El CSIC alerta d’un risc real de tsunami a les illes Canàries

 

 

Enmig de la forta erupció de volcà Cumbre Vieja, un equip d’investigació del Geociències Barcelona (CSIC) ha alertat d’un risc real de tsunami a les Illes Canàries.

El nou estudi, que avança La Vanguardia, estudia un procés geològic en cascada que va tenir lloc a Tenerife fa al voltant de 170.000 anys. El resultat final va ser un tsunami que va afectar l’arxipèlag amb onades d’una altura d’entre 130 a 160 m amb gruixos de més de 10 metres.

L’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va determinar que a l’almenys quatre episodis de tsunamis van ser desencadenats sísmicament (1755, 1761, 1941 i 1969) a les illes Canàries en el passat. La majoria van tenir el seu epicentre a la frontera Açores-Gibraltar.

Segons explica el vulcanòleg Joan Martí, director de Geociències Barcelona (CSIC), que ha capitanejat el projecte, no hi ha dubte: «La possibilitat d’un tsunami a les Canàries és real».

La lava del volcà crea un delta de més de 500 metres

 

La renta del volcà de la Palma que cau a la mar ja ha guanyat terreny a l’aigua i ha format una llengua de més de 10 hectàrees de superfície, segons ha informat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Des de l’arribada de la lava a la mar, el volcà no ha deixat d’expulsar material amb molta força i la cascada de lava no ha deixat d’ingressar a l’oceà Atlàntic pel delta que s’està formant creix constantment.

La lava del volcà Cumbre Vieja de la Palma s’ha portat per davant cases, cultius i infraestructures. Són moltes les carreteres que s’han vist afectades per les colades.

De moment, la lava ja ha cobert 338,3 hectàrees de la Palma, mentre que la superfície ocupada per la cendra caiguda s’estén per 1.752,8 hectàrees.

En total, el volcà de Cim Vell, situat a l’illa canària de La Palma, ja ha afectat 29,8 quilòmetres de carreteres, dels quals 27,4 han quedat destruïts, segons les dades de Copernicus.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El Consell presenta al·legacions al nou reglament de Costas per a blindar la seguretat jurídica

La Generalitat Valenciana presenta al·legacions a l'avantprojecte estatal de reforma del Reglament de Costas per a reforçar la seguretat jurídica, mantindre criteris tècnics consolidats i equilibrar la protecció del litoral amb l'activitat econòmica sostenible.

Les ONG reclamen calma als migrants davant els dubtes per la regularització expressa

Les entitats que treballen amb persones migrants en la Comunitat Valenciana demanen calma i prudència davant el procés exprés de regularització i reclamen instruccions clares a les administracions.

L’Audiència de València confirma que Francis Puig i Adell Bover aniran a juí per estafa i falsedat

L'Audiència de València rebutja els recursos de Francis Puig i Juan Enrique Adell Bover i ratifica l'orde de processament per presumpta estafa, falsedat documental i apropiació indeguda en subvencions per a la promoció del valencià.

Casa 47 encarrega el projecte de 30 vivendes de lloguer assequible a Utiel

Casa 47 ha adjudicat la redacció del projecte per a construir 30 vivendes de lloguer assequible a Utiel, en la zona residencial de La Celadilla, que s'incorporaran al parc estatal de vivenda assequible.

El PPCV acusa Hisenda de falta de voluntat pel retard en les noves deduccions en la renda

El PPCV denuncia que Hisenda ha tardat huit dies a habilitar les caselles per a aplicar les noves deduccions autonòmiques en la renda en la Comunitat Valenciana i assegura que este retard perjudica contribuents amb rendes baixes i mitjanes.

Mercadona obri el seu supermercat número 72 a Portugal amb una nova botiga en Covilhã

Mercadona reforça la seua expansió a Portugal amb l'obertura del seu supermercat número 72 en Covilhã, primera botiga en el districte de Castelo Branco i generadora de 65 ocupacions indefinides.

El Consell negocia amb els sindicats un nou model de teletreball en l’Administració valenciana

La Generalitat ha presentat als sindicats una proposta per a renovar la regulació del teletreball en l'Administració valenciana, amb l'objectiu de fer-la més àgil, flexible i menys burocràtica.

La romeria de la Santa Faç serà Bé d’Interés Cultural immaterial després de la decisió del Consell

El Consell aprovarà este divendres la declaració de la romeria de la Santa Faç com a Bé d'Interés Cultural immaterial, la qual cosa reforçarà la seua protecció, reconeixement institucional i accés a ajudes públiques, en un context de tensions polítiques a Alacant per la gestió de vivendes públiques.