12.4 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

Almenys 1 de cada 10 xiquets pateix algun tipus d’abús sexual

La majoria dels menors en aqueixa situació són xiquetes, quasi el 80 per cent. Els menors comencen a patir abusos molt prompte, als 11 anys de mitjana. La majoria dels seus agressors són coneguts, de l’entorn familiar: pares, familiars, parelles de les mares. Ara un grup d’universitats al costat de l’ONG ‘Save the Children’ llança un projecte per a “formar” als professors d’aquests xiquets. Perquè ells ensenyen a les víctimes a “denunciar” al més prompte possible.

Per a dur a terme aquest projecte s’ha construït un equip multidisciplinari, compost per professionals de l’educació, la psicologia i el dret, per a plantejar un pla de formació al professorat amb el qual atallar un dels més seriosos problemes de drets humans presents en la nostra societat: l’abús sexual contra la infantesa. El projecte, es diu ‘Multiplicar les capacitats per a combatre la violència sexual infantil’ (EDUCAP peles seues inicials en anglés). L’investigador principal és el professor José Antonio García Sáez.

L’objectiu és elevar la protecció al menor amb una sensibilització del professorat. José Antonio García, investigador de l’Institut de Drets Socials de la Universitat de València, posa l’accent que els professors “no reben formació sobre aquesta xacra. Ni en magisteri ni posteriorment i cal donar-los eines“. Primer és previndre amb missatges com que ningú els pot tocar els genitals.

Després cal detectar aqueixos abusos per determinats comportaments dels menors. Per exemple, apunta Andrés Conde de ‘Save the Children’, “quan s’aïllen o utilitzen llenguatges amb o comportaments sexuals impropis de la seua edat“. Per als més xicotets és molt eficaç, compte Conde, posar-los a dibuixar.

El projecte ‘Educa’ de diverses universitats i ONG formarà, de moment, a cent professors i solo a València però la intenció és que vaja a més. “La intenció és que aqueixos cent siguen després formadors de formadors“. Per a Conde, “és molt important que en tots els centres existisca aqueixa conscienciació de protecció al menor“. Per al següent curs serà obligatori que els centres tinguen un coordinador dedicat a detectar tota mena de violència, també clar la sexual.

A Espanya hi ha més de 6.000 denúncies per abús sexual però el que preocupa és que moltes arriben tard, quan la víctima ja és major. Per això es vol lluitar des de l’entorn educatiu perquè no se senten indefensos i que, sobretot, l’abús no s’estenga. Millor, clar, si es pot previndre amb missatges clars als menors.

Últimes notícies

L’Elx tanca una primera volta notable i encarrila la permanència

acabat d'ascendir i amb la plantilla en construcció, l'Elx ha tancat una primera volta notable: 23 punts i sis de marge sobre el descens impulsats per un joc ambiciós.

El València tanca la seua segona pitjor primera tornada amb 17 punts

El València ha tancat la primera volta amb 17 punts després d'empatar 1-1 davant l'Elx, el seu segon pitjor registre en una Lliga de 20 equips. Torna al descens, sense victòries fora i amb creixent malestar en la graderia.

El Vila-real ha firmat la millor primera tornada de la seua història amb un partit per disputar

Amb 41 punts en 18 jornades i el dol davant el Llevant encara per jugar, el Vila-real supera els seus registres de 2010-11 i 2015-16. Només ha caigut davant Madrid, Atlètic i Barça.

El València CF tanca la seua segona pitjor primera tornada en una Lliga de 20 equips

El València CF ha acabat la primera volta amb 17 punts després del 1-1 davant l'Elx a Mestalla i tanca la seua segona pitjor primera part en una Lliga de 20 equips. Només ha sumat tres victòries i torna a caure a llocs de descens.

L’aeroport de Castelló tanca 2025 amb rècord de 318.309 passatgers i 14 rutes

L'aeroport de Castelló ha tancat 2025 amb 318.309 viatgers, un 16% més que en 2024, i la seua major oferta fins ara: 14 rutes regulars. També ha marcat rècord de moviments amb 12.401 operacions, mentres avança la seua activitat industrial i aeroespacial.

Víctimes de la dana convoquen una concentració per l’acarament entre Pradas i Cuenca

Les associacions de víctimes de la dana han cridat a concentrar-se este dilluns a les 9.00 davant el jutjat de Catarroja, coincidint amb l'acarament entre Salomé Pradas i José Manuel Cuenca. La jutgessa busca aclarir contradiccions sobre la gestió del confinament durant l'emergència que va deixar 230 morts.

Almgren i McColgan baten els rècords europeus de 10K a València i Mechaal firma el d’Espanya

Edició històrica en la 10K València Ibercaja: Andreas Almgren (26:45) i Eilish McColgan (30:08) van batre els rècords d'Europa i Said Mechaal va fixar el d'Espanya amb 27:21.

Detingut a Alcoi per abandonar tones de roba usada en naus i parcel·les per a eludir la gestió de residus

La Policia Nacional ha detingut a Alcoi a un home de 39 anys per estafa i danys després de llogar naus i parcel·les i abandonar en elles desenes de tones de roba usada. Cobrava per reciclar-la i la deixava en eixos espais; la retirada s'ha estimat en més de 120.000 euros i s'investiga un possible delicte ambiental.