Dos joves detinguts per estafes en línia mitjançant phishing

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia, en el marc de l’operació ‘Lanuja’, ha desenvolupat una investigació per a esclarir una sèrie d’estafes que ha culminat amb la desarticulació d’un entramat delictiu dedicat a suplantar a entitats financeres per a accedir il·lícitament a comptes bancaris. El valor econòmic dels beneficis obtinguts ronda els 42.000 euros.

Dos persones han sigut detingudes a San Javier (Múrcia), a les quals, fins al moment, se’ls atribueix la presumpta autoria d’una quinzena de delictes d’estafa i usurpació d’identitat, amb perjudicats a València, Màlaga, Granada, Jaén, Tenerife, Madrid i Múrcia.

La investigació es va iniciar el mes de setembre de 2021, quan un veí del municipi de San Javier va denunciar davant la Guàrdia Civil haver sigut objecte d’una estafa consistent en l’apropiació il·legítima de la seua contrasenya de banca en línia, la qual cosa va culminar amb diversos càrrecs fraudulents en el seu compte corrent.

Els agents van descobrir que darrere d’aquesta primera estafa existien una altra sèrie de perjudicats en el que es va revelar com un entramat delictiu que utilitzava dos vies per a dur a terme el seu ‘modus operandi’, d’una banda a través de trucades telefòniques, en les quals es feien passar per empleats de banca; i per l’altre, amb l’enviament de missatges de telefonia mòbil sota l’aparença formal de reconegudes entitats financeres, amb els quals sol·licitaven la introducció de les claus o de la numeració de les targetes bancàries amb la falsa necessitat d’actualitzar les seues dades.

Aprofitant el canvi corporatiu o la fusió d’algunes d’aquestes entitats bancàries, confonien a les seues víctimes per a obtindre de manera fraudulenta dades confidencials. D’aquesta manera, s’haurien realitzat prop de mil trucades telefòniques i enviaments massius i indiscriminats de SMS dirigits a centenars de particulars.

Per a això, no van dubtar a utilitzar línies telefòniques de terceres persones, fins i tot dels seus familiars que, aliens a l’activitat delictiva, van resultar afectats per la usurpació fraudulenta de la seua identitat.

Segons es desprén de la investigació, després d’aconseguir l’accés als comptes bancaris i per a no alçar sospites, es ‘feien’ amb xicotetes quantitats, si bé, a conseqüència del volum total fins ara constatat, els beneficis obtinguts ronden els 42.000 euros.

Recentment, l’operació ‘Lanuja’ ha culminat amb la localització i detenció de dos homes, de nacionalitat marroquina, de 24 i 27 anys, i veïns de San Javier, com a presumptes autors dels delictes d’estafa i usurpació d’identitat.

Els detinguts i les diligències instruïdes han sigut posats a la disposició del jutjat d’Instrucció de San Javier, que ha ordenat l’ingrés a la presó d’un dels arrestats.

Consells de seguretat davant el Phishing

No proporciones informació bancària en pàgines web a les quals has accedit des d’un enllaç inclòs en un SMS o un email.
Els codis d’accés a la banca en línia mai seran sol·licitats per la teua entitat financera mitjançant email
 Desconfia d’aquells missatges alarmants en els quals es requereix màxima urgència per a dur a terme una operació
 Recorda que les pàgines web segures comencen sempre per https i contenen un cadenat tancat en la barra de navegació
Contacta amb la teua entitat bancària si reps algun missatge sospitós

Últimes notícies

Villar defensa que l’Ajuntament d’Alacant ha sigut transparent en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha aportat tota la informació sobre les vivendes públiques de Les Naus i critica la gestió del PSOE a Alcoi en un cas d’irregularitats administratives.

Villar defensa que a Alacant hi ha transparència en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, ha defensat que el govern local del PP està col·laborant amb transparència en la comissió que investiga possibles irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques de la promoció de Les Naus a la Platja de Sant Joan, i ha comparat esta actitud amb la del cas d'Alcoi.

Villar defensa que el govern del PP ha sigut transparent en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde dAlacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la informació sobre el cas de les vivendes públiques de Les Naus i assenyala el PSOE dAlcoi per la gestió dun expedient disciplinari. El cas ha obert un enfrontament polític entre PP i esquerra al voltant de la transparència en ladministració local.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la comissió sobre Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, ha defensat que el govern local del PP ha actuat amb transparència i col·laboració en la comissió municipal que investiga la promoció de vivendes públiques de Les Naus a la Platja de San Juan, i ha comparat esta actitud amb el cas d'Alcoi.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la comissió sobre Les Naus

El vicealcalde d'Alacant Manuel Villar defensa que el govern del PP està aportant tota la informació en la comissió que investiga possibles irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques de la promoció Les Naus a la platja de San Juan, i compara esta actitud amb el cas d'Alcoi.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la investigació de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha complit amb la transparència i la col·laboració en la comissió que investiga possibles irregularitats en l’adjudicació de vivendes públiques de la promoció de Les Naus a la Platja de San Juan, i compara esta actuació amb el cas obert a l’Ajuntament d’Alcoi.

Villar defensa que el govern del PP a Alacant ha sigut transparent en el cas de Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la informació sobre Les Naus i critica el PSPV-PSOE per l'expedient a una tècnica a Alcoy.

Villar defensa que el govern del PP a Alacant ha sigut transparent amb el cas de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la documentació sobre la promoció de Les Naus i rebutja les crítiques de falta de transparència, comparant la gestió amb el cas obert a l’Ajuntament d’Alcoi.