11.8 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Quina és la relació entre hepatitis infantil i els gossos?

En l’última setmana ha arribat als mitjans la notícia que l’autoritat sanitària del Regne Unit (UKHSA) ha considerat la possibilitat d’una vinculació entre els casos d’hepatitis infantil i la presència de gossos entorn dels pacients.

La hipòtesi que aquesta hepatitis estiga relacionada amb les mascotes està lluny de ser la principal via d’investigació. L’informe dedica tan sols un paràgraf de les seues 49 pàgines a aquesta hipòtesi. Explica que en les enquestes realitzades es va observar un “relativament alt” nombre de casos en els quals existia contacte amb gossos, concretament un 70%.

L’OMS comptabilitza 348 casos d’hepatitis infantil aguda en almenys 20 països

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) comptabilitza reports de 348 casos probables d’hepatitis infantil aguda, a més de 70 casos addicionals que estan esperant ser classificats. Aquesta nova malaltia s’ha propagat en 20 països, que inclouen a Espanya, mentre que altres 13 probablement també registren casos. El perfil dels afectats sol comprendre des de bebés fins a menors de 16 anys.

L’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA), que ha plantejat la hipòtesi del contacte amb els gossos, recull en el seu últim informe una sèrie de qüestionaris que han mostrat “nombres relativament alts de famílies propietàries de gossos o altres exposicions a gossos“: dels 92 casos que van presentar dades, 64 complien aquesta condició.

“L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans”

En línia amb UKHSA, la doctora María Buti assegura que la relació dels casos d’hepatitis amb el contacte de gossosés una troballa que s’està avaluant“. “De moment no se sap bé quin és el significat d’aquesta dada epidemiològica. L’informe assenyala que la majoria dels casos es relacionen amb l’adenovirus, que és el virus detectat amb major freqüència en les mostres analitzades“, comenta l’experta.

Com explica la catedràtica en Medicina de la UAB, la investigació de la UKHSA continua suggerint com a principal hipòtesi l’adenovirus (especialment el F41), un virus que s’ha detectat en gossos, però que en cap cas ha afectat algun humà: “L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans, no s’ha descrit“. La doctora Buti apunta, com es contempla també al Regne Unit, a una mera coincidència.

L’expresidenta de l’AEEH afirma a més que hi ha altres dades en els qüestionaris epidemiològics que també són mera coincidència. “També s’ha vist en l’enquesta que tres quartes parts dels xiquets havien utilitzat paracetamol. I això, amb les dades que tenim fins ara, no té cap relació“, agrega.

L’adenovirus, la principal hipòtesi, encara que no l’única

Tot apunta a l’adenovirus, però alguns crítics destaquen que, si aquesta fora la causa principal, el 100% dels afectats haurien d’haver donat positiu en el virus, quan només s’ha detectat en el 70% de les mostres analitzades.

Últimes notícies

Incendi en un garatge de Torrevieja obliga a evacuar a un veí i calcina 3 vehicles

Un foc declarat este dissabte en un garatge subterrani del carrer Cicló ha obligat a evacuar a un veí i va calcinar 3 vehicles. Altres 18 van patir danys.

El València Basket visita al Joventut per a afermar-se segon i prendre impuls cap a la Copa

El València busca un triomf a Badalona que consolide la seua segona plaça, mantinga la pressió sobre el Reial Madrid i li done confiança abans de la Copa. Els dos es mesuraran en quarts en el Roig Arena.

Anglaterra controla a Espanya i els Redsticks encaixen la seua segona derrota (1-3)

Espanya va caure 1-3 davant Anglaterra a València en un partit manejat pels britànics. Els Redsticks van empatar de penal córner, però van cedir de nou i van quedar sentenciats al final.

El departament de salut d’Elx implanta realitat virtual per a reduir l’ansietat en les extraccions de sang

El Departament de Salut d'Elx‑Hospital General ha incorporat de manera rutinària ulleres de realitat virtual com a suport no farmacològic en extraccions de sang de pacients amb ansietat moderada‑alta. La mesura s'ha estés a Atenció Primària i Hematologia després de validar resultats en la revista Virtual Reality.

Alliberen una parella segrestada i detenen a un captor a Corbera (València)

La Policia Nacional ha alliberat un home i una dona a Corbera (València) i ha detingut a un sospitós després d'una persecució. La víctima va avisar des del maleter i va compartir la seua ubicació, la qual cosa va permetre activar el dispositiu.

València reforça la recollida de taronges caigudes pel vent dels arbres ornamentals

L'Ajuntament intensifica la retirada del fruit caigut pel vent i la maduració primerenca, amb reforços per zones i coordinació amb les contractes.

La Generalitat reforça la seua aposta pel Benidorm Fest pel seu potencial turístic i econòmic

La Generalitat manté el seu suport al Benidorm Fest pel seu impacte en la promoció i la desestacionalització turística. El certamen activa una setmana de gales i activitats a Benidorm.

Dos detinguts a València per tràfic de drogues: confiscats 255 grams de cocaïna i 8.050 euros

La Policia Nacional ha arrestat a dos hòmens de 50 i 55 anys i ha decomissat 255 grams de cocaïna ocults a la roba i 8.050 euros en efectiu després d'una investigació sobre un punt negre de venda. Les entrades i registres en domicilis de València i Sedaví van culminar amb la seua posada a disposició judicial.