Quina és la relació entre hepatitis infantil i els gossos?

En l’última setmana ha arribat als mitjans la notícia que l’autoritat sanitària del Regne Unit (UKHSA) ha considerat la possibilitat d’una vinculació entre els casos d’hepatitis infantil i la presència de gossos entorn dels pacients.

La hipòtesi que aquesta hepatitis estiga relacionada amb les mascotes està lluny de ser la principal via d’investigació. L’informe dedica tan sols un paràgraf de les seues 49 pàgines a aquesta hipòtesi. Explica que en les enquestes realitzades es va observar un “relativament alt” nombre de casos en els quals existia contacte amb gossos, concretament un 70%.

L’OMS comptabilitza 348 casos d’hepatitis infantil aguda en almenys 20 països

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) comptabilitza reports de 348 casos probables d’hepatitis infantil aguda, a més de 70 casos addicionals que estan esperant ser classificats. Aquesta nova malaltia s’ha propagat en 20 països, que inclouen a Espanya, mentre que altres 13 probablement també registren casos. El perfil dels afectats sol comprendre des de bebés fins a menors de 16 anys.

L’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA), que ha plantejat la hipòtesi del contacte amb els gossos, recull en el seu últim informe una sèrie de qüestionaris que han mostrat “nombres relativament alts de famílies propietàries de gossos o altres exposicions a gossos“: dels 92 casos que van presentar dades, 64 complien aquesta condició.

“L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans”

En línia amb UKHSA, la doctora María Buti assegura que la relació dels casos d’hepatitis amb el contacte de gossosés una troballa que s’està avaluant“. “De moment no se sap bé quin és el significat d’aquesta dada epidemiològica. L’informe assenyala que la majoria dels casos es relacionen amb l’adenovirus, que és el virus detectat amb major freqüència en les mostres analitzades“, comenta l’experta.

Com explica la catedràtica en Medicina de la UAB, la investigació de la UKHSA continua suggerint com a principal hipòtesi l’adenovirus (especialment el F41), un virus que s’ha detectat en gossos, però que en cap cas ha afectat algun humà: “L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans, no s’ha descrit“. La doctora Buti apunta, com es contempla també al Regne Unit, a una mera coincidència.

L’expresidenta de l’AEEH afirma a més que hi ha altres dades en els qüestionaris epidemiològics que també són mera coincidència. “També s’ha vist en l’enquesta que tres quartes parts dels xiquets havien utilitzat paracetamol. I això, amb les dades que tenim fins ara, no té cap relació“, agrega.

L’adenovirus, la principal hipòtesi, encara que no l’única

Tot apunta a l’adenovirus, però alguns crítics destaquen que, si aquesta fora la causa principal, el 100% dels afectats haurien d’haver donat positiu en el virus, quan només s’ha detectat en el 70% de les mostres analitzades.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket tomba al Olympiacos amb dos tirs lliures finals de De Larrea (85-84)

Dos tirs lliures de Sergio De Larrea a 2,9 segons del final donen al València Basket una agònica victòria davant el Olympiacos i reforcen les seues opcions de passada directa a quarts de l'Eurolliga.

Morant acusa a Azcón de masclisme pel seu comentari sobre Montero i Alegria

Diana Morant acusa a Jorge Azcón d'evidenciar el masclisme que, al seu juí, persistix en el PP després de comparar físicament a Pilar Alegría i María Jesús Montero, i vincula este tipus de discursos amb el retrocés en igualtat i la violència de gènere.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons destinats a la investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta ferma del Govern i col·laboració total amb la justícia.

Tercer dia de busca de l’home desaparegut en un llogaret de Requena

L'operatiu per a localitzar a l'home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, continua actiu per tercer dia amb reforços de Castella-la Manxa i ampli desplegament d'efectius.

Diana Morant qualifica d’intolerable el veto a les dones en una confraria de Sagunt

Diana Morant considera intolerable el rebuig d'una confraria de Sagunt a la participació de dones i defén que la Setmana Santa ha d'incorporar plenament la seua presència.

Morant veu molt apropiat que la jutgessa de la dana cite a Mazón com a testimoni

Diana Morant considera clau la declaració de Carlos Mazón en la causa penal sobre la gestió de la dana i reclama a l'actual president que ho aparte i li retire l'escó.

Diana Morant agraïx el treball de María Jesús Montero en Hisenda i li desitja sort en el seu salt a Andalusia

Diana Morant reconeix la gestió de María Jesús Montero al capdavant d'Hisenda, subratlla el seu paper en diverses crisis i li desitja sort com a candidata del PSOE en les eleccions andaluses.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons d'investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta contundent del Govern i reivindica la col·laboració amb la justícia per a aclarir les irregularitats.