Un bomber mort en l’incendi de Màlaga, actiu i amb quasi mil desallotjats

 

Un bomber forestal del Pla Infoca ha perdut la vida durant les labors d’extinció de l’incendi declarat ahir en Sierra Bermeja (Màlaga) i que afecta els municipis malaguenys de Jubrique, Genalguacil i Estepona.

El mort formava part de l’operatiu de més de 400 persones que continuen treballant a esta hora en les tasques d’extinció, coordinació i protecció a la població. D’elles, 300 s’enquadren en el dispositiu d’Extinció del Pla Infoca.

A esta hora són ja més de mil (1.004) les persones desallotjades en prevenció de diferents nuclis d’Estepona i Benahavís. La major part dels evacuats es concentra a Estepona, fins a 750, correspon a les urbanitzacions de Forest Hill i Abelleres, 37 de l’entorn d’habitatges disseminats de Penyes Blanques en la carretera DT.-8301, 12 de la Tolla de l’Estrangera, 60 d’Horta Padró i 65 de riu Velerín; mentre que en Benahavís s’ha evacuat a 80 persones de la zona alta de la urbanització Montemayor.

A Estepona s’ha habilitat el Pavelló del Carmen per a l’atenció a damnificats i s’ha desplegat a la Creu Roja que disposarà 50 llits, 100 kits d’higiene i 100 kits anticovid.

De moment, només una trentena d’evacuats ha fet ús d’esta instal·lació, ja que algunes persones han preferit tornar a primers habitatges, cases de familiars i amics o romandre en els seus vehicles en zona segura. En Benahavís s’ha disposat la sala d’actes del consistori per a les persones que el precisen.

La Direcció d’Extinció ha assenyalat que l’incendi segueix actiu. Amb ratxes de fins a 40 quilòmetres hora els efectius es concentren en el flanc esquerre i tracten d’evitar que les flames, espentades per vent de l’oest, arriben i superen el tallafoc que protegeix una important massa forestal en el terme municipal de Benahavís.

El dens fum ha obligat a tallar l’AP-7 en diversos moments al llarg del dia. Actualment, es troba oberta en tots dos sentits. Segueix interromput el trànsit rodat en les carreteres DT.-8301 i DT.-8302.

Més de 400 professionals (419) treballen en el desplegament d’este incendi. El dispositiu d’extinció d’incendis forestals del Pla Infoca ha mobilitzat a 300 efectius per terra, dotze vehicles autobombes i 29 mitjans aeris. Entre els efectius mobilitzats es compten professionals dels Centres Operatius Provincials (COP) Infoca de cinc províncies: Cadis, Còrdova, Granada, Jaén i Sevilla, a més dels de la província malaguenya.

A tots ells cal sumar 15 especialistes d’Emergències 112 Andalusia (112, Grup d’Emergències d’Andalusia – GREA- i Protecció Civil). Cal destacar que la Direcció General d’Emergències i Protecció Civil manté operatiu el grup de seguiment d’Incendis Forestals amb personal de Comunicació, Operacions, Gestió i Explotació de Dades i assessoria tècnica de Gestió d’Emergències.

També treballen en la zona agents de Guàrdia Civil (16), el Consorci Provincial de Bombers de Màlaga (22), Policia Local Estepona (9), la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat (6) i Cos Nacional de Policia (3), Protecció Civil d’Estepona (12), Protecció Civil de Marbella (6), així com l’Agrupació de Voluntariat de Protecció Civil de Ronda (12), les agrupacions d’Algatocín (6) i Corts (6) i Ajuntament d’Estepona (6).

Al Lloc de Comandament desplegat en el Palau de Congressos d’Estepona com a centre neuràlgic de coordinació de l’emergència amb presència de tots els operatius d’emergència s’ha desplaçat esta vesprada per a seguir de primera mà les intervencions i acudir a la reunió del Comité d’Operacions el viceconseller de la Presidència, Administració Pública i Interior de la Junta d’Andalusia, Antonio Sanz, que ha posat en relleu el treball de tots els efectius i la coordinació entre totes les institucions com a senyal d’identitat de la gestió de les emergències a la regió. Sanz, que ha acompanyat a la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Desenvolupament Sostenible, Carmen Crespo, ha instat a seguir les instruccions de 112 per a evitar incendis i adoptar conductes d’autoprotecció que ajuden a guanyar en seguretat en la zona.

Quant als danys materials no forestals només consta un habitatge cremat i el porxo d’un edifici afectat. Per a l’estimació d’hectàrees afectades, des de la direcció d’Extinció apunten a esperar fins que l’incendi quede estabilitzat per a oferir una xifra.

Activació de nivell 1

 

La delegada del Govern de la Junta a Màlaga, Patricia Navarro, va activar, a les 3.34 hores, el nivell 1 del Pla d’Emergències davant Incendis Forestals de la Comunitat Autònoma (Pla Infoca) a la província de Màlaga. 

Este nivell s’activa en aquells incendis que, podent ser controlats amb els mitjans d’extinció previstos en el Pla, es preveu per la seua possible evolució la necessitat de la posada en pràctica de mesures per a la protecció de les persones i dels béns de naturalesa no forestal. A més, s’ha activat el Pla d’Emergència Municipal (PEM) d’Estepona.

El foc es va originar a les 21.37 hores de la nit del dimecres, quan el 112 va rebre la primera de centenars de crides que alertaven d’un incendi en Sierra Bermeja. Immediatament, des de la sala del centre coordinador es va activar als diferents operatius cridats a intervindre.

Últimes notícies

El Villarreal s’afona davant el Lens i perd la final de la Como Cup

El Villarreal ha perdut 3-1 contra el Lens en la final de la Como Cup, després d’avançar-se prompte i dominar la primera part. Les expulsions i la falta d’encert han condemnat l’equip d’Iñigo Pérez en el tram final.

El Valencia tanca amb empat un amistós intens al camp del Stoke City

El Valencia ha empatat 1-1 al camp del Stoke City en un amistós exigent, amb gol de Danjuma i autogol de Monferrer. L’equip ha patit en la segona part però ha resistit l’empenta anglesa.

Les primeres tronades fortes de la vesprada deixen pedra gran a la Costera

Les primeres tronades de la vesprada han sigut breus però intenses i han deixat granís gran en municipis de la Costera, amb especial incidència a la zona del Caroig. Aemet manté l’alerta taronja per tempestes en el nord de Castelló i el sud de la província de València.

Una xiqueta de 13 anys mor en un accident a l’AP-7 en Benicàssim i provoca 6 km de cua

Una xiqueta de 13 anys ha mort en un accident entre un camió i una autocaravana a l’AP-7 a Benicàssim, que ha generat sis quilòmetres de retencions en direcció Barcelona. Altres dos ocupants han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló amb politraumatismes.

El juliol deixa 234 morts atribuïbles a la calor en la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat 2.036 morts atribuïbles a les altes temperatures en Espanya durant juliol, 234 d’elles en la Comunitat Valenciana. La quarta onada de calor ha sigut especialment letal, encara que les temperatures han començat a baixar.

Remuntada del Levante davant l’Albacete en el primer amistós sense Carlos Espí

El Levante ha capgirat un 0-1 inicial i ha vençut l’Albacete per 2-1 en el primer amistós després de la marxa de Carlos Espí, amb gols de Roger Brugué i Etta Eyong a Buñol.

Villa Amparo, l’antiga casa de Machado a Rocafort, iniciarà la seua renaixença cultural en un mes

La Generalitat iniciarà en un mes la rehabilitació integral de Villa Amparo, a Rocafort, antiga residència d’Antonio Machado, per a convertir-la en un espai cultural i museístic obert al públic.

Quatre detinguts per onze robatoris amb butró en empreses valencianes i de Conca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens d’entre 23 i 39 anys, tots ells de nacionalitat romanesa, per onze robatoris amb butró en naus industrials de municipis de la Comunitat Valenciana i de la província de Conca.
FILMOTECA D'ESTIU