Un desballestament va gestionar il·legalment els residus procedents de 1.800 vehicles

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha investigat a dos homes com a presumptes autors d’un delicte continuat contra els recursos naturals i el medi ambient, i un altre de falsedat documental. Operaven sota les autoritzacions atorgades a una empresa que en l’actualitat no existeix.

 

Antecedents

 

A la fi de l’estiu de 2019, en una inspecció realitzada pel Servei de Protecció de la Naturalesa d’Alacant, en unes instal·lacions situades en un polígon de la capital de la província, els agents van comprovar que s’estava procedint al desballestament de vehicles, pel que sembla de manera il·legal.

Després de comprovar que l’establiment mancava de cap mena d’autoritzacions ni de llicència, se li va sol·licitar que aportara l’arxivament dels expedients en els quals han de figurar els certificats de destrucció corresponents als diferents vehicles que han sigut tractats i destruïts en eixes instal·lacions, així com la seua baixa administrativa en el registre de la Direcció General de Trànsit.

No obstant això, el propietari no va poder aportar els expedients, ni tampoc els justificants de la gestió dels diferents residus generats per cada vehicle.

Per estos motius, la Patrulla del Servei de Protecció de la Naturalesa (SEPRONA) de la Comandància d’Alacant, va iniciar una investigació, per a la qual va comptar amb la col·laboració tècnica de la Unitat Central Operativa de Medi Ambient (UCOMA) de la Prefectura del SEPRONA de la Direcció General, amb la finalitat de comprovar la possible existència de diverses irregularitats relacionades amb el tractament de vehicles al final de la seua vida útil.

Després d’una àrdua labor de recopilació i estudi de documentació relacionada amb l’activitat que s’estava duent a terme en les instal·lacions inspeccionades, es va poder comprovar que esta activitat es anava desenvolupant des de l’any 2014.

Emparant-se en una llicència per a un Centre Autoritzat per al Tractament de Vehicles (CAT), que li havia sigut concedida per a altres instal·lacions (hui dia ja ni existents), i en el permís de la Direcció General de Trànsit per a accedir al Registre Informàtic d’aqueixa Administració, per a la tramitació de les baixes definitives dels vehicles, el titular del desballestament il·legal, havia arribat a tramitar irregularment la baixa definitiva de, almenys, 1.800 vehicles, sense haver emés els corresponents certificats de destrucció de cadascun, i sense poder acreditar haver gestionat de la manera correcta els residus perillosos.

 

Investigacions 

 

Els investigadors han esbrinat, a través de l’estudi dels informes pericials, que amb l’activitat il·legal, esta empresa ha pogut emetre al medi ambient 10 tones d’olis d’automoció usats i altres fluids perillosos, 20 tones de bateries, 35 tones de pneumàtics i mitja tona de gasos d’efecte d’hivernacle. A més, havien gestionat de manera inadequada altres més de dos mil tones de residus d’un altre tipus, procedents d’eixos vehicles.

L’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle és de significativa rellevància. Esta emissió a l’atmosfera es calcula en relació al CO₂ equivalent emés.

El CO₂ té una alta capacitat de destrucció per a la capa d’ozó estratosfèric i els seus conseqüents danys per la seua contribució a este efecte hivernacle, així com contra la salut de les persones, de la fauna i de la flora.

En el mateix sentit, la gestió inadequada de la resta de residus perillosos, com els olis usats, en el cas d’haver acabat en el medi natural, poden ocasionar greus danys mediambientals. Un litre d’oli usat procedent de l’automoció pot contaminar fins a 1.000 metres cúbics d’aigua.

Si a més, este oli és cremat, pot originar importants problemes mediambientals, ja que en ser inflamat, emet gasos molt tòxics (per la presència de plom, clor, fòsfor, sofre i altres), podent afectar greument la fertilitat del sòl, i alterar la seua activitat biològica i química.

D’ací la importància que els residus siguen gestionats per centres correctament autoritzats i registrats, i que passen els controls pertinents.

Han sigut investigats dos homes, un espanyol de 75 anys i un romanés de 32, així com la persona jurídica (l’empresa sota la titularitat de la qual operaven), directament relacionades amb l’activitat del taller il·legal.

Se’ls imputa un delicte contra els recursos naturals i el medi ambient, i un altre de falsedat documental.

Les diligències han sigut posades a la disposició del Jutjat d’Instrucció d’Alacant.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez ressalta la victòria coral del València Basket davant el Riu Breogán

Pedro Martínez celebra el triomf del València Basket davant el Riu Breogán com una victòria coral en la qual subratlla l'aportació defensiva d'Isaac Nogués i la bona faena de Yankuba Avenc i Kameron Taylor.

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.