Cinc regles per a educar a un fill únic

Són molts els tòpics que giren entorn dels fills únics, es considera que són malcriats i egoistes, però realment no sempre es compleixen aquestes idees. Tindre un sol fill té aspectes positius per als pares i el xiquet, més atenció, més recursos, més temps de dedicació… Encara que, també pot comportar riscos.

L’atenció exclusiva dels pares pot impulsar en el xiquet un concepte exagerat de la seua importància i alimentar el seu ego i es pot crear una dependència emocional desmesurada del fill cap als pares. Ser fill únic no determina en si mateix el futur del xiquet, sinó que la seua evolució depén de l’educació que reba.

Claus per a educar a un fill únic

1. Fomentar la seua pròpia vida social. Al no experimentar la rivalitat i les tensions pròpies de la convivència entre germans, el fill únic pot presentar un cert grau d’immaduresa emocional, preferir la companyia d’adults i evitar la de xiquets de la seua edat. Els pares han de fomentar que el xiquet realitze activitats d’oci en les quals puga socialitzar amb altres companys com a campaments, tallers, esports… així com propiciar un espai de joc sol.

2. Impulsar la seua pròpia identitat. El fill únic pot tindre problemes per a establir la seua pròpia identitat diferenciada a la dels seus pares. Tots els xiquets tracten d’imitar als seus pares, i voler complaure’ls s’accentua més en el cas dels fills únics. Per a fomentar la seua identitat pròpia, cal anar amb compte i no elogiar en excés les semblances.

3. Aprendre a dir-los “no”. A vegades, els pares permeten i consenten tot el que el fill únic fa per a intentar compensar la seua soledat. És important posar límits a les seues exigències si no volem que es convertisquen en uns xicotets tirans. Així com, no comprar-los o donar-los tot el que demanen.

4. No buscar el perfeccionisme excessiu. Els pares d’un fill únic poden incórrer en l’error de bolcar totes les seues expectatives en ells i enaltir en excés les seues actituds i aptituds o culpabilitzar cadascuna de les seues accions. Això pot convertir-los en persones egocèntriques, a més, d’experimentar l’estrés que comporta superar tantes expectatives imposades.

5. No sobreprotegir-los. La majoria dels pares de fills únics procuren estar sempre prop d’ells perquè no els ocórrega res dolent i resoldre’ls totes les dificultats. Però el temor i la dedicació excessiva limita el comportament del fill i li torna desconfiat, tímid, solitari i més previngut del normal.

Últimes notícies

L’Espanyol goleja el Llevant en l’estrena de la Lliga 2026-27

L’Espanyol ha debutat en la Lliga 2026-27 amb un contundent 3-0 contra el Llevant al RCDE Stadium, amb doblet de Roberto Fernández i un gol final de Dolan. El partit també ha deixat el debut del jove Marc Santos, que amb 15 anys s’ha convertit en el futbolista més jove de la història del club granota.

Fortes tempestes deixen fins a 62 l/m² a Castellfort en poques hores

Les fortes tempestes d’este diumenge han deixat fins a 62 litres per metre quadrat a Castellfort i han activat l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per intensitat de pluja, calamarsa i ratxes fortes de vent.

Compte arrere de 200 dies per a l’Europeu de pista curta a València

La fi de l’Europeu de Birmingham dona pas a un compte arrere de 200 dies per al Campionat d’Europa de pista curta de 2027 al Velòdrom Lluís Puig, que l’Ajuntament de València ja està adaptant amb obres i millores tècniques.

Corbalán afronta la Euroliga amb el València Basket com el gran repte de la seua carrera

L’escorta argentí Gonzalo Corbalán ha arribat a València per a incorporar-se al València Basket i ha assegurat que jugar la Euroliga i defensar el títol de la Lliga ACB és un repte molt gran en la seua trajectòria professional.

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.