El CSIC alerta d’un risc real de tsunami a les illes Canàries

 

 

Enmig de la forta erupció de volcà Cumbre Vieja, un equip d’investigació del Geociències Barcelona (CSIC) ha alertat d’un risc real de tsunami a les Illes Canàries.

El nou estudi, que avança La Vanguardia, estudia un procés geològic en cascada que va tenir lloc a Tenerife fa al voltant de 170.000 anys. El resultat final va ser un tsunami que va afectar l’arxipèlag amb onades d’una altura d’entre 130 a 160 m amb gruixos de més de 10 metres.

L’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va determinar que a l’almenys quatre episodis de tsunamis van ser desencadenats sísmicament (1755, 1761, 1941 i 1969) a les illes Canàries en el passat. La majoria van tenir el seu epicentre a la frontera Açores-Gibraltar.

Segons explica el vulcanòleg Joan Martí, director de Geociències Barcelona (CSIC), que ha capitanejat el projecte, no hi ha dubte: «La possibilitat d’un tsunami a les Canàries és real».

La lava del volcà crea un delta de més de 500 metres

 

La renta del volcà de la Palma que cau a la mar ja ha guanyat terreny a l’aigua i ha format una llengua de més de 10 hectàrees de superfície, segons ha informat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Des de l’arribada de la lava a la mar, el volcà no ha deixat d’expulsar material amb molta força i la cascada de lava no ha deixat d’ingressar a l’oceà Atlàntic pel delta que s’està formant creix constantment.

La lava del volcà Cumbre Vieja de la Palma s’ha portat per davant cases, cultius i infraestructures. Són moltes les carreteres que s’han vist afectades per les colades.

De moment, la lava ja ha cobert 338,3 hectàrees de la Palma, mentre que la superfície ocupada per la cendra caiguda s’estén per 1.752,8 hectàrees.

En total, el volcà de Cim Vell, situat a l’illa canària de La Palma, ja ha afectat 29,8 quilòmetres de carreteres, dels quals 27,4 han quedat destruïts, segons les dades de Copernicus.

Últimes notícies

Mor un home de 84 anys en un xoc entre camió i cotxe a la N-340 a Alcalà de Xivert

Un home de 84 anys ha mort i una dona de 74 ha resultat ferida en un accident entre un camió i un turisme a la N-340, al terme d'Alcalà de Xivert, este migdia.

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.

València revisarà i reforçarà la seguretat dels seus museus municipals després del robatori a Villena

L'Ajuntament de València ha acordat revisar i reforçar les mesures de seguretat dels museus i monuments municipals, arran del robatori recent del tresor del museu de Villena, amb més vigilància i una inversió específica al Museu de la Ciutat.

L’IVAM incorpora el disseny i renova l’oferta educativa per al curs 2026-27

L’IVAM ha presentat la programació pública, educativa i familiar per al curs 2026-27, amb el disseny com a nova línia d’investigació i una ampliació de les propostes per a jóvens, famílies i primera infància.

Pedro Sánchez visitarà dijous la fàbrica de coets de PLD Space a Elx

Pedro Sánchez té previst visitar este dijous la seu de PLD Space a Elx, empresa que ha liderat el primer llançament orbital privat europeu. La visita arriba després de l’adjudicació d’un contracte de 158,9 milions dins del European Launcher Challenge.

Un centenar de xefs europeus s’endinsen en la cultura de l’esmorzar valencià

Més d’un centenar de xefs de tota Europa han conegut a València la cultura de l’esmorzar valencià, gràcies a una mostra organitzada per la Diputació en el marc de l’Assemblea de Euro-Toques. Municipis, productors i hostalers han presentat productes i elaboracions tradicionals vinculades a esta cita gastronòmica clau per als valencians.

El curs arranca dimecres amb menys alumnat, més docents i noves protestes

El curs escolar comença este dimecres en la Comunitat Valenciana amb 808.688 alumnes en la pública, 83.921 docents i el conflicte laboral obert, amb noves mobilitzacions convocades pels sindicats de professorat.

Castelló mostra el privilegi que va permetre traslladar la ciutat a la Plana fa 775 anys

Castelló celebra el 775 aniversari amb l’exposició 'El privilegi d’existir 1251-2026', que exhibix el document amb què Jaume I va autoritzar el trasllat de la vila al pla. La mostra es convertix en l’acte central d’un programa commemoratiu que mira alhora al passat i al futur de la ciutat.