Es desborda la bugada de lava del con principal del volcà de la Palma

 

No hi ha treva a la Palma. 25 dies després d’iniciar la seua erupció, el volcà de Cumbre Vieja manté el seu vigor destructiu i no cessa d’expulsar lava. Tanta, que a les 14.15 d’este dijous el magma que sorgeix de l’interior de la terra ha superat la capacitat del con principal i l’ha desbordat, segons les imatges difoses en Twitter per l’Institut Vulcanológico de Canàries (Involcan).

 

“És un fet comú per les fluctuacions del cabal de lava en el con principal. Gens preocupant ara com ara“, han tranquil·litzat fonts de l’Involcan. “El normal”, completen fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), “és que estes acaben reinserint-se en la bugada principal”.

El director tècnic del Pla d’Emergència Volcànica de Canàries, Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ha subratllat que dos dels tres braços de la bugada primigènia (que va formar la façana) han perdut força. No obstant això, la preocupació procedeix de l’altra bugada, la que es desplaça direcció oest-nord-oest.

La llengua nord-oest que afecta Los Planos de Aridane té dos fronts. Un és el que ha impactat contra l’edifici del Spar de la Laguna i l’altre va ser el que va travessar el polígon industrial del Callejón de la Gata. Este últim front de lava, a més, ha arrasat el camp de futbol del CD Argual. La lava perd força després d’arrasar noves edificacions.

El principal desallotjament es va produir el passat dia 12. Aqueix dimarts, les autoritats van obligar a marxar-se a unes 800 persones del centre de la Laguna per la proximitat de la lava.

 

Un dia després, el dimecres a la nit, es va decretar l’evacuació d’un altre barri situat més a l’est, mesura que va afectar unes 100 persones censades, segons les últimes dades. I a penes 12 hores després, en el matí del dijous, es va ordenar el buidatge de més superfície, esta vegada cap a l’oest, just fins a la boga amb el veí municipi de Tazacorte, en el qual viuen unes 300 persones.

No obstant això, com ha puntualitzat el portaveu del comité director del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende, molts d’estos veïns ja havien abandonat els seus domicilis en dies anteriors.

En total, en tot just dos dies uns 1.200 veïns han abandonat les seues cases, la qual cosa acosta la xifra total de desplaçats als 7.000. D’estos, a penes 283 han reclamat l’allotjament que ha disposat el Govern de Canàries en un hotel en Fuencaliente (sud de l’illa).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Una menor resulta ferida a Oropesa en accidentar-se amb un patinet que aconseguia 85 km/h

Una menor va resultar ferida i va ser traslladada a l'hospital després de patir un accident amb un patinet elèctric modificat que arribava als 85 km/h a Orpesa.

Torrevieja es reunix en silenci després de l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare

Torrevieja ha guardat un minut de silenci per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar, en un municipi encara commocionat i en dol oficial.

Torrevieja es bolca en un minut de silenci per l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys

Torrevieja ha celebrat un minut de silenci i viu el primer dels dies de dol oficial per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar.

Carlos Espí firma un mes històric amb el Llevant amb 6 gols en 4 partits

Carlos Espí, renovat fins a 2028, encadena 6 gols en 4 partits amb el Llevant, un registre històric per al club que li porta a viure un dels millors mesos de la seua vida.

L’Elx trenca una ratxa de 66 partits sense remuntar en Primera davant el Mallorca

L'Elx es va imposar al Mallorca per 2-1 després de donar-li la volta al marcador i va posar fi a una sèrie de 66 partits en Primera Divisió sense aconseguir una remuntada.

Corberán iguala els 69 punts de Baralla en els seus primers 50 partits de Lliga amb el València

Carlos Corberán aconseguix els 50 partits de Lliga amb el València amb 69 punts, el mateix balanç que va firmar Rubén Baraja en el seu primer mig centenar de partits al capdavant de l'equip.

Domingo amb sol i ascens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge majoritàriament buidat, amb màximes en clar ascens i vent que es reforçarà en el nord de Castelló a última hora, abans d'un dilluns més variable.

Un sistema amb intel·ligència artificial prediu sequeres amb fins a sis mesos de marge

Un model desenrotllat a la Universitat Politècnica de València combina prediccions climàtiques, índexs de sequera i intel·ligència artificial per a anticipar sequeres amb fins a sis mesos d'antelació en la conca del Xúquer i altres regions semiàrides.