10.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

La fi de l’erupció del volcà de la Palma pot ser a prop

Els científics del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han parlat per primera vegada, des de l’inici de l’erupció del volcà, de “signes positius” que, pendents que es consoliden en els pròxims dies, podrien anticipar que el final de l’erupció està més a prop.

 

El descens del senyal del tremor des del migdia d’ahir dimarts i la tendència descendent de diòxid de sofre (SO2) en el plomall són els paràmetres clau que llancen una mica d’esperança a la situació. A això se suma una activitat sísmica que es manté en les mateixes zones i profunditats.

Malgrat que “no hi ha dubte” que l’evolució d’estes dades “són signes positius“, la portaveu del comité científic del Pevolca, Carmen López, ha assenyalat que encara continuen sent “valors molt alts”. Per això, es demana prudència. “Si seguim en aqueix camí, anirem bé”, ha agregat la científica.

Ara la principal preocupació radica tant en la gran quantitat de cendra acumulada en tota l’illa com en l’amenaça de pluja en algunes zones. La qualitat de l’aire és “desfavorable” segons l’últim mesurament realitzat.

 

Diversos terratrémols a l’illa

 

Durant la jornada d’este dimecres, l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) ha localitzat en Mazo un tercer sisme de magnitud 5, la més elevada des que el passat 19 de setembre s’iniciara l’erupció volcànica.

A més, tres dies després que se suspengueren les classes en els municipis de El Paso, Los Llanos d’Aridane,  Tazacorte, Tijarafe i Puntagorda a conseqüència de la cendra que expulsa el volcà, continua la mala qualitat de l’aire, que en Los Llanos d’Aridane ha tornat a ser “extremadament desfavorable“.

Precisament per això, el Cabildo de la Palma ha decidit paralitzar el dispositiu d’acompanyament de recollida d’estris en tots els barris.

Però les previsions són millors i ja de fet este dimecres les aerolínies  Binter  i Canaryfly han anunciat que reprenen les seues connexions amb l’aeroport de la Palma, després de la millora de les condicions que garanteixen la seguretat i l’evolució positiva del núvol de cendra procedent de l’erupció volcànica.

 

 

Ja poden sol·licitar-se les ajudes

 

També hi ha bones notícies per als afectats per l’erupció. Des d’este dimecres poden presentar les seues sol·licituds d’ajuda a través del registre únic presencial situat en les oficines del Cabildo de la Palma a la Casa Massieu en Argual.

Malgrat això, els veïns afectats per l’erupció asseguren no haver rebut encara les ajudes promeses. Ja són 46 dies de destrucció i més de 1.150 edificacions han sigut engolides per la lava.

L’erupció a la Palma continua provocant danys després de 45 dies des que va començar l’emergència volcànica, i el Cabildo palmer ha comptabilitzat 2.083 persones afectades els habitatges de les quals es troben sota les bugades del volcà, a més de nombroses finques agrícoles, comerços i altres empreses també danyades o desaparegudes.

A més, hi ha més de 7.000 persones evacuades de manera preventiva del perímetre del volcà. La superfície coberta per la lava cobreix 997,8 hectàrees de terreny, segons les últimes dades del sistema europeu de monitoratge per satèl·lit Copernicus, que situa en 6.686 hectàrees l’extensió coberta per cendres.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

La UMH desenrotlla un prototip que automatitza l’unflat en angioplàsties

Intara, creat amb suport del Parc Científic de la UMH per la start-up Valux Medical, regula de manera automàtica la pressió de la pilota en angioplàsties i entra en validació. El dispositiu, basat en IA, apunta a reduir la variabilitat del procediment i a millorar la seguretat del pacient.

Kibet firma la millor marca mundial de l’any en el 10K de Castelló; Schrub i Megan Keith baten rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any 2026. Yann Schrub i Megan Keith van firmar rècords d'Europa; Caroline Makandi va guanyar en dones

Les víctimes de la dana compareixeran en Les Corts 482 dies després de la tragèdia

Les principals associacions d'afectats per la dana del 29 d'octubre de 2024 declararan la setmana vinent en la comissió d'investigació de Les Corts. Serà en la quinta sessió, després de mesos de retards i crítiques per la seua exclusió inicial.

Galbiati reivindica la defensa de Baskonia per a tombar al Barça i ficar-se en la final

Galbiati va destacar que la defensa en l'últim quart va sostindre a Baskonia en la semifinal davant el Barça. Va elogiar a Diakité i va anticipar una final exigent davant el Reial Madrid.

Kurucs reivindica el col·lectiu després de véncer al Barça: ‘No tenim egos i juguem junts’

Kurucs va subratllar que la victòria de Baskonia davant el Barça en la Copa del Rei va arribar des del joc coral i una defensa amb energia. Diakite va decidir amb un tap a 7 segons.

Xavi Pascual apunta a l’últim quart després de l’eliminació del Barça davant Baskonia

El tècnic del Barça va lamentar una última habitació desastrosa amb només nou punts, que va fer inútil el control previ del partit i els va deixar sense final.