14.9 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

Dos joves detinguts per estafes en línia mitjançant phishing

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia, en el marc de l’operació ‘Lanuja’, ha desenvolupat una investigació per a esclarir una sèrie d’estafes que ha culminat amb la desarticulació d’un entramat delictiu dedicat a suplantar a entitats financeres per a accedir il·lícitament a comptes bancaris. El valor econòmic dels beneficis obtinguts ronda els 42.000 euros.

Dos persones han sigut detingudes a San Javier (Múrcia), a les quals, fins al moment, se’ls atribueix la presumpta autoria d’una quinzena de delictes d’estafa i usurpació d’identitat, amb perjudicats a València, Màlaga, Granada, Jaén, Tenerife, Madrid i Múrcia.

La investigació es va iniciar el mes de setembre de 2021, quan un veí del municipi de San Javier va denunciar davant la Guàrdia Civil haver sigut objecte d’una estafa consistent en l’apropiació il·legítima de la seua contrasenya de banca en línia, la qual cosa va culminar amb diversos càrrecs fraudulents en el seu compte corrent.

Els agents van descobrir que darrere d’aquesta primera estafa existien una altra sèrie de perjudicats en el que es va revelar com un entramat delictiu que utilitzava dos vies per a dur a terme el seu ‘modus operandi’, d’una banda a través de trucades telefòniques, en les quals es feien passar per empleats de banca; i per l’altre, amb l’enviament de missatges de telefonia mòbil sota l’aparença formal de reconegudes entitats financeres, amb els quals sol·licitaven la introducció de les claus o de la numeració de les targetes bancàries amb la falsa necessitat d’actualitzar les seues dades.

Aprofitant el canvi corporatiu o la fusió d’algunes d’aquestes entitats bancàries, confonien a les seues víctimes per a obtindre de manera fraudulenta dades confidencials. D’aquesta manera, s’haurien realitzat prop de mil trucades telefòniques i enviaments massius i indiscriminats de SMS dirigits a centenars de particulars.

Per a això, no van dubtar a utilitzar línies telefòniques de terceres persones, fins i tot dels seus familiars que, aliens a l’activitat delictiva, van resultar afectats per la usurpació fraudulenta de la seua identitat.

Segons es desprén de la investigació, després d’aconseguir l’accés als comptes bancaris i per a no alçar sospites, es ‘feien’ amb xicotetes quantitats, si bé, a conseqüència del volum total fins ara constatat, els beneficis obtinguts ronden els 42.000 euros.

Recentment, l’operació ‘Lanuja’ ha culminat amb la localització i detenció de dos homes, de nacionalitat marroquina, de 24 i 27 anys, i veïns de San Javier, com a presumptes autors dels delictes d’estafa i usurpació d’identitat.

Els detinguts i les diligències instruïdes han sigut posats a la disposició del jutjat d’Instrucció de San Javier, que ha ordenat l’ingrés a la presó d’un dels arrestats.

Consells de seguretat davant el Phishing

No proporciones informació bancària en pàgines web a les quals has accedit des d’un enllaç inclòs en un SMS o un email.
Els codis d’accés a la banca en línia mai seran sol·licitats per la teua entitat financera mitjançant email
 Desconfia d’aquells missatges alarmants en els quals es requereix màxima urgència per a dur a terme una operació
 Recorda que les pàgines web segures comencen sempre per https i contenen un cadenat tancat en la barra de navegació
Contacta amb la teua entitat bancària si reps algun missatge sospitós

Últimes notícies

Sarabia: ‘Davant el Barça cal ser valents i allunyar-los de la nostra porteria’

Eder Sarabia va assegurar que l'Elx ha de ser valent davant el Barcelona, superar la pressió i mantindre al rival lluny de l'àrea. Va confirmar les baixes d'Álvaro Núñez i Josan Ferrández, i no va descartar al nouvingut Lucas Cepeda.

Alberto Sant Joan rebrà el premi especial de l’XI Festival de Cinema de Paterna

L'actor serà homenatjat el 14 de febrer en el Gran Teatre Antonio Ferrandis amb una distinció que reconeix tres dècades de carrera. L'alcalde Juan Antonio Sagredo i familiars d'Antonio Ferrandis entregaran el guardó.

La Generalitat equipara les condicions laborals del professorat de religió a la resta de docents

Educació ha firmat el conveni col·lectiu que posa fi al tracte excepcional del professorat de religió. L'acord alinea drets, retribucions, permisos i llicències amb els de la resta de docents.

EUPV entrega 18.000 firmes en Les Corts per a demanar que es blinde la sanitat pública

EUPV ha presentat una ILP en Les Corts per a blindar la sanitat pública amb més de 18.000 firmes. La proposta demana més personal, inversió i revertir privatitzacions.

Tanquem Cofrents alerta d’un risc creixent en prorrogar la vida de les nuclears

La plataforma ha llançat una campanya contra la pròrroga de les centrals nuclears a Espanya i exigix el seu tancament. Advertix de riscos tècnics creixents i que el model nuclear frena la modernització del sistema

Arxiven la investigació contra el bisbe Munilla per defendre les teràpies de conversió

La Fiscalia Provincial de Madrid ha arxivat les diligències obertes per les declaracions del bisbe Josep Ignacio Munilla en defensa de les teràpies de conversió. El prelat va difondre el decret d'arxiu en el seu perfil de X.

La millora de la CV-679 suma carril ciclopedestre i variant a Rafelcofer a la Safor

La Diputació de València ha licitat per 9,2 milions la millora de la CV-679 entre Almoines i l'Alqueria de la Comtessa, amb carril ciclopedestre i variant a Rafelcofer. El projecte reforça seguretat viària i connectivitat entre municipis de la Safor.

Ferides una menor i una dona de 39 anys en l’incendi d’una vivenda a Orihuela

Una menor i una dona de 39 anys han resultat ferides este dijous en un incendi en una vivenda del carrer Sant Joan d'Orihuela. Han sigut ateses per inhalació de fum i traslladades a l'Hospital Vega Baixa i a la Fe, segons el Cicu.