18.3 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

2022, un any de successos meteorològics històrics a Espanya

Des que va començar l’any 2022, la meteorologia ha sigut notícia primer per la falta de pluges, després per la calor i finalment per les abundants precipitacions, malgrat la sequera, així fan balanç des de Meteored.

Una cosa històrica ha sigut la temperatura. Pocs dies abans d’acabar l’any 2022 s’ha confirmat que enguany ha sigut el més càlid de la sèrie històrica a Espanya, superant en 1,6 °C el valor mitjà des de 1961.

Hermine provoca inundacions a Canàries

El Centre Nacional d’Huracans (CNH) va nomenar la tempesta tropical Hermine entre el 23 i 25 de setembre, quan es trobava molt al sud i a distància de Canàries. Va tindre un recorregut singular de sud a nord i paral·lela a les costes africanes.

A pesar que el seu centre no va alterar o va ser pròxim a l’arxipèlag canari, la interacció amb un tàlveg en altura va causar una llengua d’humitat i bandes de precipitacions que van propiciar pluges generalitzades, fortes i persistents.

Moltes precipitacions van estar acompanyades de tempestes, sobretot el 24 i 25 de setembre, quan es van batre rècords d’acumulacions en 24 hores. A més, el 25 es van superar els 100 l/m² en un dia en moltes localitats.

La borrasca Efraín

La borrasca Efráin es va originar en un actiu cicló subtropical. Més tard va patir un procés d’aprofundiment i variació en latituds mitjanes, convertint-se en una potent borrasca molt a l’oest de la Península.

Més al nord, un anticicló de bloqueig a Groenlàndia va propiciar que Efraín enviara diversos fronts amb pluges abundants en la façana occidental peninsular, amb valors generalitzats de més de 100 l/m² en punts que patien una intensa sequera. Les pluges estaven vinculades a “rius atmosfèrics” molt carregats d’humitat. Alhora, la borrasca va escudar de les irrupcions gèlides de nord que van patir altres països.

Temperatures extremes a l’estiu

La calor extrema que va patir Espanya durant aquest estiu va ser la situació meteorològica més ressenyable de l’any. No s’havien registrat valors tan anòmals des de l’estiu de 2003.

Es van registrar tres onades de calor (quasi quatre) i va destacar l’escassa relaxació de la calor entre els pics de les ones i les nombroses nits tropicals i tòrrides, batent-se per bastant els registres anteriors.

La borrasca Celia i la calitja

Durant aquest any els episodis de calitja han sigut protagonistes a Espanya. Han destacat tant la seua regularitat com la intensitat i amplitud d’alguns episodis.

Un d’ells va ser l’associat a la borrasca Celia el mes de març, donant lloc a una històrica intrusió de pols en suspensió i uns cels taronges que semblaven ficticis. La sequera en el nord d’Àfrica va ajudar a l’alliberament de l’atmosfera de grans quantitats de pols i arena d’origen saharià. Durant unes hores, Espanya va ser el país amb la pitjor qualitat de l’aire del planeta.

Llarga temporada de sequera

El 2022 ha sigut un any lleugerament sec respecte a la mitjana. Encara que cal matisar entre diferents zones, amb una clara diferenciació entre les regions del nord i les de l’est, sobretot en les del sud-oest on hi ha hagut un llarg període de sequera.

Les restriccions d’aigua van arribar fins a les Ries Baixes, amb els embassaments espanyols per davall del 35% de la seua capacitat total, registres que no es donaven des de 1990.

Al desembre, l’intens anticicló situat al nord del continent va propiciar que les borrasques arribaren a punts meridionals, canviant la situació i propiciant que aquest mes haja sigut dels més humits del segle.

Un any negre per a la massa forestal

La sequera i la calor de l’estiu van causar incendis i durant l’any s’han calcinat més de 300.000 hectàrees a Espanya. Aquest escenari de grans incendis s’ha donat en altres punts d’Europa, deixant enguany una superfície cremada tres vegades per damunt de la mitjana durant l’última dècada i quatre vegades superior a Espanya.

Malgrat això, en els últims 20 anys, una major conscienciació ciutadana, l’augment de la persecució dels piròmans i la millora dels equips d’extinció han aconseguit reduir el nombre d’incendis que es donen cada any a Espanya. Entre 2010 i 2019 el nombre de sinistres ha baixat un 36 % respecte a la dècada passada.

Últimes notícies

El Llevant recorda la seua ajuda després de la dana i promet continuar sent casa

El club va difondre un vídeo pel primer aniversari de la dana a València, va reivindicar la seua labor de suport i va reafirmar que continuarà sent casa per a la comunitat.

El València CF recorda a les víctimes de la DANA i agraïx la reconstrucció

En el primer aniversari de la barrancada, el club va difondre un homenatge a les víctimes i va agrair la labor de reconstrucció. Els capitans van penjar una Senyera amb 'Units per Sempre' en el pont de la Solidaritat.

El València firma la seua major golejada copera a domicili en 34 anys

El València va véncer 0-5 al Maracena en la primera ronda de Copa del Rei i va aconseguir la seua major golejada a domicili en 34 anys. Van anotar Hugo Duro, Raba, Diego López, Rioja i Danjuma.

Baldoví titlla d’infame la declaració de Mazón i afirma que només espera la seua dimissió

Joan Baldoví ha qualificat d'infame la declaració institucional de Carlos Mazón pel primer aniversari de la DANA i ha dit que només espera la seua dimissió. També ha titllat de burla els aplaudiments del seu govern al final del discurs.

Javi Guerra aconseguix els 100 partits oficials amb el València

El migcampista de 22 anys va arribar a la centena de trobades oficials amb el València en la primera ronda de la Copa del Rei davant el Maracena. La seua trajectòria, amb 77 titularitats, reflectix la seua consolidació en el primer equip.

València Basket va recordar la unitat i la solidaritat en l’aniversari de la DANA

El club va evocar a les víctimes de la riuada del 29 d'octubre de 2024 i va subratllar que la resposta social va permetre tirar avant. L'Alqueria del Basket va ser habilitada com a centre de suport i recollida d'ajuda en els primers dies.

Aemet activa l’avís groc este dijous en el litoral nord d’Alacant i sud de València

Aemet ha activat l'avís groc per pluges intenses de fins a 30 l/m² en una hora en el litoral nord d'Alacant i el sud de València. L'alerta regix de 00.00 a 17.00 amb probabilitat moderada-alta.

Ruixats dispersos i temperatures en ascens en la Comunitat Valenciana en el primer aniversari de la dana

Cel nuvolós o molt nuvolós amb ruixats dispersos a l'interior e aïllats en el litoral i temperatures a l'alça, amb mínimes que pujaran més en el sud. El dijous s'esperen tempestes puntuals en el litoral que remetran a la vesprada