Quina és la relació entre hepatitis infantil i els gossos?

En l’última setmana ha arribat als mitjans la notícia que l’autoritat sanitària del Regne Unit (UKHSA) ha considerat la possibilitat d’una vinculació entre els casos d’hepatitis infantil i la presència de gossos entorn dels pacients.

La hipòtesi que aquesta hepatitis estiga relacionada amb les mascotes està lluny de ser la principal via d’investigació. L’informe dedica tan sols un paràgraf de les seues 49 pàgines a aquesta hipòtesi. Explica que en les enquestes realitzades es va observar un “relativament alt” nombre de casos en els quals existia contacte amb gossos, concretament un 70%.

L’OMS comptabilitza 348 casos d’hepatitis infantil aguda en almenys 20 països

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) comptabilitza reports de 348 casos probables d’hepatitis infantil aguda, a més de 70 casos addicionals que estan esperant ser classificats. Aquesta nova malaltia s’ha propagat en 20 països, que inclouen a Espanya, mentre que altres 13 probablement també registren casos. El perfil dels afectats sol comprendre des de bebés fins a menors de 16 anys.

L’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA), que ha plantejat la hipòtesi del contacte amb els gossos, recull en el seu últim informe una sèrie de qüestionaris que han mostrat “nombres relativament alts de famílies propietàries de gossos o altres exposicions a gossos“: dels 92 casos que van presentar dades, 64 complien aquesta condició.

“L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans”

En línia amb UKHSA, la doctora María Buti assegura que la relació dels casos d’hepatitis amb el contacte de gossosés una troballa que s’està avaluant“. “De moment no se sap bé quin és el significat d’aquesta dada epidemiològica. L’informe assenyala que la majoria dels casos es relacionen amb l’adenovirus, que és el virus detectat amb major freqüència en les mostres analitzades“, comenta l’experta.

Com explica la catedràtica en Medicina de la UAB, la investigació de la UKHSA continua suggerint com a principal hipòtesi l’adenovirus (especialment el F41), un virus que s’ha detectat en gossos, però que en cap cas ha afectat algun humà: “L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans, no s’ha descrit“. La doctora Buti apunta, com es contempla també al Regne Unit, a una mera coincidència.

L’expresidenta de l’AEEH afirma a més que hi ha altres dades en els qüestionaris epidemiològics que també són mera coincidència. “També s’ha vist en l’enquesta que tres quartes parts dels xiquets havien utilitzat paracetamol. I això, amb les dades que tenim fins ara, no té cap relació“, agrega.

L’adenovirus, la principal hipòtesi, encara que no l’única

Tot apunta a l’adenovirus, però alguns crítics destaquen que, si aquesta fora la causa principal, el 100% dels afectats haurien d’haver donat positiu en el virus, quan només s’ha detectat en el 70% de les mostres analitzades.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Consell repartix 15.000 detectors de submissió química en les Falles

La Generalitat ha activat el repartiment de 15.000 adhesius amb coixinets per a detectar FLZ, benzodiazepines, ketamina i GHB durant els dies grans de les Falles. El dispositiu s'acompanya d'un bus d'atenció i Punts Violeta amb horaris ampliats i coordinació policial.

El cara a cara de les xarangues a València accelera l’evolució musical de les Falles

El cara a cara entre xarangues guanya terreny a València com a símbol de l'evolució musical de les Falles. Telotocotó i Pintant-la mesuraran forces a L'Eliana i creixen els concursos amb esperit de germanor.

Les falles infantils obrin els dies grans amb esglai pel vent

València ha començat el dia amb 382 monuments infantils plantats que obrin els cinc dies grans de les Falles 2026. El vent ha provocat caigudes de peces i treballs de reforç, encara que s'espera millora al llarg del dia.

Banc mundial de sons d’aus aconseguix 1.192 espècies sota coordinació espanyola

El nou banc acústic global, coordinat per biòlegs espanyols, reunix gravacions anotades de cinc continents per a impulsar la identificació automàtica d'aus.

El vent tomba la rematada de la falla Oltá a València i complica la plantá en diversos municipis

Les ratxes des d'anit han derrocat la rematada de la falla Oltá-Juan Ramón Jiménez a València i estan retardant la plantá a Burjassot, Manises i Bétera. La comissió de Oltá espera a l'artista per a reparar mentres l'infantil es va plantar sense problemes.

El vent tomba la rematada de la falla Oltá a València i complica la plantà en diversos municipis

Les ratxes han derrocat la rematada de la falla Oltá-Juan Ramón Jiménez a València i estan afectant la plantà a Burjassot, Manises i Bétera. La comissió espera a l'artista per a valorar la reparació mentres l'infantil s'ha plantat sense problemes.

La falla més llarga del món ret homenatge a la Marató de València amb 42,195 metres

La comissió Manuel de Falla Tamarindes firma un monument horitzontal de 42,195 metres que recrea la meta de la Marató de València i aspira a fer història.

El GP de la Comunitat Valenciana es retarda al 29 de novembre per la situació a Orient Mitjà

El tancament de MotoGP 2026 es mou una setmana: València passa del 22 al 29 de novembre després de l'ajornament del GP de Catar al 8 de novembre. Portimão es fixa per al dia 22.