16.6 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Cinc regles per a educar a un fill únic

Són molts els tòpics que giren entorn dels fills únics, es considera que són malcriats i egoistes, però realment no sempre es compleixen aquestes idees. Tindre un sol fill té aspectes positius per als pares i el xiquet, més atenció, més recursos, més temps de dedicació… Encara que, també pot comportar riscos.

L’atenció exclusiva dels pares pot impulsar en el xiquet un concepte exagerat de la seua importància i alimentar el seu ego i es pot crear una dependència emocional desmesurada del fill cap als pares. Ser fill únic no determina en si mateix el futur del xiquet, sinó que la seua evolució depén de l’educació que reba.

Claus per a educar a un fill únic

1. Fomentar la seua pròpia vida social. Al no experimentar la rivalitat i les tensions pròpies de la convivència entre germans, el fill únic pot presentar un cert grau d’immaduresa emocional, preferir la companyia d’adults i evitar la de xiquets de la seua edat. Els pares han de fomentar que el xiquet realitze activitats d’oci en les quals puga socialitzar amb altres companys com a campaments, tallers, esports… així com propiciar un espai de joc sol.

2. Impulsar la seua pròpia identitat. El fill únic pot tindre problemes per a establir la seua pròpia identitat diferenciada a la dels seus pares. Tots els xiquets tracten d’imitar als seus pares, i voler complaure’ls s’accentua més en el cas dels fills únics. Per a fomentar la seua identitat pròpia, cal anar amb compte i no elogiar en excés les semblances.

3. Aprendre a dir-los “no”. A vegades, els pares permeten i consenten tot el que el fill únic fa per a intentar compensar la seua soledat. És important posar límits a les seues exigències si no volem que es convertisquen en uns xicotets tirans. Així com, no comprar-los o donar-los tot el que demanen.

4. No buscar el perfeccionisme excessiu. Els pares d’un fill únic poden incórrer en l’error de bolcar totes les seues expectatives en ells i enaltir en excés les seues actituds i aptituds o culpabilitzar cadascuna de les seues accions. Això pot convertir-los en persones egocèntriques, a més, d’experimentar l’estrés que comporta superar tantes expectatives imposades.

5. No sobreprotegir-los. La majoria dels pares de fills únics procuren estar sempre prop d’ells perquè no els ocórrega res dolent i resoldre’ls totes les dificultats. Però el temor i la dedicació excessiva limita el comportament del fill i li torna desconfiat, tímid, solitari i més previngut del normal.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.

La Policia Local d’Alacant ha iniciat un operatiu per a aclarir qui viu en 140 VPP de la Platja de Sant Joan

La Policia Local va activar a la vesprada un dispositiu per a comprovar la residència real en 140 vivendes protegides de la Platja de Sant Joan. La mesura, sol·licitada per la Conselleria, busca assegurar l'ús conforme a les condicions d'adjudicació.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís s'ha rebut esta vesprada per un possible doble crim.

Trobades mortes una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes; la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil ha obert una investigació després de la troballa dels cossos d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. La víctima estava en el sistema VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament vigent contra el marit, que no ha sigut detingut.

Investiguen la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d'una dona i la seua filla de 12 anys en una vivenda de Xilxes. L'avís va arribar a última hora de la vesprada i van acudir patrulles.

La Generalitat provarà la xarxa pública 5G per a reforçar la gestió de catàstrofes

La Generalitat posarà a prova la xarxa pública 5G com a suport a la xarxa d'emergències de la Comunitat Valenciana, amb quatre pilots en entorns urbà, industrial i rural. El pla mesurarà prioritat de trànsit, ús de vídeo i cobertura en escenaris crítics sense substituir la xarxa TETRA actual.