El CSIC alerta d’un risc real de tsunami a les illes Canàries

 

 

Enmig de la forta erupció de volcà Cumbre Vieja, un equip d’investigació del Geociències Barcelona (CSIC) ha alertat d’un risc real de tsunami a les Illes Canàries.

El nou estudi, que avança La Vanguardia, estudia un procés geològic en cascada que va tenir lloc a Tenerife fa al voltant de 170.000 anys. El resultat final va ser un tsunami que va afectar l’arxipèlag amb onades d’una altura d’entre 130 a 160 m amb gruixos de més de 10 metres.

L’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va determinar que a l’almenys quatre episodis de tsunamis van ser desencadenats sísmicament (1755, 1761, 1941 i 1969) a les illes Canàries en el passat. La majoria van tenir el seu epicentre a la frontera Açores-Gibraltar.

Segons explica el vulcanòleg Joan Martí, director de Geociències Barcelona (CSIC), que ha capitanejat el projecte, no hi ha dubte: «La possibilitat d’un tsunami a les Canàries és real».

La lava del volcà crea un delta de més de 500 metres

 

La renta del volcà de la Palma que cau a la mar ja ha guanyat terreny a l’aigua i ha format una llengua de més de 10 hectàrees de superfície, segons ha informat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Des de l’arribada de la lava a la mar, el volcà no ha deixat d’expulsar material amb molta força i la cascada de lava no ha deixat d’ingressar a l’oceà Atlàntic pel delta que s’està formant creix constantment.

La lava del volcà Cumbre Vieja de la Palma s’ha portat per davant cases, cultius i infraestructures. Són moltes les carreteres que s’han vist afectades per les colades.

De moment, la lava ja ha cobert 338,3 hectàrees de la Palma, mentre que la superfície ocupada per la cendra caiguda s’estén per 1.752,8 hectàrees.

En total, el volcà de Cim Vell, situat a l’illa canària de La Palma, ja ha afectat 29,8 quilòmetres de carreteres, dels quals 27,4 han quedat destruïts, segons les dades de Copernicus.

Últimes notícies

Mirotic reforça el Valencia Basket per a la pròxima temporada

Nikola Mirotic s’incorpora al Valencia Basket per a esta temporada com a ala-pivot de formació local, aportant talent i un nou cup per a l’equip taronja. El montenegrí nacionalitzat espanyol, amb una llarga trajectòria en l’NBA i Eurolliga, arriba després del seu pas pel Mónaco.

Nikola Mirotic jugarà en el Valencia Basket esta temporada

Nikola Mirotic i el Valencia Basket han tancat un acord perquè l’ala-pivot jugue esta temporada amb l’equip taronja, tal com han anunciat en un vídeo a les xarxes socials gravat a l’aeroport de Manises.

La inflació puja en totes les autonomies i la Comunitat Valenciana es manté entre les més baixes

La taxa anual de l’IPC ha pujat al mes d’agost en totes les comunitats autònomes fins a una mitjana del 4,3%, mentre que la Comunitat Valenciana s’ha situat en el 4,1%, entre els increments més moderats.

La inflació a l’agost puja al 4,1 % en la Comunitat Valenciana

L’IPC d’agost s’ha situat en el 4,1 % en la Comunitat Valenciana, dos dècimes per davall de la mitjana estatal del 4,3 %, impulsat per l’encariment dels carburants.

Deting a Paterna dos hores després d’atracar un hostal

La Policia Nacional ha detingut a Paterna un home acusat d’atracar un hostal, només dos hores després del robatori, gràcies a una telefonada prèvia al 091 que va permetre relacionar-lo amb una discussió familiar.

Dimarts assolellat i més calor a la Comunitat Valenciana

Dimarts estarà marcat per un cel poc nuvolós o ras i un augment de les temperatures, sobretot a València i al nord d’Alacant. Dimecres arribaran núvols i possibles ruixats amb tempesta a l’interior nord, especialment a Castelló.

Retards de fins a 50 minuts en Rodalia a València per una avaria ja reparada

Els trens de Rodalia que passen per l’Estació del Nord han patit este dimarts retards de fins a 50 minuts per una incidència tècnica registrada dilluns i reparada cap a les set del matí.

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.