La fi de l’erupció del volcà de la Palma pot ser a prop

Els científics del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han parlat per primera vegada, des de l’inici de l’erupció del volcà, de «signes positius» que, pendents que es consoliden en els pròxims dies, podrien anticipar que el final de l’erupció està més a prop.

 

El descens del senyal del tremor des del migdia d’ahir dimarts i la tendència descendent de diòxid de sofre (SO2) en el plomall són els paràmetres clau que llancen una mica d’esperança a la situació. A això se suma una activitat sísmica que es manté en les mateixes zones i profunditats.

Malgrat que «no hi ha dubte» que l’evolució d’estes dades «són signes positius«, la portaveu del comité científic del Pevolca, Carmen López, ha assenyalat que encara continuen sent «valors molt alts». Per això, es demana prudència. «Si seguim en aqueix camí, anirem bé», ha agregat la científica.

Ara la principal preocupació radica tant en la gran quantitat de cendra acumulada en tota l’illa com en l’amenaça de pluja en algunes zones. La qualitat de l’aire és «desfavorable» segons l’últim mesurament realitzat.

 

Diversos terratrémols a l’illa

 

Durant la jornada d’este dimecres, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) ha localitzat en Mazo un tercer sisme de magnitud 5, la més elevada des que el passat 19 de setembre s’iniciara l’erupció volcànica.

A més, tres dies després que se suspengueren les classes en els municipis de El Paso, Los Llanos d’Aridane,  Tazacorte, Tijarafe i Puntagorda a conseqüència de la cendra que expulsa el volcà, continua la mala qualitat de l’aire, que en Los Llanos d’Aridane ha tornat a ser «extremadament desfavorable«.

Precisament per això, el Cabildo de la Palma ha decidit paralitzar el dispositiu d’acompanyament de recollida d’estris en tots els barris.

Però les previsions són millors i ja de fet este dimecres les aerolínies  Binter  i Canaryfly han anunciat que reprenen les seues connexions amb l’aeroport de la Palma, després de la millora de les condicions que garanteixen la seguretat i l’evolució positiva del núvol de cendra procedent de l’erupció volcànica.

 

 

Ja poden sol·licitar-se les ajudes

 

També hi ha bones notícies per als afectats per l’erupció. Des d’este dimecres poden presentar les seues sol·licituds d’ajuda a través del registre únic presencial situat en les oficines del Cabildo de la Palma a la Casa Massieu en Argual.

Malgrat això, els veïns afectats per l’erupció asseguren no haver rebut encara les ajudes promeses. Ja són 46 dies de destrucció i més de 1.150 edificacions han sigut engolides per la lava.

L’erupció a la Palma continua provocant danys després de 45 dies des que va començar l’emergència volcànica, i el Cabildo palmer ha comptabilitzat 2.083 persones afectades els habitatges de les quals es troben sota les bugades del volcà, a més de nombroses finques agrícoles, comerços i altres empreses també danyades o desaparegudes.

A més, hi ha més de 7.000 persones evacuades de manera preventiva del perímetre del volcà. La superfície coberta per la lava cobreix 997,8 hectàrees de terreny, segons les últimes dades del sistema europeu de monitoratge per satèl·lit Copernicus, que situa en 6.686 hectàrees l’extensió coberta per cendres.

Últimes notícies

Acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament de València després d’una manifestació

Un grup de participants en la manifestació per la vivenda d’este dissabte a València ha iniciat una acampada espontània a la plaça de l’Ajuntament, recolzada pel Sindicat d’Inquilines, després d’una marxa que ha acabat amb incidents i detinguts al Palau de les Arts.

Copete torna als entrenaments amb el València set mesos després de la lesió

El central José Copete ha tornat a exercitar-se parcialment amb el València CF set mesos després d’una lesió meniscal i sota les ordres de Javier Aguirre, que prepara el seu debut a la banqueta valencianista.

Nikola Mirotic es converteix en el tercer màxim anotador de la Eurolliga

Nikola Mirotic, ala-pivot del Valencia Basket, ha avançat Vassilis Spanoulis i ja és el tercer màxim anotador històric de la Eurolliga després dels 22 punts sumats en la victòria a la pista de l'ASVEL Villeurbanne.

Una persona detinguda pels altercats després de la protesta per la vivenda a València

Una persona ha sigut detinguda a València després dels altercats registrats en acabar la manifestació pel dret a la vivenda, en què nou policies han resultat ferits.

Incidents a València en acabar la marxa per la vivenda que crida a la vaga de novembre

Milers de persones han eixit als carrers de València per reclamar el dret a una vivenda digna, denunciar l’especulació i cridar a sumar-se a una vaga general al novembre. La protesta ha acabat amb càrregues policials, agents ferits i moments de tensió davant del Palau de Les Arts.

Huit policies ferits en els aldarulls a València després d’una protesta per la vivenda

Huit agents de la Policia Nacional han resultat ferits en els aldarulls registrats davant del Palau de Les Arts, al final d’una manifestació pel dret a la vivenda a València.

Vivas rep la Medalla d’Honor de València i l’Alta Distinció de la Generalitat enmig del seu pols amb el Govern central

El president de Ceuta acumularà dos reconeixements institucionals en la jornada del 9 d'Octubre: el màxim honor de la Generalitat Valenciana i la Medalla d'Honor de l'Ajuntament de València, després de mesos enfrontat a la gestió de Sánchez durant la crisi migratòria.

El primer somni europeu del Levante Femení complix 25 anys

Este 3 d’octubre es complixen 25 anys del debut del Levante Femení en competicions europees, com a primer equip espanyol en participar-hi el 2001. Aquella estrena en la Copa de la UEFA Femenina va obrir el camí a noves presències granotes en tornejos continentals.