Un bomber mort en l’incendi de Màlaga, actiu i amb quasi mil desallotjats

 

Un bomber forestal del Pla Infoca ha perdut la vida durant les labors d’extinció de l’incendi declarat ahir en Sierra Bermeja (Màlaga) i que afecta els municipis malaguenys de Jubrique, Genalguacil i Estepona.

El mort formava part de l’operatiu de més de 400 persones que continuen treballant a esta hora en les tasques d’extinció, coordinació i protecció a la població. D’elles, 300 s’enquadren en el dispositiu d’Extinció del Pla Infoca.

A esta hora són ja més de mil (1.004) les persones desallotjades en prevenció de diferents nuclis d’Estepona i Benahavís. La major part dels evacuats es concentra a Estepona, fins a 750, correspon a les urbanitzacions de Forest Hill i Abelleres, 37 de l’entorn d’habitatges disseminats de Penyes Blanques en la carretera DT.-8301, 12 de la Tolla de l’Estrangera, 60 d’Horta Padró i 65 de riu Velerín; mentre que en Benahavís s’ha evacuat a 80 persones de la zona alta de la urbanització Montemayor.

A Estepona s’ha habilitat el Pavelló del Carmen per a l’atenció a damnificats i s’ha desplegat a la Creu Roja que disposarà 50 llits, 100 kits d’higiene i 100 kits anticovid.

De moment, només una trentena d’evacuats ha fet ús d’esta instal·lació, ja que algunes persones han preferit tornar a primers habitatges, cases de familiars i amics o romandre en els seus vehicles en zona segura. En Benahavís s’ha disposat la sala d’actes del consistori per a les persones que el precisen.

La Direcció d’Extinció ha assenyalat que l’incendi segueix actiu. Amb ratxes de fins a 40 quilòmetres hora els efectius es concentren en el flanc esquerre i tracten d’evitar que les flames, espentades per vent de l’oest, arriben i superen el tallafoc que protegeix una important massa forestal en el terme municipal de Benahavís.

El dens fum ha obligat a tallar l’AP-7 en diversos moments al llarg del dia. Actualment, es troba oberta en tots dos sentits. Segueix interromput el trànsit rodat en les carreteres DT.-8301 i DT.-8302.

Més de 400 professionals (419) treballen en el desplegament d’este incendi. El dispositiu d’extinció d’incendis forestals del Pla Infoca ha mobilitzat a 300 efectius per terra, dotze vehicles autobombes i 29 mitjans aeris. Entre els efectius mobilitzats es compten professionals dels Centres Operatius Provincials (COP) Infoca de cinc províncies: Cadis, Còrdova, Granada, Jaén i Sevilla, a més dels de la província malaguenya.

A tots ells cal sumar 15 especialistes d’Emergències 112 Andalusia (112, Grup d’Emergències d’Andalusia – GREA- i Protecció Civil). Cal destacar que la Direcció General d’Emergències i Protecció Civil manté operatiu el grup de seguiment d’Incendis Forestals amb personal de Comunicació, Operacions, Gestió i Explotació de Dades i assessoria tècnica de Gestió d’Emergències.

També treballen en la zona agents de Guàrdia Civil (16), el Consorci Provincial de Bombers de Màlaga (22), Policia Local Estepona (9), la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat (6) i Cos Nacional de Policia (3), Protecció Civil d’Estepona (12), Protecció Civil de Marbella (6), així com l’Agrupació de Voluntariat de Protecció Civil de Ronda (12), les agrupacions d’Algatocín (6) i Corts (6) i Ajuntament d’Estepona (6).

Al Lloc de Comandament desplegat en el Palau de Congressos d’Estepona com a centre neuràlgic de coordinació de l’emergència amb presència de tots els operatius d’emergència s’ha desplaçat esta vesprada per a seguir de primera mà les intervencions i acudir a la reunió del Comité d’Operacions el viceconseller de la Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d’Andalusia, Antonio Sanz, que ha posat en relleu el treball de tots els efectius i la coordinació entre totes les institucions com a senyal d’identitat de la gestió de les emergències a la regió. Sanz, que ha acompanyat a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible, Carmen Crespo, ha instat a seguir les instruccions de 112 per a evitar incendis i adoptar conductes d’autoprotecció que ajuden a guanyar en seguretat en la zona.

Quant als danys materials no forestals només consta un habitatge cremat i el porxo d’un edifici afectat. Per a l’estimació d’hectàrees afectades, des de la direcció d’Extinció apunten a esperar fins que l’incendi quede estabilitzat per a oferir una xifra.

Activació de nivell 1

 

La delegada del Govern de la Junta a Màlaga, Patricia Navarro, va activar, a les 3.34 hores, el nivell 1 del Pla d’Emergències davant Incendis Forestals de la Comunitat Autònoma (Pla Infoca) a la província de Màlaga. 

Este nivell s’activa en aquells incendis que, podent ser controlats amb els mitjans d’extinció previstos en el Pla, es preveu per la seua possible evolució la necessitat de la posada en pràctica de mesures per a la protecció de les persones i dels béns de naturalesa no forestal. A més, s’ha activat el Pla d’Emergència Municipal (PEM) d’Estepona.

El foc es va originar a les 21.37 hores de la nit del dimecres, quan el 112 va rebre la primera de centenars de crides que alertaven d’un incendi en Sierra Bermeja. Immediatament, des de la sala del centre coordinador es va activar als diferents operatius cridats a intervindre.

Últimes notícies

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.

Bernabé destaca el paper de la Guàrdia Civil com a clau per a la democràcia

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha remarcat en València el paper de la Guàrdia Civil com a garantia de convivència, seguretat i funcionament democràtic, i ha posat en valor el sacrifici dels agents en la dana de 2024 i en la lluita contra la violència masclista i el crim organitzat.

Pilar Bernabé encapçalarà la llista del PSOE al Congrés per València

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, ha sigut designada cap de llista del PSOE al Congrés per la província de València en les eleccions generals del 29 de novembre i compatibilitzarà aquest paper amb la seua candidatura a l’alcaldia de la capital.

El Valencia Basket es prepara per a una nit especial amb el retorn de Jean Montero

Xavi Albert admet que la visita d'Olympiacos serà especial pel retorn de Jean Montero al Roig Arena, però demana centrar-se en la potent ofensiva grega i en el rebot ofensiu, clau segons el tècnic.

El Valencia Basket vol mantindre el ple de triomfs en l’Eurolliga davant l’Olympiacos de Montero

El Valencia Basket rep este dimarts l’Olympiacos al Roig Arena amb l’objectiu d’aconseguir la cinquena victòria seguida en Eurolliga i en el primer gran retorn de Jean Montero, ídol recent de l’afició taronja.

Vila-real s’agarra a La Ceràmica per estrenar-se en la Champions contra el Nàpols

Villarreal i Nàpols arriben a La Ceràmica obligats a guanyar en la segona jornada de la Champions, encara sense punts al grup. Les baixes condicionen els dos equips en un duel marcat per la necessitat i per un historial europeu equilibrat.

Canvi en l’Eldense de Messi: García Montañés assumix la presidència i Rosas manté el càrrec

L’Eldense, propietat de Leo Messi, ha anunciat el seu nou organigrama: l’advocat Pablo García Montañés és el nou president, mentres que Mario Rosas continuà com a director general i rostre executiu del club.