10.5 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Què és un workaholic?, aprén a identificar els símptomes i a evitar-ho

És freqüent que ens queixem pel molt que treballem, per la quantitat d’hores que hem de dedicar a això, pel difícil que és tractar amb uns certs companys o superiors… però la veritat és que moltes vegades som els principals responsables d’aqueix cercle viciós en el qual entrem quan la nostra vida laboral sembla ocupar-lo i tocar-lo absolutament tot.

A vegades no és tant la pressió externa la que provoca aquesta addicció, sinó el nostre propi ego: som incapaços de delegar i creiem que ningú farà les coses que millor que nosaltres. Per això és important conéixer quins són els símptomes de l’addicció al treball, o cosa que és el mateix, distingir entre treballar molt o ser un ‘workaholic’. La clau està a trobar un equilibri sa entre totes les facetes de la nostra vida.

Treballes molt o eres un ‘workaholic’? Símptomes de l’addicció al treball

 

Existeixen determinats senyals o banderes roges que poden indicar-te que t’has convertit en un addicte al treball. Normalment no succeeix d’un dia per a un altre, i moltes vegades arribem a aquest punt de la mà d’una situació laboral estressant, d’una gran pressió empresarial per ser més productius, de la por a un possible acomiadament

També és freqüent que ens tornem addictes al treball si estem desenvolupant una idea de negoci pròpia, o si som (o ens considerem) una peça clau en l’entramat empresarial i ens sentim (o ens agrada sentir-nos) imprescindibles.

Siga com siga el motiu, viure centrats de manera absoluta en el nostre treball és sempre negatiu, i és a la nostra mà situar-nos per damunt de totes aquestes circumstàncies i marcar les nostres línies infranquejables, evitant que la nostra vida laboral interferisca en tota la resta i acabe marcant el rumb de la nostra vida.

Els símptomes més habituals que presenta un workaholic. No obstant això, s’ha de ressaltar que no existeix en l’actualitat una definició mèdica per a aquesta condició.

Busques excuses per a no descansar. Si sempre hi ha una cosa més important que descansar, passar temps amb els teus amics o amb la teua família… i estar temps desconnectat de l’oficina et genera una certa ansietat, és probable que sigues addicte al treball.

Les persones addictes al treball eviten fins i tot estar de baixa quan estan malalts, i poden mostrar poc interés en les vacances perquè les associen amb una etapa de pèrdua de control sobre el laboral. A vegades senzillament som incapaços de parar, encara que existeixen remeis per a evitar-ho.

No desconnectes. Saps marcar uns límits a la teua jornada laboral i, a més, es tracta d’un dret per a qualsevol treballador, per molt que la tecnologia semble obligar-nos a romandre sempre alerta. Si romans pendent del treball tot el dia encara que estigues fora de l’oficina, és important que revises aquest  comportament.

Has de ser capaç d’abandonar el teu telèfon les hores que siga necessari i dedicar-te a qualsevol altra tasca sense sentir el pes de connectar-te o consultar el teu correu constantment.

Només parles de treball. O parles d’això quasi en exclusiva. La teua vida laboral és important, però també ho és equilibrar aquesta faceta amb la resta de la teua vida i no deixar de costat les teues aficions, ni als teus éssers estimats. A més, viure centrat en una sola cosa et farà ser menys creatiu i entrar en un bucle poc productiu quan hages de fer front a reptes i desafiaments que requerisquen una certa dosi de ‘pensar fora de la caixa’.

Et costa delegar. A vegades l’addicció al treball té a veure amb el fet que estem convençuts que ningú podrà fer el nostre treball millor que nosaltres mateixos. Per això ens costa delegar i preferim assumir tasques sense fi, perquè això ens fa sentir bé, útils i validats. Però tot ha de tindre un límit i sobrecarregar-se inevitablement llastrarà altres àrees de la teua vida.

T’alimentes malament, evites fer exercici… És un símptoma que pot tindre a veure amb moltes altres coses però, quan el treball és el primer per a tu, és possible i fins i tot probable que comes sense tindre en compte les teues necessitats nutricionals i que no tragues temps per a fer esport, passejar… Si el treball ho absorbeix tot, també acaba per afectar la teua salut. Necessitem reservar un temps a cuidar-nos, i no convertir-lo en l’última tasca de la llista.

La teua vida social i familiar es ressent. Si t’has convertit en aqueixa figura absent que sempre apareix cansada i amb poca energia per a compartir temps de qualitat amb els altres, alguna cosa està fallant en la teua vida i probablement has de llevar pes a les teues tasques laborals per a compensar la balança. Aquesta situació pot acabar amb les teues relacions de tota mena si no dediques temps i manyaga a cuidar-les i mantindre-les.

Si et reconeixes en aquest xicotet llistat de símptomes freqüents, és probable que necessites reordenar les teues prioritats i canviar la teua gestió del temps, així com reubicar la importància que li dones al treball per a atorgar-li un lloc i un espai menys prevalent. Això trucs poden ajudar-te en l’àrea de gestió del temps, però és important que reconegues primer que la importància que dones al teu treball és excessiva i no resulta saludable.

A més, és bo que comences a introduir en la teua rutina activitats que gaudis i que et facen sentir bé: cuidar més la teua alimentació, llegir, fer exercici, fer passejos, desconnectar completament durant el cap de setmana, preparar reunions especials amb amics o amb la teua família…

En alguns casos pot ser necessari acudir a un especialista que t’ajude a reduir la teua dependència, treballant en aspectes com la teua ansietat, la teua autoestima, el teu nivell d’estrés, la teua capacitat per a delegar…

Últimes notícies

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.