Quina és la relació entre hepatitis infantil i els gossos?

En l’última setmana ha arribat als mitjans la notícia que l’autoritat sanitària del Regne Unit (UKHSA) ha considerat la possibilitat d’una vinculació entre els casos d’hepatitis infantil i la presència de gossos entorn dels pacients.

La hipòtesi que aquesta hepatitis estiga relacionada amb les mascotes està lluny de ser la principal via d’investigació. L’informe dedica tan sols un paràgraf de les seues 49 pàgines a aquesta hipòtesi. Explica que en les enquestes realitzades es va observar un “relativament alt” nombre de casos en els quals existia contacte amb gossos, concretament un 70%.

L’OMS comptabilitza 348 casos d’hepatitis infantil aguda en almenys 20 països

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) comptabilitza reports de 348 casos probables d’hepatitis infantil aguda, a més de 70 casos addicionals que estan esperant ser classificats. Aquesta nova malaltia s’ha propagat en 20 països, que inclouen a Espanya, mentre que altres 13 probablement també registren casos. El perfil dels afectats sol comprendre des de bebés fins a menors de 16 anys.

L’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA), que ha plantejat la hipòtesi del contacte amb els gossos, recull en el seu últim informe una sèrie de qüestionaris que han mostrat «nombres relativament alts de famílies propietàries de gossos o altres exposicions a gossos«: dels 92 casos que van presentar dades, 64 complien aquesta condició.

«L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans»

En línia amb UKHSA, la doctora María Buti assegura que la relació dels casos d’hepatitis amb el contacte de gossos «és una troballa que s’està avaluant«. «De moment no se sap bé quin és el significat d’aquesta dada epidemiològica. L’informe assenyala que la majoria dels casos es relacionen amb l’adenovirus, que és el virus detectat amb major freqüència en les mostres analitzades«, comenta l’experta.

Com explica la catedràtica en Medicina de la UAB, la investigació de la UKHSA continua suggerint com a principal hipòtesi l’adenovirus (especialment el F41), un virus que s’ha detectat en gossos, però que en cap cas ha afectat algun humà: «L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans, no s’ha descrit«. La doctora Buti apunta, com es contempla també al Regne Unit, a una mera coincidència.

L’expresidenta de l’AEEH afirma a més que hi ha altres dades en els qüestionaris epidemiològics que també són mera coincidència. «També s’ha vist en l’enquesta que tres quartes parts dels xiquets havien utilitzat paracetamol. I això, amb les dades que tenim fins ara, no té cap relació«, agrega.

L’adenovirus, la principal hipòtesi, encara que no l’única

Tot apunta a l’adenovirus, però alguns crítics destaquen que, si aquesta fora la causa principal, el 100% dels afectats haurien d’haver donat positiu en el virus, quan només s’ha detectat en el 70% de les mostres analitzades.

Últimes notícies

Quasi 900 cançons aspiren a entrar al Benidorm Fest 2027

RTVE ha rebut prop de 900 cançons per a la sisena edició del Benidorm Fest 2027, després d’un procés de 115 dies que ha avançat el calendari per a millorar la planificació. Ara la corporació triarà almenys 16 temes, ampliables fins a 20, i podria convidar artistes de prestigi.

Benetússer rebrà 1,78 milions per a recuperar quatre instal·lacions malmeses per la dana

El ple de l’Ajuntament de Benetússer ha aprovat quatre projectes de reconstrucció en edificis municipals danyats per la dana, finançats amb 1,78 milions d’euros del Ministeri de Política Territorial.

Més de 16.600 llauradors valencians cobraran 13,7 milions per fertilitzants al setembre

El Ministeri d'Agricultura ingressarà la primera setmana de setembre 13,78 milions d'euros a 16.615 agricultors valencians per l'ajuda extraordinària a fertilitzants, dins d'un paquet estatal de quasi 495 milions. Altres 9.362 productors de tot Espanya continuen pendents de tràmits per poder cobrar.

La Generalitat recorrerà el nou Reglament de Costes per a protegir els veïns de Dénia

La Generalitat ha anunciat a les associacions d’afectats de Dénia que recorrerà la reforma del Reglament General de Costes per via administrativa, política i judicial. El Consell presentarà recurs en setembre i defensa compatibilitzar la protecció del litoral amb la seguretat jurídica de milers de propietaris.

Tancament de parcs naturals i nivell 3 d’emergència per risc d’incendis el dia de l’eclipse

La Generalitat activarà el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis el 12 d’agost per l’eclipse solar i tancarà diversos parcs naturals de la Comunitat Valenciana. A més, es desplegarà un ampli dispositiu amb 26 mitjans aeris i 2.500 agents de seguretat en les províncies de València i Castelló.

Alicante concentra un de cada sis ucraïnesos amb residència a Espanya

Espanya compta amb 353.009 ciutadans ucraïnesos amb permís de residència, un 8,2 % més que fa un any, i la província d’Alacant en concentra 62.831, més d’un de cada sis.

Les matriculacions de turismes cauen un 10,9 % en juliol a la Comunitat Valenciana

La venda de turismes nous ha baixat un 10,9 % en juliol a la Comunitat Valenciana, fins als 8.573 vehicles, mentre que a Espanya ha pujat un 3,7 % i ha arribat a 101.949 unitats.

El PSPV exigix al Consell que accepte la nova financiació i la quita del deute

El PSPV-PSOE reclama al Consell que accepte la proposta estatal de nou model de finançament i la condonació de 11.200 milions de deute, després d’incrementar-se fins a 75.795 milions els compromisos de gasto futurs.
FILMOTECA D'ESTIU