Un bomber mort en l’incendi de Màlaga, actiu i amb quasi mil desallotjats

 

Un bomber forestal del Pla Infoca ha perdut la vida durant les labors d’extinció de l’incendi declarat ahir en Sierra Bermeja (Màlaga) i que afecta els municipis malaguenys de Jubrique, Genalguacil i Estepona.

El mort formava part de l’operatiu de més de 400 persones que continuen treballant a esta hora en les tasques d’extinció, coordinació i protecció a la població. D’elles, 300 s’enquadren en el dispositiu d’Extinció del Pla Infoca.

A esta hora són ja més de mil (1.004) les persones desallotjades en prevenció de diferents nuclis d’Estepona i Benahavís. La major part dels evacuats es concentra a Estepona, fins a 750, correspon a les urbanitzacions de Forest Hill i Abelleres, 37 de l’entorn d’habitatges disseminats de Penyes Blanques en la carretera DT.-8301, 12 de la Tolla de l’Estrangera, 60 d’Horta Padró i 65 de riu Velerín; mentre que en Benahavís s’ha evacuat a 80 persones de la zona alta de la urbanització Montemayor.

A Estepona s’ha habilitat el Pavelló del Carmen per a l’atenció a damnificats i s’ha desplegat a la Creu Roja que disposarà 50 llits, 100 kits d’higiene i 100 kits anticovid.

De moment, només una trentena d’evacuats ha fet ús d’esta instal·lació, ja que algunes persones han preferit tornar a primers habitatges, cases de familiars i amics o romandre en els seus vehicles en zona segura. En Benahavís s’ha disposat la sala d’actes del consistori per a les persones que el precisen.

La Direcció d’Extinció ha assenyalat que l’incendi segueix actiu. Amb ratxes de fins a 40 quilòmetres hora els efectius es concentren en el flanc esquerre i tracten d’evitar que les flames, espentades per vent de l’oest, arriben i superen el tallafoc que protegeix una important massa forestal en el terme municipal de Benahavís.

El dens fum ha obligat a tallar l’AP-7 en diversos moments al llarg del dia. Actualment, es troba oberta en tots dos sentits. Segueix interromput el trànsit rodat en les carreteres DT.-8301 i DT.-8302.

Més de 400 professionals (419) treballen en el desplegament d’este incendi. El dispositiu d’extinció d’incendis forestals del Pla Infoca ha mobilitzat a 300 efectius per terra, dotze vehicles autobombes i 29 mitjans aeris. Entre els efectius mobilitzats es compten professionals dels Centres Operatius Provincials (COP) Infoca de cinc províncies: Cadis, Còrdova, Granada, Jaén i Sevilla, a més dels de la província malaguenya.

A tots ells cal sumar 15 especialistes d’Emergències 112 Andalusia (112, Grup d’Emergències d’Andalusia – GREA- i Protecció Civil). Cal destacar que la Direcció General d’Emergències i Protecció Civil manté operatiu el grup de seguiment d’Incendis Forestals amb personal de Comunicació, Operacions, Gestió i Explotació de Dades i assessoria tècnica de Gestió d’Emergències.

També treballen en la zona agents de Guàrdia Civil (16), el Consorci Provincial de Bombers de Màlaga (22), Policia Local Estepona (9), la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat (6) i Cos Nacional de Policia (3), Protecció Civil d’Estepona (12), Protecció Civil de Marbella (6), així com l’Agrupació de Voluntariat de Protecció Civil de Ronda (12), les agrupacions d’Algatocín (6) i Corts (6) i Ajuntament d’Estepona (6).

Al Lloc de Comandament desplegat en el Palau de Congressos d’Estepona com a centre neuràlgic de coordinació de l’emergència amb presència de tots els operatius d’emergència s’ha desplaçat esta vesprada per a seguir de primera mà les intervencions i acudir a la reunió del Comité d’Operacions el viceconseller de la Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d’Andalusia, Antonio Sanz, que ha posat en relleu el treball de tots els efectius i la coordinació entre totes les institucions com a senyal d’identitat de la gestió de les emergències a la regió. Sanz, que ha acompanyat a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible, Carmen Crespo, ha instat a seguir les instruccions de 112 per a evitar incendis i adoptar conductes d’autoprotecció que ajuden a guanyar en seguretat en la zona.

Quant als danys materials no forestals només consta un habitatge cremat i el porxo d’un edifici afectat. Per a l’estimació d’hectàrees afectades, des de la direcció d’Extinció apunten a esperar fins que l’incendi quede estabilitzat per a oferir una xifra.

Activació de nivell 1

 

La delegada del Govern de la Junta a Màlaga, Patricia Navarro, va activar, a les 3.34 hores, el nivell 1 del Pla d’Emergències davant Incendis Forestals de la Comunitat Autònoma (Pla Infoca) a la província de Màlaga. 

Este nivell s’activa en aquells incendis que, podent ser controlats amb els mitjans d’extinció previstos en el Pla, es preveu per la seua possible evolució la necessitat de la posada en pràctica de mesures per a la protecció de les persones i dels béns de naturalesa no forestal. A més, s’ha activat el Pla d’Emergència Municipal (PEM) d’Estepona.

El foc es va originar a les 21.37 hores de la nit del dimecres, quan el 112 va rebre la primera de centenars de crides que alertaven d’un incendi en Sierra Bermeja. Immediatament, des de la sala del centre coordinador es va activar als diferents operatius cridats a intervindre.

Últimes notícies

El nou Llevant de Luís Castro debuta en LALIGA al camp de l’Espanyol sense Carlos Espí

L’Espanyol rep este diumenge el Llevant en l’estrena de LALIGA al RCDE Stadium, amb els valencians iniciant un nou projecte amb Luís Castro i el repte de la permanència sense el davanter Carlos Espí, traspasat al Real Madrid.

Ferran Torres firma pel PSG fins a 2031 i deixarà quasi un milió al València CF

Ferran Torres ha fitxat pel París Saint-Germain per cinc temporades i lluirà el dorsal 9. El traspàs ronda els 50 milions i deixarà prop d’un milió d’euros al València CF pels drets de formació.

El centre de salut Sant Vicent 1 sumarà Fisioteràpia i més espai per a embarassades

La Conselleria de Sanitat està ampliant el Centre de Salut Sant Vicent del Raspeig 1 amb més de 280 metres quadrats nous, per incorporar Fisioteràpia i millorar l’atenció a les dones embarassades.

Castielfabib aconseguix la distinció de Municipi Turístic de Singularitat

Castielfabib ha sigut reconegut com a Municipi Turístic de Singularitat de la Comunitat Valenciana, la qual cosa li obri l’accés a finançament extraordinari de Turisme. Amb esta incorporació, la Comunitat suma 40 municipis en esta categoria i un total de 85 destinacions amb distintiu turístic oficial.

Les Arts anuncia quatre grans estrenes d’òpera per a la temporada 2026-2027

El Palau de les Arts Reina Sofía incorporarà a la temporada 2026-2027 quatre noves produccions d’òpera a la Sala Principal: ‘Carmen’, ‘Lohengrin’, ‘La clemenza di Tito’ i ‘Simon Boccanegra’. Els muntatges comptaran amb direcció escènica de Ted Huffman, Damiano Michieletto, Rafael R. Villalobos i Àlex Ollé.

Quasi 3.000 consultes en els Punts Violeta dels festivals este estiu

Els Punts Violeta impulsats per la Generalitat en festivals de música de les tres províncies han atés 2.746 consultes, sobretot d’informació i assessorament per a prevenir agressions sexuals. La secretaria autonòmica d’Igualtat destaca el paper dissuasiu i de coordinació d’estos espais segurs en grans esdeveniments.

Setze atesos per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Silla

Setze persones, entre elles dos menors i una major de 70 anys, han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat després d’un incendi esta matinada en una vivenda de Silla. Dos hòmens han sigut traslladats a l’Hospital La Fe de València.

València renova 24.000 m² de voreres i elimina barreres per als vianants

València ha destinat més de 5 milions d’euros entre 2023 i 2026 a millorar l’accessibilitat per als vianants, renovant 24.000 m² de voreres i executant 247 guals adaptats.