Un bomber mort en l’incendi de Màlaga, actiu i amb quasi mil desallotjats

 

Un bomber forestal del Pla Infoca ha perdut la vida durant les labors d’extinció de l’incendi declarat ahir en Sierra Bermeja (Màlaga) i que afecta els municipis malaguenys de Jubrique, Genalguacil i Estepona.

El mort formava part de l’operatiu de més de 400 persones que continuen treballant a esta hora en les tasques d’extinció, coordinació i protecció a la població. D’elles, 300 s’enquadren en el dispositiu d’Extinció del Pla Infoca.

A esta hora són ja més de mil (1.004) les persones desallotjades en prevenció de diferents nuclis d’Estepona i Benahavís. La major part dels evacuats es concentra a Estepona, fins a 750, correspon a les urbanitzacions de Forest Hill i Abelleres, 37 de l’entorn d’habitatges disseminats de Penyes Blanques en la carretera DT.-8301, 12 de la Tolla de l’Estrangera, 60 d’Horta Padró i 65 de riu Velerín; mentre que en Benahavís s’ha evacuat a 80 persones de la zona alta de la urbanització Montemayor.

A Estepona s’ha habilitat el Pavelló del Carmen per a l’atenció a damnificats i s’ha desplegat a la Creu Roja que disposarà 50 llits, 100 kits d’higiene i 100 kits anticovid.

De moment, només una trentena d’evacuats ha fet ús d’esta instal·lació, ja que algunes persones han preferit tornar a primers habitatges, cases de familiars i amics o romandre en els seus vehicles en zona segura. En Benahavís s’ha disposat la sala d’actes del consistori per a les persones que el precisen.

La Direcció d’Extinció ha assenyalat que l’incendi segueix actiu. Amb ratxes de fins a 40 quilòmetres hora els efectius es concentren en el flanc esquerre i tracten d’evitar que les flames, espentades per vent de l’oest, arriben i superen el tallafoc que protegeix una important massa forestal en el terme municipal de Benahavís.

El dens fum ha obligat a tallar l’AP-7 en diversos moments al llarg del dia. Actualment, es troba oberta en tots dos sentits. Segueix interromput el trànsit rodat en les carreteres DT.-8301 i DT.-8302.

Més de 400 professionals (419) treballen en el desplegament d’este incendi. El dispositiu d’extinció d’incendis forestals del Pla Infoca ha mobilitzat a 300 efectius per terra, dotze vehicles autobombes i 29 mitjans aeris. Entre els efectius mobilitzats es compten professionals dels Centres Operatius Provincials (COP) Infoca de cinc províncies: Cadis, Còrdova, Granada, Jaén i Sevilla, a més dels de la província malaguenya.

A tots ells cal sumar 15 especialistes d’Emergències 112 Andalusia (112, Grup d’Emergències d’Andalusia – GREA- i Protecció Civil). Cal destacar que la Direcció General d’Emergències i Protecció Civil manté operatiu el grup de seguiment d’Incendis Forestals amb personal de Comunicació, Operacions, Gestió i Explotació de Dades i assessoria tècnica de Gestió d’Emergències.

També treballen en la zona agents de Guàrdia Civil (16), el Consorci Provincial de Bombers de Màlaga (22), Policia Local Estepona (9), la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat (6) i Cos Nacional de Policia (3), Protecció Civil d’Estepona (12), Protecció Civil de Marbella (6), així com l’Agrupació de Voluntariat de Protecció Civil de Ronda (12), les agrupacions d’Algatocín (6) i Corts (6) i Ajuntament d’Estepona (6).

Al Lloc de Comandament desplegat en el Palau de Congressos d’Estepona com a centre neuràlgic de coordinació de l’emergència amb presència de tots els operatius d’emergència s’ha desplaçat esta vesprada per a seguir de primera mà les intervencions i acudir a la reunió del Comité d’Operacions el viceconseller de la Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d’Andalusia, Antonio Sanz, que ha posat en relleu el treball de tots els efectius i la coordinació entre totes les institucions com a senyal d’identitat de la gestió de les emergències a la regió. Sanz, que ha acompanyat a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible, Carmen Crespo, ha instat a seguir les instruccions de 112 per a evitar incendis i adoptar conductes d’autoprotecció que ajuden a guanyar en seguretat en la zona.

Quant als danys materials no forestals només consta un habitatge cremat i el porxo d’un edifici afectat. Per a l’estimació d’hectàrees afectades, des de la direcció d’Extinció apunten a esperar fins que l’incendi quede estabilitzat per a oferir una xifra.

Activació de nivell 1

 

La delegada del Govern de la Junta a Màlaga, Patricia Navarro, va activar, a les 3.34 hores, el nivell 1 del Pla d’Emergències davant Incendis Forestals de la Comunitat Autònoma (Pla Infoca) a la província de Màlaga. 

Este nivell s’activa en aquells incendis que, podent ser controlats amb els mitjans d’extinció previstos en el Pla, es preveu per la seua possible evolució la necessitat de la posada en pràctica de mesures per a la protecció de les persones i dels béns de naturalesa no forestal. A més, s’ha activat el Pla d’Emergència Municipal (PEM) d’Estepona.

El foc es va originar a les 21.37 hores de la nit del dimecres, quan el 112 va rebre la primera de centenars de crides que alertaven d’un incendi en Sierra Bermeja. Immediatament, des de la sala del centre coordinador es va activar als diferents operatius cridats a intervindre.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.