16.1 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

Un bomber mort en l’incendi de Màlaga, actiu i amb quasi mil desallotjats

 

Un bomber forestal del Pla Infoca ha perdut la vida durant les labors d’extinció de l’incendi declarat ahir en Sierra Bermeja (Màlaga) i que afecta els municipis malaguenys de Jubrique, Genalguacil i Estepona.

El mort formava part de l’operatiu de més de 400 persones que continuen treballant a esta hora en les tasques d’extinció, coordinació i protecció a la població. D’elles, 300 s’enquadren en el dispositiu d’Extinció del Pla Infoca.

A esta hora són ja més de mil (1.004) les persones desallotjades en prevenció de diferents nuclis d’Estepona i Benahavís. La major part dels evacuats es concentra a Estepona, fins a 750, correspon a les urbanitzacions de Forest Hill i Abelleres, 37 de l’entorn d’habitatges disseminats de Penyes Blanques en la carretera DT.-8301, 12 de la Tolla de l’Estrangera, 60 d’Horta Padró i 65 de riu Velerín; mentre que en Benahavís s’ha evacuat a 80 persones de la zona alta de la urbanització Montemayor.

A Estepona s’ha habilitat el Pavelló del Carmen per a l’atenció a damnificats i s’ha desplegat a la Creu Roja que disposarà 50 llits, 100 kits d’higiene i 100 kits anticovid.

De moment, només una trentena d’evacuats ha fet ús d’esta instal·lació, ja que algunes persones han preferit tornar a primers habitatges, cases de familiars i amics o romandre en els seus vehicles en zona segura. En Benahavís s’ha disposat la sala d’actes del consistori per a les persones que el precisen.

La Direcció d’Extinció ha assenyalat que l’incendi segueix actiu. Amb ratxes de fins a 40 quilòmetres hora els efectius es concentren en el flanc esquerre i tracten d’evitar que les flames, espentades per vent de l’oest, arriben i superen el tallafoc que protegeix una important massa forestal en el terme municipal de Benahavís.

El dens fum ha obligat a tallar l’AP-7 en diversos moments al llarg del dia. Actualment, es troba oberta en tots dos sentits. Segueix interromput el trànsit rodat en les carreteres DT.-8301 i DT.-8302.

Més de 400 professionals (419) treballen en el desplegament d’este incendi. El dispositiu d’extinció d’incendis forestals del Pla Infoca ha mobilitzat a 300 efectius per terra, dotze vehicles autobombes i 29 mitjans aeris. Entre els efectius mobilitzats es compten professionals dels Centres Operatius Provincials (COP) Infoca de cinc províncies: Cadis, Còrdova, Granada, Jaén i Sevilla, a més dels de la província malaguenya.

A tots ells cal sumar 15 especialistes d’Emergències 112 Andalusia (112, Grup d’Emergències d’Andalusia – GREA- i Protecció Civil). Cal destacar que la Direcció General d’Emergències i Protecció Civil manté operatiu el grup de seguiment d’Incendis Forestals amb personal de Comunicació, Operacions, Gestió i Explotació de Dades i assessoria tècnica de Gestió d’Emergències.

També treballen en la zona agents de Guàrdia Civil (16), el Consorci Provincial de Bombers de Màlaga (22), Policia Local Estepona (9), la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat (6) i Cos Nacional de Policia (3), Protecció Civil d’Estepona (12), Protecció Civil de Marbella (6), així com l’Agrupació de Voluntariat de Protecció Civil de Ronda (12), les agrupacions d’Algatocín (6) i Corts (6) i Ajuntament d’Estepona (6).

Al Lloc de Comandament desplegat en el Palau de Congressos d’Estepona com a centre neuràlgic de coordinació de l’emergència amb presència de tots els operatius d’emergència s’ha desplaçat esta vesprada per a seguir de primera mà les intervencions i acudir a la reunió del Comité d’Operacions el viceconseller de la Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d’Andalusia, Antonio Sanz, que ha posat en relleu el treball de tots els efectius i la coordinació entre totes les institucions com a senyal d’identitat de la gestió de les emergències a la regió. Sanz, que ha acompanyat a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible, Carmen Crespo, ha instat a seguir les instruccions de 112 per a evitar incendis i adoptar conductes d’autoprotecció que ajuden a guanyar en seguretat en la zona.

Quant als danys materials no forestals només consta un habitatge cremat i el porxo d’un edifici afectat. Per a l’estimació d’hectàrees afectades, des de la direcció d’Extinció apunten a esperar fins que l’incendi quede estabilitzat per a oferir una xifra.

Activació de nivell 1

 

La delegada del Govern de la Junta a Màlaga, Patricia Navarro, va activar, a les 3.34 hores, el nivell 1 del Pla d’Emergències davant Incendis Forestals de la Comunitat Autònoma (Pla Infoca) a la província de Màlaga. 

Este nivell s’activa en aquells incendis que, podent ser controlats amb els mitjans d’extinció previstos en el Pla, es preveu per la seua possible evolució la necessitat de la posada en pràctica de mesures per a la protecció de les persones i dels béns de naturalesa no forestal. A més, s’ha activat el Pla d’Emergència Municipal (PEM) d’Estepona.

El foc es va originar a les 21.37 hores de la nit del dimecres, quan el 112 va rebre la primera de centenars de crides que alertaven d’un incendi en Sierra Bermeja. Immediatament, des de la sala del centre coordinador es va activar als diferents operatius cridats a intervindre.

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.