Es desborda la bugada de lava del con principal del volcà de la Palma

 

No hi ha treva a la Palma. 25 dies després d’iniciar la seua erupció, el volcà de Cumbre Vieja manté el seu vigor destructiu i no cessa d’expulsar lava. Tanta, que a les 14.15 d’este dijous el magma que sorgeix de l’interior de la terra ha superat la capacitat del con principal i l’ha desbordat, segons les imatges difoses en Twitter per l’Institut Vulcanológico de Canàries (Involcan).

 

“És un fet comú per les fluctuacions del cabal de lava en el con principal. Gens preocupant ara com ara“, han tranquil·litzat fonts de l’Involcan. “El normal”, completen fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), “és que estes acaben reinserint-se en la bugada principal”.

El director tècnic del Pla d’Emergència Volcànica de Canàries, Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ha subratllat que dos dels tres braços de la bugada primigènia (que va formar la façana) han perdut força. No obstant això, la preocupació procedeix de l’altra bugada, la que es desplaça direcció oest-nord-oest.

La llengua nord-oest que afecta Los Planos de Aridane té dos fronts. Un és el que ha impactat contra l’edifici del Spar de la Laguna i l’altre va ser el que va travessar el polígon industrial del Callejón de la Gata. Este últim front de lava, a més, ha arrasat el camp de futbol del CD Argual. La lava perd força després d’arrasar noves edificacions.

El principal desallotjament es va produir el passat dia 12. Aqueix dimarts, les autoritats van obligar a marxar-se a unes 800 persones del centre de la Laguna per la proximitat de la lava.

 

Un dia després, el dimecres a la nit, es va decretar l’evacuació d’un altre barri situat més a l’est, mesura que va afectar unes 100 persones censades, segons les últimes dades. I a penes 12 hores després, en el matí del dijous, es va ordenar el buidatge de més superfície, esta vegada cap a l’oest, just fins a la boga amb el veí municipi de Tazacorte, en el qual viuen unes 300 persones.

No obstant això, com ha puntualitzat el portaveu del comité director del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, molts d’estos veïns ja havien abandonat els seus domicilis en dies anteriors.

En total, en tot just dos dies uns 1.200 veïns han abandonat les seues cases, la qual cosa acosta la xifra total de desplaçats als 7.000. D’estos, a penes 283 han reclamat l’allotjament que ha disposat el Govern de Canàries en un hotel en Fuencaliente (sud de l’illa).

Últimes notícies

València Basket debuta en una Final Four d’Eurolliga sense experiència prèvia a Atenes

València Basket afronta a Atenes la seua primera Final Four de l'Eurolliga sense experiència prèvia ni en el club, ni en la plantilla, ni en la banqueta, un escenari inèdit que només han viscut pocs equips com el Zalgiris.

Martínez i Scariolo reediten 36 anys després el seu primer gran dol europeu

Reial Madrid i València Basket es creuen en semifinals de l'Eurolliga en un enfrontament amb aroma vintage entre Sergio Scariolo i Pedro Martínez, rivals des de la Copa Korac de 1990.

Les Arts recupera ‘La noche de San Juan’, el ballet truncat per la Guerra Civil

El Palau de les Arts recupera este divendres un ballet inèdit de 1936 interromput per la Guerra Civil, ara revisitat pel coreògraf Antonio Ruz des d’una mirada contemporània.

València repetirà com a seu de la Copa del Rei de voleibol en 2027

La Fonteta acollirà de nou la Copa del Rei de voleibol del 4 al 7 de febrer de 2027 i estrenarà la MiniCopa amb equips cadets a Sedaví.

Pérez Llorca promet resoldre el conflicte educatiu i defén que seguirà la negociació amb els docents

Pérez Llorca assegura que el Consell resoldrà el conflicte educatiu que ha derivat en una vaga indefinida del professorat i defén que el diàleg amb sindicats i comunitat educativa continuarà en els pròxims dies.

Les estreles que arriben a la Final Four de l’Eurolliga a Atenes

Vezenkov, Baldwin IV, Hezonja i Montero lideren a Olympiacos, Fenerbahce, Reial Madrid i València Basket en una Final Four marcada pel seu pes ofensiu i el seu impacte en la temporada.

Gemma Martínez serà la nova directora d’El Periódico a partir de l’1 de juny

Premsa Ibèrica nomena a Gemma Martínez nova directora d'El Periódico a partir de l'1 de juny, en substitució d'Albert Sáez, i reforça així la seua aposta pel projecte digital i editorial del diari.

El València Basket perseguix a Atenes el seu gran somni europeu sense pressió i amb estil propi

El València Basket encara la Final Four de l'Eurolliga a Atenes com un repte històric, amb un joc recognoscible, poc pes de la pressió i sense tot just experiència en esta fase.