Quina és la relació entre hepatitis infantil i els gossos?

En l’última setmana ha arribat als mitjans la notícia que l’autoritat sanitària del Regne Unit (UKHSA) ha considerat la possibilitat d’una vinculació entre els casos d’hepatitis infantil i la presència de gossos entorn dels pacients.

La hipòtesi que aquesta hepatitis estiga relacionada amb les mascotes està lluny de ser la principal via d’investigació. L’informe dedica tan sols un paràgraf de les seues 49 pàgines a aquesta hipòtesi. Explica que en les enquestes realitzades es va observar un “relativament alt” nombre de casos en els quals existia contacte amb gossos, concretament un 70%.

L’OMS comptabilitza 348 casos d’hepatitis infantil aguda en almenys 20 països

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) comptabilitza reports de 348 casos probables d’hepatitis infantil aguda, a més de 70 casos addicionals que estan esperant ser classificats. Aquesta nova malaltia s’ha propagat en 20 països, que inclouen a Espanya, mentre que altres 13 probablement també registren casos. El perfil dels afectats sol comprendre des de bebés fins a menors de 16 anys.

L’Agència de Seguretat Sanitària del Regne Unit (UKHSA), que ha plantejat la hipòtesi del contacte amb els gossos, recull en el seu últim informe una sèrie de qüestionaris que han mostrat “nombres relativament alts de famílies propietàries de gossos o altres exposicions a gossos“: dels 92 casos que van presentar dades, 64 complien aquesta condició.

“L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans”

En línia amb UKHSA, la doctora María Buti assegura que la relació dels casos d’hepatitis amb el contacte de gossosés una troballa que s’està avaluant“. “De moment no se sap bé quin és el significat d’aquesta dada epidemiològica. L’informe assenyala que la majoria dels casos es relacionen amb l’adenovirus, que és el virus detectat amb major freqüència en les mostres analitzades“, comenta l’experta.

Com explica la catedràtica en Medicina de la UAB, la investigació de la UKHSA continua suggerint com a principal hipòtesi l’adenovirus (especialment el F41), un virus que s’ha detectat en gossos, però que en cap cas ha afectat algun humà: “L’adenovirus que es detecta en els gossos no és capaç de provocar hepatitis en humans, no s’ha descrit“. La doctora Buti apunta, com es contempla també al Regne Unit, a una mera coincidència.

L’expresidenta de l’AEEH afirma a més que hi ha altres dades en els qüestionaris epidemiològics que també són mera coincidència. “També s’ha vist en l’enquesta que tres quartes parts dels xiquets havien utilitzat paracetamol. I això, amb les dades que tenim fins ara, no té cap relació“, agrega.

L’adenovirus, la principal hipòtesi, encara que no l’única

Tot apunta a l’adenovirus, però alguns crítics destaquen que, si aquesta fora la causa principal, el 100% dels afectats haurien d’haver donat positiu en el virus, quan només s’ha detectat en el 70% de les mostres analitzades.

Últimes notícies

El Gómez Ulla prepara visites segures per als 13 aïllats per hantavirus després de donar de nou negatiu

L'Hospital Gómez Ulla organitza visites escalonades i controlades per als 13 contactes de hantavirus, que han tornat a donar negatiu, mentres l'únic cas positiu evoluciona de manera favorable.

Aagesen veu fonamental que l’ex alt càrrec investigat per l’àudio de Aemet rendisca comptes

Sara Aagesen considera fonamental que el exsubsecretario de Justícia valencià rendisca comptes per la filtració de l'àudio manipulat de Aemet durant la dana de 2024 a València.

Diana Morant reivindica el seu doble paper de ministra i candidata a la Generalitat Valenciana

Diana Morant defén que el seu càrrec de ministra reforça, i no resta, la seua candidatura a la Generalitat Valenciana i reivindica que la seua prioritat és presidir el govern autonòmic.

Scariolo reivindica al Reial Madrid abans de la Final Four malgrat les baixes de Tavares i Len

Sergio Scariolo afronta la Final Four de l'Eurolliga a Atenes amb il·lusió i recalca que el Reial Madrid sempre competix, malgrat les importants baixes de Walter Tavares i Alex Len en el joc interior.

La ZAS de Russafa entra en vigor mentres València analitza el recurs de les discoteques

La Zona Acústicament Saturada de Russafa s'aplicarà des de demà amb límits a l'hostaleria, mentres l'Ajuntament estudia el recurs de les discoteques del carrer Tomasos.

Educació i sindicats encaren una tercera reunió clau en el sèptim dia de vaga docent

Educació i sindicats inicien la seua tercera reunió per a intentar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat públic no universitari en la Comunitat Valenciana, que complix set dies.

Teatre Magnètic impulsa el pensament crític enfront de les pseudociències en el CCCC

El Centre del Carme presenta Teatre Magnètic, primera mostra a València de Pablo Helguera, que usa el mesmerisme per a qüestionar les pseudociències i reforçar el pensament crític.

La defensa de Pradas reforça davant el CGPJ la seua queixa per l’actuació de la jutgessa en la causa de la dana

La defensa de la exconsellera Salomé Pradas ha presentat un nou escrit al CGPJ en el qual denuncia la falta d'avanços en la seua queixa per la instrucció de la causa de la dana i amplia els seus retrets a la magistrada.