El CSIC alerta d’un risc real de tsunami a les illes Canàries

 

 

Enmig de la forta erupció de volcà Cumbre Vieja, un equip d’investigació del Geociències Barcelona (CSIC) ha alertat d’un risc real de tsunami a les Illes Canàries.

El nou estudi, que avança La Vanguardia, estudia un procés geològic en cascada que va tenir lloc a Tenerife fa al voltant de 170.000 anys. El resultat final va ser un tsunami que va afectar l’arxipèlag amb onades d’una altura d’entre 130 a 160 m amb gruixos de més de 10 metres.

L’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME) del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va determinar que a l’almenys quatre episodis de tsunamis van ser desencadenats sísmicament (1755, 1761, 1941 i 1969) a les illes Canàries en el passat. La majoria van tenir el seu epicentre a la frontera Açores-Gibraltar.

Segons explica el vulcanòleg Joan Martí, director de Geociències Barcelona (CSIC), que ha capitanejat el projecte, no hi ha dubte: «La possibilitat d’un tsunami a les Canàries és real».

La lava del volcà crea un delta de més de 500 metres

 

La renta del volcà de la Palma que cau a la mar ja ha guanyat terreny a l’aigua i ha format una llengua de més de 10 hectàrees de superfície, segons ha informat l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Des de l’arribada de la lava a la mar, el volcà no ha deixat d’expulsar material amb molta força i la cascada de lava no ha deixat d’ingressar a l’oceà Atlàntic pel delta que s’està formant creix constantment.

La lava del volcà Cumbre Vieja de la Palma s’ha portat per davant cases, cultius i infraestructures. Són moltes les carreteres que s’han vist afectades per les colades.

De moment, la lava ja ha cobert 338,3 hectàrees de la Palma, mentre que la superfície ocupada per la cendra caiguda s’estén per 1.752,8 hectàrees.

En total, el volcà de Cim Vell, situat a l’illa canària de La Palma, ja ha afectat 29,8 quilòmetres de carreteres, dels quals 27,4 han quedat destruïts, segons les dades de Copernicus.

Últimes notícies

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.

El Consell acusa Sánchez de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, retreu al PSPV-PSOE les seues crítiques i acusa Pedro Sánchez i els seus socis de traicionar cada dia la Comunitat Valenciana en matèria de finançament. El Consell reclama un sistema just i estable i qüestiona la proposta del Govern central i el fons de nivellació pendent.