Es desborda la bugada de lava del con principal del volcà de la Palma

 

No hi ha treva a la Palma. 25 dies després d’iniciar la seua erupció, el volcà de Cumbre Vieja manté el seu vigor destructiu i no cessa d’expulsar lava. Tanta, que a les 14.15 d’este dijous el magma que sorgeix de l’interior de la terra ha superat la capacitat del con principal i l’ha desbordat, segons les imatges difoses en Twitter per l’Institut Vulcanológico de Canàries (Involcan).

 

“És un fet comú per les fluctuacions del cabal de lava en el con principal. Gens preocupant ara com ara“, han tranquil·litzat fonts de l’Involcan. “El normal”, completen fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), “és que estes acaben reinserint-se en la bugada principal”.

El director tècnic del Pla d’Emergència Volcànica de Canàries, Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ha subratllat que dos dels tres braços de la bugada primigènia (que va formar la façana) han perdut força. No obstant això, la preocupació procedeix de l’altra bugada, la que es desplaça direcció oest-nord-oest.

La llengua nord-oest que afecta Los Planos de Aridane té dos fronts. Un és el que ha impactat contra l’edifici del Spar de la Laguna i l’altre va ser el que va travessar el polígon industrial del Callejón de la Gata. Este últim front de lava, a més, ha arrasat el camp de futbol del CD Argual. La lava perd força després d’arrasar noves edificacions.

El principal desallotjament es va produir el passat dia 12. Aqueix dimarts, les autoritats van obligar a marxar-se a unes 800 persones del centre de la Laguna per la proximitat de la lava.

 

Un dia després, el dimecres a la nit, es va decretar l’evacuació d’un altre barri situat més a l’est, mesura que va afectar unes 100 persones censades, segons les últimes dades. I a penes 12 hores després, en el matí del dijous, es va ordenar el buidatge de més superfície, esta vegada cap a l’oest, just fins a la boga amb el veí municipi de Tazacorte, en el qual viuen unes 300 persones.

No obstant això, com ha puntualitzat el portaveu del comité director del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, molts d’estos veïns ja havien abandonat els seus domicilis en dies anteriors.

En total, en tot just dos dies uns 1.200 veïns han abandonat les seues cases, la qual cosa acosta la xifra total de desplaçats als 7.000. D’estos, a penes 283 han reclamat l’allotjament que ha disposat el Govern de Canàries en un hotel en Fuencaliente (sud de l’illa).

Últimes notícies

L’IVF reforça els avals per a la primera vivenda després de guanyar 18,4 milions en 2025

L’entitat tanca l’exercici amb més solvència, eleva el patrimoni net fins als 453 milions i prepara noves línies de finançament per a 2026

El Valencia CF inicia la pretemporada dijous pendent dels primers fitxatges

El Valencia CF començarà dijous la pretemporada a Paterna amb revisions mèdiques i sis amistosos programats, mentres espera tancar diverses incorporacions.

Nit sufocant a Oliva amb temperatures mínimes de fins a 27,2 graus

Diversos municipis valencians han patit una nit tòrrida, amb mínimes per damunt dels 25 graus i un registre màxim de 27,2 a Oliva.

L’incendi d’una nau industrial a Aspe seguix actiu però evoluciona de manera favorable

L’incendi declarat dimarts en una nau industrial d’Aspe, dedicada a plats de dutxa, seguix actiu este dimecres de matí, però els bombers indiquen que evoluciona de manera favorable.

Juliol comença amb núvols en l’interior i oratge estable a la Comunitat Valenciana

L’inici de juliol arriba a la Comunitat Valenciana amb núvols d’evolució en zones de l’interior, lleuger descens tèrmic al nord de Castelló i pocs canvis en la resta del territori.

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.