Localitzen 18 artefactes explosius de la Guerra Civil a Alcoi

Agents de la Policia Nacional han localitzat en una antiga fosa de la localitat alacantina, 18 artefactes de la Guerra Civil Espanyola, enterrat possiblement, pels mateixos treballadors de la fosa.

 

Origen de la troballa i planificació de la intervenció

 

La troballa es va produir arran de les obres de rehabilitació que s’estaven duent a terme a l’edifici.

L’empresa encarregada de la supervisió de les obres especialitzada en estudis del subsol amb geo radar, va contactar amb la Policia Nacional, mobilitzant-se la Unitat de Desactivació d’Explosius i NRBQ de la Comissaria Provincial d’Alacant (TEDAX-NRBQ), que després d’un estudi minuciós va facilitar un informe realitzat, a petició de l’Ajuntament d’Alcoi, tenint en compte una troballa anterior on els TEDAX van arribar a localitzar, neutralitzar i destruir un total de 85 Artefactes Reals Reglamentaris (ARR’s) originaris de la Guerra Civil Espanyola.

Després d’assegurar el lloc, es va planificar la manera d’intervenir sobre la zona concreta de la instal·lació on l’informe del geo radar reflectia que podrien existir artefactes soterrats, emprant-se, en un primer moment, els mitjans propis de l’especialitat i posteriorment maquinària de la qual disposa l’empresa rehabilitadora.

Una complexa inspecció del lloc

 

Així les coses, els agents especialistes, van començar una complexa inspecció havent de treballar contra factors adversos com eren; la gran superfície de la fosa (més 8000 m²), l’elevada quantitat d’elements metàl·lics al subsol que impedeixen fer servir detectors de metalls i el mateix fet que estiguen enterrats a diferents profunditats.

Tot i això, els agents van aconseguir localitzar poc després de començar l’excavació dos granades de morter i, després d’una posterior inspecció de la zona, van continuar apareixent més artefactes ARR’s, fins a una quantitat total de divuit; set magranes de morter de diferents calibres, tres obusos d’artilleria, una magrana de fusell, una magrana de mà de mànec, tres magranes de mà, una espoleta de magrana de morter, una bomba d’aviació i un altre artefacte que no ha estat possible identificar pel mal estat de conservació.

Els agents van concloure en el seu informe que, atenent a la manera com van ser trobats els artefactes, tot feia suposar que van haver de ser enterrats de forma intencionada, probablement per treballadors de la fosa, i no són el resultat d’un tret que hagués fallat, això que implica que podrien existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa, per la qual cosa es va continuar amb la inspecció de la zona.

 

Una nova fase amb gossos ensinistrats exclusivament per a aquesta comesa

 

Per a aquesta nova fase de la intervenció, es va sol·licitar la participació de la Unitat de Guies Canins de la Brigada de Seguretat Ciutadana d’Alacant per fer servir els seus gossos en la detecció d’aquests ARR’s, fet que ha constituït un repte per a aquesta unitat, atés que dins de les seues capacitats no hi ha detectat l’olor del component explosiu d’origen militar del qual es componen la majoria d’aquests artefactes coneguts com a TNT.

És doncs, una capacitat completament nova que han d’adquirir, primer, perquè l’explosiu del qual es componen la majoria dels ARR’s (TNT) no el tenien introduït i segon, perquè tampoc estaven acostumats a buscar explosius enterrats, malgrat això, es va aconseguir un extraordinari rendiment dels gossos sent el resultat satisfactori tenint en compte que encara es troba als seus inicis.

Finalitzada la pràctica de camp, els agents especialistes, van realitzar la destrucció en condicions de seguretat dels ARR’s localitzats, en una pedrera situada al terme municipal de Cocentaina, lloc idoni per això atés que complia amb tots els requisits protocol·litzats per dur a terme aquest tipus de destruccions a més d’estar relativament propera al lloc de localització dels artefactes.

 

Coordinació constant amb l’empresa promotora i mesures de prevenció extremes

 

Amb l’empresa rehabilitadora ja s’ha establert un protocol de treball per si en algun dels treballs que estan duent a terme localitzen algun artefacte, perquè avisen la Policia Nacional i no manipulen l’objecte, no descartant noves inspeccions atesa la gran superfície de les instal·lacions per si pogueren existir més “dipòsits” similars al trobat en altres parts de la fosa.

Durant el temps que s’han dut a terme aquestes intervencions, en tot moment, s’han extremat les mesures de prevenció havent-se paralitzat qualsevol activitat laboral a la zona, que ha estat mil·limètricament senyalitzada i fitada perimetralment per evitar qualsevol mena de risc humà o material, sempre en coordinació contínua amb l’empresa promotora de les obres i amb l’Ajuntament d’Alcoi.

 

Què fer si hi ha un artefacte explosiu?

 

La perillositat d’aquest tipus d’artefactes rau, principalment, en la seua manipulació, per la qual cosa, davant d’una troballa d’aquest tipus, qualsevol ciutadà ho ha de posar en coneixement de la Policia Nacional de manera immediata, trucant al telèfon 091, abstenint-se de qualsevol mena de manipulació sobre l’objecte.

Últimes notícies

La UD Vall de Uxó goleja el Torrellano i es posa líder del grup VI

La UD Vall de Uxó ha vençut 0-3 al camp del Torrellano, amb dos gols de Meseguer i un d’Ali, i se situa líder en solitari del grup VI de Tercera Federació després de quatre jornades.

Un estudi de la UPV alerta que els rius d’Espanya i Bulgària són els que pitjor qualitat tenen a Europa

Un estudi liderat per la UPV assenyala que els rius d’Espanya i Bulgària presenten la situació més crítica de qualitat a Europa, mentre que Eslovènia és l’únic país alineat amb els objectius ambientals de 2030.

Un incendi crema l’exterior d’una nau de residus de cablejat a Silla

Un incendi declarat de matinada ha afectat l’exterior d’una nau de tractament de residus de cablejat a Silla. El foc ja s’ha apagat i una dotació de bombers continua a la zona de manera preventiva.

Detinguda a Torrent per enganyar amistats amb falses inversions en borsa

Una dona de 51 anys de Torrent ha estafat més d’1,3 milions d’euros a nou amistats amb falses inversions en borsa utilitzant un esquema Ponzi i documents falsificats.

Un estudi amb carronyers vincula el ‘gos no menja gos’ a l’evitació de malalties

Una investigació en el parc natural d’El Hondo mostra que molts vertebrats carronyers eviten menjar espècies massa pròximes per a reduir el risc d’infeccions.

El MICOF tornarà a les urnes el 4 d’octubre amb tres candidats i reclam de més transparència

El Col·legi de Farmacèutics de València repetirà les eleccions el 4 d’octubre, després d’anul·lar les de maig, amb tres candidatures que coincidixen a demanar auditoria, més transparència i vot telemàtic.

Oratge estable amb nuvolositat baixa i lleu descens de temperatures este diumenge

La Comunitat Valenciana afronta este diumenge una jornada amb nuvolositat baixa al litoral, possibilitat de pluges febles i temperatures un poc més baixes o sense canvis. Dilluns es manté l’ambient variable, amb ruixats dèbils en el litoral i tronades possibles a l’interior.

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.