Estafen a 160 persones de tota Espanya a compte del ‘Black Friday’

La Guàrdia Civil, en el marc de l’operació Electronicplay, ha detingut als integrants d’una organització dedicada a les estafes a través d’internet, que creava webs fraudulentes en les quals suposadament venien material electrònic que les víctimes mai rebien.

S’han detingut a deu persones, als quals se’ls acusa d’un presumpte delicte de pertinença a grup criminal, blanqueig de capitals, estafa i usurpació d’estat civil. L’organització ha estafat a 160 persones per tota la geografia nacional i obtingut un benefici econòmic de 240.000 euros.

Modus operandi

L’organització va iniciar la seua activitat delictiva el novembre de 2021 aprofitant el Black Friday, per a publicitar material electrònic, en major mesura consoles PlayStation a un preu molt de menor de l’habitual en el mercat legal.

Les víctimes, creient que es trobaven davant una venda lícita, tant per l’aparença de la web com per la publicitat que havien trobat promocionant la mateixa i els telèfons d’atenció al client que figuraven, realitzaven el pagament a través de transferència bancària o mitjançant Bizum.

Els perjudicats, al no rebre el producte adquirit i no obtindre resposta d’un servei d’atenció al client en aqueix moment inexistent, van anar posant en coneixement de la Guàrdia Civil els fets, objecte de la investigació.

Les indagacions van revelar que la xarxa delictiva creava webs fraudulentes i anuncis publicitaris que serviren de reclam, a més de donar d’alta línies telefòniques vinculades als comptes bancaris. En aquests comptes, figuraven com a titulars integrants utilitzats com a ‘mules’, que, a canvi de percentatges i comissions, obrien comptes bancaris, línies telefòniques i creaven moneders virtuals a través de plataformes de criptomonedes amb la finalitat de dificultar la traçabilitat dels diners estafats.

L’exhaustiva investigació policial va revelar que la trama criminal afectava diverses províncies, per la qual cosa els agents van començar a revisar coincidències relacionades amb aquests fets i a tirar a poc a poc del fil de les denúncies interposades, així com de l’anàlisi dels comptes bancaris associats a les presumptes estafes i les pàgines web fraudulentes.

Desmetilació de l’organització criminal

Els indicis i diferents proves obtingudes per la Guàrdia Civil van reflectir la identitat dels membres de la trama. En un primer lloc es va poder determinar a diversos dels integrants que conformaven aquesta xarxa fins que finalment van donar amb els seus líders.

El 8 d’abril es va desenvolupar un operatiu conjunt per a la pràctica de detencions en diferents municipis de la Comunitat de Madrid, que va finalitzar amb un registre domiciliari en Colmenarejo, en el qual es van intervindre dispositius mòbils, diversos encaminador wifi, targetes telefòniques i equips informàtics, i la desarticulació del grup criminal, intervenint-se més de 20 comptes bancaris vinculats amb la trama.

Com a resultat, van ser detingudes deu persones amb edats compreses entre els 20 i els 49 anys, a les quals s’atribueix presumptament els delictes de pertinença a grup criminal, blanqueig de capitals, estafa i usurpació d’estat civil.

La majoria dels seus integrants, després de prendre-se’ls manifestació, van ser posats en llibertat a l’espera de crida judicial. Per part seua, el líder d’aquesta xarxa, va ser detingut i lloc a la disposició del Jutjat d’Instrucció núm. 2 de la Vila Joiosa, qui va decretar el seu ingrés a la presó.

Aquesta operació ha sigut desenvolupada pels equips @ de les Comandàncies de la Guàrdia Civil d’Alacant, Múrcia i València, amb la col·laboració dels Equips @ de pràcticament la totalitat del territori nacional, principalment en la cerca de víctimes de la trama ara desmantellada.

Durant la fase d’explotació, desenvolupada en els municipis madrilenys de Colmenarejo i Rivas Vaciamadrid, es va comptar amb el suport de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USECIC) de la Comandància de Tres Cantos (Madrid).

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia investiga si un cadàver trobat a Alacant és de l’empresari vinculat al cas Sala

La Policia Nacional analitza si el cadàver trobat en una vivenda de la partida de Bacarot correspon a Jesús Tavira, empresari desaparegut i relacionat amb la investigació per l'assassinat de la viuda de Vicente Sala en 2016.

Nunn amarga al València Basket en un final d’infart en l’Eurolliga

Kendrick Nunn, autor de 21 punts, va decidir el primer partit de quarts d'Eurolliga amb un tir lliure a dos segons del final que va deixar sense premi la remuntada del València Basket davant el Panathinaikos.

Barrachina responsabilitza al president de la CHJ de la gestió de la presa de Buseo durant la dana

Miguel Barrachina sosté en Les Corts que la gestió de la presa de Buseo durant la dana de 2024 corresponia al comité presidit per Miguel Polo, mentres l'oposició l'acusa d'eludir responsabilitats i insistix en la seua dimissió.

Martínez Mus contraposa la reconstrucció del Consell al 2% d’execució de la CHJ després de la dana

Vicente Martínez Mus defén en Les Corts la ràpida mobilització de recursos del Consell després de la dana, mentres critica que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer només haja executat el 2% de les actuacions previstes.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada millor acció de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com a millor jugada de l'Eurolliga, sota el premi Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Dela estarà disponible per a jugar en La Ceràmica malgrat les molèsties en el aductor

El defensa del Llevant Adrián de la Font, Dela, podrà estar disponible per al partit del dissabte davant el Vila-real en La Ceràmica després de confirmar les proves mèdiques que no patix lesió important en el aductor.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada la millor de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com la millor jugada de l'Eurolliga i reconeguda com a Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Les víctimes de la dana retrauen als consellers la seua gestió del 29 d’octubre de 2024

Mig centenar de víctimes de la dana es concentra davant Les Corts per a recordar als consellers que, al seu juí, no van estar a l'altura el 29 d'octubre de 2024 i exigir responsabilitats polítiques.