Es desborda la bugada de lava del con principal del volcà de la Palma

 

No hi ha treva a la Palma. 25 dies després d’iniciar la seua erupció, el volcà de Cumbre Vieja manté el seu vigor destructiu i no cessa d’expulsar lava. Tanta, que a les 14.15 d’este dijous el magma que sorgeix de l’interior de la terra ha superat la capacitat del con principal i l’ha desbordat, segons les imatges difoses en Twitter per l’Institut Vulcanológico de Canàries (Involcan).

 

“És un fet comú per les fluctuacions del cabal de lava en el con principal. Gens preocupant ara com ara“, han tranquil·litzat fonts de l’Involcan. “El normal”, completen fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), “és que estes acaben reinserint-se en la bugada principal”.

El director tècnic del Pla d’Emergència Volcànica de Canàries, Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ha subratllat que dos dels tres braços de la bugada primigènia (que va formar la façana) han perdut força. No obstant això, la preocupació procedeix de l’altra bugada, la que es desplaça direcció oest-nord-oest.

La llengua nord-oest que afecta Los Planos de Aridane té dos fronts. Un és el que ha impactat contra l’edifici del Spar de la Laguna i l’altre va ser el que va travessar el polígon industrial del Callejón de la Gata. Este últim front de lava, a més, ha arrasat el camp de futbol del CD Argual. La lava perd força després d’arrasar noves edificacions.

El principal desallotjament es va produir el passat dia 12. Aqueix dimarts, les autoritats van obligar a marxar-se a unes 800 persones del centre de la Laguna per la proximitat de la lava.

 

Un dia després, el dimecres a la nit, es va decretar l’evacuació d’un altre barri situat més a l’est, mesura que va afectar unes 100 persones censades, segons les últimes dades. I a penes 12 hores després, en el matí del dijous, es va ordenar el buidatge de més superfície, esta vegada cap a l’oest, just fins a la boga amb el veí municipi de Tazacorte, en el qual viuen unes 300 persones.

No obstant això, com ha puntualitzat el portaveu del comité director del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, molts d’estos veïns ja havien abandonat els seus domicilis en dies anteriors.

En total, en tot just dos dies uns 1.200 veïns han abandonat les seues cases, la qual cosa acosta la xifra total de desplaçats als 7.000. D’estos, a penes 283 han reclamat l’allotjament que ha disposat el Govern de Canàries en un hotel en Fuencaliente (sud de l’illa).

Últimes notícies

Confirmen 6 anys i mig de presó per intentar volar a Romania amb cocaïna i cannabis a l’aeroport de València

El TSJCV ha confirmat 6 anys i mig de presó i una multa de 100.000 euros per a una dona que va intentar volar de València a Bucarest amb més de 2 quilos de cocaïna i 5 de cannabis amagats en una maleta.

Confirmen 22 anys de presó per l’assassinat masclista d’Alcoi amb 18 ganivetades

El TSJCV ha confirmat la pena de 22 anys i mig de presó per a l’home que va matar la seua parella a Alcoi el 2022 amb 18 ganivetades. El tribunal descarta totes les al·legacions de la defensa, que ja ha anunciat recurs de cassació davant el Tribunal Suprem.

Dos ferits greus en un xoc amb bolcades a l’AP-7 a Ondara

Un accident entre dos vehicles a l’AP-7, a l’altura d’Ondara, ha deixat dos ferits greus, un pare i la seua filla de Luxemburg, i un ferit lleu, un veí de Pedreguer.

Sisé dia de lluita contra l’incendi forestal de Sogorb amb mitjans terrestres

Els bombers continuen treballant per controlar l’incendi forestal declarat dijous a Sogorb, estabilitzat des de diumenge després de cremar 630 hectàrees. S’ha alçat el confinament a Gàtova, però el nivell 1 del PEIF es manté i les pistes forestals seguixen tancades.

Detinguts tres veïns per vendre cocaïna des de casa a Castelló de Rugat

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones a Castelló de Rugat que, presumptament, venien cocaïna des de la finestra de sa casa. En el registre s’han intervingut més d’un quilo de cocaïna, altres drogues, diners en efectiu i material per a preparar dosis.

Detingut a València un fugit buscant a Alemanya per un intent d’homicidi

La Policia Nacional ha detingut a València un fugit alemany reclamat per un intent d’homicidi amb metralladora comés en 2025.

Castro ix reforçat de Pamplona: empat sense gols però amb bona imatge del Levante

El Levante ha empatat a zero al camp d’Osasuna però Luís Castro destacat que l’equip ha recuperat la identitat desitjada i confia a continuar millorant amb el pas de les jornades.

Ryan destaca el punt d’or davant Osasuna i el creiximent defensiu del Llevant

El porter australià Mathew Ryan ha remarcat les sensacions positives del Llevant després de l’empat sense gols contra Osasuna a El Sadar, on ha sigut clau sota pals.