Dos joves detinguts per estafes en línia mitjançant phishing

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia, en el marc de l’operació ‘Lanuja’, ha desenvolupat una investigació per a esclarir una sèrie d’estafes que ha culminat amb la desarticulació d’un entramat delictiu dedicat a suplantar a entitats financeres per a accedir il·lícitament a comptes bancaris. El valor econòmic dels beneficis obtinguts ronda els 42.000 euros.

Dos persones han sigut detingudes a San Javier (Múrcia), a les quals, fins al moment, se’ls atribueix la presumpta autoria d’una quinzena de delictes d’estafa i usurpació d’identitat, amb perjudicats a València, Màlaga, Granada, Jaén, Tenerife, Madrid i Múrcia.

La investigació es va iniciar el mes de setembre de 2021, quan un veí del municipi de San Javier va denunciar davant la Guàrdia Civil haver sigut objecte d’una estafa consistent en l’apropiació il·legítima de la seua contrasenya de banca en línia, la qual cosa va culminar amb diversos càrrecs fraudulents en el seu compte corrent.

Els agents van descobrir que darrere d’aquesta primera estafa existien una altra sèrie de perjudicats en el que es va revelar com un entramat delictiu que utilitzava dos vies per a dur a terme el seu ‘modus operandi’, d’una banda a través de trucades telefòniques, en les quals es feien passar per empleats de banca; i per l’altre, amb l’enviament de missatges de telefonia mòbil sota l’aparença formal de reconegudes entitats financeres, amb els quals sol·licitaven la introducció de les claus o de la numeració de les targetes bancàries amb la falsa necessitat d’actualitzar les seues dades.

Aprofitant el canvi corporatiu o la fusió d’algunes d’aquestes entitats bancàries, confonien a les seues víctimes per a obtindre de manera fraudulenta dades confidencials. D’aquesta manera, s’haurien realitzat prop de mil trucades telefòniques i enviaments massius i indiscriminats de SMS dirigits a centenars de particulars.

Per a això, no van dubtar a utilitzar línies telefòniques de terceres persones, fins i tot dels seus familiars que, aliens a l’activitat delictiva, van resultar afectats per la usurpació fraudulenta de la seua identitat.

Segons es desprén de la investigació, després d’aconseguir l’accés als comptes bancaris i per a no alçar sospites, es ‘feien’ amb xicotetes quantitats, si bé, a conseqüència del volum total fins ara constatat, els beneficis obtinguts ronden els 42.000 euros.

Recentment, l’operació ‘Lanuja’ ha culminat amb la localització i detenció de dos homes, de nacionalitat marroquina, de 24 i 27 anys, i veïns de San Javier, com a presumptes autors dels delictes d’estafa i usurpació d’identitat.

Els detinguts i les diligències instruïdes han sigut posats a la disposició del jutjat d’Instrucció de San Javier, que ha ordenat l’ingrés a la presó d’un dels arrestats.

Consells de seguretat davant el Phishing

No proporciones informació bancària en pàgines web a les quals has accedit des d’un enllaç inclòs en un SMS o un email.
Els codis d’accés a la banca en línia mai seran sol·licitats per la teua entitat financera mitjançant email
 Desconfia d’aquells missatges alarmants en els quals es requereix màxima urgència per a dur a terme una operació
 Recorda que les pàgines web segures comencen sempre per https i contenen un cadenat tancat en la barra de navegació
Contacta amb la teua entitat bancària si reps algun missatge sospitós

Últimes notícies

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.

Arcadi España i Bernabé posen en valor el nou edifici de Tragsa després de la dana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, visiten el nou edifici de Tragsa a Paterna i destaquen el seu paper imprescindible en la recuperació després de la dana i en el suport a ajuntaments i veïns.

Vivenda exigix a la Comunitat Valenciana actuar contra 15.000 pisos turístics il·legals

El Ministeri de Vivenda reclama a la Comunitat Valenciana i a la resta d'autonomies que perseguisquen el frau de les vivendes turístiques il·legals després de l'anul·lació del registre estatal, i advertix que vigilarà de prop la seua actuació.