La fi de l’erupció del volcà de la Palma pot ser a prop

Els científics del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han parlat per primera vegada, des de l’inici de l’erupció del volcà, de «signes positius» que, pendents que es consoliden en els pròxims dies, podrien anticipar que el final de l’erupció està més a prop.

 

El descens del senyal del tremor des del migdia d’ahir dimarts i la tendència descendent de diòxid de sofre (SO2) en el plomall són els paràmetres clau que llancen una mica d’esperança a la situació. A això se suma una activitat sísmica que es manté en les mateixes zones i profunditats.

Malgrat que «no hi ha dubte» que l’evolució d’estes dades «són signes positius«, la portaveu del comité científic del Pevolca, Carmen López, ha assenyalat que encara continuen sent «valors molt alts». Per això, es demana prudència. «Si seguim en aqueix camí, anirem bé», ha agregat la científica.

Ara la principal preocupació radica tant en la gran quantitat de cendra acumulada en tota l’illa com en l’amenaça de pluja en algunes zones. La qualitat de l’aire és «desfavorable» segons l’últim mesurament realitzat.

 

Diversos terratrémols a l’illa

 

Durant la jornada d’este dimecres, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) ha localitzat en Mazo un tercer sisme de magnitud 5, la més elevada des que el passat 19 de setembre s’iniciara l’erupció volcànica.

A més, tres dies després que se suspengueren les classes en els municipis de El Paso, Los Llanos d’Aridane,  Tazacorte, Tijarafe i Puntagorda a conseqüència de la cendra que expulsa el volcà, continua la mala qualitat de l’aire, que en Los Llanos d’Aridane ha tornat a ser «extremadament desfavorable«.

Precisament per això, el Cabildo de la Palma ha decidit paralitzar el dispositiu d’acompanyament de recollida d’estris en tots els barris.

Però les previsions són millors i ja de fet este dimecres les aerolínies  Binter  i Canaryfly han anunciat que reprenen les seues connexions amb l’aeroport de la Palma, després de la millora de les condicions que garanteixen la seguretat i l’evolució positiva del núvol de cendra procedent de l’erupció volcànica.

 

 

Ja poden sol·licitar-se les ajudes

 

També hi ha bones notícies per als afectats per l’erupció. Des d’este dimecres poden presentar les seues sol·licituds d’ajuda a través del registre únic presencial situat en les oficines del Cabildo de la Palma a la Casa Massieu en Argual.

Malgrat això, els veïns afectats per l’erupció asseguren no haver rebut encara les ajudes promeses. Ja són 46 dies de destrucció i més de 1.150 edificacions han sigut engolides per la lava.

L’erupció a la Palma continua provocant danys després de 45 dies des que va començar l’emergència volcànica, i el Cabildo palmer ha comptabilitzat 2.083 persones afectades els habitatges de les quals es troben sota les bugades del volcà, a més de nombroses finques agrícoles, comerços i altres empreses també danyades o desaparegudes.

A més, hi ha més de 7.000 persones evacuades de manera preventiva del perímetre del volcà. La superfície coberta per la lava cobreix 997,8 hectàrees de terreny, segons les últimes dades del sistema europeu de monitoratge per satèl·lit Copernicus, que situa en 6.686 hectàrees l’extensió coberta per cendres.

Últimes notícies

Dani Raba s’estrena com a golejador amb el Valencia en Lliga any i mig després

Dani Raba ha marcat el seu primer gol amb el Valencia CF en l’empat a El Sardinero contra el Racing, el seu primer en Lliga en any i mig. El tant, al minut 2, és també el més matiner del club en els últims anys.

El València vol fer bo a Mestalla el punt d’El Sardinero

José Luis Gayà i Dani Raba coincidixen que el València ha de fer bo el punt sumat davant el Racing amb dos triomfs seguits a Mestalla contra Athletic i Villarreal.

Una planta nova ret el seu nom a l’agent mediambiental Cristina Gallardo

El CIEF ha descrit dos novetats botàniques a la Comunitat Valenciana: el nou híbrid 'Teucrium cristinae', dedicat a l’agent mediambiental Cristina Gallardo, i l’espècie endèmica 'Limonium novovalentinum', localitzada al centre-sud de la província de València.

El Villarreal C es dispara en el lideratge del grup VI de Tercera Federació

El Villarreal C ha consolidat el lideratge del grup VI de Tercera Federació després de golejar el Buñol en la sisena jornada, marcada també per la primera victòria del Torrellano i diversos empats ajustats.

Les fibres reciclades i naturals confirmen el seu potencial contra el soroll als edificis

Un estudi de la UPV ha demostrat que materials acústics fets amb fibres reciclades i naturals mantenen gran part de les seues prestacions després de més de setze anys d’envelliment, i es consoliden com una alternativa sostenible per a millorar el confort sonor dels edificis.

Salven cinc treballadors i 3.300 porcs en un incendi en una granja de Benaguasil

Cinc treballadors i uns 3.300 porcs han sigut rescatats sans i estalvis d’una explotació porcina de Benaguasil després d’un incendi que va generar una gran columna de fum però sense causar danys personals ni la mort d’animals.

Ford Almussafes obri una nova etapa en el seu 50 aniversari amb l’aliança amb Geely

La fàbrica de Ford a Almussafes complix 50 anys mentre tanca una aliança amb Geely que garantix cinc models en producció i augura més faena i estabilitat per a la plantilla a partir de 2028.

Oratge estable i nits un poc més suaus este dilluns a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana enceta la setmana amb cel poc nuvolós, nits lleugerament més suaus, màximes quasi sense canvis i vent fluix variable, segons Aemet. Dimarts es mantindrà l’estabilitat, amb alguns bancs de boira matiners a l’interior i temperatures semblants.