas.

 

Aspectes que contempla el protocol d'agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l'àmbit sanitari

Aspectes que contempla el protocol d’agressió sexual de la Comunitat Valenciana que es difon a l’àmbit sanitari |

Els mateixos passos, a tot arreu i el mateix suport

 

Amb tota esta feina que s’està intentant difondre, i el material que arriba a Col·legis de metges, departaments d’igualtat de la Comunitat Valenciana a través dels professionals sanitaris, l’objectiu és marcar unes pautes clares que respecten, protegesquen i garantisquen els drets .

“Als sanitaris els resol dubtes i la població el que ha de saber és que hi ha un protocol determinat per atendre’ls que recull els seus drets, però a més la importància fonamental del protocol és que a tot arreu s’actue de la mateixa manera davant dels casos d’agressió sexual, que es responga de la mateixa manera a Alacant, a València o a Castelló”.

 

D’esta manera, les directrius des de com es fa l’entrevista a la persona que acudeix, si pot estar acompanyada, o fins i tot com prendre les mostres de manera que puguen ser vàlides després si la persona decideix denunciar-ho, tot està pautat, explica la doctora Muñoz.

De fet, entre els interrogants que es plantegen “moltes vegades hi ha el del dilema de què fem si la pacient no vol denunciar, la pacient té dret a no denunciar, cal no oblidar-ho, però tu has d’enviar el comunicat igualment perquè s’investiga el cas”.

 

Agressions grupals: major dany físic i psicològic

 

Pel que fa al moment en què es llança la campanya de difusió, la coordinadora del Grup de Treball de la Dona de SoVamFIC, recorda que “a la Comunitat Valenciana és la primera vegada que es fa, i no a totes les comunitats autònomes n’hi ha”.

D’altra banda, davant de la realitat del creixement dels casos d’agressió, la doctora Muñoz apunta que potser se sumen molts factors: “pot ser que hi haja un augmentar però també una major consciència, moltes vegades, no s’acudeix pel qüestionament que s’arriba a fer de la víctima.”No és feina del professional sanitari jutjar les víctimes sinó tractar-les com el màxim respecte i este protocol ens ajudarà a fer això i fer-ho encara millor”.

«L’accés a la pornografia des de molt petits, les conductes violentes que es reprodueixen i que sembla que s’està posant de moda allò de les agressions en grup, això també contribueix”, afegeix. «A més, en este tipus d’agressions, tant les seqüeles físiques com les psicològiques són molt més greus encara», conclou.

Últimes notícies

Una forta tromba d’aigua inunda vivendes i carreteres a Utiel-Requena

Una intensa tromba d’aigua ha deixat quasi 60 l/m² a Requena, ha inundat vivendes i ha complicat el trànsit en diverses carreteres de la comarca, mentres es manté l’alerta per pluges molt fortes a l’interior de la Comunitat Valenciana.

Una forta tromba d’aigua inunda vivendes i carreteres a Utiel-Requena

Una intensa tromba d’aigua ha deixat quasi 60 litres per metre quadrat en Requena, ha inundat vivendes i ha obligat a intervindre Emergències, que manté l’alerta per noves pluges fortes esta matinada.

Pérez Llorca diu que no li preocupa el seu futur sinó el dels valencians

Juanfran Pérez Llorca assegura en el debat de política general que no està preocupat per la seua candidatura sinó pel futur dels valencians i defensa els seus anuncis davant les crítiques de l’oposició.

Pradas afirma que no vol tapar ningú i reclama que es conega tota la veritat de la DANA

Salomé Pradas, exconsellera de Justícia i Interior imputada per la DANA de 2024, ha assegurat al Congrés que no vol tapar ningú, tampoc l’expresident Carlos Mazón, i que el seu objectiu és que es conega tota la veritat del que va passar.

Galán reclama a Europa un nou model energètic per reduir la dependència exterior

El president executiu d'Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, ha defensat a València que Europa necessita un nou model energètic per trencar la seua dependència exterior i ha reclamat més inversió en xarxes elèctriques i estabilitat reguladora. L'ex primer ministre italià Enrico Letta ha advertit també sobre la fragmentació europea i el domini nord-americà en banca i intel·ligència artificial.

L’humor de Javier Aguirre conquista Mestalla en la seua presentació

Javier Aguirre s’ha presentat com a nou entrenador del Valencia amb una roda de premsa plena d’humor, proximitat i frases espontànies, mantenint intacta la seua personalitat. El tècnic mexicà ha promés donar-ho tot per revertir la mala dinàmica esportiva de l’equip.

Vox defensa que els acords amb el PP fan als valencians millor i més segurs

El síndic de Vox en Les Corts, José María Llanos, ha defensat en el debat de política general que els acords del seu partit amb el PP han millorat la situació dels valencians i han augmentat la seua seguretat, sobretot en matèria d’immigració i vivenda. Ha advertit, no obstant això, que els pressupostos de 2026 només recullen una part del programa de Vox i que aspiren a anar més lluny si governen en solitari.

L’home acusat de matar la seua parella a Benidorm ix de la vivenda després de cinc hores amb la Policia

L’home detingut per l’assassinat masclista de la seua parella a Benidorm ha abandonat el domicili escortat per la Policia Nacional després de cinc hores dins de la vivenda. La víctima, una dona brasilera de 33 anys, no constava en el sistema Viogén i Benidorm ha decretat un dia de dol i una concentració de condemna.