Es desborda la bugada de lava del con principal del volcà de la Palma

 

No hi ha treva a la Palma. 25 dies després d’iniciar la seua erupció, el volcà de Cumbre Vieja manté el seu vigor destructiu i no cessa d’expulsar lava. Tanta, que a les 14.15 d’este dijous el magma que sorgeix de l’interior de la terra ha superat la capacitat del con principal i l’ha desbordat, segons les imatges difoses en Twitter per l’Institut Vulcanológico de Canàries (Involcan).

 

“És un fet comú per les fluctuacions del cabal de lava en el con principal. Gens preocupant ara com ara“, han tranquil·litzat fonts de l’Involcan. “El normal”, completen fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), “és que estes acaben reinserint-se en la bugada principal”.

El director tècnic del Pla d’Emergència Volcànica de Canàries, Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ha subratllat que dos dels tres braços de la bugada primigènia (que va formar la façana) han perdut força. No obstant això, la preocupació procedeix de l’altra bugada, la que es desplaça direcció oest-nord-oest.

La llengua nord-oest que afecta Los Planos de Aridane té dos fronts. Un és el que ha impactat contra l’edifici del Spar de la Laguna i l’altre va ser el que va travessar el polígon industrial del Callejón de la Gata. Este últim front de lava, a més, ha arrasat el camp de futbol del CD Argual. La lava perd força després d’arrasar noves edificacions.

El principal desallotjament es va produir el passat dia 12. Aqueix dimarts, les autoritats van obligar a marxar-se a unes 800 persones del centre de la Laguna per la proximitat de la lava.

 

Un dia després, el dimecres a la nit, es va decretar l’evacuació d’un altre barri situat més a l’est, mesura que va afectar unes 100 persones censades, segons les últimes dades. I a penes 12 hores després, en el matí del dijous, es va ordenar el buidatge de més superfície, esta vegada cap a l’oest, just fins a la boga amb el veí municipi de Tazacorte, en el qual viuen unes 300 persones.

No obstant això, com ha puntualitzat el portaveu del comité director del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, molts d’estos veïns ja havien abandonat els seus domicilis en dies anteriors.

En total, en tot just dos dies uns 1.200 veïns han abandonat les seues cases, la qual cosa acosta la xifra total de desplaçats als 7.000. D’estos, a penes 283 han reclamat l’allotjament que ha disposat el Govern de Canàries en un hotel en Fuencaliente (sud de l’illa).

Últimes notícies

Pérez Llorca carrega contra Mascarell i critica les noves imputacions de càrrecs socialistes

Un jutjat de València ha obert procediment abreujat contra el secretari d Organització del PSPV, Vicent Mascarell, i Pérez Llorca aprofita per a criticar la successió d imputacions de càrrecs socialistes i les decisions de Diana Morant.

Mestalla s’acomiadarà del Valencia CF en la jornada 37 davant l’Elx

El Valencia CF ha confirmat que no ha demanat a LaLiga acabar la campanya 2026-27 a Mestalla i que l’últim partit oficial a l’estadi serà en la jornada 37 davant l’Elche, fet que li dona una setmana més per al trasllat al Nou Mestalla.

Beques reforçades i matrícules gratis per a qui aprove primer de carrera a la Comunitat Valenciana

El Consell ha detallat a la Universitat Jaume I les línies del seu pla fins 2030 per enfortir el sistema universitari i investigador, amb més beques i incentius a l’esforç acadèmic. També prepara una nova Llei de Ciència i un Pla 2030 per estabilitzar i modernitzar el sistema.

La nova llei de ciència i el Pla 2030 blindaran el futur de les universitats valencianes

La Generalitat ha detallat a l’UJI la seua estratègia per a donar estabilitat al sistema universitari valencià, impulsar la investigació i reforçar les beques i la cultura de l’esforç.

Beca gratuïta i nova Llei de Ciència: així vol el Consell reforçar les universitats valencianes

El Consell prepara una nova Llei de Ciència i un Pla 2030 per a donar estabilitat al sistema universitari valencià i anuncia la gratuïtat de matrícula per a qui aprove tot primer curs.

Les noves beques i la matrícula gratis marquen l’estratègia del Consell per a la universitat valenciana

El Consell aposta per una nova Llei de Ciència, el Pla 2030, més beques i matrícula gratis per a qui aprove tot primer per a reforçar el sistema universitari valencià, tal com ha explicat Juanfran Pérez Llorca en la presa de possessió del nou rector de l’UJI, Jesús Lancis.

Beques més fortes i matrícula gratis si s’aprova tot: així vol el Consell reforçar la universitat valenciana

El Consell ha detallat a Castelló la seua estratègia per a reforçar el sistema universitari valencià, amb una nova Llei de Ciència, el Pla 2030, més beques i matrícula gratis per a qui aprove totes les assignatures del primer curs.

OWN València espera més de 20.000 aficionats als videojocs del 3 al 5 de juliol

El festival de videojocs, e-sports i cultura digital OWN reunix del 3 al 5 de juliol a Fira València més de 20.000 assistents i les principals companyies del sector.