Almenys 1 de cada 10 xiquets pateix algun tipus d’abús sexual

La majoria dels menors en aqueixa situació són xiquetes, quasi el 80 per cent. Els menors comencen a patir abusos molt prompte, als 11 anys de mitjana. La majoria dels seus agressors són coneguts, de l’entorn familiar: pares, familiars, parelles de les mares. Ara un grup d’universitats al costat de l’ONG ‘Save the Children’ llança un projecte per a «formar» als professors d’aquests xiquets. Perquè ells ensenyen a les víctimes a «denunciar» al més prompte possible.

Per a dur a terme aquest projecte s’ha construït un equip multidisciplinari, compost per professionals de l’educació, la psicologia i el dret, per a plantejar un pla de formació al professorat amb el qual atallar un dels més seriosos problemes de drets humans presents en la nostra societat: l’abús sexual contra la infantesa. El projecte, es diu ‘Multiplicar les capacitats per a combatre la violència sexual infantil’ (EDUCAP peles seues inicials en anglés). L’investigador principal és el professor José Antonio García Sáez.

L’objectiu és elevar la protecció al menor amb una sensibilització del professorat. José Antonio García, investigador de l’Institut de Drets Socials de la Universitat de València, posa l’accent que els professors «no reben formació sobre aquesta xacra. Ni en magisteri ni posteriorment i cal donar-los eines«. Primer és previndre amb missatges com que ningú els pot tocar els genitals.

Després cal detectar aqueixos abusos per determinats comportaments dels menors. Per exemple, apunta Andrés Conde de ‘Save the Children’, «quan s’aïllen o utilitzen llenguatges amb o comportaments sexuals impropis de la seua edat«. Per als més xicotets és molt eficaç, compte Conde, posar-los a dibuixar.

El projecte ‘Educa’ de diverses universitats i ONG formarà, de moment, a cent professors i solo a València però la intenció és que vaja a més. «La intenció és que aqueixos cent siguen després formadors de formadors«. Per a Conde, «és molt important que en tots els centres existisca aqueixa conscienciació de protecció al menor«. Per al següent curs serà obligatori que els centres tinguen un coordinador dedicat a detectar tota mena de violència, també clar la sexual.

A Espanya hi ha més de 6.000 denúncies per abús sexual però el que preocupa és que moltes arriben tard, quan la víctima ja és major. Per això es vol lluitar des de l’entorn educatiu perquè no se senten indefensos i que, sobretot, l’abús no s’estenga. Millor, clar, si es pot previndre amb missatges clars als menors.

Últimes notícies

Les 156 esmenes del PP als pressupostos busquen més ajudes socials i previndre catàstrofes

El PP ha registrat 156 esmenes als Pressupostos de la Generalitat per a 2026 per reforçar la despesa social, ampliar ajudes a llogaters i propietaris en risc de desnonament i invertir en sistemes d’alerta en barrancs.

Sara Sorribes se planta en segona ronda de Wimbledon i iguala el seu millor resultat

La tennista de la Vall d'Uixó, número 252 del rànquing WTA, ha debutat a Wimbledon amb una victòria clara davant l'andorrana Victoria Jiménez Kasintseva i s'ha classificat per a segona ronda, on es veurà les cares amb la número 4 mundial, Jessica Pegula.

Més seguretat este estiu a Alacant amb 287 policies nacionals reforçant la província

La Policia Nacional ha activat el pla Operació Estiu 2026 a la província d'Alacant amb 287 agents més, molts d'ells destinats a zones turístiques, el port i l'aeroport Alicante-Elche Miguel Hernández.

Tallers, passejos guiats i jocs gratuïts: així és el programa d’estiu de l’IVAM

L’IVAM ha posat en marxa fins al 6 de setembre un programa d’estiu gratuït, amb tallers interactius, passejos guiats i espais de joc per a totes les edats.

Vox vol que la ‘prioritat nacional’ marque les ajudes socials i d’habitatge en els comptes del 2026

Vox ha registrat més de cent esmenes als pressupostos de la Generalitat per a 2026 per a introduir la ‘prioritat nacional’ en serveis socials i accés a l’habitatge, i per a redirigir fons a immigració, família i retallades en gasto polític que afecten l’AVL, sindicats i patronals.

200 milions per a climatitzar escoles: així es repartiran els fons a la Comunitat Valenciana

El Govern ha autoritzat 200 milions d’euros del Fons Nacional d’Eficiència Energètica per a climatitzar i fer més eficients els centres escolars, amb Andalusia, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Madrid com a territoris principals beneficiats. Les actuacions hauran de garantir almenys un 10 % de millora en l’eficiència energètica.

València activa 100.000 euros d’ajuda urgent per a la catàstrofe de Veneçuela

L’Ajuntament de València ha autoritzat els primers 100.000 euros de la partida d’emergències humanitàries per a donar suport a Veneçuela després dels terratrémols de dimecres passat.

Quants menors migrants han d’acollir les comunitats: la Comunitat Valenciana arriba als 1.903

Un nou reial decret del Govern fixa en 1.903 els menors migrants no acompanyats que ha d’acollir la Comunitat Valenciana, el quart territori amb més places després d’Andalusia, Catalunya i Madrid.