La fi de l’erupció del volcà de la Palma pot ser a prop

Els científics del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han parlat per primera vegada, des de l’inici de l’erupció del volcà, de «signes positius» que, pendents que es consoliden en els pròxims dies, podrien anticipar que el final de l’erupció està més a prop.

 

El descens del senyal del tremor des del migdia d’ahir dimarts i la tendència descendent de diòxid de sofre (SO2) en el plomall són els paràmetres clau que llancen una mica d’esperança a la situació. A això se suma una activitat sísmica que es manté en les mateixes zones i profunditats.

Malgrat que «no hi ha dubte» que l’evolució d’estes dades «són signes positius«, la portaveu del comité científic del Pevolca, Carmen López, ha assenyalat que encara continuen sent «valors molt alts». Per això, es demana prudència. «Si seguim en aqueix camí, anirem bé», ha agregat la científica.

Ara la principal preocupació radica tant en la gran quantitat de cendra acumulada en tota l’illa com en l’amenaça de pluja en algunes zones. La qualitat de l’aire és «desfavorable» segons l’últim mesurament realitzat.

 

Diversos terratrémols a l’illa

 

Durant la jornada d’este dimecres, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) ha localitzat en Mazo un tercer sisme de magnitud 5, la més elevada des que el passat 19 de setembre s’iniciara l’erupció volcànica.

A més, tres dies després que se suspengueren les classes en els municipis de El Paso, Los Llanos d’Aridane,  Tazacorte, Tijarafe i Puntagorda a conseqüència de la cendra que expulsa el volcà, continua la mala qualitat de l’aire, que en Los Llanos d’Aridane ha tornat a ser «extremadament desfavorable«.

Precisament per això, el Cabildo de la Palma ha decidit paralitzar el dispositiu d’acompanyament de recollida d’estris en tots els barris.

Però les previsions són millors i ja de fet este dimecres les aerolínies  Binter  i Canaryfly han anunciat que reprenen les seues connexions amb l’aeroport de la Palma, després de la millora de les condicions que garanteixen la seguretat i l’evolució positiva del núvol de cendra procedent de l’erupció volcànica.

 

 

Ja poden sol·licitar-se les ajudes

 

També hi ha bones notícies per als afectats per l’erupció. Des d’este dimecres poden presentar les seues sol·licituds d’ajuda a través del registre únic presencial situat en les oficines del Cabildo de la Palma a la Casa Massieu en Argual.

Malgrat això, els veïns afectats per l’erupció asseguren no haver rebut encara les ajudes promeses. Ja són 46 dies de destrucció i més de 1.150 edificacions han sigut engolides per la lava.

L’erupció a la Palma continua provocant danys després de 45 dies des que va començar l’emergència volcànica, i el Cabildo palmer ha comptabilitzat 2.083 persones afectades els habitatges de les quals es troben sota les bugades del volcà, a més de nombroses finques agrícoles, comerços i altres empreses també danyades o desaparegudes.

A més, hi ha més de 7.000 persones evacuades de manera preventiva del perímetre del volcà. La superfície coberta per la lava cobreix 997,8 hectàrees de terreny, segons les últimes dades del sistema europeu de monitoratge per satèl·lit Copernicus, que situa en 6.686 hectàrees l’extensió coberta per cendres.

Últimes notícies

L’Atzeneta empata a la Vall d’Uixó amb un gol en el descompte

Un gol d’Ángel Sánchez en el minut 95 ha permés a l’Atzeneta UE sumar un punt al camp del José Mangriñán davant la UD Vall de Uxó, en un duel intens de Tercera Federació grup VI.

Xavi Albert admet la mala entrada als partits tot i el triomf a Saragossa

L’entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, ha reconegut després de guanyar 82-97 a la pista del Casademont Zaragoza que a l’equip li costa iniciar els partits ben connectat. El tècnic ha destacat els ajustos en atac i defensa a la segona mitat i ha demanat paciència amb jugadors com Mo Gueye.

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.