2022, un any de successos meteorològics històrics a Espanya

Des que va començar l’any 2022, la meteorologia ha sigut notícia primer per la falta de pluges, després per la calor i finalment per les abundants precipitacions, malgrat la sequera, així fan balanç des de Meteored.

Una cosa històrica ha sigut la temperatura. Pocs dies abans d’acabar l’any 2022 s’ha confirmat que enguany ha sigut el més càlid de la sèrie històrica a Espanya, superant en 1,6 °C el valor mitjà des de 1961.

Hermine provoca inundacions a Canàries

El Centre Nacional d’Huracans (CNH) va nomenar la tempesta tropical Hermine entre el 23 i 25 de setembre, quan es trobava molt al sud i a distància de Canàries. Va tindre un recorregut singular de sud a nord i paral·lela a les costes africanes.

A pesar que el seu centre no va alterar o va ser pròxim a l’arxipèlag canari, la interacció amb un tàlveg en altura va causar una llengua d’humitat i bandes de precipitacions que van propiciar pluges generalitzades, fortes i persistents.

Moltes precipitacions van estar acompanyades de tempestes, sobretot el 24 i 25 de setembre, quan es van batre rècords d’acumulacions en 24 hores. A més, el 25 es van superar els 100 l/m² en un dia en moltes localitats.

La borrasca Efraín

La borrasca Efráin es va originar en un actiu cicló subtropical. Més tard va patir un procés d’aprofundiment i variació en latituds mitjanes, convertint-se en una potent borrasca molt a l’oest de la Península.

Més al nord, un anticicló de bloqueig a Groenlàndia va propiciar que Efraín enviara diversos fronts amb pluges abundants en la façana occidental peninsular, amb valors generalitzats de més de 100 l/m² en punts que patien una intensa sequera. Les pluges estaven vinculades a “rius atmosfèrics” molt carregats d’humitat. Alhora, la borrasca va escudar de les irrupcions gèlides de nord que van patir altres països.

Temperatures extremes a l’estiu

La calor extrema que va patir Espanya durant aquest estiu va ser la situació meteorològica més ressenyable de l’any. No s’havien registrat valors tan anòmals des de l’estiu de 2003.

Es van registrar tres onades de calor (quasi quatre) i va destacar l’escassa relaxació de la calor entre els pics de les ones i les nombroses nits tropicals i tòrrides, batent-se per bastant els registres anteriors.

La borrasca Celia i la calitja

Durant aquest any els episodis de calitja han sigut protagonistes a Espanya. Han destacat tant la seua regularitat com la intensitat i amplitud d’alguns episodis.

Un d’ells va ser l’associat a la borrasca Celia el mes de març, donant lloc a una històrica intrusió de pols en suspensió i uns cels taronges que semblaven ficticis. La sequera en el nord d’Àfrica va ajudar a l’alliberament de l’atmosfera de grans quantitats de pols i arena d’origen saharià. Durant unes hores, Espanya va ser el país amb la pitjor qualitat de l’aire del planeta.

Llarga temporada de sequera

El 2022 ha sigut un any lleugerament sec respecte a la mitjana. Encara que cal matisar entre diferents zones, amb una clara diferenciació entre les regions del nord i les de l’est, sobretot en les del sud-oest on hi ha hagut un llarg període de sequera.

Les restriccions d’aigua van arribar fins a les Ries Baixes, amb els embassaments espanyols per davall del 35% de la seua capacitat total, registres que no es donaven des de 1990.

Al desembre, l’intens anticicló situat al nord del continent va propiciar que les borrasques arribaren a punts meridionals, canviant la situació i propiciant que aquest mes haja sigut dels més humits del segle.

Un any negre per a la massa forestal

La sequera i la calor de l’estiu van causar incendis i durant l’any s’han calcinat més de 300.000 hectàrees a Espanya. Aquest escenari de grans incendis s’ha donat en altres punts d’Europa, deixant enguany una superfície cremada tres vegades per damunt de la mitjana durant l’última dècada i quatre vegades superior a Espanya.

Malgrat això, en els últims 20 anys, una major conscienciació ciutadana, l’augment de la persecució dels piròmans i la millora dels equips d’extinció han aconseguit reduir el nombre d’incendis que es donen cada any a Espanya. Entre 2010 i 2019 el nombre de sinistres ha baixat un 36 % respecte a la dècada passada.

Últimes notícies

Pikachu astronauta arribarà al Museu de les Ciències amb un joc especial de Pokémon GO i l’ESA

Els visitants del Museu de les Ciències de València podran gaudir d’una experiència especial de Pokémon GO amb Pikachu astronauta, en una iniciativa impulsada per l’Agència Espacial Europea.

El Levante de Luís Castro iguala la seua pitjor ratxa sense guanyar

El Levante ha encadenat tres partits seguits sense véncer per segona vegada amb Luís Castro a la banqueta, igualant quasi la seua pitjor ratxa des de 2025.

Les víctimes de la DANA a València exigixen presó per a Mazón davant del Congrés

Tres associacions de víctimes i afectats per la DANA que va assolar València han exigit davant del Congrés presó per a l’expresident Carlos Mazón, a qui acusen de negligència en la gestió de l’emergència.

Valenciaport encadena en agost 6,4 milions de tones i alça l’exportació un 7 %

Valenciaport ha gestionat en agost 6,4 milions de tones, un 1,33 % més que en 2025, amb un fort auge de l’import-export però caiguda del trànsit de transbordament.

Carlos Mazón rebutja declarar en la comissió de la DANA al Congrés fins que acabe la instrucció

L’expresident de la Generalitat Valenciana Carlos Mazón ha anunciat que no oferirà cap declaració pública sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024 fins que finalitze la instrucció judicial, que considera el pas procedent.

La comissió sobre les vivendes de la platja de Sant Joan tancarà conclusions el 2 d’octubre

La comissió municipal que investiga les possibles irregularitats en la adjudicació de vivendes de protecció pública a la platja de Sant Joan ha fixat el 2 d’octubre per a debatre les seues conclusions, després d’una proposta conjunta de PSPV-PSOE, Compromís i EU-Podem, avalada per Vox, i amb la petició d’un ple extraordinari perquè la ciutadania puga seguir el debat.

Ayoze Pérez entra en el top 10 històric de golejadors del Villarreal en Lliga

El davanter canari ha marcat el seu gol número 25 en Lliga amb el Villarreal i se situa entre els deu màxims realitzadors del club groguet en Primera Divisió, superant Joseba Llorente i acostant-se a Nilmar.

El gol de Mayol talla la pitjor sequera golejadora del Valencia a Mestalla

Aaron Mayol ha marcat el primer gol del Valencia CF a Mestalla en Lliga esta temporada i ha deixat en 327 minuts el pitjor període sense marcar d’inici de campanya com a local.