13.2 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

La fi de l’erupció del volcà de la Palma pot ser a prop

Els científics del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han parlat per primera vegada, des de l’inici de l’erupció del volcà, de “signes positius” que, pendents que es consoliden en els pròxims dies, podrien anticipar que el final de l’erupció està més a prop.

 

El descens del senyal del tremor des del migdia d’ahir dimarts i la tendència descendent de diòxid de sofre (SO2) en el plomall són els paràmetres clau que llancen una mica d’esperança a la situació. A això se suma una activitat sísmica que es manté en les mateixes zones i profunditats.

Malgrat que “no hi ha dubte” que l’evolució d’estes dades “són signes positius“, la portaveu del comité científic del Pevolca, Carmen López, ha assenyalat que encara continuen sent “valors molt alts”. Per això, es demana prudència. “Si seguim en aqueix camí, anirem bé”, ha agregat la científica.

Ara la principal preocupació radica tant en la gran quantitat de cendra acumulada en tota l’illa com en l’amenaça de pluja en algunes zones. La qualitat de l’aire és “desfavorable” segons l’últim mesurament realitzat.

 

Diversos terratrémols a l’illa

 

Durant la jornada d’este dimecres, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) ha localitzat en Mazo un tercer sisme de magnitud 5, la més elevada des que el passat 19 de setembre s’iniciara l’erupció volcànica.

A més, tres dies després que se suspengueren les classes en els municipis de El Paso, Los Llanos d’Aridane,  Tazacorte, Tijarafe i Puntagorda a conseqüència de la cendra que expulsa el volcà, continua la mala qualitat de l’aire, que en Los Llanos d’Aridane ha tornat a ser “extremadament desfavorable“.

Precisament per això, el Cabildo de la Palma ha decidit paralitzar el dispositiu d’acompanyament de recollida d’estris en tots els barris.

Però les previsions són millors i ja de fet este dimecres les aerolínies  Binter  i Canaryfly han anunciat que reprenen les seues connexions amb l’aeroport de la Palma, després de la millora de les condicions que garanteixen la seguretat i l’evolució positiva del núvol de cendra procedent de l’erupció volcànica.

 

 

Ja poden sol·licitar-se les ajudes

 

També hi ha bones notícies per als afectats per l’erupció. Des d’este dimecres poden presentar les seues sol·licituds d’ajuda a través del registre únic presencial situat en les oficines del Cabildo de la Palma a la Casa Massieu en Argual.

Malgrat això, els veïns afectats per l’erupció asseguren no haver rebut encara les ajudes promeses. Ja són 46 dies de destrucció i més de 1.150 edificacions han sigut engolides per la lava.

L’erupció a la Palma continua provocant danys després de 45 dies des que va començar l’emergència volcànica, i el Cabildo palmer ha comptabilitzat 2.083 persones afectades els habitatges de les quals es troben sota les bugades del volcà, a més de nombroses finques agrícoles, comerços i altres empreses també danyades o desaparegudes.

A més, hi ha més de 7.000 persones evacuades de manera preventiva del perímetre del volcà. La superfície coberta per la lava cobreix 997,8 hectàrees de terreny, segons les últimes dades del sistema europeu de monitoratge per satèl·lit Copernicus, que situa en 6.686 hectàrees l’extensió coberta per cendres.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.