14.9 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Almenys 1 de cada 10 xiquets pateix algun tipus d’abús sexual

La majoria dels menors en aqueixa situació són xiquetes, quasi el 80 per cent. Els menors comencen a patir abusos molt prompte, als 11 anys de mitjana. La majoria dels seus agressors són coneguts, de l’entorn familiar: pares, familiars, parelles de les mares. Ara un grup d’universitats al costat de l’ONG ‘Save the Children’ llança un projecte per a “formar” als professors d’aquests xiquets. Perquè ells ensenyen a les víctimes a “denunciar” al més prompte possible.

Per a dur a terme aquest projecte s’ha construït un equip multidisciplinari, compost per professionals de l’educació, la psicologia i el dret, per a plantejar un pla de formació al professorat amb el qual atallar un dels més seriosos problemes de drets humans presents en la nostra societat: l’abús sexual contra la infantesa. El projecte, es diu ‘Multiplicar les capacitats per a combatre la violència sexual infantil’ (EDUCAP peles seues inicials en anglés). L’investigador principal és el professor José Antonio García Sáez.

L’objectiu és elevar la protecció al menor amb una sensibilització del professorat. José Antonio García, investigador de l’Institut de Drets Socials de la Universitat de València, posa l’accent que els professors “no reben formació sobre aquesta xacra. Ni en magisteri ni posteriorment i cal donar-los eines“. Primer és previndre amb missatges com que ningú els pot tocar els genitals.

Després cal detectar aqueixos abusos per determinats comportaments dels menors. Per exemple, apunta Andrés Conde de ‘Save the Children’, “quan s’aïllen o utilitzen llenguatges amb o comportaments sexuals impropis de la seua edat“. Per als més xicotets és molt eficaç, compte Conde, posar-los a dibuixar.

El projecte ‘Educa’ de diverses universitats i ONG formarà, de moment, a cent professors i solo a València però la intenció és que vaja a més. “La intenció és que aqueixos cent siguen després formadors de formadors“. Per a Conde, “és molt important que en tots els centres existisca aqueixa conscienciació de protecció al menor“. Per al següent curs serà obligatori que els centres tinguen un coordinador dedicat a detectar tota mena de violència, també clar la sexual.

A Espanya hi ha més de 6.000 denúncies per abús sexual però el que preocupa és que moltes arriben tard, quan la víctima ja és major. Per això es vol lluitar des de l’entorn educatiu perquè no se senten indefensos i que, sobretot, l’abús no s’estenga. Millor, clar, si es pot previndre amb missatges clars als menors.

Últimes notícies

Un any després de la DANA a València: lliçons i reptes pendents

Un any després de les riuades de 2024 a València, el balanç deixa avanços en avisos i prevenció, però també carències en coordinació, urbanisme i comunicació.

València acull el funeral d’Estat per les 237 víctimes de la dana un any després

València acull este dimecres, en el primer aniversari de la tragèdia, un funeral d'Estat laic per les 237 víctimes de la dana, amb les famílies com a eix de l'acte. La cerimònia reunix els reis, al Govern i a altres institucions en el Museu de les Ciències.

Sánchez evita respondre a Feijóo per respecte a les víctimes de la DANA

Sánchez ha evitat replicar a Feijóo en la sessió de control per respecte a les víctimes de la DANA en el seu primer aniversari. La confrontació queda per a la seua compareixença en la comissió del Senat pel cas Koldo.

El Congrés guarda un minut de silenci per les 237 víctimes de la DANA

El Congrés ha guardat un minut de silenci per les 237 víctimes de la DANA en el seu primer aniversari. Esta vesprada se celebrarà el funeral d'Estat a València, presidit pels reis.

El Congrés guarda un minut de silenci pels 237 morts en la dana

El Congrés ha guardat un minut de silenci per les 237 víctimes de la dana en el seu primer aniversari, abans de la sessió de control. Esta vesprada se celebrarà un funeral d'Estat a València, presidit pels reis i amb assistència del Govern i familiars.

El València seca al campió Fenerbahce amb una defensa de manual (92-79)

València Basket va derrotar 92-79 al vigent campió amb un pla defensiu que va desactivar el seu atac i el domini del rebot. Montero, Taylor i Badio van marcar el ritme.

València accelera després del descans i goleja 0-5 al Maracena en la Copa del Rei

L'equip de Carlos Corberán es va classificar per a la segona ronda amb una golejada construïda en 25 minuts després d'un primer temps igualat. El Maracena va resistir fins al 55 i es va desfonar al final.

Xantatge i llagoteria; submissió i rebel·lia

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla sobre com Donald Trump utilitza el seu poder per a portar a la submissió i qui es proposa