El CSIC alerta d’un risc real de tsunami a les illes Canàries

 

 

Enmig de la forta erupció de volcà Cumbre Vieja, un equip d’investigació del Geociències Barcelona (CSIC) ha alertat d’un risc real de tsunami a les Illes Canàries.

El nou estudi, que avança La Vanguardia, estudia un procés geològic en cascada que va tenir lloc a Tenerife fa al voltant de 170.000 anys. El resultat final va ser un tsunami que va afectar l’arxipèlag amb onades d’una altura d’entre 130 a 160 m amb gruixos de més de 10 metres.

L’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va determinar que a l’almenys quatre episodis de tsunamis van ser desencadenats sísmicament (1755, 1761, 1941 i 1969) a les illes Canàries en el passat. La majoria van tenir el seu epicentre a la frontera Açores-Gibraltar.

Segons explica el vulcanòleg Joan Martí, director de Geociències Barcelona (CSIC), que ha capitanejat el projecte, no hi ha dubte: «La possibilitat d’un tsunami a les Canàries és real».

La lava del volcà crea un delta de més de 500 metres

 

La renta del volcà de la Palma que cau a la mar ja ha guanyat terreny a l’aigua i ha format una llengua de més de 10 hectàrees de superfície, segons ha informat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Des de l’arribada de la lava a la mar, el volcà no ha deixat d’expulsar material amb molta força i la cascada de lava no ha deixat d’ingressar a l’oceà Atlàntic pel delta que s’està formant creix constantment.

La lava del volcà Cumbre Vieja de la Palma s’ha portat per davant cases, cultius i infraestructures. Són moltes les carreteres que s’han vist afectades per les colades.

De moment, la lava ja ha cobert 338,3 hectàrees de la Palma, mentre que la superfície ocupada per la cendra caiguda s’estén per 1.752,8 hectàrees.

En total, el volcà de Cim Vell, situat a l’illa canària de La Palma, ja ha afectat 29,8 quilòmetres de carreteres, dels quals 27,4 han quedat destruïts, segons les dades de Copernicus.

Últimes notícies

CSIF reclama més professors en Educació i qualifica d’insuficient l’augment de 5.000 places

CSIF ha considerat insuficient la proposta de la Conselleria d’Educació d’incrementar 5.000 places en quatre cursos i ha reclamat més docents i la seua incorporació més ràpida per a reduir ràtios i millorar l’atenció educativa.

Quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat: així està la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana és la quarta autonomia amb més autònoms en pluriactivitat, amb 29.085 treballadors que compatibilitzen el seu negoci amb una faena assalariada, segons UPTA.

Les màximes freguen els 40 °C a Xixona en l’inici de la tercera ona de calor

La tercera ona de calor de l’estiu ha deixat quasi 40 °C a Xixona i ha activat l’avís taronja per al migdia a l’interior de València i Alacant.

La Generalitat destina 49,26 milions a modernitzar 853 pimes industrials

Les ajudes Inpyme mobilitzaran 178 milions, mantindran 27.111 llocs de treball i permetran crear 1.023 ocupacions noves.

Foulquier continua al marge i pot perdre’s l’inici de la Lliga amb el Valencia

Dimitri Foulquier continua recuperant-se al marge del grup a Paterna, es perdrà el pròxim amistós contra l’Eldense i no té garantit arribar al debut de Lliga davant el Celta en Mestalla.

Ferit per arma de foc un home de 53 anys en un carrer de Castelló

Un home de 53 anys ha resultat ferit per arma de foc al carrer Maestro Bretón de Castelló i ha sigut traslladat al Hospital General, on ha sigut atés i ja ha rebut l’alta mèdica.

PSPV i Compromís exigixen que Pérez Llorca explique qui va pagar el seu viatge a la final del Mundial

PSPV i Compromís han demanat al president Juanfran Pérez Llorca que detalle qui va pagar el seu viatge i estada a Nova York per vore la final del Mundial de futbol, mentres PP i Vox resten importància a la polèmica destacant que no hi ha gasto públic.

Aemet activa avís taronja dijous a València i Alacant per temperatures de fins a 40 graus

La nova ona de calor, la tercera de l’estiu a la Comunitat Valenciana, tindrà el seu punt àlgid entre dimarts i divendres, amb avís taronja dijous a València i Alacant per màximes de fins a 40 graus i avís groc a l’interior de Castelló.